Regelmatige stoorpulsen op één kanaal

Fotor

Forum veteraan
Bij het bekijken van filmmateriaal vanaf mijn Fantasy (F3J achtige zwever) heb ik gezien dat mijn rechterflap regelmatig (elke halve-hele minuut) uit zichzelf een uitstapje maakt. Er lijken hele korte stoorpulsen op te treden. De andere roeren zijn ook gefilmd, maar het treedt echt alleen bij deze flap op (kanaal 7). E.e.a. is aardig te zien in het volgende filmpje:

De storingen zijn zichtbaar op 0:06, 1:29 en 2:11. Op andere filmpjes heb ik nog grotere uitslagen gezien.

Op zich merk ik de storingen niet tijdens het vliegen (rest van de roeren vertoont geen enkele kuren), maar ik ben een beetje bang dat als dit een keer op hoge snelheid gebeurt de servo het niet meer trekt en overlijdt. Het zijn tenslotte flinke flaps.
De ontvanger bevindt zich op ruime afstand van de regelaar. De voeding van de ontvanger wordt verzorgd door een aparte UBEC. Alle kabels hebben ferrietringen vlakbij de ontvanger. De vario is uitgesloten als bron, zonder vario in het vliegtuig treedt dit probleem ook op. De antenne loopt vanaf de ontvanger vrijwel meteen naar buiten door een koelgat en vervolgens langs de (GFK) romp naar achteren. De servo is een digitale Futaba S3150 (net als de rest van de vleugelservo's). De storingen treden zowel veraf als dichtbij op.
Bij mijn bonsai (mini-dlg) heb ik precies ditzelfde fenomeen ook gehad op het hoogteroer (kanaal 3, niet hetzelfde kanaal dus). Hier liep de antenne langs een koolstof buis.

Iemand een verklaring voor deze 'storingen'?

Laatst bewerkt door een moderator:
Heeft er niemand een idee over een mogelijke oorzaak van het hierboven beschreven probleem?

Zou het evt aan de servo kunnen liggen? Ik kan me voorstellen dat een digitale servo ergens 'rekenfoutjes' maakt. Aan de andere kant lijkt het probleem zich alleen in de lucht voor te doen, ik heb het op de grond nog nooit zien gebeuren.

Als je een Jeti Rex gebruikt als ontvanger in combinatie met een Graupner zender is dit iets wat vaker voorkomt. Volgens Frans Bal is dit een bekend verschijnsel. Ik had er met mijn Bonsai al last van en nu in de Angel met dezelfde setup ook. Het is maar op één kanaal, dus omstekkeren en een mixer gebruiken heeft voor mij het probleem verholpen.

Ruud

Ontvanger is een R16scan van Graupner, zender MX16 van Graupner. Deze 2 worden als set geleverd, dus zou geen problemen mogen geven.

Alle kabels hebben ferrietringen vlakbij de ontvanger

Ik zou minimaal 1 servokabel zonder ferrietring laten. Ferrietringen zijn soms aan te bevelen bij erg lange servokabels (vleugelservo's), de kabel tussen de regelaar en ontvanger, en die tussen eventuele uBEC en ontvanger.
Als je alle kabels naar de ontvanger voorziet van een ferrietring, dan wordt het antennesysteem ontregeld. De antennedraad moet een tegencapaciteit kunnen "zien", in de vorm van minimaal 1 servosnoer dus.
Echte servokabels van normale lengte zou ik trouwens nooit ontkoppelen, nergens voor nodig ;)

Ik zou dit soort problemen toch echt in de servo zelf zoeken, of juist in de bekabeling naar de servo toe. Die is zeker verlengd, en wat voor stekker zit er in de vleugelverbinding?
Het is namelijk sterk aan te raden om zo'n multipolige stekker tussen vleugel-romp maar aan 1 kant vast te lijmen aan romp/vleugel. Soms wordt dit wel eens aan 2 kanten gedaan, en als de vleugel dan wat gaat bewegen kan er een los contact ontstaan.

ik heb het zelfde probleem ,maar dan met de motor op mijn zagi, als ik recht omhoog ga , dan valt hij af en toe weg, maar als ik rechtuit vlieg zonder motor dan springt hij ook soms aan..
mijn ontvanger is een r700 met een futaba fx-18
mike

Ik zal eens proberen om bij één van de kabels de ferrietring te verwijderen.
Ik zou dit soort problemen toch echt in de servo zelf zoeken, of juist in de bekabeling naar de servo toe. Die is zeker verlengd, en wat voor stekker zit er in de vleugelverbinding?
Het is namelijk sterk aan te raden om zo'n multipolige stekker tussen vleugel-romp maar aan 1 kant vast te lijmen aan romp/vleugel. Soms wordt dit wel eens aan 2 kanten gedaan, en als de vleugel dan wat gaat bewegen kan er een los contact ontstaan.
Ik heb bewust de stekkerverbindingen niet verlijmd. De verbindingen tussen de vleugeldelen en tussen vleugel-romp is allemaal met groene MPX stekkers. Allemaal los, dus los-bewegende contacten zal het probleem niet zijn.
Als dit probleem blijft bestaan zal ik misschien toch een servo moeten vervangen.

Storingen op slechts één kanaal moeten altijd óf gezocht worden bij de desbetreffende knuppelpotmeter op de zender óf bij de servo. De knuppelpotmeter kun je uitsluiten omdat de andere vleugelservo blijkbaar geen problemen geeft. De storing ziet er ook niet uit als een defekte potmeter.

Zelf zou ik eerst de kabel en de vleugel aan een onderzoek onderwerpen. Kan er ook misschien statische spanning opbouwen?

Het idee van FBK om één ferrietkern te verwijderen is uiteraard ook een goed plan. In principe behoor je dit te doen om voldoende bereik te behouden. Wat dit betreft moet je in het volgende draadje op z'n minst bericht 6 en 8 eens lezen 'ter leringhe ende vermaek'. Niet alleen v.w.b. het bereik maar ook ten aanzien van je taalgebruik als de kinderen in de buurt zijn: ferriet-kernen

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zal een ferrietkern verwijderen, hoewel bereik geen probleem lijkt te zijn op deze kist. Ik heb hem al zonder problemen redelijk ver weg gevlogen.
Ik denk zelf ook aan iets van statische spanningsopbouw die ineens loskomt. Deze tikken op de flap lijken heel erg op de tikken die ik voorheen op een 60cm zwevertje op het hoogteroer had (daar heb ik het gewoon geaccepteerd, met deze grote kist heb ik daar meer moeite mee). Bij het kleine kistje liep de antenne echter langs een koolstof buis.
Waar zou statische spanning opgebouwd kunnen worden? Ik wil best de kabels en vleugel aan een onderzoek onderwerpen, maar waar zoek ik naar?

*knikken in de kabel
*scherpe bochten in je kabel
*slecht contact op de connector
*90 graden bochten in een kabel zijn uit den boze (of je moet een ruime 90 graden bocht nemen ca 3 - 5 cm.
*trekspanning op een kabel

Waar zou statische spanning opgebouwd kunnen worden? Ik wil best de kabels en vleugel aan een onderzoek onderwerpen, maar waar zoek ik naar?
Dat is een goeie vraag: daar, waar materialen t.o.v. elkaar bewegen. Hoe zit de vleugel aan de romp bevestigd? Hoe scharnieren de flaps in de vleugel?

De vleugel zit star aan de romp met een houten pen aan de voorzijde en 2 bouten achter. Dat zal niet bewegen. De flaps en rolroeren zijn met tape opgehangen. Aan de andere kant van de scharnieren zit zgn 'spaltabdeckband' om de kieren te dichten. De rolroeren en flaps bewegen wel continu langs dit plastic spul. Dat zou wel eens een bron kunnen zijn. Maar kan dit zulke storingen geven die telkens op hetzelfde kanaal zitten?

Iemand een verklaring voor deze 'storingen'?

Als een servokabel een lengte heeft die in resonantie is met het uitgezonden signaal kun je deze problemen hebben. De servokabel werkt dan als antenne. In geval van resonantie ontstaat er een kleine wisselspanning op de servokabels.

Voor bv. een frequentie van 35200 Khz zijn deze lengtes: 1H=106 cm, 2H=53 cm, 3H=27 cm en 4H=13 cm. Voor andere frequenties iets langer of korter. 1H en 2H zijn het gevoeligst.

Ik heb dat vaker gezien in F3J toestellen met lange servokabels.

Is dat nu juist niet de reden dat er ferrietkernen worden geplaatst? Dit zitten op alle snoeren (ik ga er dus nog 1 verwijderen vanwege eerder genoemde redenen).

Is dat nu juist niet de reden dat er ferrietkernen worden geplaatst? Dit zitten op alle snoeren (ik ga er dus nog 1 verwijderen vanwege eerder genoemde redenen).

Dat is inderdaad de reden dat er ferrietkernen op de kabels zitten. Een ferrietkern met windingen koperdraad is een HF wisselspanningsfilter. Maar die filter moet wel min of meer afgestemd zijn.

Als je geen meetapparatuur hebt die Henry (of beter uH) kan meten dan experimenteren met een winding meer of minder. Bij korte servokabels maakt het niet zoveel uit, bij langere wel. Bij langere servokabels, een stukje langer of korter maken.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fotor

Dat is een goeie vraag: daar, waar materialen t.o.v. elkaar bewegen. Hoe zit de vleugel aan de romp bevestigd? Hoe scharnieren de flaps in de vleugel?

Wellicht een metalen roerhevel en/of een metalen kwiklink ? Het tikken van metaal op metaal kan ook leiden tot radiostoring.

Back