Hallo, Ben bezig met uitzoeken hoe het beste een dubbele veiligheid mbt. ontvanger en batterijen in mijn vliegtuigen in te bouwen. In mijn specifieke geval gaat het om een Horus X12S en de RB-10 (met een X8R en X6R ontvanger). Nou is het aansluiten van de 2 ontvangers op de RB-10 niet het probleem. Wel hoe de 2 ontv.accu's aan te sluiten met een sbec erbij. Vlgs. de handleiding moeten de 2 ontv. accu's op de BATT1 en BATT2 aangesloten worden. En daartussen komen dan de sbec('s?) en de schakelaars. Ik heb daarvoor als sbec: de YEP 20A HV (2~12S) SBEC w/Selectable Voltage Output en als schakelaar de trackstar powerswitch (HK): als ontv.lipo heb ik: de Zippy 2S, 1000mAh (2x) of de 2S3P 2100mAh Vraag: Hoe kan ik dit geheel het beste aansluiten? Theoretisch denk ik dat op de BATT1 aansluiting hoort: de schakelaar --- sbec--- lipo. Evenzo voor de BATT2. Maar dat lijkt mij een "overvolle" (vooral de 2 x 20A sbec...) toestand! Kan dit niet eenvoudiger??? B.v.d.
Voor zover ik het kan bekijken zal het niet veel eenvoudiger kunnen als je 2S LiPo's en schakelaars wilt gebruiken. De meest simpele opzet is twee 4S NiMh accu's of 2S LiFePo die je met een passende connector rechtstreeks op de RB-10 aansluit. Om de zaak uit te zetten moet je dan de accu's losnemen van de RB-10, maar dit is de meest simpele set-up. Wil je toch 2S LiPo's gebruiken dan ontkom je niet aan de SBEC maar je kan de schakelaars wel "vergeten". Ook dan moet je de accu('s) losnemen (van de SBEC) om de zaak uit te zetten maar het is wel een iets simpelere set-up.
Bedankt Ernst. Bedoel je eigenlijk dat de schakelaars de "boel" niet helemaal uitschakelen? Kan denk ik wel leven met het weglaten van de schakelaar omdat uiteindelijk de lipo's na de vliegdag toch uit de kist moeten om ze op te laden.
Een goede schakelaar schakelt alles echt uit. Als je de schakelaar(s) weg laat heb je een (twee) onderdeel (len) minder in je kist. Dat maakt het dus wat simpeler. Het nadeel is wel dat je dan alles alleen uit kunt zetten door de accu('s) los te nemen. Als je geland bent moet je dus de accu los nemen om je ontvanger uit te zetten.
HK heeft een 15A BEC voor 2s LiPo met een schakelaar er aan vast. Die schakelaar werkt electronisch, het vermogen loopt dus niet door de schakelaar. Het is zelfs zo dat de boel aan gaat door de schakelaar zo te zetten dat hij de draden niet met elkaar verbindt. Mocht de schakelaar dus compleet uit elkaar vallen, dan blijft alles werken. https://hobbyking.com/nl_nl/turnigy-8-15a-ubec-for-lipoly.html
> Wil je toch 2S LiPo's gebruiken dan ontkom je niet aan de SBEC ligt helemaal aan wat ver servo's je hebt, Meer en meer servos zijn HV ( high voltage ) en kunnen direct op 2s lipo, de SB10 kan dat ook. Je RX voltage moet ook HV zijn
Dank! Lijkt me een goed idee om daar eens in te duiken. Vooral wat betreft de betrouwbaarheid van het (nieuwe!) product/systeem.
Wat is eigenlijk het verschil tussen een 2S lipo en een 2S LifePo?(die kennelijk wel zonder sbec aangesloten kan worden)
Tussen een Li-Po en een Li-FePo4 accu zit verschil in chemie. Er worden andere materialen in gebruikt. Een ander belangrijk verschil is de celspanning. Bij een Li-Po is de maximale spanning 4,2 volt per cel en de nominale spanning 3,7 volt per cel. Voor L-FePo4 zijn deze waarden resp. 3,6 volt en 3,3 volt. Een net vol geladen 2 cellen Li-FePo4 pakket heeft een spanning van 7,2 volt. Ruim meer dan de 6 volt waarop standaard servo's zijn gedimensioneerd. Toch iets om rekening mee te houden.
Een net geladen 6v NiMh pakket geeft ook 7.5v....... In de autowereld is LiFe veel gebruikt vanwege de nominale spanning van 6.6v waar 6v servo's prima op werken. Wil je maximale betrouwbaarheid moet je gewoon een switching BEC vermijden, Hoewel deze dingen prima hun werk doen kunnen ze vervelende storingen veroorzaken als ook kapot gaan.
Conclusie: Een SBec vermijden kan alleen bij een 2S LiFe! Is dit een juiste samenvatting van bovenstaande?
Weet iemand trouwens wat het nut is van de 2 aansluitingen op de YEP 20A HV (2~12S) SBEC w/Selectable Voltage Output ??? Is het de bedoeling om die op 2 ontvangers aan te sluiten?
Zal bedoeld zijn om de stroom vanuit de BEC via twee kabels naar de ontvanger te voeren. De connectoren op de ontvanger waar de BEC op aangesloten wordt, worden zo minder zwaar belast. Zo gaat er theoretisch maximaal 10 ampere door een connector. Waarbij je je af mag vragen of connectoren een dergelijke stroom aan kunnen.
Bij 2-2.5A continue wordt een typische servostekker (dezelfde soort stekker waarmee je de ontvsnger vsn stroom voorziet) heet en veel meer kan hij niet aan. In piek natuurlijk meer. Dergelijke Sbecjes hebben we wel eens getest, veel maar dan 7A continue leveren ze niet zonder een te grote rimpelspanning. Voor de meeste toestellen meer dan voldoende.