Na de worstelpartij met de Thermy op de Ginkelse Heide bij F5J wedstrijd op 4 april heb ik besloten om met de Thermy geen F5J wedstrijden meer te vliegen. Het eSupra bouwproject vordert door omstandigheden niet echt snel en is zeker voor 3 mei niet klaar. Dus heb ik besloten om een Reichard Mandarin 2.0 te bestellen. Hopelijk blijft de Mandarin wat langer zweven. Dit model is dus besteld: Reichard MANDARIN V2 F5J 3,60m ARF Als setup heb ik Turnigy D3548/6 790KV Brushless Outrunner Motor besteld met als regelaar Hobbyking YEP 60A (2~6S) SBEC Brushless Speed Controller en een Aeronaut 14x8 propeller met 45 mm middenstuk en een spinner van 38 mm. Deze setup zou volgen eCalc bij 40A met een 2 kg model een stijgsnelheid van 7 m/sec moeten geven. Gokje is of de motor in de romp past en of de 38 mm spinner aansluit. Ik kan niet echt maten vinden van de Mandarin 2.0. Volgens specificatie heeft de regelaar een geschakelde uBec van 5.5V, 6A. Lijkt me wat optimistisch, het zal wel het piekvermogen zijn. Heeft iemand ervaring met deze regelaar? Voldoende om 6 servo's aan te sturen? Rolroeren worden aangestuurd met Turnigy TGY-777MG Alloy Case Digital Slim Wing Servo (Metal Gear) 5.5kg / .10sec / 23g , flaps met Turnigy TGY-S712G Alloy Case Digital Slim Wing Servo (Metal Gear) 7kg / .12sec / 28g. Voor het hoogte- en richtingroer heb ik GRAUPNER Servo DES 488 BB MG besteld. De HobbyKing spullen zijn ondertussen al binnen, de Mandarin staat gemarkeerd als verzonden. Ik ben best benieuwd of alles wat hierboven staat ook echt gaat passen.
Leuk! Ik heb zelf een Cirrus, heb ook gevlogen met de Mandarin v1 en ik ben er wel van gecharmeerd. Bij rustig weer een uitstekende kist, bij wat meer wind wat lastiger dan een vol-glas apparaat maar voor minder dan de helft van de prijs mag je wat concessies doen. Toch?
Het prijsverschil met een instap glasbak is momenteel, kort door de bocht, een factor 2 (1000 euro), voor een gemiddeld model een factor 3 (1500) en voor een model waar je van begint te kwijlen een factor 4 (2000 euro). En dat vind ik wel een heel groot verschil. Natuurlijk vliegen deze modellen beter. Maar als de Mandarin alleen "wat lastiger is" kan ik er helemaal mee leven. Ik hoop dat ik bij het oplezen van de uitslagen uit de top 5 van eerst genoemden verdwijn en ik met de Mandarin in de middenmoot kan meedraaien. Dan ben ik wel tevreden.
De boy's uit het oosten hadden een 37 mm motor van 175 gram meen ik. Dus dat gaat allemaal passen. Mogelijk dat de spinner 40 mm zou moeten zijn. Als je de servo's zo ver mogelijk voorin de romp bouwt, net bereikbaar via de cockpitkap, dan moet je onder de 2000 gram kunnen blijven. Succes er mee en ik heb op de Ginkelse heide gezien dat de 14e plek mogelijk is.
Reichard zou binnenkort de Mandarin als glasbak uitbrengen. Zou dan Aladin of zo heten en 1400 g vliegklaar wegen??? Stoupák fórum :: Téma: Mandarin 2.0 (1/4)
Willy welkom bij de club. Word nog lastig uit elkaar houden zo. Ik heb de SK3 competition uitvoering (https://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=32818) er in liggen. Zeer tevreden over. 14*8 CAM prop 60A TGY regelaar met 5A BEC (Iets minder tevreden over). Eerste brande me uit. Tweede werkt tot nu toe naar tevredenheid.
Ik zag net hier in Frankrijk in de Model Réduit d'Avion een zeer lovende bespreking van deze motor. Rick
Deze motor gebruik ik met 3S en 15/10 prop en YEP80A. Kristof heeft er 4S en 15/8 prop en YEP100A Nog niet veel gevlogen maar werkt tot nog toe voortreffelijk en stil. Willy
Ik breng nog even in herrinnering: de epoxy versteviging van de vleugelpylon. cirrus-manderin-34 bericht #500
Dit had ik in RCgroups gelezen. Daar werd ook aangegeven dat Reichard dit bevestigd had en verwacht werd dat het model eind april op de markt zou komen. Prijsindicatie ben ik overigens nog niet tegengekomen. En behoor ik dan ook bij F5J Oost-Nederland? ;-) Ik woon wel net aan de verkeerde kant van de IJssel.... en Over de motor heb ik niet zoveel zorgen. Als ik momenteel iets exact zou moeten kiezen is het een aandrijving die mij in 30 seconden structureel net niet boven de 200 meter brengt. Als alternatief voor de Turnigy kan ik er nog de Hacker uit de Thermy inzetten. Die stuur ik momenteel met max 70% vermogen aan om niet te sterk te stijgen. Hamvraag is wat in de Mandarin 2.0 romp past. Ik had mij al voorgenomen om in ieder geval de pylon even in te scannen. Tekening en GFK/CFK versterking zijn dan zo gemaakt. Maar eerst de Mandarin even in handen hebben. Ik heb de 2.0 versie besteld. Ik heb nog nergens een lijstje gezien wat er nu veranderd is t.o.v. de vorige versie. Op de foto's is te zien dat de 2.0 een pendelroer heeft i.p.v een vast stabilo met hoogteroer. Op RCgroups gelezen dat het gewicht wat lager is geworden. De foto's vergelijkend heb ik de indruk dat de neus wat langer is geworden en de toegangskap wat groter, maar dat kan ook gezichtsbedrog zijn. Servo's plakte ik tot op heden gewoon met epoxy of secondenlijm in de vleugel. Voor de Mandarin overweeg ik om servo raampjes te gebruiken en de servo vast te schroeven. Het onderstaande vanmorgen gemaakt. Is dat een goed plan? Met de toepassing van de raampjes kan ik de schroefjes voor de servo bevestiging maar 4 mm in het hout draaien. Dat houdt niet echt over vind ik. Gewicht van een raampje met 3 schroefjes: 2.8 gram.
Zoiets dus. Dit keer gemaakt van 4mm, 8-laags vliegtuigmultiplex zodat schroefjes wat meer grip hebben. Gewicht van het raampje is gestegen van 1.4 naar 1.7 gram.
Mooi! Als je de servohramen in lijmt, de servos inpakken in huishoudfolie en dan monteren. Zitten ze na het lijmen niet vast in je vleugel
Willy, ik heb ook iets dergelijks gedaan, ik heb een m3 moertje aan de onderkant er in gezet, stukje plakband er op en het geheel met twee componenten lijm vastgezet. M3 boutjes even op maat maken natuurlijk. Werkt perfect, kan de servo er naar believen inzetten of uithalen. Motor keuze is wel belangrijk. Neus is smal. Voor normale buitenloper heb je geen plek voor de draden, bij de competition uitvoering zijn die voor je naar achteren gewerkt. Past allemaal net, niets over. Ik heb beide servos voor ELE en RUD in de vleugel pilon ziiten. Was wel even een gepruts om de bowdenzuge over die lengte goed was te krijgen, drie seconden lijm er langs laten lopen was niet voldoende, heb er uiteindelijk delen van een spons ingefrot, op ongeveer een en twee derde om deze goed te borgen. Mvg, rob
Rob, Je opmerking is wel boeiend. Staufenbiel adviseert deze motor: DYMOND V-MAX V35-M Combo Ook een buitenloper waarbij de aansluiting aan de voorkant zit. Ik denk dat de Mandarin morgen afgeleverd gaat worden. Ik ben benieuwd wat er dan wel en niet past. Ik blijf nog even optimistisch Wordt vervolgd.
Ik las elders dat de voorzijde van de romp erg nauw is. De motor die je gekozen hebt is achterschot montage. Turnigy D3548/6 790KV Brushless Outrunner. Dat komt goed uit met zo'n neus die weinig ruimte over heeft voor de draden. Ik heb dat ook in m'n Pulsar 3.6. Maak zelf een epoxy schijf van 42 a 44 mm doorsnede. Eerst die doorsnede meten op een 50 mm vanaf de voorkant. Boor de motor bevestiging 2 mm uit het midden voor motor-domping en laat de bedrading aan de achterzijde uit komen. Met een gemonteerde motor en een kokertje er om heen lijm je het schot in de romp. Het lijkt moeilijk maar het valt erg mee.
Een andere tip voor hetzelfde, servodelen die in aanraking kunnen komen met de epoxylijm 2x voorzien (dun insmeren en uitpoetsen) van lossing wax. Als de servo er dan uit moet (gebeurt zelden) dan zal deze er ook zonder problemen uitkomen. Altijd servo houder met servo erin gemonteerd lijmen met bijvb. UHU 300 endefest in de vleugel. Voordeel van wax is dat de servo altijd goed past in het servo raampje
Een eerste inventarisatie Vanmorgen heb ik de bestelling ontvangen. Hij lijkt "wat" groter dan de Thermy. Na het uitpakken blijkt dit in de doos te zitten. De romp lijkt gewijzigd te zijn: de "wangen" bij de neus ontbreken. De lengte tot de voorrand van de vleugelpylon is 330mm. Opening lijkt ook wat groter, Is dit anders geworden t.o.v. de vorige versie? Verder zie ik, behalve het pendelhoogteroer, geen dramatische verschillen. Dan wat gewichten: Romp met kap 127 gram Staartboom 38 gram Richtingroer 5 gram Hoogteroer li + re 11 + 11 gram Kielvlak 26 gram Vleugel li + re 506 + 505 gram Zak met kleine onderdelen 155 gram Maakt een totaal uit de doos van 1384 gram. Voeg daar nog zo'n 600 gram bij voor motor, servo's en accu (voorlopig 2200mAh) dan kom ik op een vlieggewicht van een kleine 2 kg uit. Regelmatig lees je in bouwverslagen dat de Reichard modellen getordeerde vleugels en of roeren bij de levering hebben. Zo op het eerste oog is in deze levering alles recht. Maar: voorzichtig blijven, niet te vroeg juichen. Nog niet gekeken of alles past. Dan wat eerste kanttekeningen: - De bouwbeschrijving is voor de Mandarin 1.0; geen woord over de montage van het pendelroer. Ook de montage van het kielvlak zoals beschreven klopt van geen kant. - Hoewel ze op de stuklijst staan, zitten er geen bowdenkabels bij. - Wel materiaal om het richtingroer met push pull aan te sturen. - Motor past net wel of net niet. Vergt wat detail uitzoekwerk.
Wat aanvulling op de informatie hierboven. Martijn had bij de bouw z'n Madarin bij aflevering ook gewogen zie [post214]. Kort samengevat: er is niets wat betreft gewicht veranderd. De enige wijziging lijkt de staartsectie te zijn. De mogelijkheid om servo's in de staart te plaatsen is volledig vervallen. Van zowel hoogte- als richtingroer is het de bedoeling dat deze met een closed loop systeem worden aangestuurd. Daar zitten de kabels en onderdelen voor bijgesloten. De bowdenkabels zijn daarmee komen te vervallen. Ook heb ik een addendum bij de levering gevonden dat beschrijft hoe de aansturing van hoogte- en richtingroer bedoeld is. Een spinner van 38 mm is te krap, 40mm lijkt een betere maat, De motor die ik heb gaat niet passen met het motorschot voorin. De kabels komen me te veel in de knel. Ik dub nog over de oplossing van Frans (motorschot 50 mm naar achteren en aan de achterkant montereb) of een andere motor.