### RcRallyCup Winter Seizoen 2016/2017 ###

Discussie in 'Electro offroad' gestart door ERBI, 18 okt 2016.

  1. ERBI

    ERBI

    Lid geworden:
    14 dec 2008
    Berichten:
    559
    Locatie:
    Amsterdam
    Welkom Rally liefhebbers,

    het winter rally seizoen gaat weer van start.

    Het is voor rijders die zich niet laten afschrikken door winterse omstandigheden. Zorg er dus ook voor dat je rallyauto waterdicht is.

    In principe gaan de wedstrijden altijd door, ongeacht het weer.

    Uiteraard wordt er bij een negatief reisadvies besloten om de wedstrijd niet door te laten gaat. Dit zal dan via MyRCM en Facebook gemeld worden.

    Je kunt ons altijd blijven volgen op het Modelbouw Forum of Facebook voor de laatste updates en vragen.


    Agenda seizoen 2016/2017

    • Zondag 20 November - HFCC Den Haag

    • Zondag 18 December - ERCE Eindhoven

    • Zondag 22 Januari - MBC de Sluis Gouda

    • Zondag 19 Februari - HFCC Den Haag

    • Zondag 19 Maart - MAC de Kempen Duizel



    Inschrijven

    Het inschrijven van de wedstrijden dient altijd vooraf te gebeuren via MyRCM. Er zal door de organiserende club een evenement worden aangemaakt op MyRCM.

    Het inschrijfgeld bedraagt voor alle wedstrijden €10,00.

    Geschikte auto’s

    Er zijn 2 klassen waarin gereden kan worden bij de Rc Rally Cup. Hieronder wordt beschreven waaraan gedacht kan worden.

    Rally auto’s

    Hierbij kan gedacht worden aan alle 2wd of 4wd TC auto's 1/10 die een maximale breedte van 200mm hebben.

    Unlimited

    Dit zijn eigenlijk bijna alle 2wd of 4wd 1/10 Trucks, SC Trucks, Desert Terra/Racer, Trucks/Buggy’s, en Rallycars zoals bv HPI WR8, Traxxas Rally 1:10 die qua maatvoering ongeveer gelijk zijn aan bv een Traxxas Slash, en dus niet voldoen aan de maatvoering van de “rallycars” (max 200mm width).


    Technisch reglement

    Er zijn een aantal algemene reglementen waaraan voldaan moet worden nl. :

    Het gebruik van bandenwarmers en het gebruik van grip verhogende middelen is niet toegestaan.

    Laden in een lipo zak is verplicht.

    HET GEBRUIK VAN GYRO'S/AVC IN WAT VOOR VORM DAN OOK IS VERBODEN EN ER VOLGT GELIJK EEN DISKWALIFICATIE !!


    Rally

    Auto: 1/10 2wd of 4wd indirect aangedreven, merk en type vrij, max breedte 200mm.
    Banden: Tamiya Rally Block (50476), M-chassis Tamiya Rally Block D60 (51427)
    Motor: 17.5 Brushless / 27T Brushed / Carson Cupmachine (906052) / Mabuchi / Johson (540, standaard uit de doos)
    Regelaar: Brushed, regelaar vrij. Brushless, regelaar vrij (blinky verplicht).
    Accu’s 6 cellen 7,2v nominaal. LiPo 2s, 7.4v nominaal.
    Gewicht: Vrij.
    Body: Rally (geen echte TC body).

    Unlimited

    Auto: 1/10 2wd of 4wd, indirect aangedreven, merk en type vrij.
    Banden: Rubber, merk en type vrij, minimaal 89 mm diameter.
    Motor: Vrij.
    Regelaar: Vrij.
    Accu: Max 7 cellen 8,4v nominaal, 2s LiPo 7.4v nominaal.
    Gewicht: Vrij.
    Body: Vrij

    De body moet gespoten zijn en de ramen transparent of smoked. Bij de Rally auto's moeten ook de voor- en achterlampen zichtbaar zijn en de achtervleugel moet in lijn met de auto zijn dus bv geen "dragster" achtervleugels. Probeer zoveel als mogelijk de nummers die geen betrekking hebben op je start nummers te verwijderen.

    Er is “geen coulance regeling” meer van kracht, oftewel de HPI WR8 rijders zullen dus op zoek moeten gaan naar een band die binnen de gestelde eisen valt.


    Wedstrijdindeling

    De wedstrijddag begint om 09:00 en om 09:45 is er een rijdersbriefing. De eerste heat start om 10:00. Er worden 3 kwalificaties van elk 7 minuten gereden. Er worden 2 finales van elk 7 minuten gereden. Er is in principe 1 uur tussen de heats.

    Baaninzetten is uiteraard gewoon verplicht en moet meteen na het inleveren van de auto bij de wedstrijdcommisie gebeuren. De intentie is om de dag tussen 16:00 en 16:30 te sluiten.

    De uitslagen worden bepaald volgens het EFRA EC10 (Electro 1/10).

    VEEL PLEZIER !!
     
    Laatst bewerkt: 23 okt 2016
    drift-junkie en rsterren vinden dit leuk.
  2. drift-junkie

    drift-junkie

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    1.837
    TIP

    Misschien nog even een aandachtpuntje voordat het rallyseizoen van start gaat…!!!


    Sinds er vorig seizoen weer een echt off-road circuit is opgenomen (Mac de Kempen), en ook bij de HFCC is nu het “ouderwetse echte rallyvirus” toegeslagen, is het misschien verstandig om weer eens de aandacht te vestigen op de bodemvrijheid van uw rally auto! De tijden dat U met een touringsetup, in combinatie met een paar blocktires aan de start kon verschijnen, lijkt definitief voorbij, ook andere rallyevenementen vragen een minimum bodemvrijheid!!

    Ooit hanteerde de RcRallyCup bij de rallycars een …”minimum advies-hoogte”… wbt de bodemvrijheid van U rallyauto, deze was minimaal 15mm, later teruggebracht naar 12mm???, en nu is deze niet meer opgenomen, dit was om te voorkomen dat Uw rallyauto, tractie vrij op een oneffenheid kon blijven hangen, laat U dit niet overkomen in de nabije toekomst, de kans daarop wordt steeds groter!!! Overigens dit advies gaf U nog geen garantie dat de auto niet kon blijven hangen, maar het gaf wel aan, dat ...rallyrijden... een ruig sportevenement is!!

    DUS WEES GOED VOORBEREID!
     
    Laatst bewerkt: 19 okt 2016
  3. rsterren

    rsterren

    Lid geworden:
    28 feb 2014
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Boxtel
    hmm, dat is minder... ik heb net een BSR M-rage mini klaar voor de Cup.
    En die krijg ik niet hoger dan 10mm....
    Tevens niet 'zand proof' en nu dus bij HFCC ook zand..

    Overigens is de XV-01 volgens mij ook niet fatsoenlijk naar 15mm bodemspeling te krijgen...

    Heeft HFFC al een touring rally auto geprobeerd in dat zand?
     
  4. Fonzarelli

    Fonzarelli

    Lid geworden:
    18 dec 2013
    Berichten:
    17
    Het reglement is duidelijk beknopt gehouden, lekker laagdrempelig.
    Vorig jaar werden de twee slechtste heat resultaten geschrapt in de einduitslag. Ik neem aan dit jaar ook?
    Toch handig om te weten voor diegene die mogelijk niet alle wedstrijden kunnen deelnemen.
     
  5. ErikJan

    ErikJan

    Lid geworden:
    3 feb 2005
    Berichten:
    390
    Locatie:
    Eindhoven
    Komt dit nog als 6e race in 2017:

    [​IMG]
     
  6. drift-junkie

    drift-junkie

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    1.837
    Rob, men heeft het gras heel erg kort gemaaid, daarna geverticuteerd (mos verwijderd) er blijft dus een klei-laag over, geen zand, en er zijn al rallycars probleemloos overheen geweest een woensdagavond!

    De laatste jaren was het louter asfalt, nauwelijks sneeuw, en men ging steeds lager en lager met de bodemvrijheid, tot gewoon een Xray t4 2014 met touringsetup toe, maar nu er weer off-road in het pakket zit, is de mogelijkheid dat…hoef niet…maar het zou problemen kunnen veroorzaken!! Een paar seizoenen geleden op Eindhoven bleek ik ook te laag te zijn voor het tapijt met de stokken eronder, het kon net met de LRP conversion (9 a 10mm)…maar eigen schuld dikke bult als ik zou blijven hangen, met mijn jaren lange ervaring…inmiddels is mijn Schumacher Mission voor dit seizoen, opgedremeld naar ongv 12mm (de wens is nog net iets hoger), maar met 9 a 10mm vorig seizoen, kon ik Mac de Kempen (kunstgras) ook nog rond komen, het hield alleen niet over…ik ga ervan uit, dat het nu een stuk beter gaat…!!! Natte klei (door regen, dooi, sneeuw) zuigt aan de bodemplaat vast, dit effe voor wie nog nooit op de oude kleibaan van de MVB gereden heeft, dan is het echt; ...hoe hoger, hoe beter…en elke mm, die telt...!!!

    Mijn HPI RS4 Rally kon op 18mm of hoger (meen ik mij te herinneren), maar ik reed deze ook probleemloos op 12mm bij de toenmalige off-road circuits, inclusief de MVB!
     
    Laatst bewerkt: 21 okt 2016
    rsterren vindt dit leuk.
  7. ERBI

    ERBI

    Lid geworden:
    14 dec 2008
    Berichten:
    559
    Locatie:
    Amsterdam
    De hoogte is voor de meeste auto's geen enkel probleem, een simpele TT01 is makkelijk met dremelen en langere schokdempers op 15 mm te krijgen...

    Greetzz
     
    Laatst bewerkt: 21 okt 2016
  8. ERBI

    ERBI

    Lid geworden:
    14 dec 2008
    Berichten:
    559
    Locatie:
    Amsterdam
    En Sam, rijden jullie dit seizoen op de heuse rally baan of wordt er op het "offroad" circuit gereden ?
     
  9. ERBI

    ERBI

    Lid geworden:
    14 dec 2008
    Berichten:
    559
    Locatie:
    Amsterdam
  10. SamP

    SamP

    Lid geworden:
    5 jan 2010
    Berichten:
    319
    Locatie:
    De Kempen
    Wij hebben de rallybaan opgedoekt.
    Maar.............
    We hebben dit gedeelte van het terrein bij de off-road baan getrokken, hierdoor een leuke afwisselende baan gekregen.
     
    Ericj vindt dit leuk.
  11. SamP

    SamP

    Lid geworden:
    5 jan 2010
    Berichten:
    319
    Locatie:
    De Kempen
    Is dit daadwerkelijk een andere schokbreker of alleen andere veer en as?

    Ik zie het al, andere schokend

    PS heb je daar ook een artikelnummer van( ik ben een beetje lui uitgevallen) ;)
     
  12. blabo

    blabo

    Lid geworden:
    11 jul 2006
    Berichten:
    287
    Locatie:
    Assen
    Vind die dogbone links wel heel erg op het randje van die outdrive zo. Kan nooit lang goed gaan met wat power.
     
  13. rsterren

    rsterren

    Lid geworden:
    28 feb 2014
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Boxtel
    Power?? rallyblocks... no need for power....
     
  14. ERBI

    ERBI

    Lid geworden:
    14 dec 2008
    Berichten:
    559
    Locatie:
    Amsterdam
    Hey Blabo....alles goed met je ?

    Die dogbone blijft ook met meer power gewoon zitten hoor....:)
     
  15. blabo

    blabo

    Lid geworden:
    11 jul 2006
    Berichten:
    287
    Locatie:
    Assen
    Hey lui. Ja goed hier. Alleen niet mee zo actief in de Rally scene. Heb ze nog staan hoor , don't worry. Zal dit nieuwe draadje ook wel weer volgen denk ik. Alleen een klere eind altijd voor mij. Dat weerhoud mij van deelname. Misschien als Marcel eens weer mee wil dat ik een race meepak. Maar moet nog zien. In ieder geval een goed seizoen toegewenst allen ! :koud:
    Deze nog steeds ongebouwd in de doos aanwezig. My Alltime Favorit. :worship:
     
    Laatst bewerkt: 23 okt 2016
    drift-junkie vindt dit leuk.
  16. ERBI

    ERBI

    Lid geworden:
    14 dec 2008
    Berichten:
    559
    Locatie:
    Amsterdam
  17. Jan de Boeff

    Jan de Boeff

    Lid geworden:
    6 sep 2012
    Berichten:
    1.251
    Locatie:
    Rotterdam
    Hoe zit het nou met de rijhoogte?
    is deze nu verplicht of niet en hoeveel is die dan?
    kan hte niet vinden in de regelementen

    ben aan het kijken om de TT-01 Rally klaar te maken anders heb ik nog een Losi TEN-SCTE staan....
     
  18. ERBI

    ERBI

    Lid geworden:
    14 dec 2008
    Berichten:
    559
    Locatie:
    Amsterdam
    Voor de IRC binnen een minimale rijhoogte van 10mm, maar voor de RRC, buiten, hebben we geen minimale rijhoogte maar of dat slim is, is een andere vraag...;)
     
  19. ERBI

    ERBI

    Lid geworden:
    14 dec 2008
    Berichten:
    559
    Locatie:
    Amsterdam
    Bouke...weet je nog ??? Hahahahaha..

    [​IMG]
     
  20. Jan de Boeff

    Jan de Boeff

    Lid geworden:
    6 sep 2012
    Berichten:
    1.251
    Locatie:
    Rotterdam
    Thanks ERBI
     

Deel Deze Pagina