PWS: Bestuurbaar zweefvliegtuigje met zonnecellen.

• Topicstarter Topicstarter Sjoerd-Bo3
  • Startdatum Startdatum
S

Sjoerd-Bo3

Guest
Hallo allemaal,
Ik ben sinds een aantal weken bezig om een bestuurbaar zweefvliegtuigje met zonnecellen te maken. Geheel van balsa. Alleen nu heb ik een technisch vraagje.

Ik wil mijn 4 servootjes en mijn ontvanger laten draaien op die zonnecellen. Ik ga er alleen van uit dat een accu tussen deze constructie wel op zijn plaats is.

Maar wat voor een accu zou genoeg zijn? En, er moet een systeempje tussen de zonnecellen en de accu zodat de accu niet overladen kan worden en het voltage ook op 5V.

De 10 Zonnecellen Leveren ongeveer op max. 5.9V en 0.8A Amperage kan iets hoger zijn. En dit is wel in volle zon, deze tijd van het jaar.

Alvast bedankt voor het helpen,
Sjoerd Bozon

Ik ben eerder een topic van een pws tegengekomen die in dit onderwerp onderzoek deed. Probeer even de zoekfunctie

Succes met jullie pws !

mvg.

Andreas

Ja, dat klopt alleen al die schema's zijn niet meer te verkrijgen. Dus..

Op dit forum is al een draadje te vinden van een paar mensen die precies hetzelfde gedaan hebben.
Lees DIT draadje maar eens helemaal door. Het is vrij lang maar er staat volgens mij heel veel bruikbare info voor jullie in.
Succes.

Ja, maar dus niet op mijn vragen. Want de schakeling is niet meer beschikbaar. Ik schiet hier niks mee op helaas. Behalve wat kleine extra tips.

Er van uitgaande dat je servo's en ontvanger 6 volt nodig hebben,

Eerst de zonnecellen (ca 6 volt) die op de accu (6 volt) aansluiten met er tussen niet alleen een laadbeveiliging, maar ook een spanningsbeveiliging! In feite heb je iets nodig dat indien de accu vol is en/of dat er teveel spanning vanaf de cellen komt de + verbreekt.

Eventueel na de accu (afhankelijk van voltage andere elektronica) pas een spanningsverlager. Dit kun je dan (simpel) met een thyristor doen.

Hier een schema voor een solar battery regulator load controller

Laatst bewerkt:
Kan dat niet makelijker? Als ik dat schemaatje in de lionk bekijk krijg ik echt een hartaanval. Dat is weer een heel werkje. Kan het niet iets simpeler toevallig? In iedergeval, alvast bedankt voor de hulp.

Ah, ik zie het al. Wat je eigenlijk zoekt is een link naar een RTF zweefvliegtuig met zonnepanelen voor de stroomverzorging?

Neej, ik heb het vliegtuig bijna af.

Laatst bewerkt door een moderator:
Kan dat niet makelijker? Als ik dat schemaatje in de lionk bekijk krijg ik echt een hartaanval. Dat is weer een heel werkje. Kan het niet iets simpeler toevallig? In iedergeval, alvast bedankt voor de hulp.

Het kan altijd makkelijker, alleen loop je dan groot risico dat je elektronica verbrand op het moment dat je accu vol is, en je geen stroom verbruikt. De zonecellen zullen altijd stroom aanvoeren, en dat moet ergens of ergens heen of geblokkeerd worden.

je maakt het je zelf wel erg moeilijk.
de kans dat je de accu overlaad is klein ,en accu,s kosten de kop ook niet meer .
Een paar kleine 4 of 5 cellen nicads overlaad je wie weet iets maar dat is vast niet met genoeg stroom om de accu,s kapot te krijgen .
En 5,9 volt max is net op het randje met 4 cellen en niet genoeg om 5 cellen stuk te krijgen .

Als je de stroom weet te begrenzen naar 200 mAh dan ben je er al. Een 2000mAh accu wordt normaal ook geladen met 200mAh zonder verder enige beveiliging (okee is niet de beste manier maar veel schade krijg je niet). Helemaal met een belaste accu zou dit ideaal zijn. Verbruik van de servo's ligt gemiddeld onder de 200mAh zodat je altijd bij laadt.

Dus niet moeilijk doen met allerlei laad systemen maar gewoon 4 cellen Sanyo Eneloop nemen en zorgen dat deze via de panelen geladen worden met maximaal 200 mAh (stroom begrenzings schema's zijn er genoeg, en die zijn erg simpel).

Een schema is nauwelijks nodig. Je hebt een normale besturingsset nodig. Als extra komen daar de zonnecellen bij die je via een beveiligingsdiode op de accu aansluit. Wanneer er dan voldoende zonlicht op die cellen valt zal er elektriciteit opgewekt worden dat via de diode de accu op zal laden. Wanneer je het aantal cellen goed kiest is er geen gevaar van overladen want dan zal de spanning nooit hoger kunnen worden dan de maximale spanning van de accu. Allerhande "beveiligingen" zijn dan niet nodig.
Hieronder staat een blokschema waar je in kan zien wat ik bedoel. Het echte uitgewerkte schema al je zelf moeten maken, het is jullie werkstuk dat ga ik niet voor je maken. ;)
full

En lees ook het reeds aangegeven draadje goed door. Het gaat niet om alleen een schema maar om veel meer. Bijvoorbeeld ook dat de door jullie aangegeven 10 zonnecellen veel te weinig is. Het hoe en waarom staat allemaal in dat draadje.
Ga ook eens experimenteren met een aantal zonnecellen om te bepalen hoeveel energie je nu echt van die dingen kan verwachten. Je moet niet uitgaan van wat de fabrikanten opgeven, dat is alleen haalbaar onder laboratorium omstandigheden. Het zelf uitzoeken is zeker een aantal punten waard bij de beoordeling van het werkstuk. Vooral als je de conclusies met duidelijke testresultaten kan onderbouwen.

Ten eerste hebben wij geen motor, en dan hebben wij ook nog zonnecellen van de solar car van de tu delft. Die zijn dus ook nog een stukje beter. En de tests hebben we zelf uitgevoerd, dus die cijfers zijn wel realistisch.

Heel goed :) Gewoon stroom begrenzen en continu laden....... werkt prima. Motor is een heel ander probleem inderdaad....

Ik vraag me af hoeveel capaciteit die kunnen leveren. Je moet niet op de zonnecellen vertrouwen, dat kost je een vliegtuig :)

We hebben een product ontwikkeld dat bij een temperatuur van 100 ℃ bijna drie kwartier een microcontroller laat lopen icm met veel i/o en communicatie over bluetooth. Dat is met 60F aan supercaps. Ik zou de caps moeten wegen, maar ze zijn zo groot als een postzegel en gemiddeld 4mm dik.

opladen gebeurd in 3 seconden ;-)

Afhankelijk van het formaat en type van het vliegtuig kan het best toepasbaar zijn.

uP verbruikt niet zoveel maar BT io wel..... Kan je de capaciteit uitdrukken in mAh? Een servo kent toch vrij grote pieken en ik bedenk me net dat een moderne 2.4g ontvanger ook snel richting de 60mAh gaat... totaal zit je wellicht sneller aan de 200mAh dan ik dacht. Laden met iets meer zou wellicht beter zijn :)

Supercaps zijn niet bruikbaar, de capaciteit is gewoon te laag. Er wordt hier gesproken over 60F, dat is een enorme capaciteit en de afmetingen zijn formidabel klein dus.... Juist de spanning zal ook heel laag zijn, ik schat niet meer dan 2Volt. Oke, 2,5V dan maar meer niet! Dat is veel te weinig om de besturings apparatuur op te laten werken die heeft minimaal ongeveer 4V nodig, liefst 5V.
"Dan zet je er toch 2 in serie", hoor ik nu al zeggen. Dat kan maar dan halveert de capaciteit dus blijft er maar 30F over. Nog steeds heel veel maar niet genoeg om daar een besturing op te laten werken. Een kleine LiPo is dan toch nog kleiner, waarschijnlijk ook lichter en zeer zeker goedkoper.

Back