Relatie link-rechtshandig en mode 1-2

Wat is jou stickconfiguratie

• Ik ben rechtshandig en vlieg op mode 1

Votes: 19 19,6%
  • Ik ben linkshandig en vlieg op mode 2

Votes: 17 17,5%
  • Ik ben rechtshandig en vlieg op mode 2

Votes: 53 54,6%
  • Ik ben linkshandig en vlieg op mode 1

Votes: 8 8,2%

• Total voters
    97
hey

Ik vroeg me af of er een relatie is tussen het feit dat je rechts of linkshandig bent
en daarom begin ik deze poll, zelf ben ik linkshandig en vlieg op mode 2, wat voor
de meeste mensen die ik ken raar klinkt omdat ik dus hoogte/rol roeren aanstuur
met mijn "slechtere" hand

Skyhigh

Ik ben ook linkshandig maar, vlieg mode 2. Zo leer je het aan en heeft niets te maken met links of rechtshandig zijn.

Zo zijn er nog meer voorbeelden, knippen met een schaar kan ik niet met links, ook de muis bedien ik met rechts. Ik snijd mijn biefstukje met rechts, maar met een stanleymes gebruik ik mijn linkerhand weer.

maakt niet veel uit volgens mij.
't Is gewoon een kwestie van hoe je het aanleert.

Ik ben linkshandig en vlieg mode 1. Maar hadden mijn instructeurs nu mode 2 ipv 1
gevlogen dan vloog ik nu mode 2.

tja, dat weet ik niet want mijn eerste vliegtuig met 4 kanaals zender was mode 1, ik
heb daar een tijdje mee gevlogen maar vond dit heel ongemakkelijk vliegen, toen ik
m'n t4ex kocht (mode 2) vond ik dit veel lekkerder vliegen, dus ik vroeg me af of iemand
anders ook zoiets heeft

Skyhigh

Ik ben linkshandig en vlieg mode 2.
Ik had ooit abusievelijk begrepen dat op de club waar ik lid van zou worden (Gooische) mode 2 norm was. Later bleek dat niet zo, maar toen was ik via o.a. FMS al zo aan mode 2 gewend...
Een model zonder rolroeren stel ik wel zó in dat ik rechts rudder en hoogte heb; dat vind ik logischer. Bij toestellen mét rolroeren gebruik ik het rudder nauwelijks.

Overigens, ik zeg altijd dat linkshandigen rechts handiger zijn dan rechtshandigen links. We moeten wel, omdat heel veel gereedschap alleen linkshandig gebruikt kan worden.

Toen ik klein was had ik een helicoptertje dat je, via een zwengeltje en een bowdenkabel, om je heen kon laten vliegen. Het kostte mij grote moeite om ermee om te gaan, omdat het zwengeltje rechts zat. Wel kon ik het helicoptertje heel goed op z'n kop laten vliegen - dan zat het zwengeltje links!

Laatst bewerkt:
Ben het wel eens met m'n voorgangers, enquette is een beetje onzinnig. Welke mode je vliegt zal hoogstwaarschijnlijk veel vaker door iets anders bepaald worden dan of je links of rechtshandig bent. Misschien dat het bij de echte wildvliegers (die het helemaal in z'n uppie geleerd hebben) een relatie te vinden is.
De zender mode wordt meestal bepaald door degene die het jou leert (club of andere wildvlieger) of de eerste zender die je koopt (de meeste hebben dan nog nooit van een zender-mode gehoord en gebruikt het ding zoals het uit de doos komt).

Ben zelf links-handig, ik noem het ook wel eens links-onhandig aangezien de meeste gereedschappen en gebruiksvoorwerpen zijn afgestemd op rechtshandige. Ik vlieg mode 2 (hoofdstuurfuncties dus rechts), wel weer makkelijk met het handstarten van modellen heb ik m'n goeie hand voor het goeien en m'n slechte hand is nu wel (na z'n 19 jaar) behoorlijk geworden in het bedienen van een zender-knuppeltje.

Rhelie, kijk er vanop dat jij niet met links kunt knippen. Het lukt mij zelfs niet om met m'n linkse hand en een standaard 'rechtshandige' schaar een stukje papier te knippen, laat staan dat ik het rechts moet doen.
Het enigste wat ik rechts doe is hockey en blijkbaar golfen, ik zal wel een zwaarder links-onhandig geval zijn.

Rick

Linkshandig, mode 3. Dat bestaat ook nog.....
Modellen met alleen hoogte en richting vlieg ik met beide stuurfuncties op de linkerknuppel, dus verwant met mode 1.
Bij mij is dit ontstaan doordat mijn leermeester deze indeling gebruikte. Nooit nagedacht over links- of rechtshandig zijn. Ik merk wel dat het bij een handstart (ik gooi met links) soms wat onhandig is dat ik niet direct kan sturen na het gooien. Heb wel eens geprobeerd een model met rechts weg te gooien maar dat bleek nog gevaarlijker :D

Toen ik klein was had ik een helicoptertje dat je, via een zwengeltje en een bowdenkabel, om je heen kon laten vliegen. Het kostte mij grote moeite om ermee om te gaan, omdat het zwengeltje rechts zat. Wel kon ik het helicoptertje heel goed op z'n kop laten vliegen - dan zat het zwengeltje links!
Zouden wij de enigen zij op het forum die er zo een hadden? Mijn 83-jarige vader was wild enthousiast toen ik hem een PicooZ voorvloog en refereerde onmiddelijk aan dit -met afstand- mooiste speelgoed uit mijn jeugd (ik zal 4 of 5 zijn geweest en kon er meteen mee omgaan, dit tot verbazing van de familie)

Mijn 83-jarige vader refereerde onmiddelijk aan dit -met afstand- mooiste speelgoed uit mijn jeugd
Ik weet niet meer hoe oud ik precies was, wel dat ik op de lagere school zat (want ik zie me nog met dat ding spelen bij die school). Ik heb 'm eigenlijk niet zo erg lang gehad, maar kan me ook niet herinneren hoe hij is stukgegaan...

Zo zijn er nog meer voorbeelden, knippen met een schaar kan ik niet met links, ook de muis bedien ik met rechts. Ik snijd mijn biefstukje met rechts, maar met een stanleymes gebruik ik mijn linkerhand weer.
Voor velen van ons linkshandigen komt dat soort onlogische dingen omdat men ooit geprobeerd heeft ons dingen rechts te laten doen. Zelfs op de Montessorischool waar ik op zat heeft een lerares beweerd dat ik veel mooier zou schrijven als ik het rechts zou doen... mijn ouders vonden gelukkig dat ik het mocht doen zoals ik fijn vond.
Verder zijn linkshandigen, zoals ik al eerder schreef, allemaal gewend om in meer of mindere mate met rechtshandig gereedschap om te gaan.

Voor mij blijft een heikel punt inderdaad om een model op te gooien. Zo langzamerhand (na een jaar) heb ik geen second thoughts meer om dat rechts te doen... ik wil mijn zender in mijn linkerhand houden. Maar inderdaad is het soms spannend hoe snel ik mijn rechterhand naar de stick kan krijgen... als er iemand is aan wie ik het kan vragen dan doe ik dat vaak, zeker als er bijvoorbeeld een beetje vlagerige wind staat.

Ik had trouwens ooit een Engelse website in mijn pc opgeslagen waar je allerlei dingen voor linkshandigen kon kopen. Scharen natuurlijk, maar ook allerlei dingen waarbij je misschien niet zo gauw zou denken dat het iets uitmaakte.

Haha, ik ben rechts en vlieg mode 1 (gas rechts) en gooi met mn rechter arm op.
Ik heb mn zender ook niet om mn nek (gewoon in de hand) en zet het gas aan met mn kin en dan gooien maar (zo doen ze dat bij ons op de club :D)

Oke dan, sorry dat ik mode 3 en 4 ben vergeten, over het feit dat mode 1 het handigste
was vanwege het gebruik op clubs ... dat wist ik, maar dat vond ik echt niet fijn, dus
ik vroeg het me gewoon af

Skyhigh

Ik vlieg mode 2... Ik vlieg af een toe met andere modes en mode 1 en 3 raak ik maar niet gewoon... switchen tussen 2 en 4 is geen probleem (duwen, trekken maakt niks uit)

Grtz Matanza

Ik vlieg mode 2... Ik vlieg af een toe met andere modes en mode 1 en 3 raak ik maar niet gewoon... switchen tussen 2 en 4 is geen probleem (duwen, trekken maakt niks uit)

Grtz Matanza

Ik zou het op deze manier willen hebben.
Gewoon omdat ik dit vanaf mijn 14e jaar geleerd heb.

Linkerhand
gas naar voren
rolroerfunktie

rechterhand
hoogteroer = trekken down = duwen
richtingsroer

Dit wordt ook wel mode 4 genoemd. O.A bij Robbe.
Wie kan zeggen welke emulator zender daar aan voldoet?
Bedankt aan iedereen die een goed antwoord kan geven.

op een simulator kun je zelf instellen wat er op welk kanaal moet gebeuren en je kunt het reverse zettena als je het om wilt draaien.

Ontopic: ik ben links en vlieg mode 1. Ook bij mij is het opgooien van een model een heikel punt. Ik gooi met links en altijd is het weer spannend hoe snel ik bij de 'up' kan komen. Ik heb weleens getwijfeld om een werpstand op de zender te programmern met een beetje up. Maar nog niet doorgevoerd, t is ook wel leuk zo eigenlijk :p

Ik denk zelf dat het maar net is wat je jezelf hebt aangeleerd, alleen mode 3 en 4 zijn mij onbekend.

Het lijkt me eerlijk gezegd voor mij zelf handiger omdat ik rechts ben en mode 1 vlieg om mode 2 te vliegen , rol en hoogt op de linker knuppel . ik start mn kist met rechts en je hebt even tijd nodig om je hand naar de zender te brengen .

Maar in al die jaren heb ik er nog nooit echte problemen mee gehad .

leuk wel te zien dat mode 2 het meest gebruikt word

Mode 1 en rechtshandig, maar ik verwacht niet dat er een verband is:)

stick_mode.jpg

ik schrijf met links, de rest doe ik met rechts (tennis etc).

Ik vlieg mode 1 en dat gaat gewoon lekker hoor. Heb het gewoon op die manier aangeleerd gekregen.

Als ik op de simulator zit en met een heli vlieg, kies ik toch voor een mode 3 opstelling. Ik vind het begrijpelijker bij een heli als de swash op 1 knuppel zit. Omdat ik gas rechts gewend ben, doe ik het op deze manier.

Ontopic: ik ben links en vlieg mode 1. Ook bij mij is het opgooien van een model een heikel punt. Ik gooi met links en altijd is het weer spannend hoe snel ik bij de 'up' kan komen.
Ik ben links, vlieg mode 2 en gooi een model op met rechts. Ik geloof zelfs dat ik al opgooide met rechts lang geleden toen ik nog geen RC vloog... Maar dat is dus ook altijd snel grijpen. Het heeft een tijd geduurd tot ik niet meer aan een clublid vroeg om voor me op te gooien. En een eerste vlucht van een nieuw toestel zal ik altijd iemand anders vragen voor me op te gooien.

Ik denk dat linkshandigen meestal meer met rechts kunnen dan rechtshandigen met links, omdat je altijd te maken hebt met rechtshandig gereedschap, dat begint al met speelgoed.
Ik herinner me dat ik toen ik klein was een helicoptertje had aan een bowdenkabel met een zwengeltje waarmee je de rotor bediende. Het zwengeltje moest je draaien met je rechterhand. Aanvankelijk vond ik het veel makkelijker om het helicoptertje op z'n kop te laten vliegen, draaiend met links... maar uiteindelijk lukte het me toch ook met rechts...

O ja, ik heb een paar zwevers met alleen hoogte en rudder. Die heb ik zo geprogrammeerd dat het rudder rechts zit, mode 4 dus. Hoewel je een bocht met rudder anders aanstuurt dan met aileron vind ik dat makkelijker; alles op 1 stick.

Laatst bewerkt:
Overigens, ik zeg altijd dat linkshandigen rechts handiger zijn dan rechtshandigen links. We moeten wel, omdat heel veel gereedschap alleen linkshandig gebruikt kan worden.
Klopt. Veel dingen gaan bij mij ook prima met rechts. Balsa/depron snijden doe ik ook met rechts als dat beter uitkomt. Knippen doe ik bij voorkeur naar lins, maar door schuin kracht uit te oefenen op de schaar waardoor hij zich gedraagt als door een rechtshandige bediend.

Ik dacht even dat ik weer op pagina 1 zat te lezen:

Ik herinner me dat ik toen ik klein was een helicoptertje had aan een bowdenkabel met een zwengeltje waarmee je de rotor bediende. Het zwengeltje moest je draaien met je rechterhand. Aanvankelijk vond ik het veel makkelijker om het helicoptertje op z'n kop te laten vliegen, draaiend met links... maar uiteindelijk lukte het me toch ook met rechts...

;)

O ja, ik heb een paar zwevers met alleen hoogte en rudder. Die heb ik zo geprogrammeerd dat het rudder rechts zit, mode 4 dus. Hoewel je een bocht met rudder anders aanstuurt dan met aileron vind ik dat makkelijker; alles op 1 stick.
Het is maar zoals je gewend bent.

Ik heb het net andersom zitten.

Een kistje zonder ailerons gaat bij mij op mode 2 en met op mode 4.

Back