Raster

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Jan Kortbeek, 19 nov 2002.

  1. Jan Kortbeek

    Jan Kortbeek Guest

    Ik ben op zoek naar het 40 MHz raster. Ik heb af en toe een erg rare storing, en ik denk dat ik met het raster er wel uit kan komen.

    Groeten,

    Jan Kortbeek
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  3. Jan Kortbeek

    Jan Kortbeek Guest

    Hoi Ron,

    Ten eerste hartelijk dank!!

    Hoe moet ik die 10 kHz zien dan? Wat ik bedoelde was meer een grafiek met frequenties, met daarin de "echte" freguentie, en de "stoor" frequenties.

    Het is een beetje moeilijk uitleggen. Maar als ik werk met zendermicrofoons, gebruiken we het sennheiser Evolution raster.

    Als je dat raster niet opvolgt krijg je storingen, doordat een ontvanger andere zendermicrofoons die ook in de lucht zijn oppikt.

    Ik heb het vermoeden dat dat ook het probleem bij mij is. Het is een Robbe/Futaba attack 2 AM zender op de 40 MHz kanaal 81. Ik wil namelijk een nieuw kristal setje kopen, die ver uit de buurt van kanaal 81 ligt.

    Daarom zou ik graag zo'n grafiek willen hebben, zodat ik de stoorpunten kan zien. En daarop de kristallen kan aanpassen.

    Wat ook meetelt is dat het me intresseert en dat ik het leuk vind om dat een beetje uit tepluizen.

    Groeten,

    Jan, die hoopt dat ie niet als een nerd overkomt
     
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Het 10kHz raster is de afgesproken/vastgelegde afstand tussen buur-frequenties, oftewel de bandbreedte. Een voorbeeld:
    Code:
    kanaal 74 - 35,140MHz = 35140kHz
    kanaal 75 - 35,150MHz = 35150kHz
    verschil              =    10kHz
    Aan stoorfrequenties kan ik je niet helpen, zo die er al zijn, zullen ze afhankelijk van de plaats zijn.
     
  5. Jan Kortbeek

    Jan Kortbeek Guest

    @Ron: Hartelijk dank voor de info!

    Very easy als je het eenmaal weet!! :wink:

    Groeten,

    Jan
     
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Beter: de maximale bandbreedte
     
  7. Jan scholten

    Jan scholten

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    1.466
    Locatie:
    veldhoven,nl
    er is mij eens iets uitgelegd over de "harmonische" op een frequentie.
    is dat wat je bedoelt?
    dit heb ik toen(4/5 jaar geleden) eens opgezocht in een elektuur en ook toen begreep ik er geen snars van.ik geloof dat het iets te maken had met signalen/storingen die dan uitgezonden werden op een veelvoud van jou frequentie en zodoende konden storen.
    Ik ben benieuwd of ik in de buurt zit van het werkelijke verhaal.

    Groeten van een NIET electronisch onderlegde.

    Jan
     
  8. Jan Kortbeek

    Jan Kortbeek Guest

    Hoi Jan,

    Das ongeveer wat ik bedoel! Wist niet dat het zo heete!

    Groeten,

    Jan

    PS: Weet je misschien nog welke elektuur dat was??
     
  9. Jan scholten

    Jan scholten

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    1.466
    Locatie:
    veldhoven,nl
    Helaas,geen idee.is echt te lang geleden.
    ik las net ook in dit forum een heel verhaal van Richard Branderhorst over kristallen,frequenties enz...,mail hem eens misschien kan hij het uit de doeken doen

    Jan
     
  10. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Het raster voor de 40MHz :?:
    Tja, eigenlijk bestaat er geen raster! Er zijn afspraken gemaakt (regels opgelegd!) dat de modelbesturing gebruik mag maken van een aantal frequenties. Die frequenties zijn de 13MHz (1 kanaal) de 27MHz de 30MHz de 35 MHz en de 40MHz. Om diverse kanalen te creƫren heeft men gezegd dat de kanalen op een afstand van 10kHz van elkaar moeten liggen. Die onderlinge afstand van 10kHz noemt men het raster.
    Voor FM radio is een gebied tussen de 88MHz en de 108MHz aangewezen. Om geluid met voldoende kwaliteit te kunnen uitzenden is een kanaal afstand van 10kHz veel te klein dus is de onderlinge afstand tussen de kanalen daar veel groter. Ik weet het niet zeker maar volgens mij is het 100kHz. Het raster is daar dus 100kHz.

    Dan de harmonische. Ron heeft gelijk :D , een harmonische is een veelvoud. Een voorbeeld: kanaal 69 dat is 35.090MHz. Dit is de grondfrequentie, de eerste harmonische. De tweede harmonische is het dubbele dus 70.180MHz. De derde harmonische is het drievoudige dus 105.270MHz enzovoorts enzovoorts. Hoe hoger de harmonische hoe zwakker ze worden. Meestal is de vijfde harmonische al nauwelijks meer meetbaar, nog hogere zijn er vrijwel helemaal niet meer. Het gekke is dat de oneven harmonische altijd sterker zijn dan de even. De derde harmonische is sterker dan de tweede en de vijfde is weer sterker dan de vierde enz. Waarom dit is weet ik niet (misschien niet goed opgelet op school?) maar het is echt zo.
    Er worden heel strenge eisen gesteld door de dienst telecom aan de hoeveelheid energie die de zenders uitzenden op die harmonische. Die hoeveelheden zijn zo vreselijk laag (een paar miljard maal lager dan de grondfrequentie) dat je op een afstand van een meter of 10 al niets meer van die frequenties merkt. Men bereikt deze hele lage waardes door filters in de zender in te bouwen die de harmonische tegen houden. Bovendien zijn die frequenties zo hoog dat onze ontvangers er al helemaal niets meer mee doen.
    Het probleem zijn andere zenders op lagere frequenties waarvan de harmonische zich in "onze" frequentie band(en) bevinden. Die kunnen wel degelijk storingen veroorzaken maar de kansen daarop zijn vreselijk klein. Dit omdat die harmonische heel zwak zijn dus moet een zender die zulke harmonische uitzend heel erg dichtbij zijn. Voor alle zenders die in Nederland (eigenlijk in heel de EEG) gebruikt worden gelden dezelfde regels met betrekking tot de sterkte van die harmonische. Die moeten heel zwak zijn dus alleen als er iemand aan het experimenteren is met een "illegale" zender is het mogelijk dat je last krijgt van die harmonische. Ik denk dat die kans verwaarloosbaar klein is.

    Toch weer een lang verhaal :oops: , ik hoop dat jullie er iets aan hebben.

    Groeten,
    Ernst Grundmann
     
  11. Jan Kortbeek

    Jan Kortbeek Guest

    Hoi Ernst,

    Een erg duidelijk en goed leesbaar verhaal. Volgens mij snap ik het nu.

    Hartelijk dank!

    Groeten,

    Jan
     

Deel Deze Pagina