RC Colonial Viper MKVII (Battlestar Galactica)

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Satoer, 1 apr 2006.

  1. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    RC Colonial Viper MKVII (Battlestar Galactica)

    [​IMG]

    Vroeger was ik al fan van de science fiction serie, en nu hebben ze de serie een nieuw leven in geblazen.

    Even korte uitleg van de serie:
    Er zijn 12 kolonies mensen verspreid over 12 planeten. Alle 12 kolonies zijn uitgeroeid door de Cylons (vijandige robots)
    De overlevende zijn met het enige militaire battleschip wat nog over is en een flinke groep aanhangende burgerschepen op zoek naar de planeet waar volgens mythe een 13de kolonie gevestigd is: Aarde.

    De vroegere serie had ongeveer dezelfde verhaallijn. Tijdens de serie wordt er gestreden met de “Colonial Viper” het gevechtsvliegtuig van de kolonie.

    De Colonial Viper MK-1:
    [​IMG]

    Dit is de viper, gebruikt in de originele serie uit 1978.


    De Colonial Viper MK-2:
    [​IMG]
    [​IMG]

    De huidige serie speelt zich zo’n 30 jaar later af. De Viper MK-2 (de vernieuwde versie van de MK-1 wat in de oude serie werd gebruikt) is desalniettemin een museum stuk, evenals de Battelstar Galactica. In de eerste afleveringen van de nieuwe serie werden de schepen als een soort van eerbetoon gepresenteerd tijdens het “in pensioen” gaan van de Battlestar Galactica.
    De Cylons gooide echter roet in het feestje, en roeide bijna de complete mensheid uit. De huidige Colonial Vipers (MK-7) werden door een virus door de cylons uitgeschakeld en eenvoudig uit de lucht geschoten.

    De Colonial Viper MK-7:
    [​IMG]
    [​IMG]

    Dit is dus de modernste Viper van de serie. Omdat er hier niet zoveel van
    zijn wordt er in de serie dus niet zoveel mee gevlogen. De meeste space battles worden uitgevochten met de verouderde MK-2
    Hoe dan ook, is dit wel de gaafste viper.

    Wat ben ik van plan:
    Tja, ik wil dus een echt vliegende RC Viper maken. Op het moment neig ik meer naar de MK-7 hoewel de MK-2 ook erg gaaf is.
    Helaas is het model voor ons aardlingen niet echt gemoedelijk voor normale vlucht. Naast dat die al erg kleine vleugels heeft, heeft die nog een negatieve V stelling ook.
    Ook is het in de serie mogelijk er horizontaal mee op te stijgen/landen.

    Dussss….
    Ik wil een frame maken van 4 brushless impellers en 1 brushles prop:
    En dat allemaal weggewerkt met een van Depron / spuitplamuur gemaakte Colonial Viper MK-7 (of MK2)
    Vrij groot. Ik heb een spanwijdte van een meter in gedachte. Inclusief intrekbaar landings gestel
    Lekker groot, zodat ik de impellers mooi kan verstoppen in de vleugels.

    Werking:
    [​IMG]

    De 3 brushless impellers houden hem in evenwicht. Op elke impeller staat een Heading hold gyro (GY 240) om de Viper elektronisch in balans te houden. Een 4de Impeller om de Viper horizontaal aan te sturen. (ik wil niet dat die als een helicopter aanduikt). Het zou leuk zijn als die tijdens voorwaartse vlucht ook nog profijt heeft van de vleugels om energie te besparen. Maar dit is geen pre. Omdat er geen linksomdraaiende impellers zijn (is dit zo?) een prop in de neus (weggewerkt natuurlijk) om tegen te werken dat de viper om zijn as gaat draaien. Deze ook achter een gyro mocht dit nodig zijn. En natuurlijk om de viper om zijn as te draaien als ik dat wel wil.

    Besturing:
    Gewoon met een 120 graden CCPM Helikopter programma. En de extra horizontale EDF op een apart schuifkanaal om voorwaarts gas te geven.

    Punten van discussie:
    Tips, ideeën etc. allemaal wekom.
    Misschien is het mogelijk de viper met 2 gyros stabiel te houden (90 graden verdraait van elkaar). Er moet dan wel een slim stukje elektronica komen om dit weer te vertalen naar de 3 impellers. Ik denk dat een extra gyro dan eenvoudiger is.
    Wat voor brushless EDF’s zijn er in de handel en wat is de stuwkracht hiervan.
    Hoeveel stroom gaat dit trekken/hoeveel ampère regelaars heb ik nodig. Ik denk dat ik aan 10 ampere regelaartjes genoeg heb.
    Wat zou het totaal gewicht worden: pak depron, spuitplamuur verf etc, servo (voor de retracts) retract mechanica 4 gyro’s 5 brushless controllers, 4 brushless impellers, 1 brushless motor met prop, ontvanger, lipo accu, Zooi ledjes en andere muk.
    Is dit überhaupt haalbaar…
    omdat dit vast geen goedkoop projectje gaat worden wil ik wel met zo goedkoop mogelijke brushless motoren / controllers werken. Dus als iemand tips heeft… :D
     
  2. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Is die nieuwe keuken nou al eens af ;)
     
  3. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Nou...
    Een schopje is wel het minste wat ik bij kan dragen. 8)
     
  4. @Satoer,
    Ik waag het dus met jou oneens te zijn, de MK 1, en de MK2 zijn de mooiste Vipers :!:
     
  5. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Het is de badkamer die aan de beurt is Niek :oops:

    Het eerste model vind ik niet zo mooi, de 2de wel, de 7de is superstrak, hou ik wel van.
    Wat mij een heel groot voordeel lijkt is dat de MK7 veel meer "luchthappers" heeft. Zelfs in de vleugel zit een sleuf, wat zeker de lucht aanzuiging voor de impellers ten goede gaat komen. Daarnaast heeft die iets minder negatieve V stelling en ook wat meer vleugen oppervlakte, wat misschien nog in mijn voordeel kan werken in horizontale vlucht.

    Morgen maar even in Dortmund kieken wat ze voor leuke dingetjes hebben.
     
  6. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Ik ben het (als oude knar? :lol: ) met Maarten eens; de eerdere versies zijn mooier. 8)

    Oh ja?
    Kijk dan nog maar eens goed.
    Ik weet niet wat voor "happers" er voor die motoren zaten, maar als luchthapper zouden ze zeker beter dienst kunnnen doen als die spleetjes in de laatste versie.

    En teveel negatieve V-stelling? Dan gewoon inverted vliegen toch?
    Niet zeuren, je hebt al de mazzel dat er uberhaupt vleugels aan zitten. :wink:
     
  7. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Die negatieve V-stelling wil niet zo veel zeggen, kan alleen maar stabieler zijn daardoor. Bij de MK-7 zie je die sleufjes in de vleugel die jij wil gebruiken om de fans meer lucht te geven, maar ik zou ze uitvoeren als dubbelle vleugel ala Magnum Double waardoor je het vleugel oppervlak iets vergroot. Daarnaast zou ik de romp ook voorzien van profiel zodat die ook meedoet met het dragend vermogen. De extra lucht voor de fan zouik via de onderzijde weghalen.
     
  8. mwatts

    mwatts Guest

    Ik heb ook wel eens nagedacht over een soortgelijk projectje. Maar dan om mijn VTOL te doen met mijn EasyStar. Ik wilde daarvoor de aandrijf prop(s) laten draaien, en in de neus een ducted fan plaatsen om de boel stabiel te houden.

    Ik heb het (bog) niet uitgevoerd, maar ik liep bij het "uitdenken" wel tegen wat problemen aan.

    Zo vertelde men mij dat je toch behoorlijke motoren nodig hebt om met een EDF genoeg stuwkracht te krijgen. Daarnaast schijnen die dingen pas "op snelheid" optimaal te gaan werken, dus je moet ook nog rekening houden met de mogelijkheid dat je ze, om te hoveren, niet optimaal gebruikt.

    Wat het ontwerp verder betreft: de MK7 lijkt mij zo op het eerste gezicht makkelijker (relatief begrip natuurlijk) vliegend te krijgen als de MK2. Je hebt meer vleugeloppervlak, waar je tijdens het vliegen misschien toch nog enige lift uit kan halen. En de romp biedt je meer ruimte.

    Daarnaast zou je misschien kunnen kijken of het mogelijk is om, ipv 4 fans, er 3 te gebruiken, waarbij je de middelste, voorstuwende fan, weglaat, en in plaats daarvan de 2 buitenste enigzins naar achteren draait.

    Wellicht kan je ze niet zo ver draaien dat je dezelfde snelheid zou halen (dat ligt helemaal een de lift die je uit je vleugel kan krijgen). Maar het scheelt wel veel gewicht. Zowieso een motor en de EDF, die ook al snel naar de 100 gram per stuk gaan (voor het soort dat jij waarschijnlijk nodig hebt dan). Ik denk namelijk dat het al kostbaar wordt om een setup (motor + fan) te vinden die zichzelf in de lucht zou kunnen houden, laat staan 1 die ook nog wel een accu, en een extra motor en fan naar boven kan zeulen. Je gaat niet zo veel stuwkracht over hebben.

    En we hebben het dan nog niet gehad over het gewicht van de romp, de ontvanger, 3 8O gyro's en een landingsgestel... :?

    Qua ontwerp zou je trouwens misschien nog de achterste fans dichter bij elkaar kunnen zetten, zodat je ze echt in de romp kan wegwerken. Als je ze dan ook nog een beetje in V - stelling t.o.v. elkaar zet, kun je door de toeren te regelen het toestel ook nog zijwaarts laten gaan bij het hoveren, waarbij het (lijkt mij cool :D) ook nog heel iets 1 vleugel iets naar beneden drukt.

    Nou ja, mocht je nog verder willen nadenken en rekenen, hier een paar links naar sites met fans:

    http://www.wemotec.com
    http://www.gws.com.tw/english/product/powersystem/edf75.htm

    Succes... ;)
     
  9. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Interessant bedankt voor het meedenken.

    Late reactie, het projectje staat een beetje op een laag pitje met het lekkere weer de laatste tijd.

    Die wemotec dingen worden veel te duur. Ik dacht meer aan een goedkopere fan van rc technics ofzo:
    [​IMG]
    en een goedkoop brushless motortje die er in zou passen. 10-15A brushless regelaartje.

    minimaal 750 gram stuwkracht, dus met 3 van die dingen heb ik 2250 gram stuwkracht. Om dat ding dus een beetje half gas te kunnen hoveren mag die niet zwaarder dan 1,1 kilo worden.

    Heb nog even nagedacht over de gyro werking, en dit gaat waarschijnlijk niet eenvoudig werken met 3 gyro's. je hebt namelijk geen neutraal stand. Geef je gas om te hoveren "verwacht" de gyro dat hij gedraaid wordt en zal die niet tegen werken. Er zal dus toch een slim stukje elektronica moeten komen die een neutraal puls aan de gyro bied, en de gecorrigeerde puls terug krijgt. Hierbij zal de "hoverpuls" opgeteld moeten worden. En als er dan toch een slim stukje elektronica bij moet, kan je net zo goed een versie maken die met 2 gyro's werkt ipv 3. 90 graden opstelling naar 120 graden omrekenen zal vast niet al te ingewikkeld worden.
     
  10. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.348
    Locatie:
    Groningen
    x-ufo ombouwen ;) of een dragonfly? maar dan met impellers :)
     
  11. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.010
    Locatie:
    Moordrecht
    Gewoon een prop achterop en vliegen. Mijn eigen hydro ontwerp (geen foto bij de hand) heeft ook kleine vleugeltjes met een forse negatieve V-stelling. Vloog als een trainer...
     
  12. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Ja, maar die jongen wil t zichzelf moeilijk maken, t ding moet ook verticaal starten..
     
  13. guy5927

    guy5927

    Lid geworden:
    14 apr 2004
    Berichten:
    1.049
    Locatie:
    Gistel België
    Vind ik dus ook ...

    Ik weet nog dat mijn vader (ruimtevaartfreak) zich enorm enerveerde in die serie omdat de fighters krek dezelfde vliegpatronen vertoonden als in atmosferische omstandigheden " en dat KAN dus niet in het luchtledige !!! " :lol: ... alles moest tollen en spinnen zoals in "2001: a space odyssey" 8) ..
     
  14. Dutch_Razor

    Dutch_Razor Guest

    Wow ziet er wel uit als een leuk project :)
     
  15. boatfreak

    boatfreak

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    258
    Locatie:
    Kampen
    ik denk dat je de controllers/BL motoren het goedkoopst bij RCtechnics kan bestellen (of buiten nederland misschien hier hier (in deze link staat de link)

    Maar die kende je waarschijnlijk beide al.

    gaaf project!

    Mzzls.........Daniel............ 8)
     
  16. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Een space shuttle gaat toch ook niet tollen op het moment dat die in de ruimte komt? ;)
    En ze nou eerlijk, zo'n ding ziet er niet uit zonder vleugels :lol:

    Wat is een goede (goedkope) Brushless motor voor bovenstaande edf?

    Ik heb net een extra GY240 aangeschaft. heb hier nu 2 GY240's en 1 GY401 werkloos liggen. Daarmee moet het te realiseren zijn. 2x 240 plus een slim stukje software (Erwin?? :D) en een 401 (beetje overkill, maarja heb hem hier toch liggen) om zijn richting te houden.
     
  17. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    Vet project Satoer!

    Dat stukje electronica kan je met een microcontroller doen.
    1 uitgang op 50Hz een puls uit laten zenden van 1.5ms en die aan je giro's hangen.
    Uitgangen van de giro's laten interupteren en dan de pulsbreedte bepalen.
    Hetzelfde voor je 'hoversignaal' ,dit dan optellen bij elke gyro uitgang, hier nog 1.5ms van aftrekken en de uitkomst om de 20ms aan je regelaar aanbieden.

    Je moet dus 4 ingangen interupteren, en 4 uitgangen aansturen (PWM?).

    Ik denk overigens dat stabiliseren op 3 assen, beter is dan op 2.
    Zorg er voor dat het zwaartepunt precies tussen je giro's ligt, en dat de afstand van het zwaartepunt naar elk van je EDF's gelijk is.

    Maar dat had je zelf natuurlijk ook al bedacht.

    Ik ben benieuwd :)
     
  18. Dutch_Razor

    Dutch_Razor Guest

    Maarre kan je niet beter gewoon 1 fan gebruiken en dan 3 kleppen maken aan 3 buizen die je open of dicht zet?

    Zoals een Harrier?
     
  19. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum
    daarmee hou je hem niet alleen recht stil in de lucht. De harrier heeft ook zogenaamde puffers in de vleugels die stoten lucht geven om hem stil te houden en de besturen in de hoover.

    Peter
     
  20. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    En dan verlies ik ook weer veel stuwkracht door de kleppen.

    Ik dacht overigens weer te moeilijk. Het is veel eenvoudiger.
    Ik heb alleen een stukje elektronica nodig die nick rol en pitch weer vertaald in 120 graden ccpm.

    -Van de ontvanger gaat het Nick kanaal in de gyro die op de nick-as staat, vervolgens gaat het output kanaal van de gyro in de elektronische 120 ccpm mixer.
    -Van de ontvanger gaat het Roll kanaal in de gyro die op de roll-as staat, vervolgens gaat het output kanaal van de gyro in de 120 ccpm mixer
    -Van de ontvanger gaat het Pitch kanaal rechtstreeks in de ccpm mixer.

    De mixer converteerd de assen en pitch naar een 120 ccpm vertaling en die gaat naar de 3 motoren.

    Zo'n vertaling is volgens mij nog een aardig ingewikkeld sommetje, gelukkig zijn er componentjes op de markt zodat ik dat niet zelf hoef te bedenken ;)

    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina