Rare bewegingen servo's bij DX7 met AR7000

Burp

Forum veteraan
Gisteren vlak voor de maiden van mijn TwinStar kwam ik tot de ontdekking dat mijn servo's ongecontroleerde bewegingen maken als ik snel met de knuppels heen en weer ga. Bij "normaal" gedrag werken ze prima. Als ik bijvoorbeeld de met de ailerons snel heen en weer ga dan lijken ze even stil te staan en dan nog een vreemde beweging te maken naar links/recht.

Ik heb deze gemixed staan met het richtingsroer. Ik gebruik als servo's de HS81 van Hitec.

Nu ik dit aan het typen ben bedenk ik me dat het misschien wel aan het tekort vermogen van de BEC kan liggen... iemand ideeen hierover?

Als regelaar gebruik ik een Blue Arrow PP-30C

/edit
Ik heb de specs net gevonden, 5V/1A. Mijn eerste suggestie lijkt dus wel te kloppen, de regelaar kan het niet aan om de drie servo's met heftige bewegingen bij te benen.

Vanmiddag zal ik eens een andere regelaar er in zetten, kijken of het dan weg is.

Laatst bewerkt:
Zeker-weten, dat dit aan spanningsinstabiliteit te wijten is. Als je een regelaar met zwaarder bec-systeem hebt, zul je meteen zien, dat het verschijnsel minder wordt of verdwijnt. Nu is minder worden niet acceptabel. Het verschijnsel moet geheel verdwijnen om veilig te kunnen vliegen.

Eventueel kun je om te testen ook een geladen 4,8 Volt accu op de ontvanger aansluiten. Deze staat dan wel parallel aan het bec-systeem, maar dat is met een lineaire bec nooit een probleem.

Het mooie is dat ik gisteren geen idee had waarom dit zich voordeed maar tijdens het typen schoot het me te binnen. Ik bedacht me ook net dat ik geen andere borstel ESC heb om te testen. Een losse accu kan wel voor de test. Toch maar een iets zwaardere ESC aanschaffen aangezien een BEC ongeveer dezelfde prijs heeft als een nieuwe ESC.

Ik laat het wel weten.

Zoals beloofd, de resultaten zijn zeer bevredigend. De vreemde bewegingen zijn verdwenen. De oude regelaar was met een BEC van 1A dus te licht. Drie servo's HS-81 waren dus teveel bij snelle bewegingen.

De nieuwe regelaar heeft een BEC van 3A en werkt feilloos. :thumbsup:

Back