Regelaar (Borstelloos) 70-100 Amps gezocht?

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Emile, 30 okt 2002.

  1. Emile

    Emile

    Lid geworden:
    28 okt 2002
    Berichten:
    656
    Locatie:
    Venray
    Ik ben op zoek naar een regelaar voor een borstelloze motor (Ultra 220 / Pylon) en liefst ook nog geschikt voor 6 cellen. Zat te denken aan een future 88fo, maar die kan pas vanaf 7 cellen, maar goed dat zou eventueel ook moeten kunnen?? De regelaar moet in iedergeval continu 70 AMPS kunnen leveren, met pieken tot 100 AMPS.

    Wie o wie?

    Kan eventueel ook ruilen.

    Zit eventueel al aan de volgende regelaar te denken, is iemand er toevallig al bekend mee en weet de voor en nadelen?

    JES 70 - 3P OPTO

    [​IMG]

    dimensions 52 x 27 x 12 mm
    weight 38 g
    continuous current 70 A
    accu 6 - 16 NiCd
    brake on-off
    for brushless motors


    Grtz,
    Emile :?
     
  2. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Dat gaat niet werken, ben ik bang. Bij de door jouw genoemde stroomsterkten zal de cel spanning binnen enkele seconden zo sterk zakken dat de regelaar op onderspanning afslaat.(5,5V) Bij grotere stromen is 7 cellen het minimum wat nog net gaat. De aanduiding vanaf 6 cellen heeft betrekking op lagere stoomsterkten en daardoor minder spanningsval bij belasting. Om de zelfde reden gaat die Schulze regelaar al helemaal niet werken.

    Dit soort dingen zijn uitvoerig geprobeerd bij de "Swiss Cup" een elektro zweef wedstrijd formule met maximaal 6 cellen. Naar mate de vermogens toenamen kregen de deelnemers steeds meer met dat hinderlijke afslaan te maken. Deze competitie is inmiddels opgevolgd door een 10 cellen klasse

    Overigens: Wat ben je eigenlijk van plan?
     
  3. Paulraaf

    Paulraaf

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    770
    Locatie:
    Oegstgeest
    Kan die afslag bij 5,5 V niet uitgeschakeld worden? Er zit een optocoupler in dus je hoeft geen energie over te houden voor de ontvanger en servo's.

    Ga je een F5D bouwen/vliegen?

    Groeten,

    Paul Ravensbergen
     
  4. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    @Paul: Met een bec systeem zou de regelaar er inderdaad nog eerder mee op houden. De meeste regelaars gebruiken FET's met een "gate spanning" van 5V. Onder die spanning gaan ze niet meer helemaal open en neemt de weerstand snel toe. Een verhoogde doorlaat weerstand betekend bij deze hoge stromen een eenmalige rookwolk. Helaas treden in de regelaar zelf ook nog wat spannings verliezen op en wil de fabrikant wat extra afbrand protectie in bouwen, en dan kom je dus op 5,5V in het gunstigste geval. Er zijn wel methoden om met een lagere spanning toch de gate spanning in stand te houden maar ik ken maar 1 fabrikant van brushless controllers die dat heeft, en die maakt geen regelaars boven 35 Ampere. http://www.castlerc.com/brushless.html
     
  5. Paulraaf

    Paulraaf

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    770
    Locatie:
    Oegstgeest
    Weer wat geleerd :)

    Ok. Ik dacht dat de FET's gestuurd (gate) werden door de losse ontvangeraccu en dat het bij een optocoupler (ontkoppeling) dus niet uitmaakt als de accuspanning lager is dan de stuurspanning. Of moet er gewoon een minimale spanning over de Drain en Source aansluitingen staan(5,5 V) om de FET open te houden?

    Groeten,

    Paul Ravensbergen
     
  6. Emile

    Emile

    Lid geworden:
    28 okt 2002
    Berichten:
    656
    Locatie:
    Venray
    Yo bedankt voor de snelle reakties.

    Misschien heb ik mij ook wel een beetje vergist in het amperage en liggen de stromen continu tussen 60-70 Amps en zal de 100 nooit bereikt worden (ga liever iets veiliger zitten). Ik heb een apart ontvangeraccu'tje dus dat afschakelen is nog niet zo'n probleem.

    De kist waar dit alles in moet komen is een MUNGA van Graupner, dit is inderdaad een F5D Speedkist. Zal proberen morgen of zo een foto ervan hier toe te voegen. De vorige eigenaar heeft altijd met 6 cellen gevlogen, dus voor mijn eerste paar vluchten doe ik dat liever ook. Maar 7 is natuurlijk helemaal te gek, maar dan worden de stromen dus nog hoger!

    Nou als er experts zijn, en misschien ook die Plettenberg HP220 / Pylon motor hebben. Dan kunnen die mij wellicht vertellen wat wijs is. Zou die Jeti dan misschien toch nog in aanmerking kunnen komen, of is het dan goedkoop duurkoop?

    Alvast bedankt,

    Emile :p
     
  7. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    @Emile: Die motor is gemaakt voor 7 cellen en dat zou ik ook maar meteen gebruiken ook. Als je eerst iets voorzichtig wilt proberen kun je het beste een iets kleinere prop monteren (graupner camspeed 4,7x4,3). Door de lagere spoed van dit speciale pylon "invlieg propje" is de prop niet overtrokken bij de start en kun je veiliger wegkomen zonder dat je afhankelijk bent van een werper met olympische aspiraties op het onderdeel speerwerpen. Jeti is de laatste tijd een beetje aan het rommelen met de timing van zijn regelaars waardoor je niet precies meer weet wat je koopt (vroeger altijd aan de sticker kleur te zien). Gezien de tamelijk hoge stromen die je wilt gebruiken kan een beetje verkeerde timing nogal snel verkeerd aflopen. Die Schulze heeft instelbare timing en in de instructies staat welke je voor deze motor hebben moet.
     
  8. Emile

    Emile

    Lid geworden:
    28 okt 2002
    Berichten:
    656
    Locatie:
    Venray
    @Bert: Het wordt mij al iets duidelijker. Hmm... die vorige eigenaar vloog met 6 cellen en een 5,5x5,5 propellor, vandaar dat ik op 6 cellen te werk ging. Maar volgens tekening moet 7 cellen er ook nog wel in te passen zijn. Kun jij ook vertellen welke prop, accutype uiteindelijk gebruikt wordt door de experts/goeroes/freaks? :eek:

    Tja en zoals het er nu dus naar uit ziet moet ik dus toch voor die dure Future 88Po gaan? Hmm... tja, is nooit weggegooid he? Goedkoop <-> duurkoop is natuurlijk veel erger. :evil:

    Tja, dan rest de vraag nog ... is er misschien heel toevallig iemand die een Schulze Future 70-88Po regelaar overbodig heeft liggen?

    Thanks,
    Emile :p
    http://fly.to/rc-chat
     
  9. Emile

    Emile

    Lid geworden:
    28 okt 2002
    Berichten:
    656
    Locatie:
    Venray
    Ik heb effe wat internet sites afgezocht:

    Als propellor wordt een GRAUPNER CAM SPEED PROP 5,5 x 4,3 of 5,5 x 5,5 (waarbij de spoed op ca. 4,0-4,3 teruggedraaid wordt).

    Bij profs wordt inderdaad een accupakket van 7 Cellen 2000er of 2400 gepushed en geselekteert (GM-Racing) gebruikt.

    Voorbeeld:
    B40 FAI F5D
    GRAUPNER CAM PROP 5,5x5,5(4,2)
    Toerental ca. 35 000 U/min
    7-Cellen RC 2400 (GM-Racing)
    ca. 75 A
    Vlieggewicht 810g
    Regelaar KONTRONIK 3SL 70-6-18

    En die Kontronik, die heeft er oorspronkelijk in gezeten!

    Dus ik heb nu al 2 types die in aanmerking komen:

    -> SCHULZE Future 70-88Po
    -> KONTRONIK 3SL 70-6-18

    Grtz,
    Emile :wink:
     
  10. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Suggestie: deze thread verplaatsen naar het e-forum, erg nuttige informatie.
     
  11. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    Kan geregeld worden....
     
  12. Emile

    Emile

    Lid geworden:
    28 okt 2002
    Berichten:
    656
    Locatie:
    Venray
    Hallo Ron,

    Van mij mag je hem gerust verplaatsen, als er iemand een Kontronik in de aanbieding heeft dan zal ie dat daar als electrofreak ook wel vinden. :D

    Ik voel steeds meer voor die Kontronik omdat die ook 6 cellen vreet. :roll:

    Nou ik wacht nog wel effe met het kopen van een nieuwe en kijk of er toevallig iemand ...

    Grtz,
    Emile 8O
     
  13. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Tja Emile, hoe zal ik het zeggen. Die Munga zal ongetwijfeld een van de snelste vliegtuigen zijn die er bij jou rondvliegen, maar in vergelijking met waar de huidige top in F5D mee vliegt is het toch een beetje een slomo..... De ontwikkeling in deze sport (of beter: verdwazing) kent geen grenzen. Inmiddels vliegt iedereen met 9 cellen RC1600 en motortjes van 100 gram die in de vlucht zo'n 48000 rpm's doen. de modellen zijn veel kleiner geworden en ook veel lichter (800 gram, een Munga komt gauw op 1 kilo uit) Top model van nu is de Avionik en afgeleiden daarvan uit Rusland. Toptijden van nu zijn net boven de minuut. Met de Munga was dat nog 20 seconden meer (Dat zijn ruim 2 ronden aan de broek op een totaal van 10). Waarschijnlijk mag je blij zijn met die Munga, want dat hoort nog net in de catagorie "vliegtuigen voor dagelijks gebruik". Die raketten waar een aantal van onze oosterburen zich mee bezig houden hebben ook volgens hen zelf een "extrem hohe einslag quote".

    Deze zomer waren de Deutche Meisterschaften bij mij om de hoek tegen over Tubbergen, en inderdaad de ene crash was nog spectaculairder dan de andere. Alleen een paar echte "profi's" konden zo'n pervers snel apparaat nog veilig rond het parcours krijgen.
     
  14. Emile

    Emile

    Lid geworden:
    28 okt 2002
    Berichten:
    656
    Locatie:
    Venray
    Yo Bert,

    Tja, electro gaat echt razendsnel! Maar ik ben blij dat ik met ietsie minder power begin, kan er te zijner tijd altijd een andere beginner weer gelukkig mee maken. Als mijn Munga dan nog niet onder het aardoppervlak verdwenen is. :cry:

    Maar ... aangezien iedereen op een andere aandrijving is overgestapt, zijn er wellicht een paar die dus een KONTRONIK 3SL 70-6-18 op het schap hebben liggen en mij gelukkig kunnen maken? :lol:

    Nu snap ik pas waarom die F5D mannen een helm op hebben! Maar zou dat nog enig nut hebben, met dergelijke snelheden? Zo'n kist gaat toch dwars door alles heen als die iets raakt? :eek:

    Grtz,
    Emile 8)
    http://home.wanadoo.nl/pioniers/
     
  15. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Bert, zijn die F5D toestellen sneller 3.5cc pylonracers? Hoe verhouden hun snelheden zich tot FAI klasse racers?
     
  16. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Hoi, Ron
    De 3,5 cc club 20 pylon racers zijn langzamer dan F5D elektro modellen, maar dat komt ook omdat deze club 20 modellen aan bepaalde minimum maten moeten voldoen. De enige beperking voor elektro modellen is de maximale vleugel belasting van 75gr/dm2. De 6,5 cc FAI klasse is nog net even sneller met een record van 10 ronden net onder de minuut waar de elektro's net boven de minuut zitten. Dat verschil zit hem vooral in de laatste paar ronden waar de elektro's duidelijk vertragen door stervende accu pakketten. Over de eerste 5 ronden zijn ze even snel als hun brandstof tegenhangers.
     
  17. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    "stervende accupacks" hoe letterlijk kunnen we dat nemen?
    Wat voor amperages hebben we het over? 100+?
    Dat houd niet lang vol...
     
  18. Paulraaf

    Paulraaf

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    770
    Locatie:
    Oegstgeest
    Accu's (9 cellen rc1600) worden in 10 rondes helemaal leeg gevlogen. Ik geloof dat 70 Ampere een goede gok is.

    Groeten,

    Paul
     
  19. Azrael

    Azrael Guest

    *beetje offtopic*

    Is het mogelijk om electro Servals en soortgelijke vliegtuigen te bouwen? Met behoudt van snelheid en vliegtijd? En zou dit dan veel duurder zijn als het brandstof type? En wat voor motor zou er dan in gaan? Een peperdure brushless?
     
  20. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Hmm, levensduur. Ik heb wel eens een gepushed en gezapped en gematched pack geleverd aan de toenmalige nr 2 van de WK F5D. Na een paar weken belde hij op om te zeggen dat het pack na 10 vluchten stuk was. Ik dacht nog, ai dat is niet best, maar hij wilde er nog meer want zo lang waren ze nog nooit mee gegaan.......
     

Deel Deze Pagina