Raptor 30v1 uitlaat vraag

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door Phobos77, 3 jul 2016.

  1. Phobos77

    Phobos77

    Lid geworden:
    8 jun 2010
    Berichten:
    104
    Locatie:
    Oss
    Hallo allemaal,

    Ik heb jaaaaren geleden een Raptor 30v1 over kunnen nemen. Daarna is deze in de hoek beland. Nu heb ik eindelijk tijd om er aan te werken. Ik weet dat het een oud beestje is (iig niet zo oud als mijn Heli baby of Bell 47G), maar ik had een vraag over de uitlaat die aan de TT 36 H gemonteerd is. Volgens mij niet de originele maar herkent iemand dit type uitlaat en is deze geschikt voor deze TT36 H?

    Mvg,

    Peter
    [​IMG]
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat is een resonantie uitlaatje van het merk "Merker". Hele mooie lichte pijpjes en tamelijk aangenaam qua demping. Helaas bestaan ze niet meer.

    Absoluut geschikt voor de motor, maar je moet één ding in de gaten houden: de uitlaatlengte dicteert het toerental. Je moet dus NIET gaan proberen met verschillende toerentallen te gaan draaien, want dat KAN (hoeft niet, maar de kans is aanwezig) op de lange duur motorschade opleveren.

    Je gaat eerst gewoon hooveren, en je voert iedere keer de throttle curve een beetje op.
    Je merkt vanzelf in welk toerengebied de motor zich prettig voelt, hij heeft de neiging dat toerental op te zoeken. en er is een punt waar je in hoover, als je extra gas geeft, nauwelijks toeren er bij krijgt. Alsof er een "dood stuk" in de gasrespons zit... Dat toerental moet je middels je gascurve vast houden, en als je een governor gebruikt, MOET die ingesteld staan op dát toerental.

    Alternatief begin je met een baggervet mengsel en véél gas en draait de naald klik voor klik toe, tot de motor "opkomt". Dan geeft hij ook vrij duidelijk zijn favoriete toerental aan....

    Is dat toerental je te laag, dan moet je de pijp korter afstellen (1 cm maakt al gauw 500 toeren of meer verschil) en uiteraard, is het je te hoog, dan moet de pijp langer.

    Als de motor "op de pijp loopt" heeft hij wel meer brandstof nodig, en dat betekent dat hij tamelijk vet moet staan, en dus wellicht soms wat moeite heeft om op te toeren.

    Het is een compromis: die pijp levert je extra vermogen, maar het gaat soms wat ten koste van het optoeren. Dat moet je accepteren, en NIET proberen weg te stellen, want dan loop je het risico op een veel te schraal middengebied met alle gevolgen van dien.
     
  3. Phobos77

    Phobos77

    Lid geworden:
    8 jun 2010
    Berichten:
    104
    Locatie:
    Oss
    Brutus bedankt voor je antwoord. Ik had de motor helemaal uit elkaar gehaald tot het laatste schroefje in motor en carb en alles schoon gemaakt. Instellingen zijn helemaal weg maar heb hem weer gestart gekregen. Ga nu eerst de rest van de heli afbouwen en dan verder afstellen....en vliegen natuurlijk.

    Mvg,

    Peter
     
  4. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Beetje off topic maar als het nog het originele V1 hoofdje is dat er op staat en achteraan de tail ook allemaal V1, hou dan je speling goed in de gaten, was een gekend probleem bij deze oude V1 raptors dat dit allemaal wat aan de zwakke kant was.

    Upgraden naar V2 parts is een easy job, maar de onderdelen vinden is moeilijker..

    Heb hier ook nog een V1 raptor staan maar deze heeft wel de V2 upgrade gehad, zowel het hoofd als achteraan.:)

    Ik blijf het een dijk van een heli vinden, en dan die 90gr mechanische swash, prachtig toch he :) vliegen doe ik er nog maar heeeel weinig mee omdat ik Power mis en fbl vliegen heel leuk vind..

    Maar hem weg doen? Nooit. Het was men eerste grotere heli en dat blijft toch iets speciaals :)

    Vandaar men profielfoto ook he ;)
     
    Laatst bewerkt: 4 jul 2016
  5. Phobos77

    Phobos77

    Lid geworden:
    8 jun 2010
    Berichten:
    104
    Locatie:
    Oss
    Hoi Easy. Bedankt voor de tip. Ik heb de collar op de hoofdas die origineel van alu is al zelf gedraaid van staal (CrMo). Verder heb ik de koel schroud verlengd/verbeterd. In de holle borgpen van aandrijfwiel staart een 1mm boortje gelijmd om breuk te voorkomen. Misschien draai ik nog alu spanrol wielen maar voor nu heb ik de kunststof versie goed ontbraamd.

    Weet je ook wat de grondoorzaak is van de spelingen in de tail?

    Mvg,

    Peter
     

Deel Deze Pagina