Reconstructie Hughes H1 racer tekening

Hughes H1 racer tekening met rhino

Hallo iedereen,

Ik ben bezig met de reconstructie van Howard Hughes' H1 Racer. Ik heb de plannen voor een klein vliegtuigje in pdf op een site gevonden. Ik ben ze momenteel aan het overtekenen in autocad. Alles is nog zeer onprecies, en ik teken de grove lijnen over. Eens ik alles heb worden de vleugelhelften gespiegeld en de lijnen die recht moeten zijn worden gerecht. Hier kruipt wel nog even tijd in. Ik maak een onderwerp aan zodat jullie eventueel tips kunnen geven of misschien extra tekeningen kunnen aanrijken. Moest iemand een cad tekening weten van de racer, gelieve het dan te melden!!! Ook een pdf waar de tekening op zou staan die niet opgedeeld is in meerdere A4tjes is ook heel veel beter. Is er trouwens een manier om een pdf dat gedeeld is in A4 weer tot het origineel samen te plakken?
Hier volgen enkele screenshots van hoe ze voorlopig is, het ziet er slordig uit maar dat moet dus nog verbeteren.

Weet iemand trouwens welk vleugelprofiel ik het best gebruik voor dit vliegtuig?
Ik kan het moeilijk reconstrueren omdat de originele tekening daar te onduidelijk is.
nog enkele fototjes voor de mensen die niet zo bekend zijn met dit vliegtuig:
hughes_racer_sm.jpg

006.jpg

hughes_racer_runup_sm.jpg


Commentaar is altijd welkom!:)

gr

Mathias
 
Laatst bewerkt:
Hoi Mathias,

Deze kist wil ik achtereen ook gaan bouwen, ik heb plans liggen van het toestel...schaal 1/5 dacht ik...liefst had ik hem schaal 1/4 gemaakt.

Met onze club zijn we een toestel schaal 1/12 aan het maken...deze is ook te koop.

Tot hoors,
Tom
 
Komt er een bouwverslag van? Of is het ergens te volgen?
Hoe dan ook, veel succes ermee. Als mijn tekening af is komt er normaal ook een bouwverslag van. Ik ben nog bezig met een cnc laser te maken om alles uit te snijden. De cnc staat al uitgetekend en de laser is bijna af (zelfbouw, ik wacht nog op enkele stukjes).

gr

Mathias
 
Ik heb zonet een prachtige vondst gedaan. Via via een website gevonden waar flight simulator modellen opstonden. Dan de H1 gevonden, dit geconverteerd via freeware programma naar dxf, en dan bekom je dit. Er is nog steeds werk aan, maar dit kan wel helpen.
Als iemand tips heeft of andere plannen, laat maar weten





gr

Mathias
 
Vele uren later krijg je dit:




Nu kunnen de formers geperfectioneerd worden zodat alles precies gaat passen. Het moet uiteindelijk met een laser worden gesneden. Dit zijn nog niet de definitieve vormen van de formers. Zoals je ziet steken die in het midden nogal fel uit, dat is gewoon voor de constructie. Ik kan er dan makkelijk gebruik van maken. Er komen voor de stevigheid nog 2 liggers in, je kan de uitsparingen in de zijkant van de formers al zien zitten. Ook worden de middelste formers nog aangepast voor de cockpit.

Ik post wel nieuwe screenshots als ik meer heb

gr

Mathias
 
Het is al een tijdje geleden dat ik hier gepost heb. Met de tekening in autocad en solid edge ben ik vastgelopen. Ik ben nu herbegonnen in rhino (ik heb voor deze tekening eigenlijk nog nooit in rhino gewerkt) en ik moet zeggen dat het stukken beter gaat. Ik heb er veel meer vetrouwen in dat het deze keer wel zal lukken. Voorlopig ben ik nog doorsneden aan het maken. De romp is reeds af.



gr

Mathias
 
Weer wat verder. Ik moet het richtingsroer en de vleugels nog wat perfectioneren en dan kan ik beginnen met alles te verbinden zoals het in het echt zal moeten worden (liggers, lijsten, beplanking,...). Ik heb ook wat rondgekeken voor een airfoil generator die dxf bestanden als output kan geven, maar ik heb die niet gevonden (meeste zijn betalend). Ik denk dat ik het profiel van de tekening zal gebruiken, dit zal wel ongeveer kloppen.




Mathias
 
Weer wat verder.
Vleugel is nu af en de bevestiging aan de romp is ook bijna af. Ik heb de airfoil goed kunnen nadoen met een "curve" en de vorm is daardoor heel mooi geworden. De bevestiging van de vleugel wordt uiteraard nog uitgewerkt bij het verbinden van de formers enzo.



gr,
Mat
 
ik was hem al eens tegengekomen maar ik had er nog geen abo op genomen omdat het topic nog niet zo ver stond. Ik zal dat nu wel doen. Bedankt om hem opnieuw te tonen ron.

gr

Mathias
 
Ik heb de vorm nu af. Elk onderdeel is in een andere layer getekend. Vleugel, stabilo, richtingsroer, neus en romp zijn allemaal andere layers om handig te kunnen werken.
Nu kan ga ik alles verbinden met liggers in de romp en vleugels. Nog even goed rondkijken hoe dit bij andere vliegtuigen gedaan is.
Ik moet nu ook aan de maten van het vliegtuig denken. Ik ben er eigenlijk nog niet helemaal uit hoe groot ik het ga maken. Ik had graag ook flaps op het vliegtuig gezet, maar ik weet niet echt hoe groot hij dan moet worden. Intrekbaar landingsgestel komt er ook zowieso onder.
Het zou handig zijn als ik hem nog met 3lipo cellen kan vliegen, maar dat wordt wel moeilijk denk ik.
Welke span stellen jullie voor?




gr

Mat
 
Laatst bewerkt:
Foto die de flaps duidelijk laat zien. Zijn die nu split flaps? Ik dacht het wel want de bovenkant van de vleugel blijft vast terwijl de onderkant naar beneden gaat om de flap te vormen.

004.jpg
 
Ik heb hem nu geschaald op een spanwijdte van 1600mm. De romp is dan 1300mm lang. Dat maakt hem schaal 1/6.
Ik twijfel nog tussen schaal 1/6 of schaal 1/8. Schaal 1/8 is de span 1200mm en de lengte van de romp 900mm.
1/8 is kleiner en handiger, maar ik heb even de meter erbij gehaald en de maten eens op de vloer uitgelegd en dit lijkt zo klein.
Dan kan ik makkelijk flaps gaan inbouwen?
3 cell lipo mag ik dan wel gaan vergeten. 4cell zou wel handig zijn maar dit lukt zeker niet bij schaal 1/6? Bij 1/8 nog wel?
Hoe dik neem ik de formers? Ik dacht aan 3mm maar dan in triplex. Vleugelribben uit balsa, hoe dik neem ik die?
Tot hoe klein kan ik eigenlijk gaan om nog flaps te kunnen inbouwen?
 
Laatst bewerkt:
Zonet toch beslist om voor 1/8 te gaan. Anders wordt het toch iets te groot.
Kan ik dan nog voor 4 cell lipo gaan? En Flaps?
Formers worden dan gewoon 3mm triplex denk ik.
 
Ik heb de spanten nu verbonden. Ik heb 2x2 liggers van 3mm gebruikt om het voorste deel en het achterste deel te verbinden. Ik heb het in twee gesplitst omdat anders de liggers geplooid moesten worden om nog binnen de achterste rompspanten te passen en dit wou ik niet. De staart hangt eraan met een laatste ligger van ook 3mm dik. Er moeten uiteraard nog gaten geboord worden ter verlichting van het geheel, maar het basisgeraamte is er.
Liggers gaan uit 3mm triplex worden.





wat vinden jullie ervan. Is dit trouwens een goede constructie of zal dit veel te zwaar zijn?

gr

Mathias
 
Laatst bewerkt:
Het programma heet mdl2dxf. Dat is de naam denk ik. Het is een klein programmatje maar lijkt wel heel goed te werken.
 
Back
Top