Regelaar (Borstelloos) 70-100 Amps gezocht?

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Emile, 30 okt 2002.

  1. Emile

    Emile

    Lid geworden:
    28 okt 2002
    Berichten:
    656
    Locatie:
    Venray
    Nou de Pret kan beginnen, ik ben vanmiddag voorzien van een Regelaar KONTRONIK 3SL 70-6-18. Daar kan ik dus alle kanten mee op.

    Ga van de week effe alle aucus goed testen en dan ....

    HELMEN op en VLAMMEN. :twisted:


    Grtz,
    Emile 8)
     
  2. Paulraaf

    Paulraaf

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    770
    Locatie:
    Oegstgeest
    Ik ben benieuwd naar het vliegverslag! :)

    Groeten,

    Paul
     
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    www.flyware.de heeft ook een aantal leuke Wave (???) regelaars voor hun nieuwe Torque-Rex 4kiloWatt motor. De grootste, de PowerWave-150, kan volgens opgave 150/200A bij 24-32 cellen aan. Daar zou je een leuk straalkacheltje mee kunnen aansturen ;) Zowel de motor als de nieuwe regelaars staan nog niet in hun reguliere shop maar wel hier onder '22.10.2002 Neue Flyware Produkte':
    http://www.elektro-motor.net/4/WEBINDEX.HTM
     
  4. Emile

    Emile

    Lid geworden:
    28 okt 2002
    Berichten:
    656
    Locatie:
    Venray
    In verband met het raar aanlopen van de motor heb ik vandaag met Damjaco effe wat beter naar de motor + regelaar gekeken.

    Toen Damjaco hier was, was het aanloopprobleem natuurlijk nauwelijks waar te nemen, maar vanmorgenvroeg was het wel degelijk aanwezig. De motor weet niet welke kant hij op moet en gaat vervolgens wel de juiste richting op draaien? Ik heb al gehoord dat dit zou kunnen liggen aan het feit dat ik de sensoraansluiting niet gebruik?

    Maar goed, we hebben verder wel 2 lelijke dingen ontdekt!

    1) de minkabel van de servosturing was los en maakte slecht contact!
    2) van de 48 FATs is er één zwart en dus heet geworden?

    Probleem 1 is zo effe ter verhelpen, maar probleem 2?

    Is het errug als die ene op de 48 FATs defect is?
    Kan ik gewoon ermee gaan vliegen?
    Of moet ik hem laten vervangen?

    Wie weet raad?

    Oh ja, ik zat met 7 cellen en een 5,5x5,5 prop op 63 Amps en 21000 toeren. Lijkt me een mooie combinatie en klopt exact met mijn berekeningen! Zal ook een 5,5x4,3 prop bestellen voor de eerste vluchtjes.


    Met vriendelijk groet,
    Emile :?
     
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    De regelaar is sensorloos en moet de positie/snelheid gegevens van de motor op een andere manier krijgen. Dit doet hij door de geïnduceerde spanning in de onbekrachtigde fase te meten. In het begin weet de regelaar helemaal niets en moet hij wat heen en weer spelen om de juiste informatie te krijgen.

    Het is soieso niet goed dat een FET het loodje legt, niet accepteren zou ik zeggen. Je maximale stroom is in ieder geval minder.Contact opnemen met verkoper en eventueel met mike@kontronik.com, www.kontronik.com.
     
  6. Emile

    Emile

    Lid geworden:
    28 okt 2002
    Berichten:
    656
    Locatie:
    Venray
    Hallo Ron,


    Bedankt voor de info, ik heb een mailtje naar MIKE gestuurd.
    Maar als nog niet persé nodig is repareer ik hem natuurlijk nog niet.
    Daarom effe wat navraag, wil het van meerdere kanten horen.
    Waarschijnlijk is die ene FAT al langer kapot en heeft die vorige eigenaar er gewoon lekker mee gevlogen?


    Groetjes,
    Emile :roll:
     
  7. Emile

    Emile

    Lid geworden:
    28 okt 2002
    Berichten:
    656
    Locatie:
    Venray
    Heb nu al antwoord (das snel):


    Code:
    Kompletter Regler wird irreparabel zerstoert  
    Reparatur im hause ca 3 tage, Kosten nach Aufwand
     
    gruss
    Michael Franz

    Tja, das minder ... nu dus een goedkoop reparatieadres zoeken, want als ik zo op zijn pagina kijk dan kost een dergelijke reparatie 50 euro? Of kun je die dingen ook los bestellen en zelf solderen?

    Wat nu te doen? :cry:

    Ik zal vanavond eens een goeie kennis bellen, die vaker regelaars repareert. Grootste probleem is misschien het verkrijgen van de juiste FAT. Als hij het niet ziet zitten, dan stuur ik hem morgen af naar Kontronik Duitsland.


    Ennuh Ron, dit is geen nieuwe regelaar ...

    Deze heb ik afgelopen zaterdag 2e hands overgekocht voor 100 euro en de FAT is voor 99,9% zekerheid al kapot geweest, want langer als 5 seconden volgas ... heb ik dat ding nog niet laten lopen. Het is de regelaar die een tijd lang in die mooie dubbeldekker van Rene Wilbers heeft gezeten.

    En het feit dat die ene FAT kapot is daar kwam ik pas achter toen ik de krimpkous eraf had gehaald om bij die servokabel soldering te kunnen komen (die los zat).


    Groetjes,
    Emile :?
     
  8. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    FAT? File Allocation Table??
     
  9. Emile

    Emile

    Lid geworden:
    28 okt 2002
    Berichten:
    656
    Locatie:
    Venray
    Zo jij bent echt wakker NIEK!
    Tja, hoe schrijf je dat ook alweer?

    FET
    Vermogenstransistor
    ...


    lachuh,
    Emile :p
     
  10. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    zo'n vermogentransistor, zijn die niet standaard zwart? :twisted:
     
  11. Emile

    Emile

    Lid geworden:
    28 okt 2002
    Berichten:
    656
    Locatie:
    Venray
    Nou jullie lachen ... ik niet (nog niet). :x

    Maar ik heb effe wat speurwerk gedaan en deze moet ik hebben:

    http://www.irf.com/product-info/datasheets/data/irf7413.pdf

    Van deze MOSFETjes zitten er dus 48 op, (minus 1) :(

    Krijg steeds meer het gevoel dat het allemaal weer goed komt!


    Grtz,
    Emile :p
     
  12. Paulraaf

    Paulraaf

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    770
    Locatie:
    Oegstgeest
    Ik vraag me af of dit klopt. Om een 5.5 x 5.5 prop met 21000 toeren rond te draaien heb je ongeveer 250 Watt asvermogen nodig. We nemen voor het gemak even 80% efficienty. Dat geeft dus een ingangsvermogen van 313 Watt. We nemen 1 V per cell. Dat geeft dus 313/7= 44 Ampere!!

    Of er is iets met je meetmethode mis of je systeem is zwaar inefficient bezig!

    Met een RPM/V van ruim 5500(correct me if I'm wrong) toeren zou ik persoonlijk een kleiner propje nemen. Bijvoorbeeld een 5x5 of zelfs een 4.7 x 4.7.

    Een vliegmaat vliegt met een Lehner 1720/10 (+/- 3500 RPM/V) en 8 cellen. Hij draait een 5.5 x 5.5 met 21000 toeren rond met ongeveer 40 Ampere. Vandaar ik dus denk dat jou motor zich prettiger voelt met een kleiner propje.

    Groeten,

    Paul

    Ps. Als ik verhaal compleet gel*l is hoor ik het graag :);)
     
  13. gertjan

    gertjan

    Lid geworden:
    29 sep 2002
    Berichten:
    264
    Locatie:
    veenendaal
    Die "zwarte" FET lust misschien ook wat extra amperes....
     
  14. Emile

    Emile

    Lid geworden:
    28 okt 2002
    Berichten:
    656
    Locatie:
    Venray
    @Paulraaf

    Je hebt inderdaad gelijk, ik heb ook niet gezegd dat ik met die combinatie ging vliegen. :lol:
    Ik moet namelijk van die 5,5x5,5 prop de spoed nog terugdraaien!

    Maar om die moeite te besparen wil ik van de week een 5,5x4,3 kopen.
    Deze geeft de meeste Trust en is wel handig met invliegen.
    En is voor mijn doel ... uiteindelijk de beste prop?

    Heb toch effe wat liggen rekenen:

    Ultra 220 Pylon 5606 RPM/V
    Regelaar 3SL-70-6-18

    Code:
    Prop (inch)  Amps   Volt  Input  Output  Eff    RPM   Trust  Flight
    4,7x4,7       43     5,9   256    187    73%   26600   417    2:46
    5,5x4,3       52     5,6   296    196    66%   22000   513    2:14
    5,5x5,5       56     5,5   310    193    62%   20800   471    2:09
    4,7x4,7       51     6,7   339    241    71%   29000   494    2:22
    5,5x4,3       58     6,4   376    233    62%   24000   601    2:03
    5,5x5,5       61     6,4   386    221    57%   21750   516    1:58
    Die 4,7x4,7 komt qua rendement dus inderdaad als beste uit de bus.
    Maar ik wil natuurlijk vlammen en dat mag wat rendement kosten. :twisted:

    Daarom lijkt mij die 5,5x4,3 voor Pylon racen een verstandige keuze, toch?

    En dat met ca 60 amps, dat moet die regelaar toch makkelijk aan kunnen?


    Groetjes,
    Emile 8)
     
  15. Paulraaf

    Paulraaf

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    770
    Locatie:
    Oegstgeest
    De regelaar kan het zeker aan! Niks dan goeds over gehoord. :)

    Met die 5.5 x 4.3 prop ben je volgens de tabel 143 Watt aan warmte aan het verstoken in de motor. En dat is VEEL voor zo'n motortje.
    Met een 4.7 x 4.7 is het verschil tussen Win en Wout nog maar 69 Watt.

    M'n vliegcollega met die lehner heeft ook een 4.7 x 4.7 geprobeerd op z'n lehner. Net zo snel(zo niet nog sneller) en veel meer vliegtijd. Alleen de starts werden wat moeilijker. 8O.

    Ondanks het lagere ingangsvermogen denk ik dat de munga met een kleiner propje sneller zal vliegen dan met de 5.5 x 4.3.

    Groeten,

    Paul (Die zelf al een eeuwigheid wacht op z'n bestelde F5D :( )
     
  16. Emile

    Emile

    Lid geworden:
    28 okt 2002
    Berichten:
    656
    Locatie:
    Venray
    Tja, scheelt inderdaad ietsie. Maar je moet het ook nog vermenigvuldigen met de vliegduur toch?

    143 x 2:03 = 288 watt (5,5x4,3)
    100 x 2:22 = 222 watt (4,7x4,7)
    69 x 2:46 = 170 watt (4,7x4,7) --> 6 cellen

    Zo valt het toch wel weer mee?

    Daarbij komt nog dat met die 4,7x4,7 en 7 cellen het toerental op van die CAM speed prop op 29000 toeren komt?
    Dan spat hij toch bijna / zoniet helemaal uit elkaar of niet?

    Als ik besluit een 4,7x4,7 te monteren, dan moet ik toch echt terug naar 6 cellen.
    Ach ja, kan wel alle kanten op met deze motor, ehum ... :wink:


    Grtz,
    Emile :roll:
     
  17. Paulraaf

    Paulraaf

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    770
    Locatie:
    Oegstgeest
    29000 toeren ja. Waarschijnlijk is dat iets hoger dan meneer Graupner zou willen. 8)

    Maar tegenwoordig draaien de F5D's al toerentallen van om en nabij de 40 Krpm dus die 29 Krpm valt nog best mee ;). Ook al is het geluid best angstaanjagend moet ik toegeven. Ik zou in ieder geval geen risico nemen en dus nooit naast de draaiende prop gaan staan. 8O

    Groeten,

    Paul
     
  18. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  19. Emile

    Emile

    Lid geworden:
    28 okt 2002
    Berichten:
    656
    Locatie:
    Venray
    Hey Ron,

    Bedankt voor de tip, zal effe kijken of ze goedkoper zijn?
    Wordt niet wijs uit die prijslijst, kost die SO8 uitvoering nou wel of niet 0.90 euro per stuk? Zal morgen effe bellen.

    Code:
    IRF 7413     11mr 10V       15mr 5V      0,90 € /10
                   30 V           SO 8
    Staan hier nou 2 types, of waarom staat er 11mr 10V en 15 mr 5V?
    Ik moet waarschijnlijk toch type 11mr 10V hebben?

    Ik heb zelf ook al rond gekeken, je kunt ze gewoon bij conrad bestellen.
    Bestellnr: 162474-94
    Prijs: 2,11 euro/stuk

    Ik ga morgenmiddag direkt die bestelling doen en dan via Duitsland want die hebben 24 uurs service! Sommige zeggen al dat ik van die aansturing de complete set (16) moet vervangen, aangezien de andere waarschijnlijk ook geleden hebben?

    Misschien bij een volgende checkbeurt? Want anders moet ik er nu 16 bestellen .. en solderen 16x8 = 100 solderingen ... aaahhhhh

    Zou hij binnenkort dan toch nog de lucht in gaan?

    (letterlijk / figuurlijk) :?


    Grtz,
    Emile :wink:
     
  20. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Het is een enkel type. Wat er staat: de 'on' weerstand is 11mΩ bij een gate-spanning van 10V. Bij een gate-spanning van 5V is de 'on' weerstand 15mΩ. Die gegevens vind je in het IRF7413 data-sheet dat je eerder hier postte.

    Een gate-spanning van 10V lijkt gunstiger maar dat hoeft niet. Het nadeel van een hoge spanning is dat het overschakelen van 'on' naar 'off' (of was het van 'off' naar 'on', Ernst???) langer duurt. Een FET die dicht staat, dissipeert geen warmte, een FET die open staat nauwelijks (wel stroom maar geen spanning over de FET). Tijdens de overgang staat er spanning over de FET en er loopt stroom door de FET, dat is het effect dat de FET warm maakt. Regelaars worden het warmst in deellast (helicopters!) omdat de FET's dan veel schakelen tussen aan en uit (choppen, de spanning wordt in stukjes gehakt), bij vol-last staan ze permanent open. Zoveel mogelijk vol 'gas' vliegen dus ;).
     

Deel Deze Pagina