Yow gang,
Op hellingzweefvakantie in Frankrijk heb ik in juni mijn Europhia gemidaired (van het werkwoord midairen ;-)
In één van de vleugeltippen was een kap tot op de ligger, er zaten zelfs stukken aanvalsboord in mijn ligger geperst. Daarnaast was de vleugel ook uitgebroken uit de romp. De brug van de romp, die de vleugel vanvoor vasthoud was helemaal opengebarsten.
Hier volgt het reparatieverslag, in de hoop dat anderen hier misschien hulp aan hebben
Het vliegtuig was zelf gemaakt in mallen. Omdat de mallen van de vleugel nog in gebruik waren voor andere Europhia's te bouwen en omdat ik wou weten of ik het zonder kon, heb ik de vleugel gerepareerd door eerst op de vleugel kleine malletjes te maken.
Ongeveer zoals hier in post 15 beschreven staat GFK-Fläche reparieren - RC-Network
Owkay, eerst de vleugel
De schade!
Eerst werd de schaal van de vleugel recht doorgeslepen, zodat de rafelige randen weg waren en zodat ik overal goed aan kon. Op de fotos is te zien hoe ik alles recht heb geslepen tot aan de ligger. Nadien heb ik het gerafeld stuk boven de ligger ook nog weggefreesd.
Op de laatste foto is het stuk aanvalsboord dat in de ligger steekt goed te zien. Ik moest een tang gebruiken om dat stukje er te kunnen uittrekken.
Wanneer de randen recht waren gemaakt, heb ik de bovenkant van de vleugel, langs buiten naast de inkeping ingesmeerd met losmiddel. Ook werd er een beetje losmiddel aan de aanvalsboord gedaan en aan de onderkant. Daarna werden er glasmatten met epoxyhars op de vleugel gelamineerd. Ik heb 4 matten van 105g/m² gebruikt. Tussen de 2e en de 3e mat werden diagonaal enkele carbon rovings gelegd, om een torsiestijf malletje te verkrijgen. Wanneer de epoxy droog was, heb ik de mal af de vleugel genomen en met een slijpschijfje op maat gesneden. Daarna werd het malletje ook ingesmeerd met losmiddel.
In de vleugel werd voordat de mal tegen de vleugel gezet werd nog wat hout van de schalen weggefreesd. Dit zodat enkel de buitenste laag van de schaal overbleef! Daarna werd de mal met veel plakband op de vleugel getaped. De vleugel werd rond de beschadiging ook helemaal ingesmeerd met losmiddel, zodat wanneer gemorste epoxy gemakkelijk verwijderd kan worden.
Op de laatste foto is goed te zien dat er nog hout is weggefreesd.
Het malletje werd daarna langs de binnenkant geschilderd met ingekleurde licht verdikte epoxy. Daarna werd er een glasmat van 105g/m², hetzelfde als de buitenste laag normaal was, ook met ingekleurde epoxy aangebracht. Daarna een op voorhand op maat gesneden stukje balsa van 1.5mm en daarna terug een glasmat van 105g/m², die overlapt met de schaal naast het gerepareerde stuk. In de aanvalsboord werden nog enkele carbon strengen gelegd.
Wanneer dit droog was, werd het malletje af de vleugel gehaald. Omdat ik geen gelcoat gebruikt heb zitten er wel enkele grote luchtbellen in. Ik heb dan nog wat verdikte ingekleurde epoxy in de grootste luchtbellen gedaan en het malletje er terug opgezet. Wanneer het malletje eraf kwam waren er nog enkele kleine putjes over, maar ik ben toch best tevreden met het resultaat. Daarna werd op de onderkant een mal gemaakt voor de onderzijde. Omdat ik geen carbon rovings meer had, behalve dan een beetjs voor de romp te repareren, heb ik maar restjes carbon tussen de lagen glasmat gebruikt.
Vleugelbovenkant na de luchtbellen te hebben toegestopt. Rechts het malletje van de bovenkant, links het nog niet bijgeslepen malletje van de onderkant.
Om de onderkant toe te maken had ik een probleem. De bovenkant was al toe, dus ik kon de matten van de onderkant er niet insoppen. Bij de reparatie op het Duitse forum laat men de aanvalsboord open en werkt men langs daar. Nadien zet met een balsa blok in de aanvalsboord. Dit vond ik echter maar een matig goed idee.
Eerst heb ik dan een stuk balsa van 1.5mm dikte op maar gesneden, zodat het in de weggefreesde uitsparingen in het hout van de schaal past, en heel het gat toedekt. Daarna heb ik dit stuk hout in 3 ongeveer gelijke stukken gesneden. Dan heb ik het eerste stuk, dat tegen de ligger zit, er met dunne cyanolijm ingeplakt. Er was nog meer als voldoende plaats om te werken, dus dan heb ik het 2e stuk er ook ingeplakt.
Daarna heb ik op een stuk plastiek (vershoudfolie) een glasmat van 105g/m² ingesopt met epoxy. De plastiek werd dan uitgesneden juist rond de mat. Met een pincet en mijn vingers werd de mat die op de plastiek folie lag dan door de opening in de vleugel geschoven, en langs binnen tegen de balsa aangedrukt, met de achterkant van een penseel. De mat overlapt de schalen en het gerepareerde stuk, en ook het nog overschietende gat. Dan, werd het laatste stukje balsa op de natte glasmat gelegd, en aan de zijkanten met een klein druppeltje cyano vastgezet.
In de mal voor de onderkant werden ondertussen met ingekleurde epoxy 2 glasmatjes van 105g/m² gelamineerd. Wanneer alles droog was werd het gelamineerd stukje op maat gesneden om over het hout in de vleugel te passen. In dit stukje zitten ook weer luchtbellen omdat ik geen gelcoat gebruikt heb. Voor de onderkant is dat echter minder erg. Het zwart was toch al met een spuitbus gespoten, dus ik kon dit wegplamuren en daarna spuiten.
Wanneer het stukje schaal op maat gesneden was, werd het met 30 minuten epoxy op zijn plaats gelijmd. Nadien werden de luchtbellen en randen opgeplamuurd. Dan werd de zwarte band opgeschuurd, en werd hij terug netjes zwart gespoten.
Nu zie je enkel tegen het licht nog wat heel kleine ribbeltjes van de plamuur en krassen van het schuren
De bovenkant heb ik dan nog met een heel fijn schuurpapiertje glad geschuurd, endaarna met polijstmiddel voor autos glad gemaakt
Op hellingzweefvakantie in Frankrijk heb ik in juni mijn Europhia gemidaired (van het werkwoord midairen ;-)
In één van de vleugeltippen was een kap tot op de ligger, er zaten zelfs stukken aanvalsboord in mijn ligger geperst. Daarnaast was de vleugel ook uitgebroken uit de romp. De brug van de romp, die de vleugel vanvoor vasthoud was helemaal opengebarsten.
Hier volgt het reparatieverslag, in de hoop dat anderen hier misschien hulp aan hebben

Het vliegtuig was zelf gemaakt in mallen. Omdat de mallen van de vleugel nog in gebruik waren voor andere Europhia's te bouwen en omdat ik wou weten of ik het zonder kon, heb ik de vleugel gerepareerd door eerst op de vleugel kleine malletjes te maken.
Ongeveer zoals hier in post 15 beschreven staat GFK-Fläche reparieren - RC-Network
Owkay, eerst de vleugel
De schade!
Eerst werd de schaal van de vleugel recht doorgeslepen, zodat de rafelige randen weg waren en zodat ik overal goed aan kon. Op de fotos is te zien hoe ik alles recht heb geslepen tot aan de ligger. Nadien heb ik het gerafeld stuk boven de ligger ook nog weggefreesd.
Op de laatste foto is het stuk aanvalsboord dat in de ligger steekt goed te zien. Ik moest een tang gebruiken om dat stukje er te kunnen uittrekken.
Wanneer de randen recht waren gemaakt, heb ik de bovenkant van de vleugel, langs buiten naast de inkeping ingesmeerd met losmiddel. Ook werd er een beetje losmiddel aan de aanvalsboord gedaan en aan de onderkant. Daarna werden er glasmatten met epoxyhars op de vleugel gelamineerd. Ik heb 4 matten van 105g/m² gebruikt. Tussen de 2e en de 3e mat werden diagonaal enkele carbon rovings gelegd, om een torsiestijf malletje te verkrijgen. Wanneer de epoxy droog was, heb ik de mal af de vleugel genomen en met een slijpschijfje op maat gesneden. Daarna werd het malletje ook ingesmeerd met losmiddel.
In de vleugel werd voordat de mal tegen de vleugel gezet werd nog wat hout van de schalen weggefreesd. Dit zodat enkel de buitenste laag van de schaal overbleef! Daarna werd de mal met veel plakband op de vleugel getaped. De vleugel werd rond de beschadiging ook helemaal ingesmeerd met losmiddel, zodat wanneer gemorste epoxy gemakkelijk verwijderd kan worden.
Op de laatste foto is goed te zien dat er nog hout is weggefreesd.
Het malletje werd daarna langs de binnenkant geschilderd met ingekleurde licht verdikte epoxy. Daarna werd er een glasmat van 105g/m², hetzelfde als de buitenste laag normaal was, ook met ingekleurde epoxy aangebracht. Daarna een op voorhand op maat gesneden stukje balsa van 1.5mm en daarna terug een glasmat van 105g/m², die overlapt met de schaal naast het gerepareerde stuk. In de aanvalsboord werden nog enkele carbon strengen gelegd.
Wanneer dit droog was, werd het malletje af de vleugel gehaald. Omdat ik geen gelcoat gebruikt heb zitten er wel enkele grote luchtbellen in. Ik heb dan nog wat verdikte ingekleurde epoxy in de grootste luchtbellen gedaan en het malletje er terug opgezet. Wanneer het malletje eraf kwam waren er nog enkele kleine putjes over, maar ik ben toch best tevreden met het resultaat. Daarna werd op de onderkant een mal gemaakt voor de onderzijde. Omdat ik geen carbon rovings meer had, behalve dan een beetjs voor de romp te repareren, heb ik maar restjes carbon tussen de lagen glasmat gebruikt.
Vleugelbovenkant na de luchtbellen te hebben toegestopt. Rechts het malletje van de bovenkant, links het nog niet bijgeslepen malletje van de onderkant.
Om de onderkant toe te maken had ik een probleem. De bovenkant was al toe, dus ik kon de matten van de onderkant er niet insoppen. Bij de reparatie op het Duitse forum laat men de aanvalsboord open en werkt men langs daar. Nadien zet met een balsa blok in de aanvalsboord. Dit vond ik echter maar een matig goed idee.
Eerst heb ik dan een stuk balsa van 1.5mm dikte op maar gesneden, zodat het in de weggefreesde uitsparingen in het hout van de schaal past, en heel het gat toedekt. Daarna heb ik dit stuk hout in 3 ongeveer gelijke stukken gesneden. Dan heb ik het eerste stuk, dat tegen de ligger zit, er met dunne cyanolijm ingeplakt. Er was nog meer als voldoende plaats om te werken, dus dan heb ik het 2e stuk er ook ingeplakt.
Daarna heb ik op een stuk plastiek (vershoudfolie) een glasmat van 105g/m² ingesopt met epoxy. De plastiek werd dan uitgesneden juist rond de mat. Met een pincet en mijn vingers werd de mat die op de plastiek folie lag dan door de opening in de vleugel geschoven, en langs binnen tegen de balsa aangedrukt, met de achterkant van een penseel. De mat overlapt de schalen en het gerepareerde stuk, en ook het nog overschietende gat. Dan, werd het laatste stukje balsa op de natte glasmat gelegd, en aan de zijkanten met een klein druppeltje cyano vastgezet.
In de mal voor de onderkant werden ondertussen met ingekleurde epoxy 2 glasmatjes van 105g/m² gelamineerd. Wanneer alles droog was werd het gelamineerd stukje op maat gesneden om over het hout in de vleugel te passen. In dit stukje zitten ook weer luchtbellen omdat ik geen gelcoat gebruikt heb. Voor de onderkant is dat echter minder erg. Het zwart was toch al met een spuitbus gespoten, dus ik kon dit wegplamuren en daarna spuiten.
Wanneer het stukje schaal op maat gesneden was, werd het met 30 minuten epoxy op zijn plaats gelijmd. Nadien werden de luchtbellen en randen opgeplamuurd. Dan werd de zwarte band opgeschuurd, en werd hij terug netjes zwart gespoten.
Nu zie je enkel tegen het licht nog wat heel kleine ribbeltjes van de plamuur en krassen van het schuren
De bovenkant heb ik dan nog met een heel fijn schuurpapiertje glad geschuurd, endaarna met polijstmiddel voor autos glad gemaakt
Laatst bewerkt: