Röga Dalotel 150

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door dries_neyrinck, 15 feb 2015.

  1. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Begin vorig jaar kocht ik bij een volledige hobbystop een Dalotel 150 van Röga, spanwijdte 152 cm. Voor 30 euro kon ik niet sukkelen...

    Dalotel doet onmiddellijk een Hanno Prettner belletje rinkelen. Daarom alleen al moest ik 'm hebben :)

    Het toestel was vermoedelijk een 30-tal jaar oud maar zag er nog in topconditie uit. Er stond nog een tweetakt op, zelfs de servo's zaten er nog in...

    Het belandde bij mij op zolder wachtend op een restauratie / elektrificering (want vlieg enkel electro).

    In januari er eindelijk eens aan begonnen tussen twee grotere projecten door.

    [​IMG]

    Eerst de oude motor eruit gehaald, echter wel vooraf de domp en zijwaartsstelling opgemeten aangezien er nergens aanwijzingen te vinden zijn.

    Nog even wat vergeleken met kisten van dergelijk formaat, stijl en me bij de 2° zijwaarts en 2° domp neergelegd.

    Voor de montage besloot ik eens niet met draadstangen te werken of dergelijke maar een motorboxje te maken die kon verschroefd worden op het originele motorschot.

    In die motorbox zitten de nodige hoeken reeds ingewerkt, dus dat maakt het de montage van de motor erg gemakkelijk.

    [​IMG]


    De benzinetank werd eruit gestript. Een toegangsluikje om de lipo te bevestigen was niet mogelijk dus dan moest de vleugel er telkens af. Het zij zo...

    Het werd me al snel duidelijk dat het toestel in z'n originele staat waarschijnlijk nooit gevlogen heeft. Nergens geen vettigheid of olie, nadien toonden bepaalde bouwfoutjes mij aan dat ermee vliegen onmogelijk zou geweest zijn.

    Als electrosetup koos ik voor een Robbe Roxxy 4260/06 motor van 800 kV die ik hier nog liggen had. Op 4 cellen zou dit een 12x8 prop nodig hebben, maar liefst zou ik m'n werkloze 5 cellers van 4,2 Ah in dienst te stellen met dit vliegtuig. Daar hoorde dan een 11x7 prop op. Zou een lekker lawaai worden, hoge toeren, niet al te grote prop. Net zoals vroegah. :banana:

    Staartservo's werden er van 32 gram, digitale metalgears die zo'n 4 kg duwen.
    Centrale rolroerservo is iets van 45 gram, digitaal en metalgear. Eigenlijk allemaal wat ik hier nog liggen had.

    Oorspronkelijk had ik het idee om met twee aileronservo's te werken, maar dat betekende dat ik moest infrezen in de abachi/piepschuim vleugels en dat zag ik niet echt zitten. Centrale rolroerservo dus!

    En bij een proefmontage bleek dat die lelijk in de weg zat van de staartservo's in de romp.... Hij KAN dus niet gevlogen hebben.
    Goed, staartservo's elders gemonteerd, batterijschot gemaakt, ...

    Na een paar avondjes werk was hij klaar voor de weging:

    [​IMG]

    Ik zou ergens rond de 2800 gram uitkomen. OK qua gewicht.
    CG werd uitgerekend op 12 cm ongeveer.

    Met de electrosetup kon ik dit perfect leggen. Met de oude tweetakt setup kon dit niet, veel te staartlastig. Hij gaat echt nog niet gevlogen hebben vroeger...

    Servo's en zender instellen, nieuw staartwieltje eronder, en klaar...

    [​IMG]

    Ik moest niet lang wachten op de maiden want gisteren was het eigenlijk best goed te doen qua weer.

    De maiden zelf vormde geen probleem, paar tikjes trim her en der en een goed vliegend toestel die wel wat van snelheid houdt!

    Van de tweede vlucht is er ook een filmpje:



    Landingen zijn nog een beetje 'hot', nog een beetje gewend geraken aan zijn gedrag bij lagere snelheid.

    Kortom: een geslaagde restauratie van een niet alledaags vliegtuig.
    Me Happy :cool:

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 11 dec 2015
  2. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Pure nostalgie maar nog steeds een potent vliegtuig tussen al het EPP geweld:D

    Stevo
     
  3. nander

    nander

    Lid geworden:
    21 sep 2012
    Berichten:
    188
    Locatie:
    vlissingen
    prachtig model !
     
  4. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.675
    Locatie:
    Onbekend
    Uniek model ! Leuk dat je er nog een hebt gevonden.
    De ontwerpen van Hanno Prettner vliegen altijd goed en gemakkelijk.
    Veel vliegplezier en houd hem heel !

    Mvrgrt,

    Arnoud.
     
  5. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.616
    Locatie:
    belgium
    Mooi Dries :D
     
  6. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Tijdens een late meeting vorig jaar scheurde er een landingspootje af (en na inspectie bleek het om een oude scheur te gaan in de poot). Gisteren op een tweedehandsbeurs in Waver een set gelijkaardige verenstalen pootjes gekocht (zelfde beenhoogte) en er vandaag op gezet. Had nog een paar schuimen wielen liggen en mede door het iets kleinere wielspoor is er nu in het totaal ook 90 gram vanaf gegaan. Me happy :)
    Hij is er weer klaar voor!

    IMG_20160207_183747[1].jpg
     
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.209
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Als je effe had gemeeld... had ik ze zo voor je gebogen! (kan als nog als deze niet bevallen)
     
  8. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Typisch gevalletje van te trots zijn om hulp te vragen. Zelf help ik zeer graag anderen, maar zelf hulp vragen, ho maar! Mijn vrouw wordt er allang niet nerveus meer van :)
     
  9. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Veel wind dit weekend maar een mooi zonnetje. 5 bft vandaag maar daar had de Dalotel niet echt problemen mee. Is dus terug in de lucht :)

    [​IMG]
     
  10. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Afgelopen weekend: 2 designs, 2 masters, 2 eras. Hanno & Sebastiano. Fantastische bakken.

    [​IMG]
     
    MicropropSport en Johaver vinden dit leuk.
  11. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
  12. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Onlangs was een echte liefhebber in mijn Dalotel geïnteresseerd op een ruilbeurs en ik was blij hem aan deze warme persoon te kunnen verkopen waar hij echt op zijn plek ging zijn.
    De Dalotel heeft bij hem ondertussen ook zijn eerste testvluchten achter de rug (voorlopig zonder motorkap) en ik kreeg een mooi fotootje van hem op zijn nieuwe stek.

    Bedankt Jan voor de overname en heel veel plezier ermee!

    upload_2019-3-9_16-27-26.png
     
    MicropropSport, guyken en jef vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina