Regelaar voor brushed of BL met reverse en lipo cutoff

Rob

Forum veteraan
Ik wil een BL motor forward en reverse laten draaien maar de regelaar kan dat niet. Wanneer 2 van de 3 motordraden via een relais bij richting omschakelen zouden worden gewisseld hangt er dus kort even geen belasting aan de regelaar, kan deze daar tegen?

Laatst bewerkt:
Lijkt me geen probleem. Wel zorgen dat de motor eerst even stil staat natuurlijk. :wink:
Ik zou ook één relais nemen en niet twee ralais, mogelijk omdat er net een fractie tijdverschil tussen twee relais zou kunnen zitten met mogelijk sluiting tussen de fasen.
Het worden wel zware relais gezien de huidige stromen.
Kun je wellicht niet beter iets maken met FET's?

Ik bedoel inderdaad 1 relais met dubbele contacten. Ik heb een BL motor met regelaar dus op deze wijze hoef ik alleen via een ander kanaal het relais te schakelen maar fraai is het niet. Ik twijfel ook nog wel een beetje of het handig/verstandig is.

Hoe je voor een BL motor iets maakt met FET's weet ik absoluut niet...

Beetje eng zo'n constructie. Een storinkje, het relais zegt "KLIK", de regelaar antwoordt met "
angry(2).gif
".

Yep, jullie antwoorden geven de gewenste helderheid :D dus ik ga het idee niet uitvoeren...

`Volgens mij moet het gewoon kunnen, maar ik zou het niet met een relais doen, maar met een extra servo die 2 micro switchen bedient. Hoe groot de stroom is die er door gaat weet ik niet, maar ik meen dat er zijn die een behoorlijke stroom aan kunnen. Het principe is dan simpel de motor aansluitingen op het C contakt en + en - op NO en NC in een kruis schakeling.

Groetjes Hans.

het gaat hier over een borstelloze motor, daar moet je dus 2 van de 3 aansluitdraden omdraaien om de draairichting te veranderen, doe je dat per ongeluk bij volgas (of zoals corrien al schreef, bij storing), dan krijgt de regelaar een behoorlijke dreun, of ie dat overleeft is de vraag.
Bestaan er eigelijk wel borstelloze regelaars die via de zender de motor vooruit en achteruit laten draaien?
Theoretisch zou het eigenlijk vrij eenvoudig moeten zijn, alleen het draaiveld via de software omdraaien en het zou volgens mij moeten werken.

In principe kan het wel, ook met een borstelloze, maar inderdaad zal de vaartregelaar het niet fijn vinden. Als dit altijd gebeurt met de motor in stilstand, dan lijkt het geen bezwaar, maar een vergissing is snel gemaakt.
Had even niet door dat het om een borstelloze motor ging.

Groetjes Hans.

Het relais zou ook door een switch worden aangestuurd, een Ampère of 5-8 direct door de switch zou wat teveel van het goede zijn. Maar het is dus te link omdat het relais dan door een apart kanaal geschakeld wordt, bij een knakpuls kan het relais onbedoeld tijdens volgas schakelen en zal de regelaar wel doorfikken.

Een BL regelaar met achteruit, ze zouden er toch moeten zijn voor de auto/boten modelbouwers...

Rob, Castle Creations, Schulze en Hacker leveren in ieder geval BL-regelaars met een "achteruit" ...... en er zullen er best nog meer zijn .....

OK, had me er nog niet in verdiept. Dan zal ik tzt wel een geschikte kandidaat vinden..

Dirk zei:
Rob, Castle Creations, Schulze en Hacker leveren in ieder geval BL-regelaars met een "achteruit" ...... en er zullen er best nog meer zijn .....

Ik kan bij CC en Jeti geen regelaar vinden met achteruit en lipo cut-off, kan iemand er een adviseren (max. 5A)?

De enige die "kleintjes" levert is Schultze ..... de "future 9.06EK"b.v. kost wel € 72,-- (9 cellen 6A, met achteruit)

CC levert alleen "vette" regelaars tot over de 100A met achteruit

Oeps, dat schiet z'n doel voorbij. dan toch maar even een lipo safe lampje in de gaten houden...

Ik breng maar weer eens een oud topic tot leven...

Eigenlijk zoek ik nog steeds een geschikte brushed vaartregelaar MET reverse EN lipo afslag voor een klein bootje dus hooguit 2-5 A. noodzakelijk.

Heeft iemand een tip?

Laatst bewerkt:
brushed? Was toch brushless? Bij Hobbycity.com heb ik net een 18A auto regelaar gehaald dus met achteruit. Zit in een bootje en werkt goed. Achteruit is wel actief pas na "remmen" dus eerst achteruit, stop en weer achteruit voordat de motor de andere kant op draait.......

brushed? Was toch brushless? ......

Klopt, dat was aanvankelijk m'n bedoeling met BL maar ik kon niet slagen. Er zit nu een sp300 in het bootje maar ik kan er ook een BL motortje in leggen. Maar ik laat liever de sp300 erin want het gaat nu al zo hard (tov de schaal).

Is die regelaar die je noemt nu voor brushed of BL? En is de lipo afslag instelbaar?

Beiden ;). Lipo afslag kan je instellen op afslag spanning en hij hij herkend 2 en 3s lipo zelf. Je kan ook een simpel auto regelaartje nemen als je toch alleen brushed gebruikt, of een simpel boot regelaartje, die moeten er voor brushed genoeg zijn.

Back