Q's Bird of Time

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Q Brand, 30 aug 2018.

  1. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Dit weekend het andere vleugel deel in elkaar gezet. Niet zo spannend voor foto's lijkt me zo.

    Ook begonnen aan de vleugel verbindingen. Daarbij gekozen voor 0,4mm triplex aan de uiteinden. Dit verstevigd zeker nog wat (mede door het stripje boven op) maar is ook bedoeld om de uiteinden bij transport te beschermen.

    E875E9EC-85CD-4849-A13F-CB9D69CEFD7B.jpeg C6FE8490-CDD3-4ADD-89EA-47EDD9CA478D.jpeg 3E5C10F3-8ECD-4B89-913E-0BCE7EEA61C9.jpeg

    Liggers gemaakt met triplex en balsa. Verlijmd met UHU Hart.

    3CE170C8-9112-4E70-901D-6A30CA191D2C.jpeg
    3x 1mm triplex en 2x 1,5mm balsa. Gewicht can 6 gram en lekker stijf zowel in buig als torsie.

    De pen komt in een geleiding tevens van triplex. Dit om stevig en ook slijt vast geheel te creëren.

    5C96CA94-8835-4D38-A302-4508E7C36399.jpeg B3B29FA9-C22C-40E1-9AF4-E030229BF934.jpeg
    De webbing as. De voorkant wordt wederom triplex met erover heen balsa. Ik twijfel of ik e.a. met hout klemmetjes zal vast zetten, Ligger op z'n plek. Hij zal dan goed strak in de passing komen, maar ja.. Daarna ook weer los te krijgen? Geen idee. Anders gewoon hand vast drukken. Iemand ervaring / suggesties?

    Groet, Q
     
  2. erikP

    erikP PH-SAM

    Lid geworden:
    17 aug 2014
    Berichten:
    169
    Locatie:
    Leusden
    Geen suggestie wel een vraag. De pen heeft de buitenste fineerlaag staand. Waarom? Is liggend niet sterker?
     
  3. Discus2ct

    Discus2ct

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    Rijswijk
    Dat viel mij ook op inderdaad. En ook de wortelribben van 0,4 mm multiplex voelen erg zwak aan. Zeker omdat in mijn originele BOT hier 4mm vliegtuig multiplex voor is gebruikt. Nogmaals, ik kan het helemaal fout hebben en mijn BOT kan zeker te overgedimensioneerd zijn.

    Is jouw vleugel deelbaar bij de wortel(zoals die van mij)? Of heb je een vast middendeel met twee afneembare vleugeltippen? Dit zou nog verschil uit kunnen maken.
     
  4. Discus2ct

    Discus2ct

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    Rijswijk
    Ik ben vooral ‘bang’ voor momenten waarbij de vleugels gaan roteren zoals bij een landing waarbij een vleugeltip net even achter een pol gras blijft hangen oid. Of waarbij de vleugels door een hardere landing naar voren knikken en er grote druk op de neuslijsten komen te staan. Een massieve wortelribben kunnen die krachten beter verwerken en verdelen is mijn mening. Maar ik waardeer je zoektocht naar optimalisatie en licht bouwen. En hoop dat ik geheel ongelijk heb
     
  5. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Tis in ieder geval hopen voor me dat jou BoT over gedimensioneerd is @Discus2ct ;-)) want anders zal de mijne snel brandhout zijn inderdaad :weetnie:

    0,4mm tov 4mm is nogal wat!

    De pen van 3x 1mm zit strak in een 1,5mm "doosje" van de midden vleugel. De pen is wel uitschuifbaar want ik maak ook de drie deling zoals jij.

    De pen was met staand hout uiteraard makkelijker te maken. Dat is dan ook de hoofd reden dat ie zo is gemaakt. Ik kan em met echt flink wat kracht buigen zonder problemen. Voelt zeker sterker aan dan de rest van de midden vleugel, dus dan zou die eerder kapot gaan gok ik. Niet iets wat ik ambieer uiteraard.

    De ligger wordt verder ondersteund met een pen in de neuslijst en de sleuf die je achter ziet krijgt ook een pen. Deze moeten de torsie opvangen. Laast genoemde krijgt aan andere kant rib ook nog triplex.

    Tsja, gaat nog spannend worden zo ;-)).

    Ik zal de rib tussen Ligger en neus ook nog van wat extra triplex voorzien voor de harde landing, das een goeie!

    Bedankt en groet Q
     
  6. erikP

    erikP PH-SAM

    Lid geworden:
    17 aug 2014
    Berichten:
    169
    Locatie:
    Leusden
    Ik wil niet eigenwijs zijn, maar ook in voorwaartse richting is liggend sterker.
    Aan de andere kant... te stijf is ook mogelijk. Op de ligger komt bij belasting zowel een buiging als een afschuiving. Ik zou hem zelf liggend maken
     
  7. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    In vlucht zullen de vleugeldelen waarschijnlijk wel houden, maar het gaat vooral om hardhandige launches en ruwe landingen. Als je nog in staat bent over de gehele lengte van de vleugeldelen te verstevigen heb je daar in de toekomst zeker plezier van. Voorbeeldje: mijn RidgeRunt is voorzien van twee carbon-booms, flinke diameter (schatting 12mm), vleugel ondeelbaar. Dat merk je tijdens vliegen (vliegt onder alle omstandigheden, 4Bft met vlagen, erg precies) en bij minder ideale landingen.
     
  8. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Hi @erikP , je hebt gelijk, ik heb de vineer idd de verkeerde kant op gezet! Niet aan gedacht, maar is inderdaad niet juist op deze manier.... Ik dacht eerst dat je bedoelde dat ik het hout horizontaal had moeten lijmen.

    Bedankt voor je oplettendheid, deze fout maak ik niet weer!

    Gr Q
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 15 okt 2018
  9. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Dit weekend de andere vleugel verder geplakt en de helften op elkaar gezet met Epoxy. Epoxy, wat een gesmeerd altijd :frustie:

    Maar goed, dit keer de Ligger met juiste vezelrichting gemaakt met opbouw 4x 1,5 triplex tussen the en 1,5mm balsa. Best tevreden met zo combi opbouw. Geeft wat meer vlees om torsie op te vangen en verder geen beweging in te krijgen.

    Langzaam tijd voor de vleugel uiteinden!

    7798976E-72B7-4849-849E-A7D3FC51FCF2.jpeg 7DEB7691-2A5E-48B7-BD23-0EAE09FEA5DF.jpeg CB75212B-F198-4217-B67A-8D2EA0881635.jpeg
    F9A536C1-C995-46F0-8DF3-81B6F325D03A.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 21 okt 2018
  10. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Voordat ik met de sunnybird start toch maar besloten om eerst de Bird of Time te bouwen.
    Ik heb begrepen dat je licht wil bouwen en ik volg dit met interesse. Net heb ik de achterlijst van het richtingroer samengesteld en misschien lijkt het je iets.
    5 x 2 mm latjes waardoor het 10 mm dik word.

    Groet Hajo
     

    Bijgevoegde bestanden:

    ISOLA2 vindt dit leuk.
  11. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.994
    Locatie:
    IJsselstein
    Dit is wel het recept voor een loeisterke constructie:thumbsup:
     
  12. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Hey @Hajo.M ,


    Wat leuk dat je ook aan een bird bent begonnen! Bij mij ligt de bouw door drukte met werk even stil maar inderdaad, lekker licht bouwen om de sport van het licht bouwen :).

    Mooie opbouw zo met maar liefst 5 latjes! Vooral mooi ook om straks die ronding helemaal strak te hebben. Ga je em ook met Japans papier bespannen? Dan kan je er heerlijk half door heb kijken..

    Ik zie dat je ook een tekening hebt gemaakt. Heb je daar mijn rekening misschien als basis voor kunnen gebruiken of ben je zelf op de pdf gaan tekenen. Hoe dan ook leuk om te zien!

    Succes met de bouw. Mocht je het leuk vinden hier te posten dan uiteraard helemaal prima en leuk en anders neem ik een abo op jou draadje ;-).

    Groet Q
     
    Hajo.M vindt dit leuk.
  13. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Dit is mijn tweede zwever die ik bouw van balsa dus ik heb weinig ervaring.
    De tekening heb ik van Outerzone gehaald, en Huibert z'n topic doorgepluist en daar zag ik dat jij ook ermee bezig was.
    De tekening in Inkscape overgenomen en naar eigen inzicht veranderd, bv de romp slanker gemaakt wat de ontwerper ook als mogelijkheid aangeeft.
    En het was mijn plan om twee vleugelsets erbij te maken, de originele (wel met spoilers) en die ook bij Outerzone als extra erbij staan met rolroeren en flaps, enkel maar om het verschil te zien in vliegen, maar dat is nog afwachten hoor.

    Het bespannen mat Japans papier heb ik dus ook nooit gedaan nog maar lijkt me wel leuk om te doen en dan is het echt een vintage zwever.


    Vanmorgen de achterlijst uit de "mal" gehaald en hij blijft perfect in vorm (de latjes waren tussendoor wel gelijmd)
     

    Bijgevoegde bestanden:

  14. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.994
    Locatie:
    IJsselstein
    Netjes:thumbsup: goede start. Klopt het dat je direct op de tekening hebt gelijmt? Wanneer je eerst bloemenfolie (Action) op de tekening legt voorkom je dat alles aan de tekening blijft zitten.
     
    Hajo.M vindt dit leuk.
  15. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Ja heb ik, zal ik in het vervolg ook doen met folie, dank je voor de tip :)
     
  16. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    De Bird is ook mijn 3e vliegtuig hoor ;-). Ik heb eerst een laser gesneden parkflyer gebouwd, vorig jaar een Puma en nu deze. Kunnen we elkaar mooi aanvullen!

    Ik heb een iets andere opbouw van de staart gekozen. Een stuk minder praktisch, maar wel leuk om te proberen: Ik heb de staart met profiel in tweeën gedeeld zodat ik ze vlak op de bouwplank kan bouwen. Daarna plak ik ze aan elkaar met de zekerheid dat e.a. mooi recht is. Beetje vaag misschien, maar ik begin er over iets van 2 weken mee. Dan zal ik foto's posten!

    Ga je de ribben e.d. zelf snijden? Mocht je een CNC setje willen maken dan kan ik je de bestanden wel sturen. Ik moet diegene die ik heb gepost nog even gaan veranderen, want in de CAM stap bleek er nog aardig wat aangepast te moeten worden. Laat maar even weten.

    Die Parkflyer heb ik destijds met japans papier bespannen. Wel wat meer werk, maar eigenlijk ook heel makkelijk strak en recht te houden. T.z.t tips uitwisselen wellicht.

    Groet, Q
     
  17. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Ribben ook al uitgesneden handmatig, maar ik heb ook alle tijd hoor..:)

    IMG_20181114_080318.jpg
     
    Q Brand vindt dit leuk.
  18. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Keine update betreffende het richtingsroer.
    Ik heb de voorlijst ook gelijmd, niet koud ertegenaan maar de lijsten ingekeept en het is zeer stabiel geworden.
    Daarom de ribben niet uit 10 mm balsa gemaakt maar hezelfde gedaan eigenlijk als bij de stabilo maar met 2 mm latjes zie foto, het is enkel maar om de bekleding op vast te zetten.
    Achterkant voorlijst zit een 2 mm latje om de rib goed te kunnen lijmen en op zn plek te kunnen houden.





    IMG_20181115_071901.jpg
    |
     
    TheNorb en ISOLA2 vinden dit leuk.
  19. Discus2ct

    Discus2ct

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    Rijswijk
    Prachtig werk! Ben nu zelf meer met Carbon en epoxy in de weer als ik überhaupt tijd heb. Maar het ouderwetse balsa blijft ook echt jeuken.
     
  20. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Tjonge wat een leuke oplossing Hajo; je zult zo ook het mooie profiel behouden! Erg mooi en leuk ook om et allemaal net effe anders te doen!

    Helaas ben ik nog een week voor m'n werk weg anders was ik dit weekend ook met de opbouw begonnen. Blijven we een beetje in sync ;-).

    Groet Q
     

Deel Deze Pagina