rbckits flatcat V2 bouwverslag

Discussie in 'Speedboten' gestart door toonchaerle, 17 aug 2014.

  1. toonchaerle

    toonchaerle

    Lid geworden:
    9 jun 2014
    Berichten:
    218
    Locatie:
    belgië
    hallo iedereen!
    paar dagen geleden is hier mn bestelling van rbckits aangekomen.
    het is een 70cm lange cat ontworpen door jurriaan.
    had al eerder willen beginnen et het verslag, maar hier zijn de eerste pics:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    spiegel is een beetje slordig, ik weet het, maar ja.

    tot zover het eerste deel van mn bouwverslag.

    mvg toon
     
  2. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    Ooooh jaloerse sam hier!! deze cat staat al heel lang op mijn verlangenlijstje! Maar leuk om alle tips en tricks af te kijken bij jou ;) ook al een setup in gedachte?

    succes met de bouw, maak er wat moois van
    Gr. Sam
     
  3. LNP

    LNP

    Lid geworden:
    29 feb 2008
    Berichten:
    126
    Locatie:
    Leeuwarden
    Gebruik wel een bouwplank om een kromme boot te voorkomen!!
     
  4. Thijs Slotman

    Thijs Slotman

    Lid geworden:
    22 okt 2013
    Berichten:
    1.818
    Locatie:
    Overijssel, haaksbergen
    denk niet dat dat nodig is bij een kit? word meestal wel goed haaks gemaakt lijkt mij
     
  5. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    ook bij zelf uitgezaagde spanten zou alles ook haaks moeten zijn... toch áltijd een bouwplank gebruiken. en het liefst er pas vanaf halen als het grootste deel van de beplating er op zit.

    Gr. Sam
     
  6. gerjanmonohull74

    gerjanmonohull74

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Zevenaar, favoriete vaarlocatie Breuly
    hoi Toon, mooi project hoor en knap dat je aandurft om zo n snel schip te maken!!! probeer heel precies te zijn als je iets anders doet aan de ene kant moet het ook aan de andere, en denk goed na over je setup en neem de tijd, Groetjes gerjan
     
  7. toonchaerle

    toonchaerle

    Lid geworden:
    9 jun 2014
    Berichten:
    218
    Locatie:
    belgië
    bedankt voor de tips iedereen!
    ik gebruik natuurlijk een bouwplank en een geodriehoek, maar die stonden gewoon niet mee op de foto... straks nog een paal stingers plaatsen en dan kan ik beginnen met het snijden van de beplating. alles zat zoals thijs dacht al perfect recht, maar voor het lijmen gebruik ik altijd nog even de geodriehoek. de setup heb ik nog niet echt over nagedacht, daar wacht ik nog ff mee. ik ben wel niet van plan om te proberen jurriaans record met de boot te verbreken, omdat er met zon poging toch van alles fout kan gaan...
    ik zou liever een langere vaartijd proberen te halen en een top van 80(?) peruur.

    foto's neem ik straks wel ff

    mvg toon
     
  8. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    Vraagje over het pakket, zitten de stingers inbegrepen?
     
  9. Roy Van De Sande

    Roy Van De Sande

    Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Berichten:
    1.240
    Locatie:
    Kampenhout(België)
    80km/h is haalbaar maar dan wel op vlak water. Een kleine cat op water met golfjes op is alles wat je nodig hebt voor een mooie flip :)

    Bouw je deze als twin of single op?
     
  10. toonchaerle

    toonchaerle

    Lid geworden:
    9 jun 2014
    Berichten:
    218
    Locatie:
    belgië
    @sam ja de meeste zitten erbij, je kan met wat restjes van de kit alle stingers voltooien. je hebt daarna alleen nog maar hout nodig om te beplaten.
    @roy bedoel je dan het aantal motors? sorry, begrijp niet echt wat je bedoeld ;)

    mvg toon
     
  11. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    inderdaad Roy bedoeld of je de boot gaat opbouwen als twin(2 motoren, assen, props 1 in elke drijver) of als single(1 motor in het midden met 1 as en 1 prop)
     
  12. toonchaerle

    toonchaerle

    Lid geworden:
    9 jun 2014
    Berichten:
    218
    Locatie:
    belgië
    ja heb het ook gevonden. nog niet over gedacht, wat maakt het uit qua varen?
    ik geloof dat een twin harder zal gaan, maar ook minder lang kan varen?
     
  13. toonchaerle

    toonchaerle

    Lid geworden:
    9 jun 2014
    Berichten:
    218
    Locatie:
    belgië
    Laatst bewerkt: 20 aug 2014
  14. Thijs Slotman

    Thijs Slotman

    Lid geworden:
    22 okt 2013
    Berichten:
    1.818
    Locatie:
    Overijssel, haaksbergen
    geen goedkoop motortje:eek:
     
  15. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    over of die motor geschikt is kan ik je niks vertellen, maar die 3Y etc. staat voor welk type en hoeveel windingen de motor heeft, dit bepaald hoeveel KV de motor draait. KV is een getal welke aangeeft hoeveel rotaties de motor per minuut per volt draait. een motor die 3000KV draait, draait op een 3S lipo (11.1 volt) 11.1Vx3000KV=33.300 toeren per minuut onbelast. maar welke motor je nodig heb en hoeveel KV kan ik je niks vertellen, maar daar zullen de wat meer ervaren mensen hier op het forum je vast meer over vertellen.

    Gr. Sam
     
  16. toonchaerle

    toonchaerle

    Lid geworden:
    9 jun 2014
    Berichten:
    218
    Locatie:
    belgië
    wow sam, dat maakt heel wat duidelijk ;)
    dan wacht ik wel ff op roy ;)
     
  17. Roy Van De Sande

    Roy Van De Sande

    Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Berichten:
    1.240
    Locatie:
    Kampenhout(België)
    Dan wacht ik wel even op Roy? Ik bouw enkel mono's hoor :) met cats heb ik zelf geen ervaring wat bouwen betreft. Ik heb er al het 1 en het andere over gelezen maar dat is het dan ook.

    Wat die motor betreft, veel en veel te zwaar voor een cat van 70 cm. Ik heb er zo 1 in mijn Pursuit gehad en daarmee liep die tegen de 100km/h aan. Motor had voor mijn Pursuit net iets te veel power met alle nare gevolgen die je maar kon bedenken...

    Voor jouw cat, als single zou ik aan iets denken richting TP 3040 Je moet eens meten hoe breed en lang je drijvers zijn om te bepalen welke lipo's je daarin weggestoken krijgt.

    Als twin kan je 2 outrunners zoeken voor op 3-4s. Meet eerst welke lipo's je in je drijvers krijgt. Deze kunnen ook op 3-4s: Radio Control Planes, Helicopters, Cars, Boats, FPV and Quadcopters - Hobbyking*
    Ik heb dit motortje in een funjet ultra gehad. Daar doet hij het heel heel goed in. Je kan ook voor 2x TP 2935 gaan als je wat betere motors wilt. Ik koop liever TP dan leopard omdat de uitbater van TP europe een heel goede service heeft. Snelle levering, geen douanekosten en als er iets met de motor is weet ik bij ik terecht moet voor garantie of reparatie. Begin je leopard maar eens terug naar OSE of naar China te sturen.

    Over het algemeen loopt een twin wat stabieler als een single. Je moet dan wel alles 2x voorzien natuurlijk wat het er niet goedkoper op maakt...

    Ik zeg het nog is, ik vaar enkel mono's tot nu toe. Ik heb het niet direct zo op cats. Mono's zeggen me simpelweg veel meer. Je kan dus best bij mensen advies vragen die jouw cat al eens gebouwd hebben of al wat meer ervaring hebben met cats.
     
  18. toonchaerle

    toonchaerle

    Lid geworden:
    9 jun 2014
    Berichten:
    218
    Locatie:
    belgië
    een single lijkt me eenvoudiger, dan kan ik wat meer geld steken in een degelijke motor.
    een 3040 vind ik niet, niet meer te verkrijgen?
     
  19. Roy Van De Sande

    Roy Van De Sande

    Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Berichten:
    1.240
    Locatie:
    Kampenhout(België)
    Als je 80km/h wilt halen gaat een twin wel makkelijker zijn. Met een twin heb je geen last van eventuele bijwerkingen van je prop. Dat ga je wel hebben met een single. Als je bijvoorbeeld een 3s 3700-5000 30-45C lipo in je drijvers krijgt is een twin goed te doen.
    Motors kan je van HK kopen, dat ze goedkoop zijn wilt daarom niet zeggen dat ze slecht zijn.

    Link voor de 3040: TP3640 *-*Tppower Europe

    Meer mogelijkheden:

    Twin met deze (zorg dan voor een koelflens of gekoelde motormount!):

    http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__8138__Turnigy_2836_Brushless_EDF_Motor_3200kv.html

    http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__21483__NTM_Prop_Drive_28_36_3000KV_755W.html

    Allebei aan 3s te varen met propjes tussen 30-37mm.

    ESC: ik zou 2x Turnigy marine 120A esc nemen.

    Single:

    Die 3040 of deze: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__8485__Turnigy_3648_Brushless_Motor_1450kv.html

    Die outrunner moet weer een koelflens hebben of gekoelde motormount en is op 6s te varen. Die 3040 zou ik toch ook liefst op 5-6s varen.

    ESC: T120 is nipt, beter is T180 als dat past, anders hifei 220A 6s esc.

    Bekijk deze eens: [media=youtube]yW8V9FnA5Z8[/media]
    Beetje groter dan jouw cat dus de die 3648 zal nog wat koeler draaien.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  20. andre wels

    andre wels

    Lid geworden:
    2 apr 2014
    Berichten:
    77
    Locatie:
    marum

Deel Deze Pagina