RC HELI AUTOPILOT

Discussie in 'Electronica' gestart door quadran, 10 apr 2007.

  1. quadran

    quadran Guest

    Hallo iedereen!

    Ik ben op zoek naar een betrouwbare RC HELI AUTOPILOT.
    Ik maak momenteel gebruik van het stabilisatiesysteem HELICOMMAND van Robbe, maar ik zou graag experimenteren met een echte autopilot met GPS en / of pc koppeling.

    Het mag zelfbouw zijn, ik kan microprocessoren van de meeste merken programmeren, ben electronicus en programmeur en heb heel wat meetinstrumenten oa digitale scoops en logic analyzers.

    Dus elke informatie, waar te koop, schema's, broncodes ea zijn zeer welkom.

    Het betreft een Raptor 50 helicopter van Thunder Tiger.
     
  2. fredje

    fredje Guest

  3. quadran

    quadran Guest

    Bedankt fredje,

    Het ziet er wel intressant uit, maar ik vind niet echt veel nieuws naast de Helicommand,

    ik had eerder gedacht aan zoiets;

    http://autopilot.sourceforge.net/

    maar dan wel eentje die volledig functioneel is en betrouwbaar
     
  4. fredje

    fredje Guest

  5. quadran

    quadran Guest

    Ik ben momenteel volop het NMEA protocol aan het bestuderen dat een GPS geeft.
    Het is een seriele datastring op 4800 Baud waarin alle GPS gegevens verwerkt zitten.
    Microcontrollers kan ik programmeren en ik zie het nog zitten ook om die GPS string
    in een microcontroller in te lezen. Het servo protocol versta ik ook, om de 20ms een puls
    van 1 tot 2ms doorsturen met 1.49ms als middelpunt.

    Maar het moeilijkste is om de GPS data te gaan vertalen naar servo aansturingen.
     
  6. Skidz

    Skidz

    Lid geworden:
    6 jul 2003
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Katwijk
    Ik ben met exact het zelfde bezig geweest, ik had een industriele GPS module aan een PIC18F452 geknoopt en op een RC wagen gestoken. Dit wagentje heeft bij mij rondjes om het huizenblok gereden, volledig autonoom... Het probleem bij vliegen zit um in de hoogte, dat je op 5 meter nauwkeurig weet waar je bent is wel ok maar 5 meter verschil in hoogte is vaak net het verschil tussen wegvliegen en uitgraven ;) Ook de verversingsfrequentie van de meeste GPS'sen is een beetje laag, 1Hz. Als een heli 36 km/h vliegt heeft hij 10 meter afgelegd voor de eerste koerscorrectie kan worden uitgevoerd, en dat is veel te lang zeker voor hoogte.
    Leuk project maar voor onze toepassingen denk volkomen onhaalbare kaart.

    Groetjes,

    Ton.
     
  7. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
  8. peterzwolle

    peterzwolle

    Lid geworden:
    14 nov 2006
    Berichten:
    150
    Locatie:
    ZWOLLE
    hallo quadran


    wat ik graag wilde weten is ,of dat helicommand systeem van robbe een beetje goed werkt ,aangezien ik van plan was om er een aan te schaffen ,,heb een filmpje gezien ,,maar klopt het dat de heli redelijk stabiel op hoogte en op z,n plaats blijft?


    groeten peter
     
  9. quadran

    quadran Guest

    Ik gebruik de Helicommand 3D ook nog maar pas.
    Ik ben nu ongeveer 2 weken aan het vliegen in het echt en dankzij de helicommand kan ik al aardig hooveren.
    Ik heb ongeveer 70 uur gevlogen op de REFLEX XTR simulator en zonder enige verdere hulp het veld ingetrokken, gestart en
    beginnen hooveren. Ik heb nog niet alles begrepen van de helicommand maar naar dat ik het begrijp heeft de helicommand 2 functies, een stabilisatie of positioneringssysteem.
    Ik vlieg nu op stabilisatie en ik heb nog geen enkel probleem ondervonden. Positioneringssysteem heb ik nog niet zelf gedaan, maar ik heb wel in de winkel waar ik hem heb gekocht gezien dat hij inderdaad op positie blijft mits een kleine drift.
    Ik dacht ook dat hij inflight kan omswitchen naar beide functies, maar alsnog ik ben een beginnende vlieger :)

    Hier heb ik hem aangeschaft:

    www.home-flyer.com

    Service is hier tiptop in orde, alle vragen worden zonder problemen beantwoord, heli's worden naar wens ingevlogen en nagekeken. Echt een aanrader.
     
  10. peterzwolle

    peterzwolle

    Lid geworden:
    14 nov 2006
    Berichten:
    150
    Locatie:
    ZWOLLE
    hallo 8)

    zelf vlieg ik al meer dan 20 jaar met ..brandstofvliegtuigen,,en sinds november 2006 met een heli ,,heb eerst wat geoefend met elektro/indoor/heli,s en met de sim ,,heb in nov 2006 een ornith van robbe gekocht ,,met een fx 18 zender ,,en ook zonder hulp gaan helivliegen ,,hooveren ging meteen al goed ,,en nu is het rondjes ,en simpele figuren vliegen ,,gaat ook steeds beter,,moet er wel bij zeggen ,,dat ik een aantal mensen op dit forum zeer dankbaar ben voor de goede tips ...... :D :D :D :D

    groeten peter
     
  11. Skidz

    Skidz

    Lid geworden:
    6 jul 2003
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Katwijk
    Het jammere van dit soort systemen vind ik dat je nu leert een helicommand te sturen, niet een heli. Ik heb een Rap 30 geprobeert met zo'n systeem en het voelde zo soppig aan dat ik hem gauw weer heb neergezet.
    Gewoon die helicommand verkopen en voor de opbrengst brandstof en onderdeeltjes halen, en dan onder een beetje begeleiding leren vliegen...
    Maar volgens mij doelt de topicstarter op een UAV-systeem, dus autonoom vliegen....
     
  12. quadran

    quadran Guest

    inderdaad, naast het het heli vliegen ben ik ook geintresseerd in microcontrollers en software alsook datacommunicatie, daarmee lijkt het me een zeer grote uitdaging om een UAV systeem op poten te zetten.
     
  13. peterzwolle

    peterzwolle

    Lid geworden:
    14 nov 2006
    Berichten:
    150
    Locatie:
    ZWOLLE
    hallo :D

    als het toch mogelijk is om ,,met een beetje hulp van een helicommand ,te leren vliegen ,als iemand dit wil en het prettig vind , dan laat hem of haar ..zlef heb ik meer dan 20 jaar geleden ook zelf leren vliegen ,,en toen waren er nog geen autopilot systemen ,en als iemand wil experimeteten met dit soort systemen dan vind ik dat alleen maar prachtig ,,ben het zeker eens met het feit dat het leren vliegen zonder dit soort sysyemen wel beter is en meer feeling geeft ,maar ieder z,n ding zeg ik altijd :lol:

    groeten peter
     
  14. Skidz

    Skidz

    Lid geworden:
    6 jul 2003
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Katwijk
    U ziet, ik ventileer slechts mijn mening ;)

    @Quadran: Dat word dan een flinke uitdaging... Ik heb de ervaring dat de meeste uC's niet genoeg power hebben voor real-time besturing, en dat een GPS met een hogere data-frequentie dan 1Hz erg duur is... Komt nog bij dat je voor hoogte eigenlijk alleen sonar of laser kan gebruiken, barometrisch of GPS heeft een te slechte zuiverheid op lage hoogtes (< grappig ;))
    Sonar en laser hebben weer het nadeel dat als ze het gras maaien op je veld, de waardes niet meer kloppen... Als je een andere oplossing weet hoor ik het graag, altijd leuk om weer is wat te knutselen.
     
  15. eddie

    eddie

    Lid geworden:
    5 apr 2004
    Berichten:
    2.556
    Locatie:
    leidschendam
    Eider hulpmiddel in de vorm van een stabilisatie systeem zorgt ervoor dat je totaal FOUT leert vliegen .
    Meer niet en minder ook niet !!
    T is leuk , maar alleen als je al KAN vliegen !!
    Dus om te leren ?? nee niet echt !! (of helemaal niet) !!
     
  16. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Zoals Ed zegt, om te leren vliegen NEE.

    Als electronicus/technicus die wat leuks wil doen JA.
     
  17. peterzwolle

    peterzwolle

    Lid geworden:
    14 nov 2006
    Berichten:
    150
    Locatie:
    ZWOLLE
    :D :D :D hallo

    harry jekkers wordt president van amerika :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D geintje moet ook kunnen,,er word al genoeg gezeikt .......laar iedereen doe waar hij zin in heeft.. :lol: :lol: :lol: :lol:

    groeten peter
     
  18. frans laurijsen

    frans laurijsen

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    439
    Locatie:
    Curacao
    @ Quadran,

    Jou wens is al lang op de markt en te koop!!!
    kijk maar eens hier; www.microdrones.com
    voor jou eenvoudigweg "Jaw dropping" .

    Gr Frans.
     
  19. rene1

    rene1

    Lid geworden:
    30 sep 2005
    Berichten:
    76
    Locatie:
    Den Helder
    Sinds enige tijd vlieg ik met het stabilisatie systeem van, http://www.spartan-rc.com/products/ap2000i/ap2000i.htm , in combinatie met de sensor van FMA , http://www.fmadirect.com/detail.htm?item=1778&section=20 , en ik moet zeggen dit bevalt mij uitstekend ! ook al leer ik er misschien niet mee vliegen in zoverre vliegen deed ik al, echter bleef op een gegeven moment op een bepaald punt hangen gebrek aan lef maar ook het punt dat ik op sommige momenten gewoon niet meer zie hoe de heli hangt (stand) en dit heeft al enkele malen tot een bijna crash geresulteerd ( al bij de oogarts geweest maar die zegt dat ik alles prima zie ?) en nu met het eerder genoemde systeem als ik het niet meer weet of zie stick los en in een fractie van een seconde stabiliseert de heli zich op welke hoogte dan ook , tevens kun je de gevoeligheid van stabilisatie instellen met een schuifregelaar of je plaatst het systeem achter een schakelaar op je zender zodat je ongestabiliseert vliegt en in geval van nood de schakelaar omgooid om je heli te stabiliseren , als ik het aantal crashes tot een absoluut minimum kan beperken met dit systeem dan vindt ik het prima ! als ik vaak crash om verder te komen met het heli vliegen dan krijg ik thuis financiele ruzie en stop ik met de hobby (helaas)., gelukkig heb ik dit systeem en stop ik dus niet . kortom je hoeft het wiel niet opnieuw te gaan uitvinden er zijn veel systemen te koop al door anderen uitgevonden . afijn kijk bij de links en kijk ook eens op runryder (AP2000I) en je weet alles.
     
  20. quadran

    quadran Guest

    Bedankt Rene1 voor de goede links en beschrijving die je hebt gegeven.

    Het is inderdaad dat de kerk bij de meeste in het midden moet blijven staan qua financiele uitgaven en dan is zo ene
    systeem zeker het investeren waard.

    Deze had ik nog niet gezien en heb dan ook uitgebreid gelezen. Vooral de minimale stroom afname lijkt me wel intressant.
     

Deel Deze Pagina