Raar probleem met Tail servo - Stopt met reageren bij hogere toeren

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door Ralphie, 5 jun 2018.

  1. Ralphie

    Ralphie

    Lid geworden:
    1 mei 2016
    Berichten:
    231
    Locatie:
    Rhoon
    Medeforummers,

    Misschien kunnen jullie meedenken en zien wat ik over het hoofd zie.
    Ik heb een Align 500 Pro FBL van iemand overgenomen met de originele electronica.

    Alle electronica werkt op de testbank.
    Tijdens het optoeren doet alles het, maar zodra ik circa 40% throttle voorbij ga, stopt de staartservo (Align DS525M) met reageren. Als ik beetje pitch up geeft komt hij wel van de grond maar begint uiteraard onmiddelijk met draaien. Onder de 40% throttle begint de servo het weer te doen.

    Wat ik heb geprobeerd:
    - Thuis op de testbank (zonder hoofdbladen) het probleem blijft
    - De vbar was met een ontvanger verbonden. Die heb ik aangepast naar sattelieten zonder ontvanger.
    - Andere FBL controller. Zelfde probleem (ligt dus niet aan FBL controller).
    - De servo staat goed ingesteld in de software 1500us 333hz
    - Heb additionele voeding gezet dmv Scorpion backup

    Iemand een idee?
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.781
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Test die servo maar eens op trekkracht... Als er iets mis is met de vermogenstrap van de motoraansturing, kan het maar zo zijn dat onbelast die servo prima lijkt te reageren, maar onder belasting het aan kracht ontbreekt.
    Hekrotors gaan aanmerkelijk meer kracht vragen als ze op toeren zijn, en ze willen "naar de middenstand". Daarnaast kunnen de lagers van de bladhoudertjes bij stilstand heel anders lopen dan onder centrifugaalkracht, en dat kun je NIET simuleren door aan de bladen te trekken (het zijn namelijk de lagers zelf, die last van de centrifugaalkracht krijgen, het word niet door de trekkracht van de bladen veroorzaakt).

    Eventueel kun je testen zonder hoofdbladen EN zonder hekrotorbladen. Als hij het dan wel doet... is de servo zwak, als hij het dan ook niet doet, kunnen de lagers het probleem zijn.

    Het komt weinig voor, maar ik heb beide problemen meegemaakt....
     
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Of het stangetje langs de staart mist ondersteuning.. klapt hij weg.
    Dan doet de servo het wel, maar kan hij het niet overbrengen
     

Deel Deze Pagina