Razor 45 Rebuild

Discussie in 'Speedboten' gestart door Majestic, 21 jul 2017.

  1. Majestic

    Majestic

    Lid geworden:
    25 mrt 2009
    Berichten:
    377
    Locatie:
    Huissen
    Aangezien er steeds meer benzineboten hier op het forum komen dacht ik dat het wel leuk is om de voortgang van mijn Razor ook hier te plaatsen.

    Ik ben nog steeds aan het tekenen met de 'Gasracer' en die gaat er ook zeker komen :D
    Voor twee weken terug in Elst geweest bij een meeting en toen kriebelde het toch om zelf ook te varen.
    Daarnaast gemerkt dat ik nog vrij weinig weet over de techniek en afstellingen van een brandstofboot.

    Dus marktplaat op gegaan en gezocht naar een mooie opknapper.
    Ik ben al een aantal keer in Eersel geweest en daar geregeld een Razor zien varen en vind het een mooi model.
    Er stond er een op marktplaats dus afgelopen weekend wezen kijken en hem meegenomen.

    [​IMG]

    Inclusief een Zenoah G260.

    [​IMG]

    En uitlaat

    [​IMG]

    Mijn plan is:
    - Nieuwe motorrails
    - Buitenzijde plamuren en spuiten.

    Ook een lijst gemaakt met wat ik nog nodig heb:
    - Servo's
    - Turnfins
    - Wateroutlets
    - Kapbevestiging
    - Neus haak
    - props (Tips welkom ;) )
    - Failsafe / Killswitch

    Als ik nog wat mis meld het maar :)

    Vandaag wil zien dat ik de motor een keer gestart krijg.
     
  2. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.097
    Locatie:
    overijssel
    hee joris. daar kun je wel wat moois van maken. mooi kleurtje doet al wonderen inderdaad. ikzelf ben wel in mijn sas met de killswitches van heer isam. de isam switch is erg betrouwbaar. kijk mee met je bouwverslag . weet allen heulll weinig van dep -vee,s.weinig tips op dat gebied van mij dus haha. succes met de bouw. grt tom.
     
  3. Majestic

    Majestic

    Lid geworden:
    25 mrt 2009
    Berichten:
    377
    Locatie:
    Huissen
    Dankjewel!
    Ben nog aan het bedenken welke kleuren er op komen. Daar kan ik nog even over nadenken :D
    Wil hem eerst eens aan de praat zien te krijgen.

    Vandaag weer wat kunnen verzamelen :D
    Heb wat gemaakt voor op de tuinslang:

    [​IMG]

    Vandaag ook de olie besteld Motul 800 2t factory line off road.
    Ik had hier gelezen dat jullie 1:18 smeren met deze olie.
    Als ik de datasheet lees adviseren ze 50:1 wat neer komt op 100ml voor 5L oftewel 1:50.
    1:18 is dus ruim 2,5x zoveel als geadviseerd word door de fabrikant.
    Waar komt de 1:18 eigenlijk vandaan?

    Datasheet:
    https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/...Factory_20Line_20Off_20Road_GB.pdf?1492016011
     
  4. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.097
    Locatie:
    overijssel
    als je een hoogtoerige motor hebt hebben die ook meer smering nodig.neem qd . 1/14 zelfs. 1/50 gebruiken ze bij standaart bromfietsjes. niet voor je opgevoerde zen. oid .tenzij..... je natuurlijk een puchblokje in je razor zet.:hammer::).de motor fabrikant is bepalend . niet de olie fabrikant.ik weet niet welke fabrikant jij bedoelde hoor. grt tom
     
  5. Majestic

    Majestic

    Lid geworden:
    25 mrt 2009
    Berichten:
    377
    Locatie:
    Huissen
    In de handleiding van de motor geven ze een range op en wordt juist weer verwezen naar de fabrikant van de olie. Dus ik snap het even niet :weetnie:

    [​IMG]
     
  6. HendricX

    HendricX

    Lid geworden:
    11 aug 2002
    Berichten:
    739
    Locatie:
    R'dam-Prinsenland
    1:50 is schraler dan 1:18 en zal prima zijn voor kettingzagen/grasmaaiers en dergelijke ,
    die komen aan zo'n 10 tot 12000 toeren , voor de 18 tot 20000 toeren van "onze" blokjes heb je meer smering nodig.
     
  7. Majestic

    Majestic

    Lid geworden:
    25 mrt 2009
    Berichten:
    377
    Locatie:
    Huissen
    Dat 'onze' motoren het zwaarder te verduren hebben tov een grasmaaier snap ik wel. Zowat continu vol gas op hoge toeren is natuurlijk zwaar.

    Ik vraag mij alleen af wie dan bedacht / bepaalt heeft om 1:18 te smeren en niet 1:20 of 1:25.
     
  8. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.097
    Locatie:
    overijssel
    de fabrikant van de motoren.grt om.
     
  9. Majestic

    Majestic

    Lid geworden:
    25 mrt 2009
    Berichten:
    377
    Locatie:
    Huissen
    Vandaag de boel eens aangesloten en de motor getest.
    Na een paar keer proberen starte hij. zie hieronder :D



    Ik kwam er wel achter dat een ring in de klemkoppeling van de uitlaat vergaan is.
    Weet iemand waar zo'n ring te krijgen is?
     
  10. HendricX

    HendricX

    Lid geworden:
    11 aug 2002
    Berichten:
    739
    Locatie:
    R'dam-Prinsenland
    Standaard heeft deze uitlaat een koppeling met 2 water gekoelde o-ringen.
    Dus deze oplossing is eigenbouw .... Iemand in vrienden/kennissen kring met een draaibank ?
    Nieuwe uitvulhuls kan uit aluminium gemaakt worden , jammer dat je niet in de buurt woont ,
    anders had ik dat zo voor je gefixt
     
  11. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.097
    Locatie:
    overijssel
    loopt wel netjes hoor je motor. mooi man. heb je er ook snel inzitten zeg. top man. grt tom.
     
    bobt vindt dit leuk.
  12. Majestic

    Majestic

    Lid geworden:
    25 mrt 2009
    Berichten:
    377
    Locatie:
    Huissen
    @HendricX : was mij nog niet opgevallen dat het watergekoeld was. Waarom zou je de uitlaat op die plek willen koelen?
    Ik heb wel beschikking over een draaibank. Ik werk in een machinefabriek. :)
    Heb je misschien een voorbeeld of tekening van een uitvulhuls?

    In de groeven binnenin zaten rubbers. Heb ik die dan verder niet nodig?
    [​IMG]

    *edit*: ik zie net dat de inkepingen er later in geslepen zijn. Dit opknappen zal lastig worden.
    Kan ze wel dicht lassen maar denk niet dat dan de bocht er nog in past.



    @tom1972 : Ik had alleen de motor, tank en één servo in gezet om te testen. Inmiddels is alles er weer uit en ga ik de romp opknappen en alles uitmeten. Ik wil zo snel mogelijk het water op :D
     
    Laatst bewerkt: 24 jul 2017
  13. HendricX

    HendricX

    Lid geworden:
    11 aug 2002
    Berichten:
    739
    Locatie:
    R'dam-Prinsenland
    Ahaaa.. hier is dus iemand bezig geweest die geen zin had om er 2 nwe O-ringen in te zetten.
    De waterkoeling was nodig om de o-ringen te koelen/heel houden.
    Als je zelf kan (laten) lassen ... deze koppeling er af zagen , en uit 0,8mm RVS een nwe huls maken ,
    met maar 1 zaagsnede.
     
    bobt vindt dit leuk.
  14. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.097
    Locatie:
    overijssel
    offffffffff...... de hele boel eraf slijpen en er een bocht aanlassen. voor het lassen kun je er nog een eigen fabricaat koelring opschuiven en die ook aflassen. daarna de bocht lassen. die moet je lassen van binnen naar buiten. dus aan de binnekant van de bocht beginnen en dan tot de helft van de bocht.(buitenkant bocht), daarna de ander kant . van binnen naar buiten. dan gaat de bocht ook niet van maat veranderen. (trekken) als je gewoon wat aanlast trekt ie alle kanten. je kunt toch bij de machine fabr. eventueel wel een rvs koellring maken met een moer erop aan twee kanten. daar kun je de koelnippels indraaien na het opnieuw optappen van de draadjes als je ze hebt gelast de moeren.mogelijkheden genoeg hoor. je moet even zien hoe je het wilt en wat.
     
  15. Majestic

    Majestic

    Lid geworden:
    25 mrt 2009
    Berichten:
    377
    Locatie:
    Huissen
    De bocht moet juist los zitten zodat je de lengte van de uitlaat aan kan passen.
    Ik ga voor de oplossing van HendricX. Gewoon deze ring er af en een nieuwe ring er op zonder koeling.

    Dit is wel van latere zorg. Eerst de romp opknappen.
     
  16. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.097
    Locatie:
    overijssel
    oke dat kan ook die verstelling. wist niet dat je dat wilde behouden. prima oplossing dan de nieuwe ring. grt tom. ps heb zelf veel vaste uitlaatjes .zonder verstelling kan het wel trouwens . is geen must maar ja wel makkelijk natuurlijk.
     
  17. Majestic

    Majestic

    Lid geworden:
    25 mrt 2009
    Berichten:
    377
    Locatie:
    Huissen
    Afgelopen tijd weer wat kunnen doen aan de Razor.
    De radiobox die er in zit was niet heel netjes afgewerkt dus die heb ik bijgewerkt en alle gaten dicht gemaakt.
    Dit heb ik gedaan met epoxy en zwart pigment. Ga hem nog een keer 'aflakken' met verdunde epoxy en dan is hij klaar om weer op te bouwen.

    [​IMG]

    Ik heb het plamuur van de vorige eigenaar zoveel mogelijk verwijdert en het hout verwijderd.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Wat ik nu nog moet doen is nog wat plekken bijwerken en repareren, klaar maken voor het spuiten en nieuwe motorrails er in maken.
    De motorrails wilde ik maken van triplex 5,5 mm met beide kanten carbon.
    Met wat zoeken kwam ik een stuk tegen over motorrail en zij gebruikte multiplex 5 lagen 5,5 mm.
    Probleem is dat ik dit nergens kan vinden. De oude matorrails zijn volgens mij gemaakt van 2x 3mm op elkaar gelijmd.
    Hoe doen jullie die en zou het triplex + carbon dat ik nu heb sterk genoeg zijn?
     
  18. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Zooooo goed bezig zeg. Gaat vast als een speer als hij klaar is. Motorrails van 5 mm dik Alu is ook mooi hoor. Paar ronde gaatjes erin en het lijkt nog beter. Ga zo door.
    Gr eddy
     
  19. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.097
    Locatie:
    overijssel
    mooi rc boxje :koud::koud:
    grt tom
     
  20. Majestic

    Majestic

    Lid geworden:
    25 mrt 2009
    Berichten:
    377
    Locatie:
    Huissen
    Er is weer wat voorruitgang met de Razor.
    Ik kan het eindelijk een beetje op temperatuur krijgen in de schuur al houdt het niet over.
    Helaas niet warm genoeg om ook met Epoxy aan de slag te kunnen dus als iemand nog ideeën heeft om de schuur warm te krijgen hoor ik die graag.

    Ik heb de motorrails op maat gemaakt van vliegtuigmultiplex en wat mallen gemaakt voor het lijmen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    En vandaag denk 1mm plamuur dat de vorige eigenaar erop gesmeerd had van de spiegel gehaald.
    Deze boot heeft heel wat setups gehad zo te zien.

    [​IMG]

    Volgende is de spiegel aan de binnenzijde opknappen, de motorrails in de schuinte schuren en impregneren. Daarna kunnen ze er in gelijmd worden. We gaan voorruit!

    Hoe zetten jullie het midden uit in de boot?
     

Deel Deze Pagina