Regelaar of motor

Discussie in 'F5J' gestart door Alex Hoekstra, 4 dec 2016.

  1. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp
    Vandaag een vliegsessie gehad met een paar vliegers uit het oosten van het land. Wat ik al een paar keer eerder merkte en vanmiddag in de laatste vlucht ook weer is dat de propellor na een aantal goede starts opeens door blijft draaien. Dit gebeurt bijna altijd na een paar kortere starts met kortere vliegduur. Als het probleem zich dan één maal voordoet blijft dat in de volgende vluchten meestal ook zo tenzij ik de boel een half uur laat afkoelen. Ik heb de propellor voorzien van een behoorlijk sterke rubber band dus dat kan het probleem niet zijn. Ik vraag me af of het met de magneten van de motor te maken heeft of met de regelaar.
    Motor is een tenshock viper 4400kv. Regelaar een Hi model 40 amp. Motor draait op 3 lipo's 800mah.
    Het probleem doet zich ook voor met een andere kleinere propellor.
    P.S. Rem staat dus op maximaal .
     
  2. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Dat is een probleem van en met je regelaar! (de motor kan daar niks aan doen:cool:)
     
  3. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp
    Waarom gebeurt het dan nooit bij de eerste vluchten maar pas na meerdere en voor al kortere vluchten?
     
  4. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Omdat de instelling van de regelaar is gewijzigd: van rem aan --> rem uit ... :rolleyes:

    Serieus: De meeste regelaars kunnen op verschillende manieren geprogrammeerd worden.
    Een van de bekendste is accu aansluiten met zender aan en volgas (de motor gaat niet aan, maar je komt in de programmeer-mode).
    Als dat je is overkomen kun je onvermoed zomaar een hoop in de war gooien ...
     
  5. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Speel eens met de trim van je gasstick, waarschijnlijk zit daar het probleem.
     
  6. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp
    @TC01
    Motor zit op een schakelaar.
    @Dirk schipper.
    Dit is niet de oorzaak. Bij elke vliegsessie is het hetzelfde. Als ik de boel een half uur laat afkoelen is het probleem weer even over. Het lijkt er op dat of de motor of de regelaar last heeft van de warmte.
     
  7. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    :eek: Dan loopt dat voortstuwingstreintje wel heel erg op z'n tenen ...
    Lijkt me niet goed voor een lang leven ...
     
  8. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Die 2 aspekten hoeven elkaar niet tegen te spreken.
    Wanneer het punt waarop je rem inkomt nét OK ligt bij koude regelaar kan die nét niet in de rem komen wanneer de regelaar warm is.
    Je moet het punt van nul-gas iets verder negatief leggen en het nog maar eens proberen. De uitslag negatief dus iets vergroten.
    De ander optie is het rem punt iets verder naar boven te leggen door (in geval schakelaar) je negatieve uitslag iets te verkleinen, daarmee je rempunt vastleggen in de programmering en daarna je negatieve uitslag weer terug brengen.
     
  9. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp
    Rick,

    Bedankt ik zal er eens mee bezig.

    Alex
     
  10. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Alex zijn probleem klonk mij vrij bekend in de oren.
    Zelf heb ik ook behoorlijk zitten klooien met allerhande (budget) regelaars.
    Sinds ik besloot voor YGE waren alle problemen passé.
     
    Berrie vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina