QRM [DIY Quadcopter]

Discussie in 'Multicopters' gestart door stef110, 3 jan 2012.

  1. stef110

    stef110

    Lid geworden:
    17 jun 2009
    Berichten:
    264
    Locatie:
    aalsmeer
    In navolging van de QR1 quadcopter die xp7amrkr en ikzelf vorig jaar gemaakt hebben, zijn wij gisteren begonnen aan een nieuwe! De QR1 platform zal als basis gebruikt worden voor de zelfbouw elektronica waar wij nog aan werken, maar om toch een vliegende machine te hebben bouwen wij nu een kleine quadcopter met standaard onderdelen.

    De quadcopter is slechts 176x176mm exclusief propellers en zal een vliegklaar gewicht van ongeveer 325gram hebben. De QRM quadcopter (Quad Rotor Mini) zal opgebouwd worden uit de volgende onderdelen:

    Motor: 18-11 2000kv Micro Brushless Outrunner (10g)
    ESC: H-KING 10A Fixed Wing Brushless Speed Controller
    Props: 5x3 Propellers (Standard and Counter Rotating) (6pc)
    Prop adaptors: Prop adapter w/ Alu Cone M5x2mm shaft (Grub Screw Type)
    Accu: Turnigy nano-tech 850mah 2S 25~40C Lipo Pack
    Control board: HobbyKing Quadcopter Control Board V2.1 (Atmega168PA)

    Alle onderdelen zijn voor nog geen 110 euro besteld bij HobbyKing.

    Gisteren was het 'eerste' prototype uit 1,5mm aluminium plaat gefreesd. Vandaag zijn een aantal onderdelen opnieuw gefreesd om het mogelijk te maken de accu van onderen af te verwisselen. Het frame zoals het nu op de foto's staat is 123 gram exclusief elektronica en accu. Op de afbeeldingen is ter referentie een 3S 800mAh accu geplaatst. De uiteindelijke accu is maar 2S en daardoor een stuk platter.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Grotere afbeeldingen te bezichtigen op: Galerij Dennis Martens - QRM mini quadcopter
     
  2. stef110

    stef110

    Lid geworden:
    17 jun 2009
    Berichten:
    264
    Locatie:
    aalsmeer
  3. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Mooi frame, maar ben je niet bang dat carbon een betere keus was geweest ?
    Lichter steviger, en buigt niet....

    Maar mooi frame! Ik houd wel van alu!
    Toevallig ook de mogelijkheid om een 2e te maken tegen betaling ???
    Zo ja graag even per pb de verdere afhandeling!
     
  4. xp7amrkr

    xp7amrkr

    Lid geworden:
    30 dec 2009
    Berichten:
    79
    Locatie:
    Numansdorp
    Hoi Psygho,

    wij gaan hem uit carbon maken. Er zijn een aantal platen mee besteld bij HobbyKing vandaan. De reden dat dit prototype van aluminium gemaakt is, is puur omdat ik dat nog had liggen, en het geen donder kost.

    Zodra de onderdelen binnen zijn, en wij een definitief ontwerp hebben, wordt het 1,5mm carbon. Met een beetje geluk is het uit twee platen van 100x300mm te frezen. Is ook nog eens 30 gram lichter. Indien jij ook eentje wilt is dit altijd mogelijk zou ik zeggen. PM mij of Stef maar eens.

    Met vriendelijke groet!
     
  5. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Moet eerlijk zeggen da tdat alu frampje me mooier lijkt dan de carbon versie!

    Mocht je van het alu prototype af willen hoor ik het wel...
    Of eventueel bij de motor ring, als daar nog een busje tussen kan, tussen de 2 platen zeg maar, das nu wel erg dun randje, met de open ring, dan wil ik wel proberen te vliegen me t een alu quad!

    Ontwerp spreekt me zeker aan, ik volg dit even!
     
  6. stef110

    stef110

    Lid geworden:
    17 jun 2009
    Berichten:
    264
    Locatie:
    aalsmeer
    Ons oorspronkelijke model had inderdaad een dikkere ring, met daar ook een afstandsbus tussen. Echter werd de gehele ring hierdoor behoorlijk massief, wat wij er niet mooi uit vonden zien. Het zal de arm iets stijver maken, doordat je hem doorverbind. Maar als wij dit zo zien is het meer dan stevig genoeg voor normaal vliegwerk. Mocht je neer gaan is het een ander verhaal natuurlijk.

    Het plan is de twee ringen en de bovenste afdekking van aluminium te maken, de armen van carbon. Zo heb je ook een mooi contrast in materialen, en hierdoor zullen de armen inderdaad een stuk stijver (en lichter) worden.
     
  7. xp7amrkr

    xp7amrkr

    Lid geworden:
    30 dec 2009
    Berichten:
    79
    Locatie:
    Numansdorp
    Onderstaand een Youtube film van het 'ontwerp proces'. (niet echt het ontwerp proces aangezien de QRM al ontworpen was, ik hem voor dit filmpje enkel opnieuw gemodelleerd)



    Building the QRM quadcopter - Part 1: Design - YouTube

    Het 3D SolidWorks model samen met de 2D DXF files van de individuele onderdelen komen online zodra ik weet dat alle maten kloppen, en het geheel goed past!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  8. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    ook ik heb zeker intresse in zo'n framepje in carbon!! kun je mij vertellen wat de hoogte nu is?
     
  9. xp7amrkr

    xp7amrkr

    Lid geworden:
    30 dec 2009
    Berichten:
    79
    Locatie:
    Numansdorp
    De hoogte van het frame is slechts 47mm. Dit is van de onderste carbon ring, tot de bovenste plaat. (exclusief boutjes) Hierbij gaan wij uit van een Hobbyking control board dat volledig bedekt is, en een 2S 850mAh LiPo die volledig in het frame weg valt.

    Er blijken meer mensen interesse te hebben in ditzelfde frame! Erg leuk om te horen dat jou eigen creaties zo goed in de smaak vallen! Wij hebben vooralsnog geen intentie dit frame commercieel te verkopen. Wij hebben ook plannen om de gehele tekeningen vrij te geven, zodra wij weten dat alles past. Mensen die zelf de mogelijkheid hebben onderdelen CNC te frezen, kunnen dan zelf een replica maken.

    Ik kan natuurlijk ook op mijn CNC machine voor een toepasselijke vergoeding een extra set uitfrezen. Indien mensen hier in geïnteresseerd zijn, stuur mij maar een PM. Ik zal bij het volgende frame dat uit carbon gefreesd wordt bijhouden hoe lang ik hierover doe. Zo kan ik samen met de materiaalkosten een prijs opstellen.
     
  10. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    ok dat is super mooi. ik hoor het graag als je zo'n carbonframepje kunt verkopen en wat dan de kosten zijn, enig idee wanneer dit bekend zal zijn?
     
  11. xp7amrkr

    xp7amrkr

    Lid geworden:
    30 dec 2009
    Berichten:
    79
    Locatie:
    Numansdorp
    Wij hopen binnen twee weken de onderdelen binnen te hebben. De onderdelen zijn dan direct te passen in het huidige aluminium frame. Hoogstwaarschijnlijk zal het daaropvolgende weekend zich lenen om een carbon frame uit te frezen. Ga dus van een week of drie uit. (tenzij de postbode lang op zich laat wachten)
     
  12. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    ok ben benieuwd! hoor het graag:) een heel carbon frame is toch wel veel gaver dan alu;)
     
  13. xp7amrkr

    xp7amrkr

    Lid geworden:
    30 dec 2009
    Berichten:
    79
    Locatie:
    Numansdorp
    Het carbon en het controll board is reeds aangekomen. Als het goed is komt één deze dagen de rest van de onderdelen binnen. De planning is om dan komend weekend het frame uit carbon te frezen.

    Helaas ook wat minder goed nieuws, één van de geleverde prop-adapters is voor een 3mm as, deze gaat niet passen! Is er iemand die nog een prop-adapter voor een 5mm propeller en een 2mm as over heeft?
     
  14. stef110

    stef110

    Lid geworden:
    17 jun 2009
    Berichten:
    264
    Locatie:
    aalsmeer
    Wij hebben jullie lang genoeg laten wachten, dus vandaag maar weer een update! Van de week waren alle onderdelen binnen gekomen, en na de hoofdzaken in het aluminium prototype frame gepast te hebben, van het gekochte carbon het definitieve frame gefreesd.

    Tijdens het bewerken van carbon (frezen/vijlen) komen allemaal kleine vezels vrij, deze wil je absoluut niet inademen. (in ieder geval niet overmatig) Hiervoor is er een kunststof bak gemaakt zodat de carbon platen geheel onder water gefreesd kunnen worden. Dit was enkel om de stof op te vangen, niet om te koelen. Het gehele frees proces is opgenomen, maar na de eerste minuut was het water al pik zwart.

    Het is gelukt alle onderdelen uit twee platen van 100x300mm te frezen, voor deze versie hebben wij 1.5mm plaatmateriaal gebruikt.



    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Morgen zal het geheel in elkaar geschroefd worden, en hopelijk vliegt hij dit weekend nog!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  15. drkdgglr

    drkdgglr

    Lid geworden:
    13 aug 2007
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Amsterdam
    Mooi frame, ik zie dat je'm al in elkaar hebt gezet ;-)

    Wat weegt ie nu vliegklaar?
     
  16. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Zeker netjes!
    kwijl kwijl....
     
  17. xp7amrkr

    xp7amrkr

    Lid geworden:
    30 dec 2009
    Berichten:
    79
    Locatie:
    Numansdorp
    Sst, dat is de update voor morgen ;)

    Bedankt, wij zijn er ook zeer content mee!
     
  18. xp7amrkr

    xp7amrkr

    Lid geworden:
    30 dec 2009
    Berichten:
    79
    Locatie:
    Numansdorp
    En weer een kleine update! Zoals drkdgglr al gezien had was de quadcopter gisteren al voor een deel in elkaar gezet, maar omdat de video hiervan nog van verwerkt werd, is dit niet direct gepost. Bij deze dan!

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Vliegklaar zal hij iets onder de 250 gram zijn, een stuk lichter dan de oorspronkelijke 325 gram. Waarschijnlijk zal hij vandaag nog vliegen!

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  19. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    gaaf! al enig idee wat zo'n framepje moet gaan kosten?
     
  20. EJS

    EJS

    Lid geworden:
    4 okt 2011
    Berichten:
    339
    Locatie:
    Noord-Holland
    Ziet er echt top uit zeg, mijn complimenten ;)
     

Deel Deze Pagina