Reflex laden kan niet via laadaansluiting...

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Jorrit, 23 feb 2003.

  1. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Ik heb een hele tijd terug een Reflex lader gekocht van Robbe.. Perfect ding, zonder enige twijfel en een aanrader voor iedereen! Zeker beginners...

    Echter is er 1 ding.. Ik kan 'm niet reflexladen via de laadaansluiting op de zender. Ipv 'm eerst te ontladen gaat hij direct laden... Is niet echt de bedoeling dus ben ik er maar gelijk weer mee gestopt. Sindsdien laad ik gewoon via de accustekker. Alleen deze gaat steeds soepeler los en ik ben bang dat dit ook een keer tijdens het vliegen gaat gebeuren als ik niet uitkijk... (Gaat om een MC12)

    Nu vraag ik mezelf af... Hoe kan ik dit oplossen? Tussen accu & zender een extra laadaansluiting maken zodat het niet via de printplaat loopt...??

    Tips graag! Bedankt!
     
  2. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    Oorzaak: Tussen de laadaansluiting van de zender en de accu zit een diode. Deze maakt laden mogelijk en ontladen onmogelijk. Automatische laders hebben hier in de regel problemen mee omdat de de accu spanning niet "zien" en dus niet tijdig afschakelen. Anderen hebben een beveiliging hiertegen en beginnen al helemaal niet aan laden. Ontladen is via de diode onmogelijk (dat is ook de reden van de aanwezigheid ervan : Duitse regelgeving stelt de diode als beveiliging verplicht tegen kortsluiting via laadkabels). Als je gewoon via de laadbus wilt laden en ontladen is het het beste om de diode te vervangen door een draadbrug.
     
  3. J. de Beer

    J. de Beer

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Roosendaal
    Ik zit met hetzelfde... De reflexlader is een prima lader maar het laden van de zender is echt een probleem.
    Ik vind het solderen aan mijn zender sowieso niet zo'n goed idee.
    (zeker als je mijn soldeer kunsten hebt gezien. :lol: )

    Dus je kunt die diode eruithalen een een draadje tussen de 2 contacten solderen? Wel ff die diode opzoeken dan... Ik heb een FC-16.
    Dit kun je doen zonder dat er een kans bestaat dat je je zender (met het e.v.t laden) om zeep helpt?
     
  4. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    inderdaad, je moet alleen even de diose opzoeken, zit meestal daar waar de spanning het eerst je zender binnengaat.
    lees ook de faq en zie nekele voorbeelden op :
    http://www.siriuselectronics.com/services.htm
     
  5. J. de Beer

    J. de Beer

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Roosendaal
    Heeft er iemand ervaring met het omzeilen van deze diode op een Futaba/robbe FC-16 ?

    Ik zie trouwens dat je de diode niet hoeft te verwijderen?
     
  6. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Dank u meneer Graupner JR!! :p

    Was in de handleiding aan het bladeren naar schema's van m'n zender en ja.. Wat staat daar? Ze hebben een jumpertje op de printplaat aangebracht. Als je deze sluit dan zou je moeten "Charging with automatic charger" kunnen.. :)

    En het werkt ook nog zo te zien! :)
     
  7. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Ederveen
    Hallo, hallo.

    Mannen, dit is een gevaarlijke discussie. Het sleutelen aan een zender op dit niveau is niet verstandig. En als ik het bak&braadwerk zo links en rechts wel eens zie, dan is er maar een klein gedeelte van de mensheid geschikt om fatsoenlijk op prints te solderen (die met drie handen :D ).

    Als ik even op de stoel van de advocaat van de duivel :evil: ga zitten:
    Niet alleen verspeel je een eventuele garantie, maar het is verboden, want de zender is alleen maar in originele staat goedgekeurd.
    In feite is het aanbrengen van een zelfgemaakt schakelaartje al iets waar de fabrikanten al tegen in de weer kunnen gaan.
    Let wel, het zal allemaal niet zo'n vaart lopen, ik denk echter aan de consequenties rond een ernstig ongeval.

    Ik had enkele jaren geleden hetzelfde idee en toen is mijn FC28 door een electrotechnicus bekeken en hij adviseerde mij de diode niet te bypassen. Omdat er volgens hem TIJDENS het insteken van de laadplug een sluiting kan ontstaan.

    Ofschoon ik een UI lader gebruik (zo'n beetje de BMW van de laders) met de allerlaatste software erin, heb ik ook nog steeds problemen met het laden, vaak enkele malen opnieuw "starten" en veel te vroeg afslaan.
    Ik doe het nu zo: ik laad met een gewone ouderwetse lader, als je dat met beleid doet en een niet al te hoog Amperage, dan kan er vrijwel niets verkeerd gaan. Hang je er bvb 50 Mamp aan, dan is dat nét iets meer als druppellading, geen gevaar als je hem een dag vergeet.
    Één tot tweemaal per jaar haal ik de accu eruit (klopt, de accu stekkers slijten snel, maar zijn gewoon te koop en dus te vervangen) en hang hem zo aan de reflexlader en laat hem het konditioneringsprogramma draaien.
    Pas op: alhoewel de FC28 een "onboard" accu'tje op de print heeft, met als doel de opgeslagen data vast te kunnen houden, is het niet de bedoeling dat de zender een langere periode zonder accu ligt, ik hang er na het afkoppenen altijd een reserve accu aan als de originele ligt op te poetsen!

    De oplossing van Graupner is natuurlijk de beste, zou houd je de fabrikant tevreden door niet zelf te gaan sleutelen en kun je tóch je moderne laadspullen gebruiken.
     
  8. #Johan#

    #Johan# Guest

    Interessant, ik heb ook een MC-12 en zat met een aantal vragen die nu voor een groot deel zijn beantwoord. Sleutelen aan een zender is ook niet 'my cup of tea'........

    Weet iemand zo of de MC-12 van Graupner ook zo'n accu'tje heeft en hoe lang deze de data kan bewaren als de zenderaccu eruit ligt?




    Groeten,

    Johan

    Ps. Mijn Duits is niet geweldig (erg handig in de modelbouw :nooo: ) en ik heb geprobeerd om een Engelse handleiding via de Graupner website te bestellen maar kom helaas niet verder dan het toevoegen van de handleiding aan het winkelmandje, afrekenen/bestellen lukt vervolgens niet......... :evil:
     
  9. Halmar

    Halmar

    Lid geworden:
    14 apr 2003
    Berichten:
    1.066
    Locatie:
    Amersfoort
    Hoi,

    sluitelen aan je zender is niet verstandig, zeker bij een ongeval.
    Mijn vraag; Geld dat ook voor zelfgebouwde campak modul en zelfbouw mix-schakelaars?

    Groeten Halmar
     
  10. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Ederveen
    Halmar.

    Als je de instructies van Futaba letterlijk volgt, dan mag je zelfs geen niet-Futaba servo's gebruiken!
    Het is duidelijk dat bij een ernstig ongeval de fabrikant alles uit de kast zal trekken om onder een (financiële) consequenties van die zaak uit te willen komen. Het zal dan aan het oordeel van een rechter liggen of de mate van aanpassingen dusdanig zijn dat ze bij het verloop van het ongeval een rol gespeeld hebben.
    Het is natuurlijk overduidelijk dat deze firma's dit argument tevens gebruiken om de klant de (veels te dure) schakelaars etc van hun merk te laten kopen.
    Dat is even de formele kant.

    In de praktijk gebruik ik natuurlijk ook alle merken servo's door elkaar, en maak ook gebruik van eigenbouw schakelaars, soms heeft Futaba nou nét niet die ene in het program die ik wil hebben. Ik ga er wel van uit dat je tenminste fatsoenlijk een draadje aan een schakelaar kunt solderen en weet dat je over de soldering een krimpkous moet schuiven.

    En ik maak (soms) ook gebruik van andere merken ontvangers, alhoewel dat met bvb PCM niet kan.
    Ik heb in het verleden ook wel eens een eigenbouw(niet van mijn hand) Campac module gebruikt, maar dat probleem heeft zichzelf opgelost omdat na een jaar of twee dit ding de geest gaf, goedkoop was dus duurkoop! Ik gebruik nu drie stuks originele Futaba Campacs en heb daar nog nooit problemen mee gehad.

    Ook heb ik (is al weer een tijd geleden) gehoord dat er vliegers zijn die het vermogen van hun zender opschroeven door er een "kacheltje" in te bouwen...nou, dat is natuurlijk hardstikke onacceptabel.

    Kortom, voor wat mijn mening waard is, je moet nou ook weer niet overal spoken zien, gebruik je eigenbouw schakelaars, servo's, ontvangers, een ander merk accu, maar ga verder niet aan de print of aan dingen van de zender liggen prutsen die de zendkarakteristiek beïnvloeden.
    En uiteraard na een modificatie een goede functionele check doen.

    Grappig is dat deze discussie in de grote luchtvaart al jarenlang woedt, over het gebruik van "bogus parts". Ook daar zijn ze er nog steeds niet uit.
     
  11. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Verplaatst naar elektronika
     
  12. Pas trouwens ook op hoeveel ampere je door de zender heenknalt. (Voordat ie echt gaat knallen...)

    Bij de multiplex staat vermeldt dat dit niet meer dan 2A mag zijn....

    't is maar dat je het weet....
     
  13. #Johan#

    #Johan# Guest

    Bij mijn Graupner MC-12 is het zelfs maar 1A
     
  14. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    en dan haal ik alsnog de accu uit de zender om deze eventueel snel te laden. Ik heb nu bij mijn 2 Multiplex zenders nieuwe accu's gemonteerd en in de kabels 2 mm goudstekkers gezet om ze via mijn snellader te kunnen laden.
     
  15. Halmar

    Halmar

    Lid geworden:
    14 apr 2003
    Berichten:
    1.066
    Locatie:
    Amersfoort
    Hoi,

    Als ik de zenderaccu snel wil laden haal ik altijd de accu uit de zender, gewoon voor de zekerhijd.

    Groetjes Halmar
     
  16. Bert Scholten

    Bert Scholten

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Roosendaal
    Dit zegt Robbe

    Frage:
    Führt das Überbrücken der Verpolschutzdiode zum Verlust der Gewährleistung?

    Antwort:
    Wenn der Fehler nicht ursächlich mit dem Überbrücken der Diode zu tun hat und das Überbrücken handwerklich sauber durchgeführt wurde, bleibt die Gewährleistung voll bestehen.

    De garantie blijft dus bestaan, als het maar goed en netjes gebeurt. Overigens kan je voor diverse zenders de instructie van de robbe site halen.
    http://faq.robbe.com/de_faq.cfm
    en fernsteurerungen kiezen
     
  17. Joriz

    Joriz

    Lid geworden:
    23 mei 2003
    Berichten:
    173
    Locatie:
    Amsterdam
    Ik heb een 3010, en heb het ongeveer net zoals Theo gedaan. Twee goudstekkers op mijn zenderpakket gesoldeerd. Ik laad mijn zenderpakket dus net zoals alle andere accu's. Ik ken de verhalen van doorgefikte zenders tijdens het laden; EVO van multiplex.
    Of gewoon op de ouwe langzaamlader, gaat ook goed....
     
  18. ragbak

    ragbak

    Lid geworden:
    19 aug 2003
    Berichten:
    794
    Locatie:
    Almere, MVA
    Ik heb gebruik al 4 jaar een reflexlader (zelfbouw, werkt uitstekend) om mijn MC14 te laden, niet echt snel, ik laad maar met 1/2C, maar dan zit ie in een paar uurtjes toch echt vol. Ideaal, want je kan even voor het vliegen dat ding tjokvol laden en met Nicads is dat ALTIJD verstandig.

    Inderdaad het jumpertje plaatsen op het printje van de power ingang om de diode te bypassen en het werkt, nog nooit problemen gehad.

    En sleutelen aan een zender? Als je WEET wat je doet, zie ik daar helemaal geen probleem in.

    Peet
     
  19. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Ederveen
    Bert,

    Keurige info, ik kende deze FAQ site van Robbe niet. Kennelijk zijn ze toch iets milder geworden in de loop der jaren en is het door mij geschetste beeld niet helemaal meer up to date.
    Neemt niet weg dat ik een juridische strijd over een groot gedrag met een modelfabrikant toch als heilloos zie, ze vinden gauw iets om zich ergens achter te verschuilen.
     
  20. J. de Beer

    J. de Beer

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Roosendaal
    Robbe maakt wel een reflex lader om je ontvangeraccu & zenderaccu mee op te laden... alleen gaat dat dus niet met de laadingang van mijn FC-16 van Robbe/Futaba.

    Nu haal ik elke keer mijn accu uit de zender en ik heb zo het idee dat het stekkertje op de printplaat het een keer begeeft.
    Mischien toch maar de oplossing met die goud stekkertjes proberen...
     

Deel Deze Pagina