Rc paramotor in nederland?

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door RC-PPG, 20 jul 2015.

  1. RC-PPG

    RC-PPG

    Lid geworden:
    24 okt 2004
    Berichten:
    400
    Locatie:
    sambeek
    Beste Forum leden,

    Ik ben al een aantal jaren actief met RC Paragliders en Paramotors.
    Vanaf het moment dat deze tak van sport mijn interesse heeft gewekt heb ik mijn modellen (inclusief scherm) zelf ontworpen en gebouwd.
    Begonnen met schermpjes van een meter gaat het nu tot schermen van 6.5 meter spanwijdte met een oppervlakte van 5 m² tot 6 m².
    Vanwege mijn ervaringen en deelname aan diverse evenementen in voornamelijk Duitsland en Oostenrijk heb ik bij de meeste Europese fabrikanten (0.a. Hacker, Opale en RC-Paraworld.ch) goede contacten opgebouwd.
    Helaas moet ik dan constateren dat ik bij evenementen iedere keer weer de enigste Nederlander ben.
    Dit ondanks dat ik weet dat er door Hacker en Opale met enige regelmaat modellen in Nederland verkocht worden.
    Kennelijk leeft het RC paragliden in Nederland nog niet zo zoals b.v. in Duitsland.
    Eigenlijk wel raar als je soms ziet hoeveel 1:1 paragliders je ziet soaren aan onze kust wanneer er een stevige wind uit de juiste richting staat en wanneer je bedenkt hoeveel landgenoten er jaarlijks naar de Alpenlanden afreizen om daar in de bergen gaan te vliegen.
    De evenementen waaraan ik heb deelgenomen zijn zonder uitzondering erg gezellig en bieden veel uitdaging voor iedereen, van beginner tot de meest ervaren RC paramotorvliegers.
    Enige indrukken van de laatste meeting, georganiseerd door de DMFV (Duitse tegenhanger van onze KNVVL):
    http://gleitschirme.dmfv.aero/allgemein/workshop-fly-together-fly-with-friends/
    De Trailer van dit evenement:

    Nog meer indrukken, let even op vanaf 1:08 rechts in beeld voor de meer acrobatisch aangelegde piloot:


    Nu ben ik eens benieuwd naar wat er in Nederland zoal rondvliegt op het gebied van RC paragliding.
    Op het MBF zie ik verspreid over verschillende sub fora enige vragen opkomen, maar een vaste plek hebben de RC paragliders nog niet op dit forum.
    Ik hoop in ieder geval op veel reacties op bovenstaande, mogelijk krijgen we Robert zo ver dat ie ook voor ons een forum opent.
    Verder wil ik eens proberen om ondanks een eerdere mislukte poging dit najaar opnieuw een RC paragliding meeting op te zetten.

    Met vriendelijke groeten,

    Piet
     
  2. pietervisser

    pietervisser

    Lid geworden:
    10 apr 2005
    Berichten:
    1.614
    Locatie:
    Veldhoven
    Ha Piet,

    Met prowing nog eens uitgebreid naar de paragliders gekeken maar tot op heden nog niet aangeschaft.
    Blijft toch trekken die paraglider. Ik ben nu aan het lessen op de 1:1 versie maar zoiets erbij naast onze modelparachutisten blijft leuk.
    Toch nog eens verder in verdiepen.
     
  3. RC-PPG

    RC-PPG

    Lid geworden:
    24 okt 2004
    Berichten:
    400
    Locatie:
    sambeek
    Hoi Piet,
    Ik zou zeggen kom maar eens langs in Boxmeer, ik heb een paar nieuwe schermen liggen die ik mag testen.
    Dan kun je ze live bewonderen en zelf vliegen.
    Vooral de FOX RS van Opale en de Dido van RC-paraworld.ch zijn inmiddels mijn favorieten.

    Groeten,

    Piet
     
  4. Ferdy

    Ferdy

    Lid geworden:
    29 dec 2006
    Berichten:
    681
    Locatie:
    Wateringen
    Hai.

    Rc-parawings hebben mij eigenlijk altijd al getrokken en na lang twijfelen (en na een bijzonder fijn contact met Mathieu van Opale) heb ik mij een hybrid 1.8 aangeschaft.
    Het scherm is net een dagje binnen dus heb nog niet veel gedaan. Maar ben heel benieuwd wat dit mij gaat brengen.

    Groeten Ferdy
     
  5. RC-PPG

    RC-PPG

    Lid geworden:
    24 okt 2004
    Berichten:
    400
    Locatie:
    sambeek
    Hoi Ferdy,

    Welke Backpack ga je er onder hangen?

    Groeten,

    Piet
     
  6. Ferdy

    Ferdy

    Lid geworden:
    29 dec 2006
    Berichten:
    681
    Locatie:
    Wateringen
    Hi Piet.

    Heb hier een backpack S liggen en ga "Max" er onderhangen. Ook weer op advies van Mathieu. Fijne man overigens
    Achter op de backpack komt een mooi axi motortje denk ik. (Heb hier nog veel keuze liggen.) en een 5000 3s lipo van een van mijn quads.

    Groeten
    Fer.
     
  7. dimple

    dimple

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    18
    Locatie:
    apeldoorn
    Ha Piet, hier frans uit apeldoorn, opale spiral 1.2 met backpack van opale. eerst gekocht voor de helling, daarna de backpack erbij. Das best lastig. vingers inmiddels na de start al 2 keer moeten laten hechten, echt scherp zo'n prop. 2 vragen, a/ is een single skin echt zoveel gemakkelijker starten? en b/ kunnen we niet in het najaar een keer proberen op een ruim veld de rc para's uit nederland en grensgebied duitsland bij elkaar krijgen voor een leuk dagje. Ik heb helaas geen veld in de omgeving wat zich hiervoor leent. Augsburg is me helaas te ver voor een weekeind.
     
    Stoompomp vindt dit leuk.
  8. RC-PPG

    RC-PPG

    Lid geworden:
    24 okt 2004
    Berichten:
    400
    Locatie:
    sambeek
    Hallo Frans,

    Een single skin is inderdaad een stuk makkelijk te starten.
    Je zou eens langs moeten komen om te zien hoe dat gaat.
    Ik heb nog een aantal Dido's van RCparaworld op voorraad, kom ze maar eens testen.
    In het najaar wil ik graag een keer wat organiseren, mogelijk dat dat dit jaar wel gaat lukken.
    Dat kunnen we bij ons op het modelvliegveld in Boxmeer doen.

    Groeten,

    Piet
     
  9. dimple

    dimple

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    18
    Locatie:
    apeldoorn
    Ha Piet,

    Ik kom graag langs, Mijn agenda is zeer flexibel dus geef maar aan wanneer ik welkom ben! (ps volgend weekeind lukt me niet)
    gr Frans
     
  10. RC-PPG

    RC-PPG

    Lid geworden:
    24 okt 2004
    Berichten:
    400
    Locatie:
    sambeek
    Hoi Frans,

    Starten van de Spirale 1.2 hoeft niet direct een probleem te zijn. het vergt wel enige oefening, mogelijk moet je 1 cm speedbar instelling gebruiken.
    Morgen (02-08) in de late namiddag of morgenavond past wat mij betreft, daarna heb ik de komende twee weekenden geen tijd.

    Groeten,

    Piet
     
  11. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.980
    Locatie:
    Lelystad
    Dag Piet en anderen,

    Ik ben ook begonnen met een paramotor eerst met een trike van HK eronder en nu een met rugzak piloot.
    We kennen elkaar al van het buitenlandse forum [http://rcparaglidingforum.de/index.php?sid=06c55d0ea65ce6e770c415d7ae1a8153]
    Daar heb ik heel veel informatie gelezen wat geholpen heeft tot een aanschaf.
    Ik heb nu een Hacker FREE scherm en zoals je al aangaf een single skin en zeeeeer makkelijk te starten.
    In de polder ken ik alleen Wicher van http://www.birds-eye-view.nl/ die grote en zware schermen vliegt.
    Als eerste ben ik dus gestart met een trike van HK ziehier de maiden
    [URL='[/URL]
    [URL='[/URL]

    Omdat het rijden op gras met zo’n trike en klein licht scherm voor mij niets wordt heb ik een rugzak van Hacker
    aangeschaft en daar zelf een oude Action man pop op gemaakt.
    Het resultaat is hier te zien [URL='[/URL]
    De eerste vlucht met de nieuwe rugzakmotor is afgelopen vrijdag geweest [URL='[/URL]
    Vandaag ziet het er naar uit dat er weer een paar vluchten gemaakt kunnen worden.
    Dus er volgen nog wel wat filmpjes.

    Ik moet zeggen tot nu toe is het heel leuk om te vliegen helaas staat er altijd veel wind in de polder.
    Het mooie is ook dat je zo'n paramotor op de vierkante meter kunt starten en landen.
    Je hebt niet veel ruimte nodig.
    Hopelijk sluiten er meer mensen zich aan bij dit draadje.
    Helaas Piet is jou club in Boxmeer wel een stukje rijden vanaf hier anders was ik een keer bij je komen vliegen.
    Tips van een "oude rot" zijn nooit weg.

    groeten
    Ton
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  12. RC-PPG

    RC-PPG

    Lid geworden:
    24 okt 2004
    Berichten:
    400
    Locatie:
    sambeek
    Hoi Ton,

    Mooie video's.
    En inderdaad, single skin paragliders zijn de ideale wings om te starten met RC paragliding.
    Starten gaat ontzettend makkelijk en gaat ook als je zelf wat minder valide bent.
    Verder hebben ze een redelijk goede weerstand tegen turbulentie, een klassiek dubel skin scherm zal in die omstandigheden sneller dicht klappen. Op zich is dichtklappen geen probleem als je wat hoger zit, naar een meter of 5 a 10 gaat ie wel weer open.
    Het enigste nadeel van een single skin is de lage vliegsnelheid, iets wat zich met een speedbar maar moeilijk laat compenseren, een single skin verdraagt grotere speedbar instellingen maar slecht.
    Een uitzondering hierop is de Dido van RCparaworld.
    Dit is ook een single skin scherm, maar deze heeft van zich zelf duidelijk een hogere basissnelheid tegenover andere merken.
    Dit scherm verdraagt tot 1.5 cm speedbar instelling, met als bijkomend voordeel dat bij de volle 1.5 cm speedbar de oren van het scherm gedeeltelijk inklappen (aanliggen), daardoor gaat de snelheid nog een stukje omhoog.
    Zie in deze video van Melchior vanaf 7:30 (overigens speedbar heet in het duits "beschleuniger")

    Hier staan nog meer video's van Melchior van de Dido:
    http://www.rcparaworld.ch/html/videos_vom_dido.html

    Kom een keer langs, ondanks de afstand zul je zien dat het zich loont.

    Groeten,

    Piet
     
  13. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.980
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Piet,

    Klopt over die speedbar.
    Op mijn trike had ik hem gebouwd met het FREE scherm.
    Echter het FREE scherm laat dat niet toe.
    Het is oppassen dat de voorkant niet in gaat klapperen.
    Gisteren weer heerlijk gevlogen weinig wind.
    Mijn rugzak model vliegt lekkerder dan de trike en ziet er realistischer uit.
    Ik was ook een beetje overmoedig en heb dat moeten bekopen met een val van ca. 50m.
    Gelukkig alles nog heel waarschijnlijk door de valbeugel?

    Hoe ga je te werk met een looping?
    Ik denk vol gas tot je bijna rond bent en dan links of rechts sturen en gas minderen.
    Zijn er ergens tutorials in tekst of op video die dat beschrijven of laten zien.
     
  14. RC-PPG

    RC-PPG

    Lid geworden:
    24 okt 2004
    Berichten:
    400
    Locatie:
    sambeek
    Een looping kun je alleen maken als je ruim voldoende motorvermogen hebt.
    Ook de regelaar moet enige overcapaciteit hebben.
    Verder is het eigenlijk niets anders dan met een ruk volgas geven.
    Eventueel eerst gas terug nemen zodat de backpack wat naar achter zwaait, op het moment die ie weer naar voren komt flink gas geven.
    Op de top nog geen gas terugnemen, pas als ie 3/4 rond is, anders val je terug boven op je scherm.
    Als je met volle balast vliegt wordt het maken van loopings lastiger.

    Groeten,

    Piet
     
  15. jack-marga

    jack-marga

    Lid geworden:
    7 feb 2010
    Berichten:
    212
    Locatie:
    Belgie Limburg kinrooi
    Hallo Piet, ik zie dat je weer goesting( Belgisch) gekregen hebt.
    Ik ben ook nog altijd met mijn zelfgemaakte trikes en schermen( uit China en zo goedkoop mogelijk natuurlijk)bezich.
    Maar nu met dit nieuw opgezet forum heb ik er weinig zin in om er nog iets op te zetten,( mijn foto's van mijn draadje zijn nergens meer te vinden en daarom niet meer interesant om te lezen).
    Ik hoop dat jij meer geluk hebt met jou draaitje , dan kijk ik wel mee.
    Maar jij hebt ook al de duurdere schermpjes gevonden en dat is voor vele beginners toch wel de te hoge drempel voor te beginnen met paragliders.
    Ik hoop dat er meer mensen zijn die hier mee aan de slag gaan,
    Grt Jack.
     
  16. RC-PPG

    RC-PPG

    Lid geworden:
    24 okt 2004
    Berichten:
    400
    Locatie:
    sambeek
    Hallo Jack,

    Ik maak mijn grote schermen nog steeds zelf, zie deze reportage van de HK fly inn in Rozenburg, zie vanaf 9:00 en 12:45.

    Vanwege mijn goede contacten bij Opale uit Frankrijk en RCparaworld uit Zwitserland ben ik in staat om ondersteuning te bieden voor hun produkten.
    Met name de single skin DIDO van RCparaworld vind ik van een uitzonderlijke klasse.
    RC schermen zijn inderdaad niet goedkoop, je weet zelf echter maar al te goed hoeveel tijd en moeite het kost om een goed vliegend scherm te ontwikkelen en vervaardigen.
    Ook de ontwikkeling van mijn eigen schermen is een traject van meerdere jaren geweest, en ik heb nog steeds ideeen en wensen.

    Groeten,

    Piet
     
  17. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.980
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Piet,

    Dat ziet er goed uit mooi gevlogen.
    Is er daar ook animo voor?
    Welke schermen vlieg je daar ik kan het niet goed zien.


    Groeten
    Ton
     
  18. RC-PPG

    RC-PPG

    Lid geworden:
    24 okt 2004
    Berichten:
    400
    Locatie:
    sambeek
    Hallo Toni,

    Ja daar is zeker animo voor.
    Het scherm wat ik vlieg vanaf 9:00 is de Aranea 6.0 (eigen ontwikkeling). dit scherm kan ik tot bijna windkracht 4 vliegen.
    Het tweede scherm (vanaf 12:45) heeft nog geen naam, het is een scherm vlgs het "single skin" principe, ook een eigen ontwikkeling natuurlijk.
    Dit scherm vliegt een stuk langzamer, maar is tegelijkertijd zeer stabiel. Met dit scherm durf ik ook rustig in wat meer turbulente omstandigheden te vliegen.
    Het blijkt een zeer tolerant scherm te zijn, en erg makkelijk te starten en te vliegen.

    Groeten,

    Piet
     
  19. jack-marga

    jack-marga

    Lid geworden:
    7 feb 2010
    Berichten:
    212
    Locatie:
    Belgie Limburg kinrooi
    ha die Piet,
    Wat moeten die schermpjes kosten.
    Ik ben benieuwd of dit ook in mijn budget past.
    grt Jack
     
  20. RC-PPG

    RC-PPG

    Lid geworden:
    24 okt 2004
    Berichten:
    400
    Locatie:
    sambeek

Deel Deze Pagina