RC rallycup voor rallyauto's, Monstertrucks, Stadium trucks

Discussie in 'Electro auto's' gestart door drift-junkie, 16 sep 2006.

  1. drift-junkie

    drift-junkie

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    1.837
    Wat is de winter rallycup.

    De winter rallycup is een fun-competitie die georganiseerd wordt door een aantal enthousiaste rc rijders, het is een winter competitie waar ik al een aantal jaren met veel plezier aan deelneem. Het is geen competitie voor “watjes” die bang zijn dat hun model nat of vies word, want de wedstrijden gaan altijd door, ongeacht wat de weersomstandigheden zijn. Doordat er veelal onder moeilijke omstandigheden gereden wordt, is de controle over de voertuigen naverwant [ook voor ervaren competitierijders nog steeds een uitdaging] het deurkrukkenwerk en clippen van uitstekende wielen is dan soms een onvermijdelijke zaak, doch nog steeds niet toegestaan [normaal geldende standaard competitie regels]. Er worden ongeveer 5 wedstrijden gereden verspreid over Nederland, en zelfs 1 in België. Agenda 2006/2007

    Wat heb je nodig om mee te kunnen doen.

    In principe kan iedereen meedoen met een goed humeur en met een sociaal sportieve instelling, en zolang je voertuig [en de besturing] maar conform het reglement is, en je hem ook nog een beetje redelijke wijs in het goede spoor kan houden, dan ben je al gauw welkom. Ook hoef je geen lid te wezen van een club oid, en je bent ook al niet verplicht om aan iedere wedstrijd deel te nemen, wel is het “verplicht” om je vooraf bij iedere wedstrijd tijdig in te schrijven. Het toelating reglement is gebaseerd op een zo laag mogelijke instapgrens, je heb dus geen materiaal nodig waarmee je een “wereldkampioenschap” op je “slofjes” kan winnen, sterker nog als je de geest van een fun-competitie begrijp, dan laat je deze spullen thuis. [trouwens het is zonde om die dure spullen bloot te stellen aan de elementen van de natuur]

    Er zijn 3 klassen: (van links naar rechts) 1:10 rallyauto’s, ModClods [Monstertrucks], 1:10 Unlimited trucks.

    [​IMG]

    Wat is nu precies het rallyrijden in de RC rallycup

    Als je meer wil weten over het rijden in de rallycup, dan moet je deze [ verslagen er maar eens op naslaan, of de verslagen op onze huidige nieuwe site RC rallycup [hier kan je ook tzt inschrijven] en voor bewegende beelden (aanrader) Arendonk België (circuit is inmiddels vernieuwd), ERCE Eindhoven, Arendonk België (circuit is inmiddels vernieuwd), MVB Bergschenhoek (circuit is inmiddels vernieuwd). Ook hebben we een eigen forum waar je de nodige vragen kunt stellen/opzoeken, of je op de hoogte kan houden van de laatste nieuwtjes.

    Hier nog wat [actie] foto’s.

    [​IMG] [​IMG]
    [​IMG] [​IMG]
    [​IMG] [​IMG]

    Info RC rallycup
     
  2. Mag er ook met buggies gereden worden ?
     
  3. Ruskenhunter

    Ruskenhunter Guest

    Lijkt mij duidelijk..

    EN het lijkt mijn ook gaaf :)
     
  4. Jammer dat er maar 3 klasses zijn. Er zijn heel vele mensen die niet binnen die klasses vallen denk ik.

    Maar wel vett
     
  5. neoblader

    neoblader Guest

    alles wat zo'n beetje met offroad heeft te maken valt binnen deze klasses, alleen dirt bikes mis ik nog, maar die zullen er niet zo veel zijn in nederland.

    Mvg
    Tjeerd
     
  6. drift-junkie

    drift-junkie

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    1.837
    Voor die “vele rijders” zijn er bestaande clubs, doch weinige van die clubs organiseren een wintercompetitie, kennelijk is de animo bij die “vele rijders” toch niet zo groot! Wie weet komt er ooit nog eens een buggy-klasse in de toekomst, maar om dan de instapgrens laag te houden, zal het misschien nodig wezen om brushless setjes te weren, en kleinere motoren te laten gelden dan nu gebruikelijk is bij clubcompetities, tja wie wil dan nog komen rijden? In mijn eerste bericht staat een link naar het forum van de rallycup, waar ook de organisatoren van de rallycup op verblijven, bij genoeg aanmeldingen zien zij er misschien ook wel iets in.

    TIP

    Ook al ben je er niet zeker van of je auto wel conform het reglement is, kan je daar in discussie treden, het uitgangspunt voor hen is, om zoveel mogelijk rijders tegemoet te komen, en een praktische oplossing aan te bieden. Het kan voorkomen dat je auto niet conform het reglement is, doormiddel van een uitzonderingregel word er dan naar gekeken of je de competitie niet schaad, en kan je soms toch meedoen ook voor het dag/eind klassement.


    Hierdan het technisch reglement voor wie het nog niet gevonden had.

    TECHNISCH REGLEMENT:

    RALLY

    Auto: 1:10 2/4WD indirect aangedreven (rally) auto’s met onafhankelijke wielophanging.
    Gewicht: minimaal 1500 gram
    Rijhoogte: minimaal 12 mm bodemspeling
    Accu: 6 cellen, 7.2 volt nominaal
    Motor: 27 wikkelingen machine gewikkeld anker, fixed timing, kogellagers toegestaan
    Banden: Tamiya radials (50419), Tamiya semislick (50810), Tamiya rallyblock (50476) HPI radials (5130), HPI rally (4470), HPI Pirelli-T (4467) Schumacher rally (Sch-46629T), Academy Super rally (70-27-2)
    Body: World Rally Car
    Met de bandenkeuze is vooral rekening gehouden met banden die in de rally sets zitten. Een band voor de rallycup mag niet te duur zijn. Immers wij zijn niet opzoek naar super grip en een beetje dwars door de bocht mag best. De regels zijn opgesteld om het gelijk, betaalbaar en leuk te houden. Hierdoor is de instap laag, en kan bijna iedereen die wil meedoen zonder een dure auto vol met dure tuningsdelen aan te schaffen.


    MOD-CLOD klasse

    Auto: 1:10 4WD indirect aangedreven truck met starre assen, bijvoorbeeld (Super) Clodbuster, Bullhead, Juggernaut I & II, TXT-1, Twinforce
    Gewicht: vrij
    Motor(en): 2x 17 T of meer wikkelingen
    Accu: 6 cellen, 7,2 Volt nominal
    Body: Pickup, Truck of Jeep
    Banden: minimaal 140 mm diameter


    UNLIMITED klasse

    Auto: 1:10 2WD/4WD indirect aangedreven truck
    Gewicht: vrij
    Motor(en): vrij
    Accu: vrij
    Body: Pickup, Truck of Jeep
    Banden: Minimaal 87 mm diameter.
     
  7. Ruskenhunter

    Ruskenhunter Guest

    Dus zou ik met een Traxxas E-Maxx mee kunnen doen met de unlimited klasse? :cool:
     
  8. Jaap J.

    Jaap J.

    Lid geworden:
    11 apr 2003
    Berichten:
    2.613
    Locatie:
    Rotterdam
  9. Erikderaaf

    Erikderaaf

    Lid geworden:
    18 sep 2003
    Berichten:
    1.942
    Locatie:
    Zijtaart, noord-brabant
    per is het niet een idee om een 1:18 klasse toe te voegen? De Mini-t's, RC18t's, M18t's etc zijn ook erg populair en misschien zit daar ook wel interesse in?
     
  10. bulliehead

    bulliehead

    Lid geworden:
    28 mrt 2005
    Berichten:
    355
    Locatie:
    Puttershoek
    Erik,

    Als er genoeg animo voor is dan kunnen we een extra klasse zo toevoegen. Vorig jaar was die mogelijkheid er ook maar toen kwam er niemand met een 1:18. Net zoals er niemand naar Gouda kwam met een nitro truck ook al wordt daar al jaaaaren om gevraagd.

    Groeten

    Jasper
    (deel van de organisatie van de RC-Rallycup)
     
  11. Xearo

    Xearo Guest

    Zeer leuk idee.

    Count me in:)
     
  12. HansGSI

    HansGSI Guest

    een woord, heel gaaf!, eindhoven is voor mij wel een beetje verweg.
     
  13. drift-junkie

    drift-junkie

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    1.837
    Hier is maar 1 simpele oplossing voor mogelijk en dat heet “carpoolen”, en dat wordt dan ook veelvuldig toegepast bij de rijders van rallycup. Deelnemers komen regelmatig met clubje in een tot het dak toe volgepropte auto op de bestemming aan, en rijden om beurten en/of delen de kosten. Met een beetje mond tot mond reclame op je club of in je omgeving, is er misschien nog wel iemand te vinden die voor hetzelfde probleem staat, of wie weet ontmoet op 1 van de wedstrijden iemand, die op een gezamenlijke route ligt, waarmee je in overeenstemming kan komen. Het deelt nooit de reisafstand, maar met meerdere in 1 auto lijkt het vaak wel een stuk korter bij, en het drukt ook nog eens de reiskosten. Alles heeft ze voor en nadelen dus ook een voorstel tot carpoolen, zeker met het oog op het individuele wereldje waar we tegenwoordig in leven, kan het een (zeer) grote stap voor sommige rijders wezen om dit aan een ander voor te leggen/stellen, persoonlijk heb ik er niet zo’n moeite mee, al is het natuurlijk altijd afwachten wat je binnen haalt.
     
  14. mikky32

    mikky32 Guest

    Waar kan ik mij op de site inschrijven?
    Ik zie geen link om in te schrijven.
    Ik doe alle wedstrijden mee met mijn HPI RS4 Rally.
    Heb bandjes een kap en een motortje volgens het regelement dus alles komt goed.
    Nu nog mijn auto fixen. Stuur zit los. Schroefdraad is niet goed meer.
    Als ik nu een jump maak dan is de race gelijk over :cry:
     
  15. bulliehead

    bulliehead

    Lid geworden:
    28 mrt 2005
    Berichten:
    355
    Locatie:
    Puttershoek
    Mikky,

    Inschrijven doe je per wedstrijd en de inschrijving kan vanaf twee weken voor de wedstrijd.

    Je hebt nog eventjes om je auto te maken want die zal wel aan de finish moeten komen natuurlijk.

    Groeten

    Jasper
     
  16. Hans N.

    Hans N.

    Lid geworden:
    9 feb 2003
    Berichten:
    1.032
    Locatie:
    Sassenheim
    Iemand tips voor een (herintreder) beginnende Clodbuster-rijder. Alles is nog standaard! Ik heb intussen wel een sloop/bash-kap op de kop getikt.
    Tips voor wat betreft motoren banden etc, etc, etc.

    Hans.

    p.s. HansGSI, als je je mond houd en mijn sigarettenrook verdraagt mag je wel met me mee rijden! :wink:
     
  17. HansGSI

    HansGSI Guest

    haha :lol: , okay, maar toch bedankt :lol:
     
  18. ik kom 10 december wel even kijken..
    is maar 30 min fietsen naar het supermooie erce ;)
     
  19. mikky32

    mikky32 Guest

    Ik ben weer te vroeg. Kan niet wachten :D

    Hij is bijna in orde. Zaterdag testen want 1 oktober hebben we bij ERCE ook een rally race.
     
  20. bulliehead

    bulliehead

    Lid geworden:
    28 mrt 2005
    Berichten:
    355
    Locatie:
    Puttershoek
    Hans,

    Voor de clodbuster:

    Wielbasis verlengen, bij voorkeur met behulp van een ander chassis (Zie ook www.rc-racingcars.nl)
    17 t motoren erin
    Lexaan kap erop
    Van de banden het profiel bijwerken zoals op de "echte"
    Olie dempers erop
    Stuurservo op de as en niet in het midden van het chassis
    Achterwielen NIET mee laten sturen
    Kogellagers

    En het belangrijkste: VEEL trainen.

    Groeten

    Jasper

    (Meervoudig RC Rallycup kampioen in de Mod Clod klasse)
     

Deel Deze Pagina