Reparatie gebroken romp Ventus 5.5 meter

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door Bartdr1, 28 okt 2017.

  1. Bartdr1

    Bartdr1

    Lid geworden:
    27 dec 2009
    Berichten:
    344
    Locatie:
    Westmalle (tussen Antwerpen en Turnhout)
    Cockpitkap losgekomen, meteen losgekoppeld van de sleper, wiel in, rechtuit geland, te ver, bietenveld in --> romp van mijn Ventus 2C van Graupner volledig doorgebroken ongeveer 20 cm voor aanvorming van het kielvlak. Doodjammer, maar dat kunnen we niet meer terugdraaien :-(

    Moet er nu natuurlijk wel mee aan de slag.
    Optie 1: een romp bij Mibo kopen --> > 600 Euro
    Optie 2: elders een romp kopen
    Optie 3: repareren

    Wat dat repareren betreft, probeer ik in te schatten
    a) wat de tijdsbesteding zou zijn (ook in verhouding tot een nieuwe romp voorzien en in orde maken)?
    b) welke methode?
    c) of de reparatie sterk genoeg zou zijn?

    Ik probeer eens het ganse verhaal van de reparatie uit te schrijven zoals ik het voor ogen heb, maar niet kan inschatten of dit goed zou komen...
    1. Styrodur gaan kopen.
    2. Daarvan staander maken die de romp mooi stabiel en recht positioneert tov de staart.
    3. De romp vrij maken van de 2componenten lak aan de breuk
    4. De romp binnenin goed opschuren aan de breuk.
    5. Zorgen dat de romp +- op elkaar past.
    6. Stuk heel dunne (0.2 mm) carbon of glasvezelplaat op maat maken zodat het opgerold ruim de breuk bedekt. Volgens mijn bron (onder) een truuk van de Hollanders op de Wasserkuppe ;-)
    7. Die plaat drenken en met een trekbandje kleiner dan de diameter van de romp opspannen
    8. In de romp steken en de romp bijna helemaal tegen tegen elkaar duwen (uitgelijnd).
    9. De trekband stuk knippen zodat de plaat zich ontrolt. Dat mag ook een glasvezelplaat zijn...
    10. Met secondenlijm de raakpunten van de romp bevochtigen.
    11. De romp tegen elkaar duwen en 24 uur laten drogen.
    12. Buiten grootste deel rond breuk in een soort V wegschuren; Dus aan de breuk de epoxy/glavezel tot bijna niets wegschuren en minder en minder wegnemen van de breuk weg.
    13. Glasvezelstukjes van 50 gram/meter 2 op 2 cm knippen en daarmee de V goed overlappend en nat in nat in hars dichtleggen.
    14. Smeren, schuren, smeren, ..
    15. Lokaal spuiten

    Is een uitbreiding tov de Blaetzli-methode (https://www.swiss-composite.ch/pdf/i-blaetzlitechnik.pdf) door de opgerolde carbon- of glasvezelfplaat die eigenlijk alleen maar wat bijsteunt, vooral tijdens het aanbrengen van de glasvezelstukjes.

    Hier de bron:

    Reparieren von gebrochenen GFK-Rümpfen

    Hi,

    aus gegebenem Anlass [​IMG] musste ich mich mit der Reparatur eines gebrochenen Ventus2c-Rumpfes auseinandersetzen ...

    Unter Swiss-Composite ist die sogenannte Blätzli-Technik sehr gut beschrieben. Man findet das dort, wenn man sich durch die Menüs in folgender Abfolge hangelt: DokumentationenSuterHobbyinfosReparieren von GFK-Modellflugzeugrümpfen "Blätzlitechnik". [​IMG]

    Was dort aber nicht beschrieben ist: Wie kann man die beiden Teile des Bruches einigermaßen zueinander ausrichten und fixieren, um dann die Blätzlitechnik anzuwenden? [​IMG]

    Dazu habe ich einen Trick verwendet, den mir Holländer auf der Wasserkuppe verraten haben:

    Ich habe eine 0,2 mm dicke CFK-Platte gerollt und auf der einen Seite so in den Rumpf eingeharzt, dass ca. 5 cm als Röhre draußen stehen bleiben. Beim Einharzen habe ich zur Unterstützung von innen einen Luftballon aufgeblasen, damit die Platte schön an die Rumpfinnenwand gedrückt wird.

    Auf diese Röhre kann dann das andere Teil komfortabel draufgeschoben, ausgerichtet und bearbeitet werden. [​IMG]

    benieuwd naar jullie opinie!

    a) wat de tijdsbesteding zou zijn (ook in verhouding tot een nieuwe romp voorzien en in orde maken)?
    b) welke methode?
    c) of de reparatie sterk genoeg zou zijn?
     
  2. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Mocht je hem zelf gaan repareren, wat is dan je uurtarief ? Als je vind dat het te duur wordt, zou ik voor een nieuwe romp gaan. Het is hobby toch ?
     
  3. Bartdr1

    Bartdr1

    Lid geworden:
    27 dec 2009
    Berichten:
    344
    Locatie:
    Westmalle (tussen Antwerpen en Turnhout)
    Eerder gevoelsmatig. Maar het zou fijn zijn als ik er toch vooraf al wat zicht op zou hebben of we over een paar dagen, over een paar weken of over een paar maanden avondwerk spreken.
     

Deel Deze Pagina