Vandaag een vliegsessie gehad met een paar vliegers uit het oosten van het land. Wat ik al een paar keer eerder merkte en vanmiddag in de laatste vlucht ook weer is dat de propellor na een aantal goede starts opeens door blijft draaien. Dit gebeurt bijna altijd na een paar kortere starts met kortere vliegduur. Als het probleem zich dan één maal voordoet blijft dat in de volgende vluchten meestal ook zo tenzij ik de boel een half uur laat afkoelen. Ik heb de propellor voorzien van een behoorlijk sterke rubber band dus dat kan het probleem niet zijn. Ik vraag me af of het met de magneten van de motor te maken heeft of met de regelaar. Motor is een tenshock viper 4400kv. Regelaar een Hi model 40 amp. Motor draait op 3 lipo's 800mah. Het probleem doet zich ook voor met een andere kleinere propellor. P.S. Rem staat dus op maximaal .
Waarom gebeurt het dan nooit bij de eerste vluchten maar pas na meerdere en voor al kortere vluchten?
Omdat de instelling van de regelaar is gewijzigd: van rem aan --> rem uit ... Serieus: De meeste regelaars kunnen op verschillende manieren geprogrammeerd worden. Een van de bekendste is accu aansluiten met zender aan en volgas (de motor gaat niet aan, maar je komt in de programmeer-mode). Als dat je is overkomen kun je onvermoed zomaar een hoop in de war gooien ...
@TC01 Motor zit op een schakelaar. @Dirk schipper. Dit is niet de oorzaak. Bij elke vliegsessie is het hetzelfde. Als ik de boel een half uur laat afkoelen is het probleem weer even over. Het lijkt er op dat of de motor of de regelaar last heeft van de warmte.
Dan loopt dat voortstuwingstreintje wel heel erg op z'n tenen ... Lijkt me niet goed voor een lang leven ...
Die 2 aspekten hoeven elkaar niet tegen te spreken. Wanneer het punt waarop je rem inkomt nét OK ligt bij koude regelaar kan die nét niet in de rem komen wanneer de regelaar warm is. Je moet het punt van nul-gas iets verder negatief leggen en het nog maar eens proberen. De uitslag negatief dus iets vergroten. De ander optie is het rem punt iets verder naar boven te leggen door (in geval schakelaar) je negatieve uitslag iets te verkleinen, daarmee je rempunt vastleggen in de programmering en daarna je negatieve uitslag weer terug brengen.
Alex zijn probleem klonk mij vrij bekend in de oren. Zelf heb ik ook behoorlijk zitten klooien met allerhande (budget) regelaars. Sinds ik besloot voor YGE waren alle problemen passé.