Regen auto

• Topicstarter Topicstarter Jemmie
  • Startdatum Startdatum
J

Jemmie

Guest
Hoi,

Aangezien we het ergste moeten vrezen voor het weer tijdens het a.s. NK weekend vroeg ik mij af hoe men hier nou een regenauto voorbereid.

Ik begrijp dat ontvanger en servo's waterdicht gemaakt moeten worden (wat is hiervoor de handigste manier?), oude motor erop, maar wat nog meer!

Heeft iemand misschien nog wat richtpunten met het oog op op afstelling?

Bedankt,

mvg,

Jeroen

electronica:
- knoop alle draden bij de ontvanger bij elkaar
- tegen de ontvanger rondom de draden een beetje schoonmaak putty kneden.
- ballon er overheen trekkenzodat de tuit over de schoonmaak putty valt
- een 2e ballon er overheen trekken
- eventueel over de tuit een tywrap
- kapjes van de servo's loshalen
- op de randjes wat bisonkit smeren en weer in elkaar schroeven.

Motor bij extreme nattigheid:
- leg tussen de motorsteun en chassisplaat een lexaan plaatje
- trek om de kop een ballon
- mogelijk zal een matig getimde motor makkelijker blijven lopen (Novarossi Basic)

luchtfilter:
- knip van boven in het schuimpje een gat zodat de luchtstroming een vrije doorgang heeft.

Na de regenrace
- de motor erg rijk even laten lopen en in een paar druppels afterrrun via de luchtinlaat laten verzuipen.
- alle metalen delen met WD40 inspuiten

ik wist helemaal niet dat je je motor volledig regenvrij kon maken :O

dacht namelijk dat dat onder geen enkele omstandigheid kon !

Laatst bewerkt door een moderator:
oke, dank je,

heb wat te doen de komende dagen!!

Je mag in de regen zonder luchtfilter rijden. Dat zou 'k ook doen omdat 't filter zelf met water vol gaat zittne en dan blijft je motor niet lopen. Je moet echter wel zorgen dat je water buiten je motor houdt. Dus veel mensen hebben nu 'n INS-box (die je toch al hebt) en zetten daar een soort deksel overheen zodat water niet in de gaatjes van de INS-box kunnen komen. Verder water dicht maken met siliconen.

Verder,voor je servo's, inderdaad het kapje los en voorzichtig wat siliconen ertussen. Daarna kun je je servo-hevel nog loshalen en daar vaseline tussen doen. Vaseline stoot water af dus kan er via de bovenkant ook vrij weinig water naar binnen. Je kan ook vaseline spray gebruiken om de servo zelf af te dichten.

Je accu inpakken met siliconen kit.

Het truckje wat roelof doet met de balon om je ontvanger kun je ook doen met siliconen kit. Ik vind dat persoonlijk iets beter omdat cleaning putty niet waterdicht is...

Persoonlijk heb 'k nooit mensen iets zien aanpassen om de motor op temperatuur te houden....

Je mag in de regen zonder luchtfilter rijden. Dat zou 'k ook doen omdat 't filter zelf met water vol gaat zittne en dan blijft je motor niet lopen. Je moet echter wel zorgen dat je water buiten je motor houdt. Dus veel mensen hebben nu 'n INS-box (die je toch al hebt) en zetten daar een soort deksel overheen zodat water niet in de gaatjes van de INS-box kunnen komen.

Knip de bodem uit een (leeg) flesje AA. Deze kan omgekeerd over de INS box gemonteerd worden met het schroefje van de INS box.

Het luchtfilter in de INS box, daarvan knip je de bovenkant (van het schuim) weg, zodat hij niet verstopt kan raken. in principe rij je dan zonder luchtfilter, maar de INS box is vrij dicht, dat er echt geen vuil in de motor kan komen.

Zijn er bepaalde merken van electronica (en dan bvb vooral ontvangers) gevoeliger voor storingen in de regen dan andere merken?
Ik hoorde ooit van iemand dat hij altijd storingen had in de regen hoe goed hij zijn ontvanger ook beschermde. Toen hij een ander merk ontvanger gebruikte en op dezelfde manier en zelfs minder beschermde had hij geen storing meer.

Kijk dat zijn goede low budget tips, afgeknipte AA flesjes etc.

wat voor banden gebruiken jullie??

Is het een idee in de 1:10 200mm klasse om rubber electro banden te gebruiken.
En het volgende klinkt misschien stom maar is het anders misschien zinvol om gleufen in een setje foam banden te draaien??

Pit Shimizu D20 (zacht rubber met profiel) schijnt DE regenband te zijn. Ik heb ze zelf (nog) niet, dus ik hoop dat het droog blijft ;-)

De CS27 electro banden doen het goed in de regen.

Sleuven in foams maken doet niet echt veel, als je een band hebt die het redelijk doet maar net effe iets meer grip wilt hebben kan je het doen.

Aqua's zijn ook aan te bevelen. Is een zeer zachte foamband, werkt goed op een vochtige baan.

wat voor banden gebruiken jullie??

Is het een idee in de 1:10 200mm klasse om rubber electro banden te gebruiken.
En het volgende klinkt misschien stom maar is het anders misschien zinvol om gleufen in een setje foam banden te draaien??

Vorige zondag hadden we ook een clubwedstrijd in de regen.

In één van de kwalificaties waarin het goed nat lag heb ik met tamiya caps gereden. En dat ging behoorlijk goed. Degene die toen met aqua's reden gingen niet goed. Ik vond de tamiya caps beter dan de Pitshimizus die ik gebruikte in de eerste kwalificatie maar toen lag het wel een stuk minder nat. Dat kan ook een reden zijn. In de finale lag het goed vochtig en toen reed ik (iedereen eigenlijk die startte) met aqua's.
(De finale van de 1/5 werd zelfs door niemand utgereden. Na 20 a 25 minuten begon het te gieten)

Ik weet niet of dat ook gedaan wordt, maar lijkt me ook handig om enigzins je zender te beschermen vooral bij het punt waar je antenne zich huist in de zender. Je staat tog 5minuten ofzo per heat met je antenne in de regen...

Succes he Jeroen:D

Knip de bodem uit een (leeg) flesje AA. Deze kan omgekeerd over de INS box gemonteerd worden met het schroefje van de INS box.

Het luchtfilter in de INS box, daarvan knip je de bovenkant (van het schuim) weg, zodat hij niet verstopt kan raken. in principe rij je dan zonder luchtfilter, maar de INS box is vrij dicht, dat er echt geen vuil in de motor kan komen.

En vervolgens ga je als het droog wordt met je normale auto rijden, en die lever je dan zonder blikken of blozen in bij de Technische Controle. En die jongens hebben zeker voor niets de hele ochtend lopen dremelen in die onderplaten? :zon:

En vervolgens ga je als het droog wordt met je normale auto rijden, en die lever je dan zonder blikken of blozen in bij de Technische Controle.

;) Het zat een beetje anders, maar goed, lekker belangrijk.....

En die jongens hebben zeker voor niets de hele ochtend lopen dremelen in die onderplaten? :zon:

Ja, mijn hele bodemplaat onder de krassen.... ook hebben ze van de wedstrijdleiding mijn kapklemmetjes kwijtgemaakt... :rolleyes:

;) Het zat een beetje anders, maar goed, lekker belangrijk...

Vertel vertel vertel ...
tell_me.gif

Ja, mijn hele bodemplaat onder de krassen...

Conform NOMAC voorschrift, het zijn trouwens hele kleine merktekentjes (aan de zijkant), die krassen aan de onderkant heb je aan jezelf te danken door veel te ver over de curbstones te rijden
wink(1).gif

... ook hebben ze van de wedstrijdleiding mijn kapklemmetjes kwijtgemaakt... :rolleyes:

Duh!
yawnee.gif

Roelof: wat bedoelt u precies met dit? tegen de ontvanger rondom de draden een beetje schoonmaak putty kneden.

Moet je het tegen de ontvanger kneden EN tegen de draden ?

Back