[Renovatie-verslag] GWS Formosa

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door prop-er, 12 feb 2006.

  1. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.014
    Locatie:
    Moordrecht
    Naar aanleiding van mijn vraag cq opmerking over brevetvliegen met een elektro-kist (de discussie is nog altijd actief) noemde ik de GWS Formosa als een mogelijk geschikte kandidaat om nette figuren mee te vliegen. Theo bood mij aan zijn Formosa gratis over te nemen. Nou woont hij niet bepaald om de hoek (Limburg), maar toevallig had ik een paar weken later een vakantie in de Ardennen gepland. Op de heenreis zijn we even bij Theo en zijn gezin op de koffie geweest. Erg makkelijk als je twee minuten rijden van de A2 woont! We hebben trouwens heerlijk gesmuld in het plaatselijke restaurant! (grote maaltijden, en lage prijzen)

    Afijn, eenmaal weer thuisgekomen de Formosa eerst maar eens goed bekeken. Alle roeren hebben schade, de scharnieren zijn van niet al te beste kwaliteit, de vleugel sluit niet netjes aan op de romp, de plastic motorkap heeft een gat, en de motorsteun is van erbarmelijke kwaliteit. Verder vind ik dat er nogal wat flex in de romp zit.

    Kortom, deze Formosa heeft een zwaar leven achter de rug. Hij schijnt van oorsprong bij Niek vandaan te komen. Theo heeft hem van Niek overgenomen, maar het model kon hem niet bekoren. (“Niet echt m’n type”)

    Hier een paar foto’s van de Formosa zoals ik deze van Theo kreeg:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Zoals ik al reeds eerder zei, moet de GWS mij helpen m’n brevet te halen. Ik heb eens met een scherp oog het model bekeken, en kom tot de volgende modificaties:

    - Alles repareren wat beschadigt is en alle kieren, sleuven, gaten, krassen en beschadigingen glad plamuren.
    - Hoogte- en richtingroer vernieuwen en vergroten, en modificeren naar balancerend roer. (3D roeren)
    - Staart verstijven
    - Voor- en achterzijde romp verstijven
    - Onderzijde vleugel en alle roeren met 20 grams glasdoek verstevigen
    - Vleugel netjes laten aansluiten op romp
    - Hele model blank schuren, en opnieuw spuiten

    De Formosa gaat aangedreven worden met een 50 grams MPJet AC 28/7-30D. Volgens flyingmodels.org levert deze motor op een 9x6 APC-E prop 840 gram stuwkracht en 78 km/u tipsnelheid, bij een verbruik van 16A op een 3S Lipo pakket (170 watt). Ik heb twee ELE-Model 2200mah 3S pakketten (RCTechnics) aangeschaft. Altijd handig om een reserve accu te hebben, als je eerder dan verwacht je volgende brevetvlucht moet maken. Verder komen er vier 9gr towerpro servo's in. Het landingsgestel komt te vervallen.

    Vervolgens begint het betere sloopwerk:

    [​IMG]
    [​IMG]

    Ik heb een afgietsel gemaakt van het motorkapje:

    [​IMG]

    Verse (depron) roeren:

    [​IMG]

    Geplamuurde vleugel:

    [​IMG]

    Nog zat te doen, maar het schiet al lekker op.

    Ik nog even een aantal vrgaen aan Niek of Theo:

    - Hebben jullie ook de 2200 mah 3S lipo gebruikt?
    - Was de accu een beetje scheef vanaf de bovenzijde in het schuim gestoken?
    - Was het zwaartepunt op deze wijze correct?
     
  2. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Ik had een 3s kokam 2000 pakket in de cockpit liggen en als motor een typhoon 15 erin. Het zwaartepunt was daarmee voor mij perfect.

    Was de hafenstube toch al open, dat wisten wij niet zeker? idd goede maaltijden voor weinig geld. Daarom is het er normaal ook altijd zo druk.
     
  3. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Goh, waar dat allemaal wel niet terecht komt :D

    Voor dat weinige geld niet makkelijker een nieuwe kunnen kopen? ;)

    Ik had er 3s1500 in.
    De 6 3D motor bleek geen geschikte keuze.
     
  4. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Zorg er wel voor dat je hem licht houd, dus ook eventuele versterkingen niet overdrijven.

    Tja Niek, daar krijg ik en heel mooie tekening van een Pond Racer voor terug
     
  5. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    theo wat doe jij toch met die toestellen ? :wink:

    ik herinner me een geel ding wat ook al in dezelfde "dood maar vliegt nog" staat was :D
     
  6. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Ha gerard, die formosa heb ik niet veel mee gedaan, :eek: het toestel heeft bij mij maar 5 of 6 vluchten gemaakt. Ik heb daar alleen die motordrager op in elkaar geknutselt en weer verbouwt omdat het toch niet sterk genoeg bleek.

    Die gele is de Airdancer, die doet het nog steeds, en is niet kapot te krijgen. Die Airdancer is ook al ruim 15jaar oud.
     
  7. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    he,
    das een goed ide van op voorhand een malleke te maken van de neuskap:p

    wanneer er breuk is direct nieuwe maken:p
    nu zit ik met een vragje ik heb hem nu aangeschaft en heb de fietsbel met KV1260 en een 15amp regelaar en 3c lipo 1500mah15c

    welke prop moet ik gebruiken? slowfly?hyperdrive?? en welke maat?
    in het formosatopic spreekt men over wel 10 verschillende props??


    voor een 2deformosa word de standaardaandrijving gebruikt met 10amp regelaar en gewone batterijen, zal deze prop hetzelfde zijn of nog ietske anders??

    groeten
     
  8. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Almere
    Formosa moet redelijk wat snelheid hebben, dus voldoende spoed!. Begin eens met een 8x6 prop. Als de stroom ruim onder 10A blijft kan je 9x7 proberen.

    Die fietsbel met 3s1500 komt overeen met wat Niek heeft geprobeert. Gaat wel, maar is ook niet extreem.
    De betere uitvoeringen vliegen met motoren die 15A leuk vinden. Voorbeelden hier genoemd zijn typhoon 15/10 of die MPjet.
     
  9. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    is ook niet bedoeld om extreem te gaan.maar die zou het toch wat beter moeten doen dan de standaard motor? ofniet? greetz


    bedankt!
     
  10. Nico Peursum

    Nico Peursum

    Lid geworden:
    5 aug 2003
    Berichten:
    501
    Locatie:
    Emmeloord
    Wat is extreem? Met mijn AXI 2212/34 met 10x7 prop en 10 Amp kan ik een 1200mAh pakket van 92gram gebruiken: Laag vlieggewicht en voldoende vermogen voor ongelimiteerd vertikaal vliegen.

    Dat malletje voor reserve kapjes is inderdaad wel handig. Ik heb vorig jaar uit de states 2 kapjes over laten komen voor 10 euro en ben nu inderdaad al weer aan de laatste toe.

    Mooie reparatie!
     
  11. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.014
    Locatie:
    Moordrecht
    Ik inmiddels tot twee keer toe een poging gedaan het kapje te vormen uit een 2 liter cola fles. (El Cheapo van de Lidl).

    Het PP krimpt behoorlijk, maar niet voldoende om een mooi kapje te verkrijgen.

    Ik heb nog een meter krimpbuisfolie (voor accupakketten, bij ACW gekocht) waarmee ik het opnieuw ga proberen.

    Er zit nu een CF buis in de staart, en twee 3mm CF staaf langs de binnenzijde van de rompzijkant gelijmd.

    Nu nog even een mooie 0,7mm triplex accubox ontwerpen en maken.
     
  12. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Proper? Ook wel eens aan het GEWICHT gedacht?
     
  13. lespinoy

    lespinoy

    Lid geworden:
    27 okt 2004
    Berichten:
    1.036
    Locatie:
    belgie
    zal niet lukken denk ik, met een 9*5 blijf je maar net onder de 10 A (9,8A om precies te zijn). 8*6 werkt wel perfekt
     
  14. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.014
    Locatie:
    Moordrecht
    Niek,

    Nadat ik alle toevoegingen heb aangebracht leg ik de Formosa in mijn antigravitatiemachine om het gewicht te halveren.
     
  15. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    Harold wrote:
    Als de stroom ruim onder 10A blijft kan je 9x7 proberen.


    zal niet lukken denk ik, met een 9*5 blijf je maar net onder de 10 A (9,8A om precies te zijn). 8*6 werkt wel perfekt

    dus een 8*6 moet goed lukken??
    en is dit dan een slowfly prop??

    ik heb uit het originele topic de volgende meestvoorkomende props gehaald 10*4.7/10*6/9*4.7/9*7 en de 8*6

    maar volgens jullie past enkel die laatste?

    het is de fietsbel 1260kv en 15amp regelaar ik heb wel de keus tussen 2 of 3 cellen 1500mah
    wat zou hier dan beste keus zijn??

    groeten en succes met de renovatiewerken! vanmiddag begin ik met de opbouw van mijne.
    geeft ge helm ook een ander kleurtje?of hoe werk je hem af?

    greetz
     
  16. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.014
    Locatie:
    Moordrecht
    De accubox is klaar. Weegt in totaal 4 gram. Deze wordt op twee balsa railtjes gemonteerd met kleine schroeven. Zo kan ik altijd het zwaartepunt aanpassen door de accubox te verschuiven over de rails. De accu zit middels twee strookjes klittenband die over de accu heen zijn getrokken geborgd.

    Sorry Niek, maar ik heb zo'n hekel aan loszittende accu's. Ik moest er gewoon even een nette oplossing voor verzinnen.

    Ik heb een tijd geleden een foto bewaard van een ikarus kistje in de hal van Alphen. (kwam ik tegen op dit forum) Wit depron met van donker naar lichtgroen verlopende strepen op vleugel en staart.

    Ik ga zoiets ook met de Formosa doen, maar dan andere kleuren. Donker naar lichtblauw aan de bovenzijde, rood-geel aan onderzijde.
     
  17. Hey

    Vele maanden verder, maar 'k zou toch wel eens willen weten of het vliegt inmiddels.

    Gr. Marten
     
  18. Gor

    Gor

    Lid geworden:
    6 jun 2007
    Berichten:
    664
    Locatie:
    Meeuwen
    ik zou dit eigenlijk ook wel willen weten!
     
  19. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.014
    Locatie:
    Moordrecht
    Tssss. Degenen die mij een beetje kennen, weten het antwoord al.

    Hij staat er nog precies zo bij als waar ik toen gebleven was. Heb voorlopig ook nog even geen zin om er veel tijd in te stoppen. Te veel andere leuke modellen.

    Vincent
     
  20. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    Inmiddels zijn we weer 2 jaar verder, vliegt de Formosa weer?

    Ben benieuwd naar een oplossing voor de motorsteun (Axi 2212/34), heeft iemand een tip?
     

Deel Deze Pagina