rc offroad, wat kies ik?

Discussie in 'Electro auto's' gestart door shsammii93, 1 jun 2013.

  1. shsammii93

    shsammii93

    Lid geworden:
    1 jun 2013
    Berichten:
    57
    Locatie:
    etten-leur
    hallo allemaal.

    ik zal mezelf eerst even voorstellen.
    ik ben sam en ik kom uit brabant: omg. breda
    nu ben ik opzoek naar een offroad rc auto, maar ik weet maar geen keus te maken.
    ik ben al bij verschillende winkels geweest, en kom gewoon zoveel leuks tegen.

    nou was mijn voorkeur gevallen op de traxxas e-revo 1:16 vxl
    redelijk snel, mooi wagentje, leuk geprijst, (het voordeel ten opzichten van de 1;10) hij rijd op een accu. en er is mij verteld dat de e-revo gewoon heel degelijk is.

    maar vervolgens hoor ik weer heel uiteenlopende meningen over de degelijkheid van traxxas.
    dus ik heb geen idee hoe ik een keus moet gaan maken, daarom vraag ik de vriendlijke mensen hier om hun visie

    ik wil wel graag:
    - redelijk snelheid
    - goeie wegligging
    - degelijkheid (ik wil me wel redelijk kunnen uitleven)
    - waterdicht
    - het liefst geen buggy (heb ik al gehad)


    ik hoop dat ik zo genoeg informatie heb gegeven, en dat iemand mij wel wat advies kan geven

    alvast bedankt
     
  2. luuk rijd traxxas bandit

    luuk rijd traxxas bandit

    Lid geworden:
    6 jan 2012
    Berichten:
    139
    Locatie:
    berlicum ( vlakbij den bosch )
    Beste Sam
    Even iets over de degelijkheid van traxxas.
    Uit mijn ervaring vind ik traxxas pas degelijk op het moment dat er een aantal belangrijke upgrades zijn aangebracht ( voor elke auto geld dat ).
    Zelf ben ik begonnen met een traxxas bandit dat werd later een rustler daarna vxl .
    En na 3 jaar is dat wagentje van €190 euro uitgegroeid tot iets van €1000+ (" echt waar )
    Conclusie het is degelijk maar er moeten meestal wat aanpassingen aan gebeuren.
     
  3. vanguard

    vanguard

    Lid geworden:
    22 mrt 2013
    Berichten:
    20
    hej ik zou iig geen 1:16 doen ik heb er een staan voor even een ritje maken of als ik op vakantie ga.
    probleem is dat ze erg stuiteren en echte jumps is een afrader.

    als je echt lekker wilt bashen (je uit leven) zou ik toch voor 1:10 gaan.

    als je water dicht wilt zal je toch al een wat duurder model moetten kiezen.
    traxxas is bijna allemaal waterproof, en voor zover ik weer erg duuzaam.
    en mocht er wat stuk gaan zijn de onderdelen betaalbaar en goed verkrijgbaar.

    als je snelheid wilt is een truggy, stadium of shortcourse je beste keus.

    belangrijk punt is de verkrijgbaarheid, de prijs en de vorm van de reserve onderdelen.
    vooral de vorm is een bedenkelijk punt, carson en tamiya bv moet je een heel pakket kopen voor een klein onderdeeltje.
    traxxas en hpi verkoopt het echt onderdeel voor onder deel

    lrp blast serie is betaal baar en ook redelijk alleen zit je dan weer met de onderdelen

    hpi heeft ook een paar betaal bare offroaders

    het hangt echt af van je buget.

    iedereen die ik spreek voor een leuke basher zegt traxxas slash 4x4
    die is wel prijzig maar is naar zeggen het helemaal waard.


    bij pk heb je een brushless rtr voor 419 alleen nog accus en lader


    succes met je zoek tocht
     
  4. shsammii93

    shsammii93

    Lid geworden:
    1 jun 2013
    Berichten:
    57
    Locatie:
    etten-leur
    hee
    bedankt voor de reacties.

    kijk heb budget is niet echt een probleem, maar het word praktisch mijn eerste serieuze wagen, dus ik wil niet gelijk teveel uitgeven als je begrijpt wat ik bedoel.

    de e-revo 1.16 spreekt me gewoon van begin af al aan. alleen lopen daar de verhalen heel erg van uiteen. maar met hier en daar wat hop ups zou het dus wel een goede wagen zijn. alleen vraag ik me dan weer af hoezeer dat ik de kosten loopt

    verder heb ik van hpi de savage xs en de bullet st op het oog.
    maar aangezien hpi geen accu en lader meelevert en ik toch naar lipo wil, kom ik gelijk weer duurder uit. niet dat dat echt een groot probleem is. maar dan wil ik eigenlijk wel weten of ze zoveel beter zijn dan de merv

    de slash spreekt me niet zo aan, ik vind hem nogal goedkoop ogen, en het uiterlijk vind ik ook niet echt geweldig.
     
  5. Pjay88

    Pjay88

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Omgeving Arnhem
    Misschien kan je een indicatie geven van je budget?

    Zelf ben ik begonnen met een Traxxas Slash Ultimate. Redelijk prijzige auto, maar erg betrouwbaar en waterdicht. Ik heb goede ervaringen met de betrouwbaarheid van Traxxas. Op wat slijtageonderdelen en lichte bash-schade (A-arms, lagers, shocks) geen grote schades gehad.
    Zoals je zelf zegt wil je je goed uitleven en dan gaat er vroeg of laat aan elke auto wat kapot. Traxxas is dan qua onderdelen en verkrijgbaarheid één van de, zo niet het beste RC automerk. Bovendien heb ik zeer positieve ervaringen met de brushless electronica (zowel de Velineon als de mamba-serie). Erg betrouwbaar en veel vermogen.

    De reactie van 1000+ euro uitgeven aan upgrades is naar mijn mening overdreven. Slijtage heb je, met name bij een offroad auto altijd. Vertanding, banden, A-arms, shocktowers kunnen altijd kapot gaan en vervangen moeten worden. Kapotte onderdelen kan je 'over-time' vervangen door hop-ups van RPM,Tunegi of andere merken.
    Wil je echter je hele auto upgraden naar aluminium, met dikke mamba-combo en DX3 zender met 5 sets banden, ja dan kom je wel op de 1000 euro. Dit kan je zo gek maken als je zelf wil...

    Op het moment rijdt ik Thunder Tiger en daar ben ik zeer tevreden mee. Een stuk robuuster dan mijn Slash ultimate, maar de verkrijgbaarheid van onderdelen is een stuk geringer.

    In jouw geval zou ik toch kijken in de richting van een Traxxas slash of Stampede of vergelijkbaar platform. Keuze genoeg, maar nogmaals hangt je auto af van je budget. Na aanschaf van het nodige gereedschap, lipo-batterijen en een goede lader ben je al snel 150/200 euro verder.

    Succes!
     
  6. bryan417

    bryan417

    Lid geworden:
    14 jul 2010
    Berichten:
    2.589
    Locatie:
    Zaandam
    Accu's kan je ook heel goedkoop krijgen als je kijkt naar bijvoorbeeld hobbyking.
     
  7. anthem2

    anthem2

    Lid geworden:
    23 sep 2011
    Berichten:
    2.118
    Locatie:
    Belgie,Antwerpen,Brasschaat
    Ik heb zelf een rustler momenteel en ben daar zeer over te spreken, wat niet gezegd kon worden van mijn 1/16 slash.Wil je stevig "speelgoed" waarvan vrijwel elke shop onderdelen bied dan moet je voor een traxxas 1/10 gaan.Ze zijn ook zeer leuk om aan te sleutelen in tegenstelling tot de 1/16 modellen en kunnen ruwer terrein aan.Ze zien er spijtig genoeg een beetje speelgoedachtiger uit dan andere rc's maar kunnen veel hebben.Als 2de zeg ik een hpi savage, heb hier ervaring mee doordat een vriend eentje heeft en ik zweer het je, wat daar mee gebeurd is niet normaal meer te noemen...Geeft amper een krimp! Wordt soms echt misbruikt en afgeragd.Met de xs heb ik geen ervaring.Een slash,zowel groot als klein,kantelt naar mijn mening te snel om,of je moet er al het "low center gravity" chassis opzetten.
     
  8. shsammii93

    shsammii93

    Lid geworden:
    1 jun 2013
    Berichten:
    57
    Locatie:
    etten-leur
    ik ging uit van een budget rond de 400 euro, maar mocht dat wat uitlopen is geen probleem.

    en nu had ik dus een merv gezien voor 390 met 2 lipo's 2 snelladers, onderhoudsset, kapverichting. leek mij toch een prima aanbod. ook omdat ik dat 1/16 wel iets vind hebben, en dan zie je op youtube mensen die er van alles mee doen. alleen hoe rëeel dat is, is ook maar weer de vraag

    maar dan kijk je weer verder en dan kom ik bij die hpi's uit, die er dan wel degelijker uitzien al zeg ik het zelf, en zo blijf je twijfelen
     
  9. marc 2

    marc 2

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    3.897
    Locatie:
    tussen breda en eindhoven
    heb je een 1/16 revo al eens in het echt bekeken ?
     
  10. shsammii93

    shsammii93

    Lid geworden:
    1 jun 2013
    Berichten:
    57
    Locatie:
    etten-leur
    ja dat heb ik
     
  11. marc 2

    marc 2

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    3.897
    Locatie:
    tussen breda en eindhoven
    heb je ook eens naar de spelling op de stuurstangen gekeken ?
     
  12. shsammii93

    shsammii93

    Lid geworden:
    1 jun 2013
    Berichten:
    57
    Locatie:
    etten-leur
    nee, geen flauw idee
     
  13. marc 2

    marc 2

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    3.897
    Locatie:
    tussen breda en eindhoven
    die vind ik voor een NIEUWE auto ronduit schandalig.
    en dan heb ik zelf al zoiets van : hoe is dan de rest van de auto ?
    nou heb ik al niet zo heel goede indruk van traxxas ( 2 grote revo's gehad ) maar als ik dan zoiets zie !!!

    en 1/10 voor offroad schijnt heel zenuwachtig te rijden heb ik gehoord.
    ik zou eens kijken voor een kyosho inferno (nadeel is wel dat de onderdelen best duur zijn ) of een hpi truggy brushless
     
  14. Bart Horstman

    Bart Horstman

    Lid geworden:
    27 mei 2013
    Berichten:
    459
    Locatie:
    Stramproy, Limburg
    Ik heb ook heel even naar die 1:16 E-revo gekeken, maar toen ik hem in het echt zag was ik er meteen op afgeknapt... Het is volledig subjectief, maar het ziet er echt als speelgoed uit. Ik heb deIk zou hem meenemen naar de camping, zoals al eerder genoemd. Ik heb hier op het forum nog niemand gezien die alleen een 1:16 merv heeft, veelal voor erbij.

    Volgende vraag nog niet langs zie komen; moet het 4wd zijn? De keuze in 1:10 wordt groter als het ook achterwielaangedreven mag zijn. Ik ben zelf ook beginner, en 4x4 is toch wel erg prettig als je een sensorless brushless auto als eerste auto hebt. Ook met 4x4 sta je in het begin veel achterstevoren :D

    Ik had vorige week eigenlijk dezelfde vraagstelling als jij, en ik heb de volgende auto's overwogen. Eisenpakket was; brushless, 4x4, volledig gekogellagerd, 2,4Ghz en 1:10, om en nabij de € 400,=

    LRP Blast SC met YellowRC brushless setje
    LRP Blast TX2 (vrij nieuw)
    Kyosho DBX VE 2.0
    Team C Patron (erg nieuwe auto)
    Thunder Tiger XXT

    Het is de laatste geworden :)

    Veel plezier en succes met je keuze!
     
  15. Bart Horstman

    Bart Horstman

    Lid geworden:
    27 mei 2013
    Berichten:
    459
    Locatie:
    Stramproy, Limburg
    Mooi spul, alleen denk ik dan eerder aan een budget van 2* € 400,= :cool:
     
  16. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.546
    Locatie:
    rondom Utrecht
    Wat ik niet snap.....Een keuze is persoonlijk......

    Het is jouw geld en je kan een heleboel info lezen hier op het forum van diverse auto's , nu komen er allerlei " lovers" van een bepaald merk, hun merk promoten , immers is een keuze persoonlijk, bv de looks , snelheid ect.

    Er zijn heel veel merken en type 's in dit budget en schaal , 2wd en 4 wd , met weer elk verschillende rijeigenschappen .

    Ook in accu's heb je verschillende type's netzoals de zendersets en laders , wil je het goed doen moet je vooral bij de laatste 2 je afvragen of je later gaat uitbreidden met bv meer auto's.Dan heb je dus een zender nodig waarmee je meer als 1 model kan besturen , en ook voor de lader , kan die ook de lipo's nog laden die je erbij gaat kopen.
    Doe je dit slim, koop je gelijk af aan een goede zender en lader , dat scheelt weer later, als je weer moet investeren in een andere zender of lader omdat die het niet " aan " kan ...

    Waterdicht bestaat niet , wel spadwaterdicht, maar hou wel in het hoofd dat water en elektriciteit niet samen gaan, ongeacht spadwaterdicht of niet , ook vergt het rijden in vochtige omgevingen meer onderhoud van delen, zoals lagers e.d , dan rijden in droge omgevingen ....

    Snelheid : wat vindt jij redelijke snelheid ? , staar je niet blind op mensen die vertellen van investeringen van 1000 euro of meer...., en dat hun auto wel 100km/h rijden ..., of joetjoep filmpjes ...

    Lees dan eens de lopende draadjes van bv traxxas , of HPI, Thunder tiger , LRP, brushed of brushless ect ect ....echt , een hele boel info staat erin , beetje afwegen van jouw eisen en je weet het .

    Maar als ik zo lees weet je zelf al wat je wilt hebben vanaf het begin af aan, en dan zou ik gewoon die keuze volgen...

    Suc6
     
  17. Bart Horstman

    Bart Horstman

    Lid geworden:
    27 mei 2013
    Berichten:
    459
    Locatie:
    Stramproy, Limburg
    Ik snap de vraag wel. Ook na veel leeswerk weet je vaak niet precies wat je met je eerste auto wil, en welke eigenschappen belangrijk zijn.

    Ik heb bijvoorbeeld het Rustler-topic niet doorgelezen, als je geen zin hebt om 400 pagina's door te nemen of hopups/accukeuzes e.d. lijkt me dit geen gebrek aan interesse, maar is het gewoon niet laagdrempelig genoeg :)

    Hier wordt ook vaker verwezen naar de search, en dit is zeer terecht. Echter is het voor een beginner vaak niet interessant om aanbevelingen uit 2008 of 2010 te lezen (kom ik zelf ook achter) aangezien er (gelukkig) genoeg wijzigt in de tussentijd.

    Zelf heb ik veel reviews op YT gezien, Ultimate RC, Big Squid RC, RC videonetwork noem maar op.
     
  18. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.546
    Locatie:
    rondom Utrecht
    Ik noem dat eerder lui dan moe , als je geen zin hebt om iets te lezen over een bepaald type auto wat je keuze kan veranderen of niet , de draadjes die hier zijn langs gekomen, met help welke auto e.d zijn talloos, lees ook eens de stickie voordat je iets post , staat er niet voor niks ...

    graag-duidelijke-topic-titels-dus-niet-%5Bwelke-auto%5D%5Bhelp%5Den-dergelijke

    Mede omdat het gevraagde gewoon is terug te vinden op het forum....en daar staat vaak een schat van info in ,wordt je een beetje bekend met de materie :wink:

    Vaak is langs gaan bij een club of een winkel met een breed assortiment leerzamer ,dan via een forum, omdat je dan de auto's in aktie kan zien en de ervaringen ,tips en truuks in het echt kan zien.

    Ik begrijp dat men daar niet altijd toe bereidt is , men wil zo snel mogelijk hun geld neerleggen en gaan rijden...
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  19. Bart Horstman

    Bart Horstman

    Lid geworden:
    27 mei 2013
    Berichten:
    459
    Locatie:
    Stramproy, Limburg
    Rob, ik ben het (vrijwel) volledig met je eens. Er wordt hier nogal snel naar de search-functie gewezen, waar je lang niet altijd een (actueel) antwoord kan vinden ;) Heb er zelf de afgelopen maanden tientallen uren in gelezen, en er staat ook goede info in natuurlijk.
     
  20. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.546
    Locatie:
    rondom Utrecht
    Bart,

    je hoeft het niet met mij eens te zijn, ik vindt als je 400 euro gaat neertellen voor en hobby dat je zeker alle voor en nadelen moet afwegen, tuurlijk helpt het dat men elk afzonderlijk hun voor en nadelen van een bepaald type auto voor je op een rijtje zet .Das makkelijk en de snelste manier .

    Je kan ook zoeken met bepaalde "steekwoorden" zonder nu gelijk 400 of meer pagina te gaan lezen , waar meestal 3/4 vanaf valt ivm met chitchat praat .
    Maar de info is er wel , en door een beetje te zoeken en lezen kom je al heel ver .Je wordt dan ook bekend met de soorten motoren, esc, accu's ect ..

    Kom dan met gerichte vragen over een bepaald merk of type , ja dan ben je , in mij mijn ogen , op de goede weg om je geld te investeren, in iets blijvend's.

    Wil de snelle manier , ga je voor Traxxas waarom:
    RTR , zo uit de doos te rijden zonder afstelling, gelijk redelijk betrouwbaar, genoeg dealers te vinden die onderdelen leveren .....(wat vaak van belang is bij starters zonder enige achtergrond info)

    Ik wil niet zeggen dat de TS dit niet heeft gedaan , of niet naar een club of baan kan of wil ....
    geen probleem , ieder zijn ding .

    suc6
     

Deel Deze Pagina