Quadcopter

  • Topicstarter Topicstarter Jorritboerma
  • Startdatum Startdatum
J

Jorritboerma

Guest
Beste allemaal,

ik heb al veel op dit forum gelezen over quadcopters en heb er nu zelf ook een.
ik heb alles behalve geschikte batterijen ik weet niet welke ik moet kopen.
ik moet er ook nog een los draad voor hebben voor mijn distribution board.
ik moet een lipo, een oplader daar voor en een draad om hem aan mijn quadcopter te verbinden.
ik weet niet of het er toe doet maar dit is de data van mijn motoren:

RPM: 1680kv
Max current: 8A
No load current: 11.1V/0.20A
Internal resistance: 0.32 ohm
Weight: 16g (not including connectors)
Diameter of shaft: 2mm
Dimensions: 22x23mm

ik hoop dat iemand me kan helpen met dit probleem.

Met vriendelijke groet,

Jorrit
 
eigenlijk is het makkelijker om de gegevens van je esc's erbij te hebben...

de maximale (burst) amperage is het belangrijkste om de speurtocht naar een geschikte lipo te beginnen.

de ESC is namelijk degene die stroom naar de motoren laat gaan, en de maximale stroom die een esc in burst kan leveren (burst is dus het ABSOLUTE amperage wat de esc voor een korte tijd aan kan) X 4 is een goed start punt van je berekeningen.

volgens mij ben je helemaal (of redelijk) nieuw in deze wereld, dus een beetje de rare aanduidingen van een lipo uit de doeken doen is misschien wel een goed idee.

Lipo's hebben een behoorlijke berg letters en cijfers waarmee ze aangeduid worden, alles verteld iets belangrijks.

als voor beeld neem ik deze lipo:
T2200-3-25_t%281%29.jpg
een [FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Turnigy 2200mAh 3S 25C Lipo Pack[/FONT]

Turnigy is gewoon het merk.. dus dat vergeten we voor het gemak even.
verder ontleed ik de rest even:
2200mAh de lading stroom die de lipo kan bevatten / in een uur kan leveren. 2200 milliampère uur oftewel 2,2 Ampere voor een uur..
da's nog wel te begrijpen denk ik.;)
maar nu?

3S dit staat voor het aantal cellen die er in het pak zitten, een lipo bestaat uit losse cellen die in serie met elkaar verbonden zijn. 1 cel is 3,7 volt (nominaal) 3 cellen zijn dus 3X3,7=11,1 volt (nominaal)
een 1S lipo is dus 3,7 volt en een 2 cel lipo is dan dus 2X3,7=7,4V en een 4 cel lipo is dan dus 4X3,7=15,8 etc etc etc.

soms zie je ook een 1 of 2 of meer achter de S staan bijvoorbeeld:
3S2 dit betekend dat het een lipo is met 3 cellen in serie=11,1volt maar deze 3 cellen hebben allemaal een broertje die er parallel aan vast zit dus 2 cellen aan elkaar die als 1 spelen, maal 3.. dit is om meer amperes uit een lipo te halen. 2X2200 mAh is tenslotte 4400mAh.:rolleyes: dus eigenlijk heb je 2 lipo's in 1 pak zitten die parallel geschakeld zijn.

nu komt een belangrijke!
25C de "C" waarde is het maximale (burst) vermogen van de lipo, oftewel hoeveel stroom kan hij in 1 keer leveren. in dit geval kan hij 25X de lipo capaciteit leveren. 25X2200mAh=55000mAh (55 ampere)
als jouw quad 30 ampere maximaal vraagt op volgas onder volle belasting dan kan je lipo dit zonder problemen aan, maar trekt jouw quad 60 ampere, dan kan jouw lipo dit niet leveren (hij kon maar maximaal 25C leveren:rolleyes:) en gaat hij dik worden, heet worden en kapot.....:(
dus moet je een accu met een hogere C waarde hebben, bijvoorbeeld 30C. (30X2200=66000)

nu weet je wat meer van de lipo abacadabra, maar nog weinig van welke lipo je moet hebben, en hoe lang je ermee kan vliegen (da's weer een heel andere berekening en daar moet heel veel meer in meegenomen worden)

maar je hebt een goed start punt..
neem altijd een lipo die dus voldoende stroom kan leveren voor jouw quad.

lipo's zijn zeer krachtige stroombronnen, maar ook gevoelig voor verkeerd gebruik.
-een lipo mag nooit geheel ontladen worden. compleet leeg= stuk. (koop een goedkope lipo lowvoltage buzzer en je zit altijd goed)
-een lipo moet op een speciale manier geladen worden, gebruik altijd een speciale lipo lader, een andere lader kan ervoor zorgen dat je lipo in de fik vliegt... en da's een behoorlijke steekvlam!!
-een lipo moet zo nu en dan gebalanceerd worden. je weet nu dat de lipo uit losse cellen bestaat en ze zullen nooit helemaal gelijk ontladen en geladen worden. eens in de zoveel tijd moet je dit rechttrekken door de lipo te balanceren met je lipo lader.
-een lipo kan slecht/niet tegen beschadigingen. een kromme, gescheurde of doorboorde lipo altijd weggooien.
-pluspuntje in deze tijd met milieu geneuzel en gejank.. een lipo is absoluut milieu onschadelijk! hij bestaat uit zouten en die lossen netjes op in water en zijn onschadelijk.
een lipo weggooien doe je het beste door hem helemaal te ontladen (gloeilampje eraan hangen ofzo) en daarna een dagje in het water laten liggen (liefst warm water met wat soda erin) hierna kan hij gewoon bij het overige afval.

 
ont Current: 10A
Burst Current: 12A
BEC Mode: Linear
BEC : 5v / 2A
Lipo Cells: 2-4
NiMH : 5-12
Weight: 9g
Size: 27x17x6mm

dit is nog de data van mijn ESC
 
ik ben inderdaad nieuw in deze wereld maar ik heb al veel plezier met het bouwen.
maar de lipo dat kan ik nu uitrekenen (bedankt daar voor0
maar ik heb nu nog een draad voor de quad nodig om de lipo mee te verbinden..
weet iemand waar ik die kan krijgen of moet ik die zelf maken?
en welke aansluiting moet ik dan gebruiken?
 
meestal gebruikt men een power distribution board, vanaf hier gaan er draden naar de esc's en naar de lipo.

er zij diverse nl webshops waar je siliconen draad in rood en zwart kan bestellen.
en sommige hebben ook complete setjes (connector en draad)
welke connector is eigenlijk afhankelijk van de lipo.. als je weet wat voor een connector er op de lipo zit kan je de goede bestellen.

als je een powerboardje hebt word alles wat betreft het aansluiten van de lipo naar esc.... gewoon plus op plus en min op min..
wel moet je alles zelf solderen
 
echt super bedankt..
nu word echt alles duidelijk (het meeste dan)
de batterij die jij hebt uitgekozen is toch goed voor mijn quad?
en ik heb draden gevonden met de goede aansluiting.
en welke charger raad u mij aan? (zo goed koop mogelijk)
 
de maximale (burst) amperage is het belangrijkste om de speurtocht naar een geschikte lipo te beginnen.

de ESC is namelijk degene die stroom naar de motoren laat gaan, en de maximale stroom die een esc in burst kan leveren (burst is dus het ABSOLUTE amperage wat de esc voor een korte tijd aan kan)

Dit is niet waar, de motoren vragen het vermogen. Je kan bijvoorbeeld ook een 5a motor op een 60a regelaar draaien. Dan zal deze motor echt niet opeens 60a gaan verbruiken. Kijk dus naar het vermogen van je motoren.
 
je esc's zijn de beperkende factor voor het maximale vermogen. dus die geven het maximale vermogen aan. altijd de maximale waardes in een systeem gebruiken voor determinatie van maximaal te verwachten vermogens. als je met bijvoorbeel 5a motoren wilt gaan vliegen moet je er geen 60A esc voor knopen.
een 5A motor kan 10A vragen en krijgen van een te grote esc (en mooi roken) een esc zal in principe nooit meer dan zijn maximale burst doorgeven. ook al wilt de motor meer.

en daarbij.. liever mee verlegen dan om verlegen zij mijn oma altijd...
 
ikzelf ben erg tevreden over de IMAX B6 AC.
1 tot 6 cellen, lipo en life, laden, snel laden, balanceren, ontladen, etc
hij kan ook normale nicad en lood accu's laden.
en heeft een ingebouwde voeding (dat vind ik dan weer makkelijk, geen gedonder met een losse voeding)

de Just another Charger is nagenoeg hetzelfde, en kan tot 6A max. laden (de IMAX 5A max) en is iets goedkoper. (die was er nog niet toen ik de lader kocht)

maar blader op je gemakje eens door de verschillende laders bij HK. er is zoveel keus en prijsverschil..

de bovengenoemde features wil je in ieder geval hebben op je lader en ik zelf vind het makkelijk als er een netvoeding in zit, maar dat is persoonlijk en niet nodig als je al een losse voeding hebt.
 
een 5A motor kan 10A vragen en krijgen van een te grote esc (en mooi roken) een esc zal in principe nooit meer dan zijn maximale burst doorgeven. ook al wilt de motor meer.

...

Een 5A motor kan zo maar geen 10A vragen . :D

De grote van de propellor op de motor is de bepalende factor .
Daarmee kan je de belasting van de motor regelen en onder zijn max. blijven .
Zit je boven de max. van de motor is de propellor te groot . ;)

En de regelaar hoort 10% over de max. van de motor te zitten.

Mvg Johan
 
het grootste punt is de mAh waarde, dat is de daadwerkelijke capaciteit. Die is aan de lage kant. Misschien iets in de richting van 3000 uitzoeken? *kijkt dutch aan voor commentaar*
 
Back
Top