Raptor 50 gyro probleem

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door Dennis raptor 50, 11 okt 2018.

  1. Dennis raptor 50

    Dennis raptor 50

    Lid geworden:
    11 okt 2018
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Boxmeer
    Hallo allen

    Ik heb een raptor en die wil ik na een jaren lange stalling weer laten vliegen. De motor loopt weer perfect gas geven werkt ook goed. Alleen als ik hem op wil laten stijgen draait de staart als een gek rond. Ik heb geprobeerd te trimmen maar Da gaat ook niet heeft er iemand tips wat ik er aan kan doen. Eerst nu de schade maar eens herstellen na de crash
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.778
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Je informatie is niet heel erg uitgebreid: je geeft bitter weinig info over wat er in het verleden met de heli gebeurd is, OF wat je zelf al geprobeerd hebt...

    Heb je al gecontroleerd of die gyro en servo überhaupt wel werken, EN of ze de goede kant uit werken?
    Heb je niet ooit eens per ongeluk bijvoorbeeld de riem verkeerd om gezet zodat de staartrotor de verkeerde kant op draait?
    Want het is oud spul, maar zou nog gewoon moeten werken. Ik heb er ook nog meerdere heli's mee vliegen.
     
  3. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Als hij werkelijk als een dolle wil draaien zal de werking van de gyro verkeerdom staan. In plaats van corrigeren zal hij de draai versnellen. Vooropgesteld dat de staartservo wel de juiste draairichting heeft.
     
  4. Dennis raptor 50

    Dennis raptor 50

    Lid geworden:
    11 okt 2018
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Boxmeer

    De heli heeft een jaar of 4 in de schuur gestaan en verder niks mee gebeurd. De bekabeling lag allemaal los en ben er best lang mee bezig geweest om t aan te sluiten alleen die gyro daar is geen handleiding van te vinden en er zit een schakelaartje in waarvan ik niet weet in welke stand die moet staan
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.778
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Stap 1: Controleer de draairichting van de hekrotor: als de hoofdrotor in de normale richting draait (rechtsom van boven af gezien), moet de hekrotor "achterwaarts" draaien (bovenste blad gaat naar achteren). Is dit niet het geval, dan de riem een halve slag draaien op de voorste pulley (die onder het grote tandwiel). Opletten dat de riem soepel blijft lopen, zo niet, dan die halve slag de andere kant om doen.
    Stap 2: Controleer dat de hekrotorblaadjes goed zitten: het bovenste blad, moet de scherpe kant naar voren hebben en de stompe kant naar achteren.
    Stap 3: controleer de stuur-richting van je zender/servo: als je de stick naar rechts beweegt, moet de scherpe kant van de hekrotorblaadjes OOK naar rechts bewegen.
    Is dit niet goed, dan stuur richting in de zender omdraaien. Hoe dat moet, hangt van je zender af en kan ik vanaf hier niet zeggen.
    Stap 4: controleer de corrigerende werking van de gyro: als je de staart naar rechts beweegt (je draait dan de neus naar links), moet de scherpe kant van de hekrotorblaadjes OOK naar rechts gaan. Is dit niet het geval, dan moet je het kleine schakelaartje in de gyro omzetten.

    LET OP: als je dat schakelaartje bedient, moet je de ontvanger uitzetten en weer aanzetten, om de gyro opnieuw te initialiseren!

    Stap 5: indien je zender een "ReVo-mix" heeft: als je gas geeft, moet de scherpe kant van de blaadjes naar rechts gaan. Als je gas terug neemt, naar links.
    Als dit niet goed staat, in je zender aanpassen. Hoe dat moet>>handleiding zender
     
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Na jarenlange stalling zul je nieuwe zender- en ontvanger-accu's moeten kopen, zo je dat niet al gedaan hebt. Ook al meet je nog spanning, accu's zijn aan gort.
    (Een onbelaste meting geeft nauwelijks zinvolle informatie, onder belasting keldert de spanning meteen.)

    Modelvliegclub Columbia, Boxmeer
    www.mvccolumbia.nl
     
    Laatst bewerkt: 11 okt 2018
  7. Dennis raptor 50

    Dennis raptor 50

    Lid geworden:
    11 okt 2018
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Boxmeer
    Ha
    Ik heb er een nieuwe accu inzitten. Zijn er in Boxmeer bij de club meerdere die met een heli vliegen?
     
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Beste Dennis,

    Mag ik vragen wat je achtergrond is met deze heli?
    Heb je hem bij je vader/opa uit de schuur gehaald, probeer je nu zelf te leren vliegen met deze heli?
    of heb je zelf een verleden met de heli?
    Heb je zelf ooit al met deze heli gevlogen?

    Lang leve internet, het is altijd een beetje moeilijk schatten hoe oud iemand is (kan veel zeggen over wat iemand wel/niet kan)
    Als dit je eerste stappen zijn op heli gebied, kan het raadzaam zijn ff bij een club om het hoekje te kijken.
    Heli's van deze maat zijn vrij gevaarlijk, en heli's die je niet kent, moeten altijd even goed nagekeken worden (vaak uit elkaar).
    kunststof kan scheuren/hard worden, lagers kunnen vast gaan zitten, snaren kunnen uitdrogen (waardoor ze na een paar vluchten breken)
    stangen kunnen tijdens de opslag krom gaan (er valt wel eens iets)
     
  9. Dennis raptor 50

    Dennis raptor 50

    Lid geworden:
    11 okt 2018
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Boxmeer
    Nee ik heb hem al heel lang. Wilde de hobby oppakken maar na zoveel jaar kan t best zijn dat er t een en ander kapot is. In t begin was de sturing van de staartrotor kapot dus zou Indd zomaar kunnen dat de propellers er verkeert om erop zit ga ik zometeen proberen. Ook brand t lampje van de gyro niet meer groen terwijl ik nog weet dat dat wel moet t brand nu namelijk rood. T makkelijkst is dat je naar iemand toe kan maar bij ons in de buurt bij de modelwinkel weten ze t oom niet
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.778
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee hoor... dat lampje is altijd al rood geweest... Ik heb een stuk of wat van die dingen en ze hebben bij mij nog nooit groen gebrand...
     
  11. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    bij de futaba 401 was het zo dat de gyro in heading hold groen brandde, en in normale gyro modus rood brandde
    dat had te maken met de gain, kanaal 5, gaf je daar 0-50 was hij rood, dus normaal, boven de 50 was heading hold.
    en de groter het getal, de meer gain.

    qua staart:
    als je aan de hoofdrotor draait (in de richting waarin hij hoort te draaien) hoort het staartblad wat richting de heli gaat, omhoog te gaan.
    draait hij andersom, moet je de snaar even losgooien en andersom erin zetten.

    dan.
    stuur op de zender de neus naar rechts, de staart moet dan naar links.
    de achterkant van het staartblad (de dunne kant) moet dan naar rechts wijzen.
    dan "blazen" de staartbladen naar rechts, waardoor de staart naar links gaat.

    qua correctie van de gyro, als jij de heli met de neus rechtsom draait (zelf), zou de staart dat tegen moeten gaan.
    de staartbladen zullen dan proberen om de staart zelf naar rechts te duwen, dus moet de achterkant van het blad naar links wijzen.

    lang verhaal, als je het doet, wordt het logisch ;-)
     
  12. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Wat ik altijd doe is de gyro eerst er tussenuit halen en de servo direkt op de ontvanger plaatsen in het staartrotorkanaal. (dus niet het gyrokanaal)
    Zodoende maak je de basis afstelling van de staart goed. Trim in het midden, stick in het midden, werkt de revo juist ? zonder revo werkt het ook. Werkt alles de juiste kant op ? (ik ga er vanuit dat je snaar goed zit). Stick in het midden dus en dan moet de servo hevel recht staan, dus haaks op je staartbuis. Dan de gyro er tussen en de boel aanzetten.
    Dan ga je kijken wat de gyro precies doet.
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.778
    Locatie:
    Oldeberkoop
    De G-300 heeft geen heading hold. De G-400 wel, maar die heeft ook alleen maar een rood LEDje, geen rood/groene.
     
  14. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Nou, dat maakt het alleen maar makkelijker.
     
  15. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
  16. Dennis raptor 50

    Dennis raptor 50

    Lid geworden:
    11 okt 2018
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Boxmeer
    Nou de tips hebben gewerkt hij vloog perfect te t draadje van de accu los schoot
     

    Bijgevoegde bestanden:

  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.778
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ach.... wat balen man! Zonde!
     
  18. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    jammer, maar hoe kan dat draadje zomaar losschieten ?
     
  19. Dennis raptor 50

    Dennis raptor 50

    Lid geworden:
    11 okt 2018
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Boxmeer
    Stekkertje zat niet geborgd denk ik
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.778
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Wat zul jij balen, zeg....

    Maar met wat geluk is de schade wel te herstellen... een Flybar kun je met wat handigheid zelf maken (stukje 3 mm rondstaal, op lengte maken en schroefdraad op snijden is niet het grootste probleem in de wereld), en een staartbuis moet ook nog wel aan te komen zijn, desnoods máák je er eentje van een andere heli passend....
     

Deel Deze Pagina