[RC Cars] LiPo opladen

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Fury, 24 dec 2009.

  1. Fury

    Fury Guest

    Hallo,

    Ik heb dit allemaal goed door gelezen maar de links :)!:) werken niet meer!
    Mijn vraag is;

    Is het verstandig een betere lader te kopen voor de LiPo batterij die bij de RC auto zit die ik ga kopen?

    En heeft iemand misschien ook het product zelf op een linkje?

    Alvast bedankt. :D

    Cheers.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  2. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Het is een lipo lader dus het moet kunnen maar ze geven heel weinig info van die lader.
    Je weet niet eens of hij wel balanceerd en dat is wel belangrijk bij lipos.
    Eventueel een balancer bij kopen kan altijd en als het vermogen wat klein is dan duurt het laden alleen wat langer.
    Misschien reageerd er nog iemand met ervaring met deze set.;)
     
    Laatst bewerkt: 25 dec 2009
  3. Fury

    Fury Guest

    Mijn neef had het ook over een oplader die zelf stopt met laden als hij vol is. Hoort dat bij die balancer?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 dec 2009
  4. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.546
    Locatie:
    rondom Utrecht
    Laatst bewerkt: 26 dec 2009
  5. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Een lipo lader laadt niet verder als 4.2V per cel omdat een hogere spanning dodelijk is voor lipos en zal na enige tijd uit schakelen.
    De balancer zorgt er voor dat de spanning gelijk verdeeld wordt over de cellen als er een ongelijke spanning ontstaat door verschillen in de cellen.
    In boven genoemde linkjes staat het nog eens uit gebreidt beschreven alleen die extra linkjes zijn erg oud.
    Met de zoekfunctie vind je er nog veel meer.;)
    Modelbouwforum.nl - Zoekresultaten
     
    Laatst bewerkt: 26 dec 2009
  6. Fury

    Fury Guest

    Kan jij mij misschien aanraden wat ik allemaal moet kopen dat ik voldoende heb? (graag op de prijzen letten)
    Dan zoek ik die spullen dan eventueel.
     
  7. stokkie

    stokkie Guest

    och, die kleine 2-3s ladertjes zullen ook wel voldoen, en die kan je bij Hobbyking.com HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy 2-3 Cell Lipoly Balance/Charger $5.95 voor nog geen 6 dollar kopen. Je moet er niet te veel van verwachten qua laadstroom (500mA meestal), maar het belangrijkste is dat je accu geladen wordt binnen de grenzen. Als je wat meer geld over hebt en wat dikkere accus wilt laden/minder lang wachten, dan zou je eens aan deze HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy Accucel-6 50W 5A Balancer/Charger $33.99 kunnen denken.
     
  8. Fury

    Fury Guest

    Verzendkosten zijn 30 dollar (€20,80) dus dat word:
    €23,60 + €20,80 = €44,40 en duurt minimaal 5 dagen.

    Is hij in Nederland goedkoper te krijgen of weet je dat niet?
    EDIT:
    Ohnee, dat is de snelste manier van verzending de goedkoopste manier is €8.
    Dus dat word €31,60. Dat valt wel mee. :)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 dec 2009
  9. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Voor 20 euro heb je in Nederland een Graupner LiPo-4 lader die tot 3A kan laden met een automatische afslag. Leuk die low budget/current ladertjes bij Hobbyking maar uiteindelijk krijg je er spijt van. Zie ook mijn reactie in je andere (gesloten) topic:
    lipo-opladers

    Een goede lader is een investering voor meer jaren, als je nu zo'n 500mA ladertje haalt loop je na 3x te schelden dat je weer een nacht moet wachten. terwijl je met een Ultramat 14(+) je met 1 uur laden weer kunt rijden.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  10. Fury

    Fury Guest

    Oké, maar is die Ultramat 14 voldoende?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  11. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Als je alleen op de prijs let krijg je wat sneller spijt.
    Vooral letten op input spanning dus 220V en/of 12V een goed afleesbaar display net wat je belangrijk vindt.
    Service is ook belangrijk en dan kom je al snel op de gebruikelijke laders uit zo als boven genoemde.;)
    Ik zelf gebruik al jaren de Graupner LiPo-4 lader Voor 1500mAh 2s lipos en kleiner maar moet dan regelmatig handmatig de celspanningen controleren.
    Voor 2cellen vrij simpel maar de volgende lader zou deze kunnen zijn.
    http://www.rctechnics.eu/hyperion-0606i-6s50w-charger-p-2450.html
    of deze
    http://www.rctechnics.eu/hyperion-0606iad-6sacdc-charger-p-2331.html
    Erg goede laders maar dat is dan weer heel wat luxer.
     
    Laatst bewerkt: 27 dec 2009
  12. Krijn_d_R

    Krijn_d_R

    Lid geworden:
    28 dec 2009
    Berichten:
    44
    Locatie:
    Peterborough, Ontario, Canada
    lipo/lilo/life

    persoonlike heb ik een rc-power 601BC een rc-power B8 in gebruik en een IMAX B8 op bestelling maar ik ben wel tevreden met deze "goedkope" laders als je de tijd heb om misscien wat langer te wachten voordat de li-ion/lipo/life vol is.

    ik heb er een tijdje over moeten nadenken daar ik een hele goede nicad/nimh lader heb die nu 15 jaar oud is maar nog steeds tot de betere behoort.. een Victor Engineering SuperIQ2 met IQ3000 chip.

    voor de rcpower en imax en andere usb uitgeruste laders kan je gratis het logview programma online vinden en dat geeft je mogelijkheden om een oogje op de laders te houden tijdens het balans-laden.

    de rcpower b8 en imax b8 kunnen op hogere snelheid laden maar gezien de kwetsbaarheid van de lipo/li-ion cellen ben ik daar persoonlijk geen grote fan van, 3 tot 4 ampere is naar mijn idee voldoende.

    Krijn
     

Deel Deze Pagina