Reely Cross Tiger (Bonzer)

Discussie in 'Bouwtips rijdende modellen' gestart door beetle, 24 jul 2007.

  1. beetle

    beetle Guest

    Ben beginner in de RC wereld en heb een Reely Cross Tiger (Bonzer) gekocht bij conrad ,

    wie heeft er tips om deze atuo uit te bouwen (te verbeteren) of heeft onderdelen liggen waar hij toch niets mee doed en voor een rpikje weg doet
     
  2. mad fighter

    mad fighter

    Lid geworden:
    10 mrt 2006
    Berichten:
    157
    Locatie:
    amsterdam e.o.
    Die heb ik ook. Het is een HBX een haiboxing dus.
    Is jouw model de v1 v2 of v3?
    Zeer waarschijnlijk is de motor gezet in de middelste van de 3 opties met een 19 t(andswiel) (kan je gewoon zien van buiten af)

    Om te beginnen is het vervangen van de glij'lagers' door echte lagers altijd goed ivm minder weerstand en dus energie en snelheidsverlies.

    Ook is dit model met zijn 5,3 : 1 gearing ratio over-geared. Kleiner dan 19 t kan je niet op de motor doen, dus wat rest: kleinere diameter banden. Je hebt dan ook snellere acceleratie, minder stroomverbruik en meer power bij klimmen.
    Oh ja, als je een GPS hebt, tape die er eens op aub, (pak hem in in wat plastic is mijn tip) de mijna gaat GPS (Garmin) gemeten +-31 kmpu op asfalt. Ze adverteren echter bijna allemaal met (Conrad niet!) snelheden varierende van 45 kmpu tot wel 45 Mph !

    Nog een 'standaard' manier om sneller te gaan is een 23x3 (of hoger aantal dan 23) windings 'tuned motor' er op zetten, maar die heb ik niet gevonden in 550 of 560 die deze truck heeft standaard.

    UPDATE: Vanavond had ik er een 23x2 van orion in, 25,3 kmpu... de meegeleverde 560 standaardmotor is het snelst met 28 kmpu.
     
  3. Benji

    Benji Guest

    Heb net de cross tiger gekregen, ben hem nu aan het bouwen, en viel me op dat de meeste glijlagers al door kogel zijn vervangen.
    Zitten nog 10 glijlagers bij, en die gaan bij de tandwielen, is niet zo vreselijk dus.
    Die vervang ik nog wel eens.
    De servosaver is erg zwak, en de bijgeleverde kogelkopjes zijn ook niet de sterkste, de eerste die ik indraaide ging doormidden.
    Heb er nu een saver van RCP racing inzitten, die is iets korter, maar wel een stuk steviger.

    Als hij rijdend is zal ik mn ervaringen posten.
    Misschien trouwens een idee om dit topic te verplaatsen naar de electro sectie?
     
  4. mad fighter

    mad fighter

    Lid geworden:
    10 mrt 2006
    Berichten:
    157
    Locatie:
    amsterdam e.o.
    Klopt van dat makkelijke breken, de clonen van seben, hbx, reely, bonzer e.d. zijn van ander plastic dan de originele tamiya. Vooral de voorkant rond de stuurstangen is zwak, die moest ik al na wat ritjes met seconde lijm bewerken vanwege scheuren van boven tot onder.

    De lagers zou ik juist in het begin van de aandrijving zetten, en later de lagers zetten waar je nu de glij ringen doet in de wielen. De wielen en hun 'lagers' zijn immers makkelijker te vervangen dan de tandwiel assen e.d. met lagers, vanwege dat je dan van alles los moet schroeven.

    Nog een heel simpele tips is: plak een strook tape over de onderkant, dat scheelt je een hoop fijne troep deeltjes, met name in de achterkant aandrijvingsruimte waar ook de sturende voorwielen hun slipstream en zooi heen 'blazen'. Voor wordt van binnen amper vies is me opgevallen.
     
  5. Benji

    Benji Guest

    Dat tape was ik al van plan ja :)
    Ik heb het nu niet in huis dus wordt even tot morgen wachten.

    Dat ie weer helemaal uit elkaar moet om lagers te vervangen is niet erg, gezien ik em toch na een paar keer rijden helemaal uit elkaar haal om alles goed schoon te krijgen.

    Het is trouwens erg lastig om het toespoor op de voorwielen goed te krijgen. Heb de stuurstangen helemaal dichtzitten en nu is ie precies recht vooruit, niet iets naar buiten te krijgen, wat ik wel jammer vind.
    Ook kan je geen camber instellen, is toch ook wel minder.

    Maarja, wat mag je voor 50 euro verwachten? :)
     
  6. Banana

    Banana

    Lid geworden:
    25 mrt 2008
    Berichten:
    482
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik ben ook van plan een Reely Cross Tiger te kopen (Rijklaar €99,95), alleen weet ik de kwaliteit er niet van.Is het wat of kan ik me geld beter bewaren?
    Het enige probleem is dat ik zit te twijfelen tussen deze Cross Tiger en de Reely buggy Sturdy Pro R2R (€120), weet iemand misschien welke beter is?
     
  7. djskywolf

    djskywolf Guest

    ik heb ook een reely crosstiger besteld bij conrad hopenlijk morgen binnen in elkaar zetten met een een snelheidsregelaar ontvanger (ook zender)en servo van tamiyaen ik kan gaan rijden en als ik goed naar de afbeeldingen kijk heeft de sturdy de zelfde chassie(toch? want dan kan de crosstiger omgebouwd worden naar sturdy)binnen kort komt hier wel mijn rij verslagmvg sven(ta-05,cross tiger)
     
  8. dagger

    dagger Guest

    cross tiger

    Hey hey,
    Heb zelf de cross tiger van conrad.
    Heb alles er alu op van rcmart. Volledig gelagerd.
    Verder heb ik er een lrp big block in met een 18t pinion gear.
    Regelaar ook van lrp blue factor 13 turns.
    De auto vliegt. Heeft een top van bijna 50 km p/uur.

    Maakt geen wheelies, maar is echt giga snel.
     
  9. Banana

    Banana

    Lid geworden:
    25 mrt 2008
    Berichten:
    482
    Locatie:
    Rotterdam
    De mijne is kapot:(
    Er kwam een steentje tussen de tandwielen en krak...Ik heb hem nog steeds niet laten maken:(
    Ik ben al naar een paar modelbouwwinkels geweest maar ze beweren allemaal dat ze er geen tandwielen voor hebben???:S
    Ik denk dat ik hem (een keer) op stuur naar conrad en dan kijken wat ze er mee doen.Weet iemand wat een setje tandwielen ongeveer kost?
     
  10. b0ris

    b0ris Guest


    internet ?
     
  11. dagger

    dagger Guest

    Die tandwielen die je nodig hebt kun je vinden bij conrad, gewoon zoeken bij de tl01. of voor de as01.
     
  12. Banana

    Banana

    Lid geworden:
    25 mrt 2008
    Berichten:
    482
    Locatie:
    Rotterdam
    Jah maar als ik tandwielen wil van 2 euro ben ik wel een bedrag van rond de 15 euro kwijt aan verzendkosten...Ik haal ze liever bij quartel
     
  13. Christiaan B.

    Christiaan B.

    Lid geworden:
    14 dec 2008
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Coevorden
    Ik (ook een beginner) was vergeten de lagers tussen het differentieel en het chassis aan te brengen, die waar die pennetjes in moeten die met 1 kant in het differentieel gaan, en in de andere kant gaat die aandrijvstang. Dus heb m'n voorste differentieel aan gort gereden. De tandjes die op die pennetjes zaten waren afgeslepen, en de tandjes in de binnenkant van t differentieel waren ook compleet afgesleten. Dus had ik opeens een 2wd ipv een 4wd..

    Een week later heb ik hem tegen de stoelpoot aan geparkeerd, linkervoor ophanging afgebroken, oeps.. Ook vertoonde het chassis scheuren, maar dat kwam doordat ik de voorbumpers er niet op had gezet (die houden de beide delen van het chassis bij elkaar, en dat was hier niet het geval, dus kwam er een dikke scheur in het chassis)..

    Inmiddels is de 2e cross tiger binnen en zit het chassis al grotendeels in elkaar, dit keer wel goed in elkaar zetten :).

    Het is opzich best een stevig ding, als je er maar normaal mee omgaat (geen botsingen) en hem goed in elkaar zet.

    Wat alleen wel een nadeel is is de kogelschroefjes die je in het plasticje draait wat aan de servo vastzit / in de bevestiging van de wielen draait.
    Die dingen waar je de stuurstang op vast klikt, ze zijn totaal onmogelijk om helemaal in het plastic te krijgen, er zit niet genoeg ruimte tussen om ze fastoenlijk vast te draaien, dus 1 van die kopjes is bij mij dan ook al afgebroken, de helft vastzittend in dat plasticje wat op de servo komt, dan kan je er dus niks meer mee. Dus ik was een nieuw plasticje nodig + een nieuwe kogelschroef.

    Gelukkig heb ik mijn oude crosstiger om te kanibaliseren. Dat was ook het idee bij het bestellen van een 2e, wat overigens ook veel goedkoper is dan de kapotte onderdelen bij te bestellen.
     
  14. Banana

    Banana

    Lid geworden:
    25 mrt 2008
    Berichten:
    482
    Locatie:
    Rotterdam
    Zoals al eerder verteld is mijn tijgertje ook kapot, ''alle'' maar dan ook werkelijk alle tandwielen in mijn wagentje zijn kapot, er zitten overal scheuren en eigenlijk is het niks meer.Zo heb ik bijvoorbeeld een scheur in mijn (hoe noem je dat nou?) ding waar de vering aanvast zit geschroefd.
    Ik heb inmiddels ook een nieuwe tandwielenset gekocht voor mijn crosstiger, eindelijk dacht ik dat ik klaar was bleek dat het differentiel ook nog eens kapot was, dus moest ik weer naar quartel om ook dat nog effe op te halen.Nu blijkt het dat ik die tandwielenset eigenlijk voor niks heb gekocht, want het hele gebeuren zat bij de pinion.Wat weer lekker slim is van Reely is dat je de pinion niet van het motortje af kan halen.De pinion zit vast aan het motortje.Nu heb ik dus ook nog een nieuw motortje nodig.
    Ik neem aan dat ik een 540 motor nodig heb?
     
    Laatst bewerkt: 18 jan 2009
  15. camping carl

    camping carl

    Lid geworden:
    15 nov 2008
    Berichten:
    28
    ik heb hier nog een origineel motortje met het tandwiel op en eventueel ook nog de originele snelheids regelaar.
    bij mij zit er nu een LRP big block special 2 (motor) en een LRP IPC 4,1+digitale snelheidsregelaar op.

    grtz wouter
     
  16. robin_phaser4rs

    robin_phaser4rs

    Lid geworden:
    10 nov 2008
    Berichten:
    1.927
    Locatie:
    drunen, noord-brabant
    hey
    jullie hebben het allemaal over de cross tiger, maar heeft iemand van jullie ook ervaring met de big tiger? Bijvoorbeeld of de dempers een beetje degelijk zijn en hoe het gesteld is met de aandrijfasjes. ik zit eraan te denken om deze auto aan de schaffen puur voor een aantal onderdelen die ik op mijn tamiya wild dagger wil gebruiken en als donorauto voor reservedelen zoals de draagarmen enz.
     
  17. Banana

    Banana

    Lid geworden:
    25 mrt 2008
    Berichten:
    482
    Locatie:
    Rotterdam

    Ooh, sorry ik was een beetje afwezig de laatste tijd.
    Dan heb ik nog een vraagje over dat motortje, zijn de koolborstel niet al te versleten en is de pinion nog goed ( niet versleten dus )
    Als ze beidde in orde zijn heb ik wel interesse.
    Ik weet niet waar je woont en wat je ervoor wilt hebben maar dat hoor ik dan nog wel.
     
  18. camping carl

    camping carl

    Lid geworden:
    15 nov 2008
    Berichten:
    28
    pb gestuurd.
     
  19. Banana

    Banana

    Lid geworden:
    25 mrt 2008
    Berichten:
    482
    Locatie:
    Rotterdam
    Jongens,
    Mijn Crosstiger is weer helemaal terug zoals de oude, inmiddels heb ik een HPI-RACING GT 550 motor er voor gekocht (Zelfde als in HPI E-SAVAGE) en nog een nieuw differentieel want mijn voorste bleek ook kapot te zijn...
    Effe een avondje gesleuteld en hij gaat weer als een Crossende Tijger (Grrrr....)
    Het heeft me flink wat tijd en geld gekost maar het was het zeker waard...:D
     
  20. robin_phaser4rs

    robin_phaser4rs

    Lid geworden:
    10 nov 2008
    Berichten:
    1.927
    Locatie:
    drunen, noord-brabant
    als er nou nog iets kapot gaat heb ik nog wel het gehele middenstuk van de crosstiger liggen met alle tandwielen:p maar mooi dat je weer kunt rijden!!
     

Deel Deze Pagina