Reparatie epoxy romp

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Theo, 3 sep 2002.

  1. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Hallo allemaal. Nieuw op dit forum maar zie direkt al veel bekenden. Voor diegene die niet op dat andere forum zitten de volgende vraag:

    In onze Lift off XXS zitten in de romp diverse flinke scheuren. Ik wil dit uitfrezen en vullen met epoxy en aan de binnenkant een matje. Ik heb ooit gehoord dat de buitenkant van de romp ( de eerste laag die in de mal aangebracht word) Gellycoat is. Een soort witte toplaag. Dit wil ik ook gebruiken om de schade zo mooi mogelijk te herstellen. Waar is dit te krijgen of wie weet een mooi alternatief om het zo mooi mogelijk weg te werken.

    Alvast bedankt maar weer
     
  2. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.223
    Locatie:
    Almere
    Gellcoat is een hars met wat vulstof en kleurstof die als eerste in de mal wordt geharst.

    Probleem met gellcoat is dat het naderhand lastig is om de juiste kleur weer te krijgen. Zelfs als je de orginele gellcoat gebruikt is de romp waarschijnlijk al iets verkleurt.

    Tegenwoordig wordt in de modelbouw soms ook wel een laagje 2-komponentenlak in de mal gespoten i.p.v. gellcoat. Is een stuk lichter en fraaier van kleur.
    Gellcoat kan je als het wat onregelmatig uit de mal komt achteraf door schuren en polijsten nog bijwerken (In de grote zweefvliegerij staan ze er weken op te schuren :cry: ). Met lak kan dat niet, dus alle onregelmatigheden van de mal en verwerking blijven zichtbaar :( .

    Gewoon geheel of gedeeltelijk (leuk motiefje :D ) lakken geeft meer kans op een mooi resultaat.
     
  3. Biggles

    Biggles Guest

    Hallo Theo,

    Harold heeft je al mooi uitgelegd wat zo'n gelcoat is.
    Het is een soort viskeuze "polyester-blubber" waar je kleurstof (meestal zo'n 15 à20% pigment) kan aan toevoegen. Voor het te laten harden moet je er een harder aan toevoegen (meestal 2%, de harder is vloeibaar).

    Het is beter zo'n gelcoat te gebruiken en zelf niets te gaan brouwen met gewone polyester omdat die gelcoat impakt-bestendiger is en dus minder snel zal barsten.

    Een dunne laag volstaat, maar ook niet te dun, anders kan je er door kijken.

    Weet ook dat de polyster en epoxy krimt met het harden, dit is maar een paar percent, epoxy krimt iets minder dan polyester.

    Op de gelcoat komen vervolgens de glasmatten (of koolstofmatten):

    -Om te voorkomen dat de vezelstructuur door de gelcoat zichtbaar wordt plaatst men soms eerst een "oppervlakte-mat", dit is een zeer dunne mat die je kan vergelijken met cigarettenpapier. Het plaatsen van een oppervlakte-mat is niet echt noodzakelijk.

    -daarna komen de gewone glasmatten

    Deze glasmatten moeten goed ge-imprgneerd worden met het gebruikte hars (polyester of epoxy). Je mag het hars er niet opsmeren, maar je
    moet het er indoppen met je borstel. Dit doe je best met een stijvere verfborstel. Je moet er net zoveel opdoen als nodig, niet meer!
    Een hoger vezel-hars-percentage geeft een hogere sterkte, dus hars zonder vezels is ongewenst, alsook luchtbelletjes.

    Je kan voor je herstelling best een kleine mal maken die het negatief is van wat je gaat herstellen en die aan de buitenkant op de romp plaatsen, op de plaats waar je gaat herstellen. Zo bekom je later een glad oppervlak.

    BELANGRIJK: smeer die mal eerst in met een loswas zodat je mal later niet aan je romp kleeft!!

    detail: epoxy en polyester zijn giftig, epoxy het meest. Epoxy stinkt ook veel minder dan polyester.

    Veel geluk!!

    Groeten


    Biggles[/img]
     

Deel Deze Pagina