Purschuim in de vleugels??

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door Gert Jan Bastiaans, 1 jan 2004.

  1. Gert Jan Bastiaans

    Gert Jan Bastiaans

    Lid geworden:
    30 dec 2003
    Berichten:
    430
    Locatie:
    OMMEN
    Hallo allemaal,

    Dit is mijn eerste bericht in dit Super Forum.
    Eerst wil ik iedereen de bestes wensen doen voor 2004.

    Nu mijn vraag: Ik ben nu 2.5 jaar aan het vliegen met en Trainer en ben nu bezig met het bouwen van amrf CORSAIR van jamara. Ik vind de CORSAIR een heel mooi vliegtuig en heeft daar iemand ervaring mee??

    Nu komt het op mijn trainer heb ik een harsmatje op de vleugel in de midden om de boel te verstevigen. is goed sterk maar ik vind dat niet mooi op mijn CORSAIR. De vleugel bestaad uit 3 delen en moet precies op de knik aan elkaar worden gezet. Nu wil ik wel de vleugel verstevigen maar niet met een harsmatje want de vind ik niet mooi. Nu had ik in gedachten om de voorst kamer s vol te spuiten met PUR voor de versteveging heeft iemand ook wel eens gedaan of iedeen voor om dit probleempje op te lossen???

    Nou dit is mijn eerste berichtje en Allemaal de Groetees uit OMMEN
    http://home.planet.nl/~brits032/ [/img]
     
  2. Halmar

    Halmar

    Lid geworden:
    14 apr 2003
    Berichten:
    1.066
    Locatie:
    Amersfoort
    pur lijkt mij geen goet idee, het droogt in zo'n afgelote ruimte niet lekker en als de zon dan een tijdje op je vleugel schijnt kan het weer gaan uitzetten. dan barst je vleugel open.

    Groeten Halmar
     
  3. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Gert Jan,

    allereerste de beste wensen!
    Dan nog 2 dingen:

    1. PU-schuim is zwaar en hoort alszodanig niet in de modelvliegtuigbouw thuis... Bovendien kan het bij lange na niet de krachten aan die een glasmat/epoxy combinatie kan hebben.

    2. De geimpregneerde glasmat zit met opzet aan de buitenkant om dat de trekkrachten daar dan het best worden opgevangen.

    Ik heb de constructie van het model wat je noemde nog nooit in handen gehad, dus ik kan niet zomaar even met een pasklare oplossing voor je probleem komen.

    Maar als je dat ruwe 180 - 250 grams mat bedoelt, kan ik me voorstellen dat je dat niet zo mooi vind.
    In het algemeen is de truc dan ook om bijvoorbeeld 3 lagen van het allerdunste (20 grams weefsel) over elkaar te leggen. Eerst een smalle strook, zo breed als de romp, dan een bredere en tenslotte een, die tot het landingsgestel reikt. De middelste loopt tot halverwege het verschil van de eerste en de derde laag.
    Voordeel is dat de sterkte geleidelijk verloopt en je niet te plotselinge sterk/zwak overgang krijgt. Gegarandeerd dat een vleugel daar namelijk een keer op afbreekt..
    Dan door deze lagen heen de epoxy aanbrengen. Ongeveer evenveel hars als je aan glasgewicht hebt, dat geeft maximale stekte bij minimaal gewicht. Bij minder hars gaat 'ie doormidden en bij meer wordt het alleen maar zwaar...

    Succes!
     
  4. Gert Jan Bastiaans

    Gert Jan Bastiaans

    Lid geworden:
    30 dec 2003
    Berichten:
    430
    Locatie:
    OMMEN
    Ok Bedankt voor jullie advies, ik ga er nog ff overna denken wat ik doe wand ik wil de folie eigelijk niet weg snijden en op nieuw beplakken om kleur verschil te voor komen want volgens mij is de oracover CORSAIRBLAUW niet meer leverbaar.
    dus eigelijk wil ik niet snijden in de bespanning.

    DUS DE RADEREN DRAAIEN

    GR GJB
     
  5. Halmar

    Halmar

    Lid geworden:
    14 apr 2003
    Berichten:
    1.066
    Locatie:
    Amersfoort
    is het een artf? dan zou ik verwachten dat de konstruktie al toerijkend is en dus niet extra verstevigd hoeft te worden.

    Groeten Halmar
     
  6. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    die arf corasir van jamara vliegt prima als de delen gewoon met de pen aan elkaar worden geepoxied.
    no problem, is daarvoor gebouwd.
     
  7. Gert Jan Bastiaans

    Gert Jan Bastiaans

    Lid geworden:
    30 dec 2003
    Berichten:
    430
    Locatie:
    OMMEN
    Ja maar het is maar 1 pen die de vleugel bij el kaar houd. dat is bij mijn trainer ook zo en daar advieseerde ze toch een matje. ik heb er een 15 cc motertje van super thiger bij en dat loopt als een trein. ik hoop alleen dat de corsair ook een beedje langzaam en voorspelbaar vliegt. gr GJB
     
  8. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    het is maar 1 pen, maar een raakvlak van epoxy van heb ik jou daar.
    gewoon langzaam drogende epoxy gebruiken en goed laten uitharden.
     
  9. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Almere
    Glasmatjes op een vleugel waar je eerst weer de folie weg moet halen maakt het er zeker niet mooier op.
    Een onervaren bouwer (vaak het geval bij een ARF koper) kan de boel zelfs zwakker maken.
    Wel meegemaakt dat de folie was weggesneden en gelijk de helft van de beplanking ook, dus krak.

    Zoals boven al genoemd is een ARF meestal wel goed ontworpen. Goed lijmen met epoxy (zoals hopelijk in gebruiksaanwijzing staat beschreven) moet voldoende zijn.
     

Deel Deze Pagina