Quadcopter op 35Mhz geeft storingen

Discussie in 'Multicopters electronica' gestart door dieriek, 23 okt 2016.

  1. dieriek

    dieriek

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    102
    Locatie:
    Heers
    Ik vlieg bij mijn quadcopter kk2.1.5 bordje 450 size met mijn oude multiplex 35mhz zender.
    Nu heb ik altijd tijdens het vliegen altijd een heel klein beetje storingen gehad met de quad (niet overdreven), maar na een crash is er niet meer mee te vliegen van de storingen.
    Op amper 15meter afstand begint hij al zeer fel te storen. Als ik de ontvanger loskoppel en gewoon koppel aan een batterij en een servo lijkt er volledig niets aan de hand te zijn. Ik ga er dus vanuit dat het probleem niet echt bij zender of ontvanger scheelt sinds hij dan wel naar behoren werkt.
    Kan het zijn dat de motoren of regelaars of het kk bordje stoort op de ontvanger?
    Ik heb ook een andere ontvanger geprobeerd en hetzelfde resultaat.
    Is 35Mhz niet geschikt voor met quadcopter te vliegen?
    Iemand die enig idee heeft?
     
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Koppel de ontvangervoeding van de BEC eens los en sluit op de ontvanger een losse ontvangeraccu aan. Als het dan storingsvrij werkt dan weet je dat de storing via de BEC de ontvanger binnen komt.
     
  3. dieriek

    dieriek

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    102
    Locatie:
    Heers
    Ik ben hier nog een newbee in. Hoe moet ik de ontvangervoeding los maken van de bec?
    bedankt voor de reactie
     
  4. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    De ESC's zijn verbonden met het KK2 bord. Vaak worden van 3 ESC's de rode draad in het snoertje naar het bordje verwijderd. Er blijft dat een ESC over die het bordje en de ontvanger van 5 volt voorziet. Verwijder ook bij deze ESC de rode draad en sluit een ontvangeraccu aan op de ontvanger. Je hebt nu een schone 5 volt.

    Verwijderen van de rode draad kan door het lipje op de plaats van de rode draad op de connector voorzichtig iets op te lichten en de rode draad met het metalen contact voorzichtig uit de connector te trekken. Niet vergeten het metalen deel te isoleren. Als je voorzichtig werkt en het lipje niet te ver oplicht zodat het verbuigt, dan kan je de metalen connector weer gemakkelijk terugplaatsen.
     
  5. dieriek

    dieriek

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    102
    Locatie:
    Heers
    Ok, Bedankt.
    Ik heb gelezen dat bij het kk bordje enkel 5V word genomen van motor 1. Bij mijn quad vertrekt van elke regelaar een zwart rood en wit draadje. Als ik dan enkel van regelaar 1 de rode draad verwijder is dit dan voldoende?
     
  6. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Zou beginnen met het losnemen van alle rode draden, behalve die van motor 1 en dan testen of er nog storingen zijn. Nu voorzien 4 BEC's het bordje van 5 volt. Soms vinden BEC's het niet fijn als er meerdere spanningsbronnen parallel zijn aangesloten.
     
  7. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    De kat op het spek binden.......................


    Je hebt die ontvanger boven op de stroombronnen zitten, die zorgen voor de problemen, zeker bij 35 Mhz heb je daar al snel last van. Kijk ook eens waar je de ontvanger antenne hebt gepropt, laat die eens los naar beneden hangen of met behulp van een lang rietje recht omhoog.
     
  8. dieriek

    dieriek

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    102
    Locatie:
    Heers
    de ontvanger antenne zit in een sprietje recht omhoog dus overal vanaf.
    De ontvanger staat voor het KK bordje dus toch een stukje van de esc en motoren. onder het kk bordje zit wel het stroom verdeel bordje.
    Tussen het verdeelbordje + KK bordje en de ontvanger zit er ongeveer 2cm. Ik ga in elk geval alle rode draadje lossen op motor 1 na en testen. helaas heb ik de plaats niet om de ontvanger te verplaatsen anders kon ik dit ook even proberen. Indien er nog oplossingen zijn of dingen zijn die problemen of storingen bij zich mee kunnen brengen mag u me dit nog steeds laten weten
    Dank bij voorbaat,
    Dirk
     
  9. dieriek

    dieriek

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    102
    Locatie:
    Heers
    Ik heb voor te testen mijn vader zijn zender genomen en zijn ontvanger geïnstalleerd. In het begin leek alles goed te gaan, maar na 5 min. begon de storingen weer. Daarna gewoon mijn eigen ontvanger erin geplaats en getest en vloog goed (bijna geen storingen)
    Ik kan niet begrijpen waarop die storingen niet constant even fel zijn
     
  10. MikeMohawk

    MikeMohawk

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    547
    Locatie:
    Groningen
    Het lijkt me geen slim plan om met zulke op elkaar gepropte electronica te gaan vliegen met een 35 MHz systeem, da's vragen om problemen. En wel de problemen die je nu zelf ondervind; storing.

    2,4GHz is de norm voor dit soort toestellen, de gehele band wordt gebruikt voor een (digitale) verbinding waardoor storingen vrijwel uitgesloten zijn.

    Kijk eens naar een goedkope zender om te proberen van HK bijvoorbeeld, de Turnigy 6 en 9 series zijn goedkoop en betrouwbaar.
     
  11. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Misschien ergens trillingen tussen 2 metalen delen?
    Of volgensmij geldt dit ook bij carbon delen.
    Knakpulsen.

    35MHz heeft gemiddeld 1 meter antenne.
    Dus wellicht heb je hem deels opgerold.
    Dit mag eigenlijk niet.
    En moet het echt dan moet je hem bifilair wikkelen. Al lever je nog steeds wat range in.

    Hoe dan ook veel opgepropte elektronica en 35MHz zijn geen goede combinatie.

    Als alles los wel goed werkt heb je idd ergens ruis.
    Zo niet. Controleer je kristal ook eens. Na een crash kunnen deze ook stuk gaan aangezien ze van glas zijn.

    Ontvanger intapen met koper folie en aan massa leggen om ruis via de lucht wat tegen te gaan. Antenne zover mogelijk van alles weg houden.

    Groundloops uitsluiten (massa/min die over meerdere wegen rond kan lopen)
     
    verfbrander vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina