Q's Bird of Time

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Q Brand, 30 aug 2018.

  1. Discus2ct

    Discus2ct

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    Rijswijk
  2. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Hallo Q ben je niet bang dat Onshape het zwaartepunt niet goed heeft.
    Ook je twee servo's komen nog achterin en voor heb je dat lichte motortje en je accu, misschien moet er voor nog wel behoorlijk lood in en dat zou zonde zijn.
    Je richtingsroer word wel heel mooi zo..:)
     
  3. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.738
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Wel transparant bespannen natuurlijk!
     
  4. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Klein onbelangrijk detail...

    15443613489111511473111046063005.jpg

    Dat rode lijkt niet van de pushrod voor het richtingroer dus ....geprobeerd een oplossing te vinden... 15443614511633002893803743578369.jpg
     
  5. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Ja ik maak me wel wat zorgen idd Hajo. Op zich zit er een stuk minder balsa in de staart dan origineel maar daarvan weten we ook dat zwaartepunt een issue is.

    Het roer is mooi geworden (vind ik zelf dan :rofl:.) maar zou een jet met 300km/h niet misstaan.. Oops :kwijl:

    Ik ben vanmiddag met onshape bezig gegaan. Ben niet bang dat onshape et verkeerd uitrekend, maar wel is het zeker dat ik afwijk van de tekening ;-)

    Also:
    - zou de staart helemaal van balsa zijn dan zou je 60gr wegen. Dus daar willen we zeker onder blijven :beer:
    - ik had de staart echter maar met 25gr getekend en daar ben ik dus behoorlijk over heen gegaan. Met 25gr ligt het zwaartepunt 3,5mm achter de hoofdliggers en dus zowat perfect.
    - daarna de staart van het extra gewicht voorzien. Werd ik niet blij van: zwaartepunt op 28mm, zeker 18mm teveel :frustie:
    - daarna de neus nog even bekeken en de spinner en prop klopt zeker niet, kon wat gewicht bij en dan ligt het zwaartepunt op 16mm. Nog steeds een klein beetje teveel. Hopelijk kan ik dat met schuiven van de electronica opvangen...

    Kortom, wel kritische actie met triplex uitvoering, maar servos zouden nog net moeten kunnen. Zijn extreem klein en licht...

    Fingers crossed!

    Ik krijg een uitslag van ca +-5mm voor het stabilo. Dit is wat meer dan op tekening, maar voelt echt als erg weinig! Heb jij ook zo'n uitslag Hajo?

    En verder mooie vorderingen weer. Mooi detail weer dat wegwerken van de stuurkabel. Daarmee is m'n inhaalslag wel al weer teniet trouwens :rofl:

    Groet Q
     
    Laatst bewerkt: 9 dec 2018
  6. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Ik vind je richtingroer ook top...
    Over de uitslag van de stabilo maak ik me geen zorgen.
    Als de ruimte onder de beplanking maar hoog genoeg wordt, je kunt de sleuf in de beplanking altijd weer langer maken en je servoweg aanpassen.

    Vraagje aan BoT bezitters, hebben jullie de stabilo permanent of afneembaar..

    Groet Hajo
     
  7. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.998
    Locatie:
    IJsselstein
    Stabilo is afneembaar, uitslag heb je niet veel nodig omdat het een pendelroer is
     
  8. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.738
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    +1
     
  9. Discus2ct

    Discus2ct

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    Rijswijk
    Dat is perfect! Oppervlak is redelijk groot hoor! En inderdaad afneembaar.
     
    Laatst bewerkt: 9 dec 2018
    Q Brand vindt dit leuk.
  10. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Ik ben wel een beetje jaloers op het richtingroer van Q en ik wou het versterkingshoekje toch veranderen dus gelijk gemaakt en boven een versterking(sierhoekje) gemaakt en de voorlijst kleine rondingen gemaakt, het oog wil ook wat...
    Hij is niet zwakker geworden omdat er ook al een halfrond lijstje is gelijmd voor de penscharnieren.

    IMG_20181210_111829.jpg
    Groet Hajo
     
  11. Discus2ct

    Discus2ct

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    Rijswijk
    Super chique!
     
  12. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Dank je Discus, je doet wel eens wat hè :)
     
  13. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    @Discus2ct Ik zag net post 178 met de spleet tusse het richtingsroer en het vaste deel van het kielvlak.
    Denkend aan je opmerking over de traagheid om de topas en de grote uitslag die je nodig hebt om te vliegen, zou ik die voor de BOT-day eerst eens dicht maken.

    De uitvoering van Hajo en Q zijn in dit opzicht duidelijk beter. :bye:
     
  14. Discus2ct

    Discus2ct

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    Rijswijk
    Ik zal er eens naar kijken Rick, als mijn Mini Vector eindelijk eens klaar is ;)
     
    Rick NL vindt dit leuk.
  15. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Ik heb even gewogen van wat er nu bijna klaar is en dan kom ik op de volgende gewichten.
    Romp + stabilo en richtingroer 261 gram
    Daarbij komt dan de motor accu regelaar en servo's dat weegt dan 375 gram.
    Samen kom ik dan op 636 gram .
    Word een licht weer zwever..:)

    Groet Hajo
     
  16. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Hey Hajo, ziet er goed uit. Wederom een mooie elegante touch bij het richting roer. Nice!

    En qua gewicht ga je ook erg lekker!

    Welke accu heb je erin en welke prop ga je gebruiken?

    Deze week druk met werk, dus weinig bouwen voor mij. Wel de Servo erin geprutst:

    0941C6BB-93BA-46D6-8E47-28F0DF541855.jpeg 17F60356-21AB-41DE-BCD9-B71C9C854B8C.jpeg FFC685BB-7300-4C8F-9AE4-74FED8FCCE44.jpeg 8D3AC95D-CF9C-48F8-845F-A09147C84C56.jpeg

    Tijd om de romp af te maken van et weekend!

    Wat zijn jou volgende stappen? De vleugel gok ik?

    Groet Q
     
    Hajo.M vindt dit leuk.
  17. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Netjes hoor Q.. en ben benieuwd na het weekend als je de romp klaar maak, trek je niet aan mij op hoor, ik werk niet meer..:) dus heb alle tijd.
    En ja volgende stap word de vleugel, zie ik wel tegenop maar zal goed komen.
    Ik heb de romp (is na neus in model brengen weer een 20 gram af) nu bijna klaar, even mooi glad schuren nog en eigenlijk moet er een glasmatje op dan kan ik hem mooi in de houtkleur laten, matje heb ik wel al en is 18 gram.
    Maar is ook weer iets wat ik nog niet heb gedaan en dan duurt het ff voor ik het besluit neem van kom ik doe het..:)

    De accu is een 2200 en de prop word waarschijnlijk een 12x6

    Groet Hajo
     
  18. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Hey Hajo,


    Leuk om te horen, de vleugel vind ik zelf altijd makkelijker dan de romp om een of andere reden ;-). Daarom begin in daar meestal eerst mee...

    Ik was zelf van plan om de romp gewoon met poriën vuller af te werken. Die heb je toch nodig voor het span papier :beer:

    Maar een glas matje zou natuurlijk ook prima kunnen en dan wordt ie nog steviger!

    Gr Q
     
  19. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Ik ben, omdat ik stil moet zijn s'morgens :) met de verstoorder bezig voor in de vleugel, dus al een beetje begonnen.
    Is snijden en lijmen.
    Daarvoor kleine ribbetjes gemaakt aan de hand van het profiel van de vleugel zodat het profiel er al inzit.
    Nu bedenken hoe ik ze mooi omhoog krijg.
    Puzzelen dus...leuk..

    15446043816707655169869613687351.jpg

    Word een proefje natuurlijk..en volgens Merlin die ik ernaar vroeg komt ie goed naar beneden dan.

    Groet Hajo
     
  20. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Hey Hajo,

    Ik ken het idee van stil zijn in de ochtend, maar snap niet wat ik op de foto zie als verstoorder :)? Dat zou de landings klep zijn waarschijnlijk? Die is best stevig lijkt het?

    Ik ga m'n vliegkunsten op er proef stellen zonder kleppen en rol roeren. Maar zo lang vlieg ik nog niet, dus dat zegt meer over lef dan kunde ben ik bang ;-). Maar goed, met een electro motor erop moet een extra doorstart in ieder geval mogelijk zijn ;-)

    Je hebt een 2838 motor toch? Ik zat even voor je te kijken op rc planes.online maar lijkt dat een 12x6 wat te zwaar is?

    Trekt ie wat te veel stroom op motor en esc? Maar wel bulten trekkracht, dus vol gas hoef je toch niet (1370gr static).. De 11x6 lijkt wel goed en geeft maar liefst 1230gr thrust... Das heel veel! ;-)

    Gr Q
     

Deel Deze Pagina