Rechte vleugels veel moeilijker te vliegen dan .....

Discussie in 'Beginners' gestart door WillydeWoofer, 21 jul 2016.

  1. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    De Mentor ziet er vrij degelijk uit. De vleugelbevestiging is wat uitgelubberd, maar die ga ik verbeteren. De bevestiging van de lipo's heb ik al verbeterd. Een aantal zaken die ik heb geleerd met 20 jaar slotracen, komen nu goed van pas. Ik hoop heel lang met dit toestel te doen.

    Vanavond vlieg ik hem onder begeleiding. Men heeft al laten zien dat hij heel erg makkelijk landt. Een paar ervaren clubleden ontfermen zich over mij.
     
  2. Martin7182

    Martin7182

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    1.238
    Locatie:
    Bussum
    Als er 1 correcte manier is, dan is dat volgens mij "andersom", dus uitgaan van een maat propeller en de rest daar op afstemmen. De prop bepaalt wat voor toestel het gaat worden; langzaam met veel trekkracht of snel met weinig trekkracht, of iets er tussenin. Als je uitgaat van de motor en er een passende prop bij zoekt, dan krijg je misschien een combo niet niet lekker samengaat met de rest van het toestel. Jammer dat daarom in bovenstaande leestip de propeller zo ongeveer als laatste aan bod komt.

    Martin
     
  3. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    De volgorde doet er eigenlijk niet toe als je maar de goede keuzes maakt.
    Meestal begin je echter niet met een lipo en gaat daar dan een passend vliegtuig bij zoeken.:hammer:;)
    Beginnen met een vliegtuig dat bij je past daar een goede prop bij zoeken en een motor die hem op het juiste toerental bij een goed rendement kan aan drijven.
    De stroom welke die motor bij vol gas trekt moet de regelaar aan kunnen en tenslotte moet de lipo die stroom lang genoeg maar niet te lang i.v.m.gewicht kunnen leveren.
    Dit is de beste volgorde als je met niets begint maar verder zijn alle varianten denkbaar.;)
    Met een calculator is alles te berekenen voor je iets gaat bestellen.
    Hier een rekenvoorbeeld in post 191.
    http://www.modelbouwforum.nl/threads/mooie-grote-warbird-gezocht-tips.235780/page-10
    En hier een andere veel gebruikte calculator.
    http://www.ecalc.ch/motorcalc.php?ecalc&lang=en
     
    Laatst bewerkt: 30 aug 2016
  4. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Goh ja,
    er zijn verschillende uitgangspunten.
    Ik heb veel 6S lipo's van 3600 mAh, die gebruik ik op meerdere kisten
    Een vliegtuig heeft ook een theoretische max propmaat (op een Calmato gaat bvb maximum een 12 inch diameter prop, anders ga je graskappen)
    Soms heb je nog eens een motor liggen van een eerder toestel (Rest In Pieces...)

    Het is de zaak om de boel een beetje te laten convergeren naar een werkbaar iets.
     
  5. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Uit een 6S lipo van 3600mAh is ongeveer even veel vermogen te halen als uit de originele 4S 5000mah
    Als een 12X8 prop 9000 rpm draait dan heb je 2880 gram static thrust en dat is meer dan genoeg voor een trainer van 2550 gram.
    Kies een motor met een kv van 9000/0.8=11250 bij gelijk aantal cellen van 4.
    Bij 6 cellen moet dat 11250x14.8/22.2=750 rpm/V worden.
    De motor en de regelaar moet 32A aan kunnen en de regelaar 22.2V en hij zal er prima op vliegen.
    Berekend met deze calculator.;)
    http://adamone.rchomepage.com/calc_thrust.htm
     
    Laatst bewerkt: 30 aug 2016
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Euhm.. Als je het landingsgestel verhoogt, kun je ook met de propmaat nig rommelen..

    En lukt het niet in diameter, kun je ook in pitch gaan spelen.
    Dus ipv 12x8 een 12x12 of erger plaatsen..


    Zolang het maar bij het toestel past.
    Een calmato is geen racer. Een quickie 500 toestel is geen trainer.
    Een accu van 500 gram in een kist van 500 gram is teveel.
    Dezelfde accu in een kist van 10 kilo is mischien wat weinig.
     
  7. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Een vuistregel die vaak uitkomt is dat de motor 10% en de lipo 20% van het van het vliegklare gewicht uit maakt.;)
     

Deel Deze Pagina