RC Calimero van Decker Planes

Discussie in 'Beginners' gestart door Herman Oosterbroek, 8 mrt 2016.

  1. Herman Oosterbroek

    Herman Oosterbroek

    Lid geworden:
    8 mrt 2016
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Hoevelaken
    .
     
    Laatst bewerkt: 13 mrt 2016
  2. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.287
    Locatie:
    Boskoop
    Een "Reichweitentest" wordt met een speciale funktie van de zender gedaan, waarbij het zendvermogen opzettelijk verminderd is (om niet 1 kilometer met je ontvanger te hoeven lopen ;)).
    De RX-5 light is een prima ontvanger met ruim voldoende bereik. Ik heb er verschillende van in gebruik, en mijn vliegtuig is eerder aan het zichtbereik (waar je nog kunt zien wat je aan het doen bent) dan aan het zendbereik. Ik vlieg er al 5-6 jaar mee, en heb nog nooit uitval gehad.
    Het is je toch wel duidelijk dat je ook een Multiplex zender moet kopen? Verschillende merken werken over het algemeen niet samen in de 2,4 gHz-techniek.

    Max.
     
  3. Herman Oosterbroek

    Herman Oosterbroek

    Lid geworden:
    8 mrt 2016
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Hoevelaken
    Dag Max. Hartelijk dank voor je snelle, heldere en.....geruststellende reactie. Dat ik ook een Multiplex zender nodig heb is me bekend. Met vriendelijke groet, Herman
     
  4. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.299
    Locatie:
    REO
    Hi Herman,

    Met Multiplex heb je een prima merk gekozen. Eigenlijk zijn er ook niet echt slechte merken. Wel duurdere.
    Vanwege je vraag denk ik dat je nog niet vliegt. Dan lijkt de Calimero, als relatief kleine zwever zonder motor, mij niet de meest voor de hand liggende keuze om mee te leren vliegen. Ben je al eens bij een club wezen kijken? Bij veel verenigingen is het tegenwoordig mogelijk om eens met een clubkist en een dubbele zender een eerste vlucht te maken.

    veel bouwplezier,

    Erik
     
  5. Herman Oosterbroek

    Herman Oosterbroek

    Lid geworden:
    8 mrt 2016
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Hoevelaken
    Dag Erik. Dank voor je reactie. Heb "vroeger" wel eens gebouwd o.a. "kleine UHU" en (maar dan zonder rc) gevlogen. Maar dat is lang, heel lang geleden. Ben feitelijk dus weer een starter, zeker met rc. Zal de verenigingstip ter harte nemen. Groet, Herman
     
  6. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.299
    Locatie:
    REO
    Midden Nederland is een optie, iets verder door is Woerden (vlieg ik zelf). De ander kant op Apeldoorn of Ede. Keuze genoeg.

    erik
     
  7. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.287
    Locatie:
    Boskoop
    Heb je al een zender gekozen? Ik weet natuurlijk niet wat je uit wilt geven en wat je ambities zijn, maar als je geïnteresseerd bent kan ik je e.e.a. over de Royal SX (vroeger Royal Pro of Royal Evo geheten) vertellen. Er is sprake van een opvolger model, dus daarom zijn de zenders van het huidige model (relatief) goedkoop te verkrijgen, en je hebt er een prachtige zender aan vind ik.

    Max.
     
  8. Herman Oosterbroek

    Herman Oosterbroek

    Lid geworden:
    8 mrt 2016
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Hoevelaken
    Mijn ambities blijven beperkt tot het bouwen van een eenvoudig c.q. eenvoudige zweefvliegtuigen. Kan in het begin gebruik maken van een Multiplex zender. Wil t.z.t. mogelijk zelf een voordelige zender aanschaffen.
     
  9. Herman Oosterbroek

    Herman Oosterbroek

    Lid geworden:
    8 mrt 2016
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Hoevelaken
    Begreep van "Der Himmlische Höllein"
    • dat voor toestellen als de Calimero de zeer voordelige Smart SX M-LINK volledig toereikend is. Heeft iemand hier ervaring mee? (begreep dat alleen als je meer functies wilt gaan gebruiken, deze zender tegen de grens aan loopt)
    Smart SX M-LINK lijkt me daarom wel aantrekkelijk, omdat ik - zoals ik al schreef - uitsluitend eenvoudige modellen wil bouwen. Heb nog wel twee vragen:
    • kan de antenne van de ontvanger in een (balsahouten) toestel als de Calimero in het toestel blijven, of moet die er uit steken?
    • is er meer verschil tussen de mode 1+3 (dan gas R) en mode 2+4 gas L ?, Zo ja welk verschil, waar moet ik op letten?
     
  10. Thieu

    Thieu Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    1.440
    Locatie:
    Boxtel (MVC Boxtel) www.mvcboxtel.nl, al 60 jaar!
    De antenne van de ontvanger kan gewoon in het toestel, mits er geen geleidende afscherming is (metaal of carbon). Meestal bestaat de antenne uit (2,4 gHz) twee draden, waarbij alleen het blanke gedeelte de eigenlijke antenne is. Zorg dat deze onder een hoek van 90 graden gepositioneerd worden.

    Over de verschillende vlieg-modes zijn al vele reacties geschreven. Zie b.v. http://www.modelbouwforum.nl/threads/wat-is-het-meest-gebruikt-in-nederland-mode1-of-mode2.235084/
    Puur praktisch; kijk naar de mensen in je omgeving (b.v. club) en pak dezelfde mode.
     
  11. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.287
    Locatie:
    Boskoop
    Mode 1: Gas en aileron rechts, richting en hoogte links. Als je geen ailerons hebt kun je ook richting met de rechter knuppel sturen door de servo van het richtingroer in de aansluiting van de aileron te steken (weet even het kanaalnr. niet).
    Mode 3: Gas en richting rechts, hoogte en aileron links.
    Mode 2: Gas en aileron links, richting en hoogte rechts.
    Mode 4: Gas en richting links, aileron en hoogte rechts.

    De reden dat je bij de Smart SX moet kiezen tussen 1+3 óf 2+4 is dat de gasknuppel niet neutraliserend is, en dat je de Smart SX niet kunt ombouwen zoals veel andere zenders.

    Mode 1 en Mode 2 zijn de meest gebruikte in Nederland omdat de meeste mensen er prijs op stellen om de hoofd-stuurfuncties aileron en gas over twee knuppels verdeeld te hebben, zodat ze niet door onwillekeurige handbewegingen elkaar beïnvloeden. Tussen 1 en 2 is het een gevoelskwestie.

    Ik heb een Smart SX liggen, maar ik gebruik 'm niet (voor vliegtuigen althans), ik vind de knuppels niet prettig. Het is meer een computerspel console dan een zender vind ik, maar ik ben natuurlijk met "echte" zenders verwend. Als je wilt kun je 'm wel lenen om het uit te proberen, eventueel mag je 'm ook overnemen.

    Vwb. de antenne, in een balsa toestel kun je die rustig binnenin verleggen, bij koolstof rompen ligt dat anders (de staart?).

    @Thieu: Herman heeft een RX5 light ontvanger, die heeft maar één antenne.

    Max.
     
  12. Herman Oosterbroek

    Herman Oosterbroek

    Lid geworden:
    8 mrt 2016
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Hoevelaken
    Bedankt voor jullie reacties. Moet die ene antenne van de RX5 ook in 90 graden gebogen worden?
     
  13. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.287
    Locatie:
    Boskoop
    Nee, je kunt 'm leggen zoals dat het beste uitkomt. Je moet alleen je zender antenne zo zetten dat hij niet parallel met de ontvanger antenne komt te staan, zeker niet op grotere afstand. De Smart heeft een interne antenne, dus daar kun je niets aan stellen. Op de korte afstand verwacht ik geen problemen, dus bij jouw Calimero ook niet.

    Max.
     
  14. Thieu

    Thieu Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    1.440
    Locatie:
    Boxtel (MVC Boxtel) www.mvcboxtel.nl, al 60 jaar!
    Een (2.4 gHz)-antenne straalt 'opzij' de meeste energie uit. Dat wil dus zeggen dat de antenne van je zender juist NIET naar voren moet wijzen, maar juist opzij of omlaag ofzo. Natuurlijk zijn er bij één antenne altijd momenten waarop er een parallel-situatie is maar dat zijn korte momenten.
    Bij een ontvanger met twee antennes (meest gebruikt) waarbij de antennes haaks op elkaar staan heb je dat niet.

    Nog ff over het testen van het bereik, 'vroegah' bij de 35 mHz zenders met lange antennes werd getest met ingeschoven antenne, waardoor het bereik ook een stuk minder werd. Bij de tegenwoordige 2.4 gHz zenders valt er niks in te schuiven zodat er op die zenders een 'testmode' zit.
     
  15. Herman Oosterbroek

    Herman Oosterbroek

    Lid geworden:
    8 mrt 2016
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Hoevelaken
    Dank voor deze info.
     

Deel Deze Pagina