RC-Europe pipercub j3/supercub proefmodel.

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door serge pot, 6 mei 2015.

  1. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Na de door eigenschuld plat gevlogen Piper van me kreeg ik een telefoontje van Sebastiaan van RC-Europe of ik interesse had om voor hem een Piper te bouwen . Hiermee kan ik dus tijdens de bouw eventuele punten veranderen/verbeteren . Nou daar hoefde ik dus niet over te twijfelen . Het zou dus een proefexemplaar betreffen welke de bouwwijze versimpeld is en de bedoeling om hem te kunnen uitrusten van 20 tot 50 cc zodat het ook een werkpaard wordt van 240cm spanwijdte . Tevens is de opzet zo dat hij door iedereen gebouwd en gevlogen kan worden in 2 weken bouwtijd . Ook is de romp verbreed voor beter bereikbaarheid om de servo's en apparatuur kwijt te kunnen .
    Zo gezegd en wat heen en weer gemail kon ik de eerste onderdelen ophalen .

    [​IMG]

    Natuurlijk is het proces van een lasersnijder geweldig mooi om te zien . Binnen een 30 minuten lagen alle onderdelen klaar voor de romp .

    Thuis aangekomen gelijk de tr32 op het motorspant gepast . Deze behoefde wat aanpassingen . 30mm verder terug in de romp en dan past hij direct op het motorspant zonder de afstands steunen in te korten . De tr32 is qua maatvoering gelijk aan de DLE30 .

    [​IMG]

    De motor wordt gekanteld geplaatst omdat de originele potjes bij deze motoren heel direct weggemikt worden . hierdoor kun je een bocht kwijt en kun je de demper in de romp kwijt . Hierdoor zal het geluid ook een stuk aangenamer worden

    De romp zijkanten en onderkant worden verlijmd met een zigzag profiel .

    [​IMG]

    wat ik doe is dit punt verlijmen met groene zap en bijna direct schuren zodat het houtstof in de lijm komt en voor extra binding zorgt . Dit doe ik aan beide kanten zowel binnen als buiten . papiertape aan de onderzijde voorkomt verschuiven en verlijmen van de delen aan het werkblad .

    [​IMG]

    Natuurlijk eerst alle spanten droog op passing controleren op de romp zijkanten en onder plaat (elastiek is uw goede vriend ). Hierbij bleek dat alle staartspanten een 2 mm naar beneden moesten . Dat was dus even vijlen en doorgegeven aan RC-Europe welke dus gelijk de tekening heeft aangepast .Is ook een heerlijk contact met Sebastiaan .
     
  2. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    [​IMG]

    Op de rompzijkant komt aan de binnen kant een 5x5 balsa stringer gelijmd . En een verstevigings rib .

    [​IMG]

    [​IMG]

    De spanten met behulp van blokwinkelhaak met witte houtlijm verlijmd , hierop de de andere romp zijkant geplaatst .
    Hierbij gelijk de onder plaat op het cockpit gedeelte verlijmd .

    [​IMG]
     
    johnnyb en Edwin Lievaart vinden dit leuk.
  3. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    De radio plaat was nog niet uitgedacht . Dit zijn van die dingen die je beter in de bouw kunt uitdenken .
    De bedoeling is om eigenlijk Het toestel met vliegbaar te hebben met standaard annaloge servo's van een 4 tot 6kg.
    Het hoogteroer krijgt meestal aardig voor zijn kiezen tijdens de sleep en stijle daalvlucht ,vandaar dus nu gekozen voor 2 servo's . Het kan ook met 1 ,maar dat is de keuze voor de bouwer .

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zo zit het geheel in de romp . De hoogteroer servo's zijn expres zo geplaatst dat je ze aan elkaar kunt koppelen en maar 1 stekker hoeft te gebruiken , scheelt programeerwerk en je hoeft geen 2 kanalen te bezetten .
    De maten van de plaat zijn doorgegeven en worden meegenomen in het ontwerp .
     
    PH-SVV vindt dit leuk.
  4. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.994
    Locatie:
    IJsselstein
    Ziet er netjes uit
     
    Sebastiaan3Z9 en serge pot vinden dit leuk.
  5. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Ederveen
    Serge, Dat aan elkaar koppelen van twee servo's zou ik zeker NIET doen! Het mooi passend laten lopen, (eindstand/middenstand en eventueel nog snelheid) is bijna ondoenlijk met alleen de stuurstangen. Of je moet een programmeerbare Y-kabel gebruiken. Juist met iets zoals de hoogteroeren van een sleepkist zou ik die een extra kanaal gunnen. Bovendien, schiet de stekker los uit de ontvanger dan ben je in ene klap beide servo's kwijt en heb je nog niks aan je "redundancy".
     
  6. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Normaliter gebruik je 1 servo voor het hoogteroer welke ook nooit problemen geeft . En als je stekker uit de ontvanger komt heb je dus niet goed opgelet met de instalatie van de radio dan had je die stekker al moeten vervangen .
    Als je twee verschillende servo's gebruikt op je hoogteroer dan moet je inderdaad gaan programeren . Ik gebruik twee identieke servo's welke ook gelijkwaardig bewegen . Dan is het alleen een kwestie van gelijke hevellengte en hevelpositie . Rolroeren gaan ook op 1 kanaal net zoals de flaps . Doe het al jaren zo .Het exponetieel van de rolroeren bouw ik mechanisch in .
    Tegenwoordig wordt er veel te moeilijk gedacht . Er wordt veel te snel naar digitale servo's gegrepen waar ze niet nodig zijn . Dat geld ook voor powerboxen .
    Ik ben nog van de oude stempel wat dat betreft ,ik maak het eerst mechanisch op het toestel in orde , de zender is mijn laatste hulpmiddel .
    Ik waardeer je denk en hulpwijze Richard ,maar zwaarder als 6kg komt er bij mij niet achter voorlopig
    En het stabilo wordt voorzien van kruisdraden ,waardoor de roeren ontzien worden van het sleeptouw . Qua belasting zijn dan twee servo's van 6kg beter dan 1 servo van 8,5kg zowieso op de tandwielen .
     
  7. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Ederveen
    Serge, prima als dat je uitgangspunt is, dubbele servo's op je HR zijn echter een must voor sleepkisten. Puur voor het vliegen niet natuurlijk, maar vanwege de sleeplijn (en dat wat er achter hangt) kun je soms met een slechte sleep één servo compleet strippen. Dat kan al een lichte zwever veroorzaken.
    Wel vreemd dat je zo "zuinig" bent met je kanalen, een beetje installatie heeft er toch al snel 8 beschikbaar? Het laten lopen van de ailerons op één kanaal deed ik al 30 jaar geleden niet meer, maar toen was het nog met één servo.... Maar ik zeg altijd dat je de besturing moet gebruiken waar je je goed bij voelt, dat is voor een ieder anders.
     
  8. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Wel de reden is heel simpel .ik heb een 7 kanaals besturing
    Dat is dus 1: gas
    2:rol
    3:hoogte
    4:flaps
    5:rudder
    6:choke
    7:sleephaak

    Et voila alles vol .
    Dus ik werk in de mogelijkheden die ik heb en dat zal menigeen ook doen . Er zijn er zat die nog met een 6 kanaals of minder rondvliegen . Nu kun je de piper zonder flaps uitrusten ,Maar deze wordt met geleverd en ga ik ze dus inbouwen . Dit heeft ook het voordeel dat mensen die zelf ook minder kanalen ter beschikking hebben zien hoe het ook kan. Er zijn nog hele volksstammen die zo ook werken .
     
  9. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Ederveen
    OK, dan heb ik gelijk de opmerking dat een choke bedienen per zender in mijn ogen onnodig en overbodig is, ik heb het zelf op geen enkele motorkist. Een stangetje is voldoende. Gebruik dat kanaal voor zinvollere zaken als je ailerons of tweede hoogteroer. Plus het scheelt je weer een extra servo als je dan toch minimaal wilt gaan...
     
  10. Peter Houweling

    Peter Houweling PH-SAM

    Lid geworden:
    21 sep 2014
    Berichten:
    1.670
    Locatie:
    Haarlem
    Effe een abo-tje voor dit mooie project :) Choke zit bij mij ook met een stangetje!
     
  11. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    bij een zenoah prima te doen . in de motorkap op deze motor van een supercub ook te doen .met de motorkap van een j3 wordt het al lastig .
    Maar we kunnen oeverloos discusieren . Ieder heeft zijn manier welke werkt . Ik heb de mijne . ;)
     
    Eddy 48 vindt dit leuk.
  12. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.739
    Mooi project Serge, ik hoef natuurlijk niet te vertellen dat ik dit ga volgen....
     
    serge pot vindt dit leuk.
  13. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    [​IMG]

    We gaan nu dus de ophanging maken van het landingsgestel . Dit wordt mbv 9mm populieren en 3mm populieren triplex gedaan .Ook komt op dit punt de bevestiging van de vleugelstruts .

    [​IMG]

    Zo worden de krachten mooi verdeeld naar de romp .

    [​IMG]

    Draadbussen zitten er in verlijmd ,Hier kun je ook intrekmoeren gebruiken . Ik heb echter voor aluminium gekozen .omdat een ijzerenbout in een zachter metaal aangedraaid altijd borgt.

    [​IMG]

    Ik heb hier het oude landingsgestel van mijn oude piper voor gebruikt . Het is ook mogelijk om hier een aluminiumplaat gebogen versie voor te gebruiken (Het betreft een piper lookalike met als hoofdfunctie prettig vliegend voor iedereen ) .

    De maten zijn reeds bekend en doorgegeven dat dit meegenomen wordt in het productie model .
     
  14. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    De sleephaak wordt een simpel maar doeltreffend ding .Qua opbouw wil ik hem simpel houden .
    Wat ik hier gedaan heb wordt nog veranderd in het productie model ivm bereikbaarheid servo .


    [​IMG]

    Een hardhouten blok van 18mm vierkant waarin een messing busje is verlijmd van 4mm uitwendig en 3mm inwendig . Daarvoor een U met haakse bochten uit 3mm verenstaal . Simpel ,doeltreffend en faalt nooit . Ik weet dat er ook kant en klaar koppelingen zijn voor een 10 euro ,maar dit is waar ik voor ga . Dit is het punt wat ik nog goed moet overleggen wat het makkelijkste is voor de klant . Ik laat hier zien wat ik doe .

    [​IMG]

    [​IMG]

    Hier dus de basis constructie zoals hij in de romp komt . er komt een laminaat van 2 en 3 mm balsa overheen wat de krachten nog meer verdeelt . Voor de haak gaat dus het dakluik komen . vandaar dat ik dus nog wat wil wijzigen in het productie model (servo over dwars in spant 3 en wat lager ) .

    [​IMG]

    Hier ligt de haak mooi in de indekking . Krachten kunnen mooi verdeeld worden .
     
  15. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Gaaf project , bij deze een abo ,

    Mvg,

    Bart
     
    serge pot vindt dit leuk.
  16. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Arbotje en succes.
     
    Sebastiaan3Z9 en serge pot vinden dit leuk.
  17. Edwin Lievaart

    Edwin Lievaart

    Lid geworden:
    30 jun 2006
    Berichten:
    1.357
    Locatie:
    Rutten
    Dit gaat al lekker vlot zo Serge mooi ik volg je mee.

    Mooi onderstel ook nice!
     
    serge pot en Sebastiaan3Z9 vinden dit leuk.
  18. Peter Houweling

    Peter Houweling PH-SAM

    Lid geworden:
    21 sep 2014
    Berichten:
    1.670
    Locatie:
    Haarlem
    Details sleephaak heel mooi in beeld gebracht, simpel en goedkoop!:D
     
    Sebastiaan3Z9 en serge pot vinden dit leuk.
  19. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    De sleephaak constructie was ik niet blij mee . Servo was te moeilijk te bereiken en er zaten te veel hoeken in .
    Dus de servohouder verwijderd en een nieuwe voor gemaakt welke wel netjes in lijn ligt en dus beter zijn krachten kwijt kan .

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]



    [​IMG]

    hier kan ik mee leven .
     
  20. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Operatie dakluik . Nu de sleephaak mij naar het zin is , kan hier dus mee begonnen worden .
    In het proces van onderdelen vervaardigen helaas geen foto's gemaakt .maar het idee is zo ook al klaar als een klontje .


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    [​IMG]
     
    Sebastiaan3Z9 en Edwin Lievaart vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina