Renovatie Kyosho Optima Mid

Vandaag begonnen met de renovatie van mijn oude Kyosho Optima Mid.
dit was eind jaren tachtig mijn eerste nieuwe Off-Road RC wagen.
de auto heeft jaren lang ergens in een hoekje gelegen en was nog wel in redelijk staat maar niet meer kompleet.
dit is hoe hij nu is

full

en dit is een voorbeeld zoals hij weer moet gaan worden

full

vandaag een nieuwe snaar besteld via Ebay want deze was reeds vergaan en ook niet meer aanwezig.

de eerste stap was om de auto te demonteren om zo een goede indruk te krijgen van de werkelijke staat van de onderdelen en zo te kunnen beslissen of er eventueel vervangende delen gezocht moeten worden.

full

full

alle delen uitgestald

full

de voorkant

full

de achterkant

full

de tandwielen uit het achterhuis

full

toch wel enige vorm van slijtage.....:sad:

volgende stap is de boel goed reinigen en de Aluminium delen van de groen verf ontdoen.
weet nog niet of ik het Alu dan blank laat of dit zwart laat spuiten.

word vervolgd :bye:

Laatst bewerkt door een moderator:
Leuk dat je er een bouwverslag van maakt, het blijft toch een klassieker. Persoonlijk denk ik dat het alu blank laten mooier is, ten eerste is het zoals het bedoeld is, en ten 2e, met zwart lijkt het al snel gewoon plastic, en ik vind dat het zichtbare metaal juist de auto een meer "High Tech look" geeft. Jammer van de tussentandwiel, maar dat is wel een onderdeel wat vaker slijt. Ik heb hier een Optima Mid als onderdelen-donor liggen, om mijn Custom Special weer compleet te maken, maar daarvan is dit tandwiel nog slechter dan op je foto, en is ook de vertanding op het achterdiff aangetast.

Succes, en ik ga dit zeker volgen.

ja slijtage, ik kan me nog goed herineren dat je op een wedstrijd je tandwielen gewoon versleet, beginnen met een nieuw tandwiel en aan het einde van de dag gewoon weg gooien....
het tandwiel is ook al een ander als dat er standaard in zat....

Ik dacht al, wat ziet het materiaal er anders uit dan die ik erin heb. Van de witte velgen zijn trouwens ook meerdere versies, ben ik sinds vandaag achter. De ene versie heeft 3 spaken aan de binnenkant, de andere niet. Die zonder spaken scheuren sneller, zo lijkt het, maar er kan wel minder makkelijk zand in blijven hangen.

Ga je voor de body een "repro" bestellen?

Veel verschillende uitvoeringen, andere dempers, meer of minder opties standaard vanuit de doos aanwezig, zelfs met verlengd chassis, de zogenaamde LWB (Long Wheel Base) versies, die dus een langere drive belt hebben, en onder de naam "Custom" zijn uitgebracht.

@ indoorvlieger:
ja voor de Body en ook alle andere Lexan delen ga ik voor een Repro, deze zijn zlefs al lastig te vinden, maar ik heb al wat adresjes.
maar de tandwielen hebben de eerste aandacht.

@MarkyB: dit is een van de eerste versies welke zijn uitgebracht door kyosho en zoals Indoorvlieger al melde zijn er meerder versies na gekomen met ander opbouw en/of body's

Ga je de body in Canada bestellen (Team Bluegroove) of dichter bij huis?

Behalve de verschillende versies zijn er ook nog verschillen binnen 1 versie, zoals de eerder genoemde witte velgen van de gewone Optima Mid. Waarschijnlijk werden onderdelen gedurende de looptijd van de serie aangepast, of gietmallen vervangen, waardoor verschillen zijn ontstaan.

Gr. Henk

de Aluminium delen van hun groene verf ontdaan....

full

ziet er al beter uit, nog een beetje extra oppoetsen...:razz:

@ Indoorvlieger:
ik denk dat ik dichter bij huis blijf (Engeland).
Canada is duur met verzendkosten tov Engeland en de prijs is ook ietsjes duurder en ik weet niet of je vanuit Canada nog met invoer te maken kan krijgen zoals soms uit de VS

Dat ziet er al goed uit, Jan. Waar ga je het alu mee oppoetsen?

Wat zijn de verzendkosten vanuit Engeland? Ik zit voor mijn Custom Mid ook aan een nieuwe body te denken.

voor het oppoetsen, ja ik werk bij DE vliegtuigbouwer van Nederland en daar hebben ze mooie middelen op Alu op te poetsen, maar ik wil geen chroom-look.

verzendkosten vanuit Engeland is uit het hoofd iets van 4 euro of zo, ik kijk thuis nog wel even voor een adres.

de tandwielen uit het achterhuis

full

toch wel enige vorm van slijtage.....:sad:

Had je al een oplossing voor dat tandwiel gevonden? Ik kom zelf ook wat onderdeeltjes te kort om mijn Custom Mid helemaal origineel te maken, waaronder 1 schroefje van de belt covers, zo'n kleine 2.6mm x 6 mm, met fijne draad, en 1 van de schroeven om de achterspoiler mee vast te zetten, M3 x 30, fijne draad. Ik kan vervangers gebruiken, maar nadeel is dat je dan misschien net een iets andere kop op de schroef hebt, en dat valt weer op.

Ik had ook al gezien dat ze niet erg makkelijk verkrijgbaar zijn. Zelf vandaag ook een setje besteld, of om mijn "donor-auto" ooit weer rijdend te kunnen maken, of om die in mijn Custom te vervangen, wanneer deze toch een keer versleten raakt. Heb je de delrin versie of origineel?

Ik dacht trouwens dat je diff er nog wel redelijk uitzag, of valt dat toch tegen? Helaas nog lastiger te vinden dan dat tandwiel, meestal zie je kogeldiffs.

ik krijg nu de Delrin versie
en over dat Diff tandwiel, dat is dus de reden dat ik twijfel, er zit wel slijtage op maar niet zo erg als het center tandwiel.
ff kijken als alles binnen is hoe dat het loopt met elkaar.....

Vind ik ook wel beter passen, en dan heeft de transmissie het ook meteen iets minder zwaar. Ik heb zelf helaas weinig oude brushed motoren, vooral nieuwe, maar dan meestal van het type dat niet te demonteren is en niet te vertimen. Een paar keer een leuke verzameling te koop zien staan, maar dan steeds in de VS, en of torenhoge verzendkosten, of de verkoper wilde niet eens naar Europa versturen. Maar goed, dat valt buiten dit bouwverslag.

Nog even navraag gedaan naar het achterdiff, maar helaas is daar geen reproductie versie van te krijgen, zoals wel met het tussentandwiel het geval is.

Accu een stickpackje, of wel lipo?

ik werk voorlopig alleen nog maar met NIMH accu's, heb me nog niet aan Lipo durven wagen....
mede ook door een beperkt budget en meerder plannen op RC gebied...

Back