Reparatieverslag Europhia I F3B/J

Yow gang,

Op hellingzweefvakantie in Frankrijk heb ik in juni mijn Europhia gemidaired (van het werkwoord midairen ;-)

In één van de vleugeltippen was een kap tot op de ligger, er zaten zelfs stukken aanvalsboord in mijn ligger geperst. Daarnaast was de vleugel ook uitgebroken uit de romp. De brug van de romp, die de vleugel vanvoor vasthoud was helemaal opengebarsten.

Hier volgt het reparatieverslag, in de hoop dat anderen hier misschien hulp aan hebben :)

Het vliegtuig was zelf gemaakt in mallen. Omdat de mallen van de vleugel nog in gebruik waren voor andere Europhia's te bouwen en omdat ik wou weten of ik het zonder kon, heb ik de vleugel gerepareerd door eerst op de vleugel kleine malletjes te maken.

Ongeveer zoals hier in post 15 beschreven staat GFK-Fläche reparieren - RC-Network

Owkay, eerst de vleugel

De schade!

P7011318.JPG



P7011319.JPG




Eerst werd de schaal van de vleugel recht doorgeslepen, zodat de rafelige randen weg waren en zodat ik overal goed aan kon. Op de fotos is te zien hoe ik alles recht heb geslepen tot aan de ligger. Nadien heb ik het gerafeld stuk boven de ligger ook nog weggefreesd.


P7011323.JPG



P7011324.JPG



P7011325.JPG




Op de laatste foto is het stuk aanvalsboord dat in de ligger steekt goed te zien. Ik moest een tang gebruiken om dat stukje er te kunnen uittrekken.
Wanneer de randen recht waren gemaakt, heb ik de bovenkant van de vleugel, langs buiten naast de inkeping ingesmeerd met losmiddel. Ook werd er een beetje losmiddel aan de aanvalsboord gedaan en aan de onderkant. Daarna werden er glasmatten met epoxyhars op de vleugel gelamineerd. Ik heb 4 matten van 105g/m² gebruikt. Tussen de 2e en de 3e mat werden diagonaal enkele carbon rovings gelegd, om een torsiestijf malletje te verkrijgen. Wanneer de epoxy droog was, heb ik de mal af de vleugel genomen en met een slijpschijfje op maat gesneden. Daarna werd het malletje ook ingesmeerd met losmiddel.
In de vleugel werd voordat de mal tegen de vleugel gezet werd nog wat hout van de schalen weggefreesd. Dit zodat enkel de buitenste laag van de schaal overbleef! Daarna werd de mal met veel plakband op de vleugel getaped. De vleugel werd rond de beschadiging ook helemaal ingesmeerd met losmiddel, zodat wanneer gemorste epoxy gemakkelijk verwijderd kan worden.

P9231713.JPG



P9231716.JPG



P9231718.JPG



Op de laatste foto is goed te zien dat er nog hout is weggefreesd.

Het malletje werd daarna langs de binnenkant geschilderd met ingekleurde licht verdikte epoxy. Daarna werd er een glasmat van 105g/m², hetzelfde als de buitenste laag normaal was, ook met ingekleurde epoxy aangebracht. Daarna een op voorhand op maat gesneden stukje balsa van 1.5mm en daarna terug een glasmat van 105g/m², die overlapt met de schaal naast het gerepareerde stuk. In de aanvalsboord werden nog enkele carbon strengen gelegd.

P9231720.JPG


Wanneer dit droog was, werd het malletje af de vleugel gehaald. Omdat ik geen gelcoat gebruikt heb zitten er wel enkele grote luchtbellen in. Ik heb dan nog wat verdikte ingekleurde epoxy in de grootste luchtbellen gedaan en het malletje er terug opgezet. Wanneer het malletje eraf kwam waren er nog enkele kleine putjes over, maar ik ben toch best tevreden met het resultaat. Daarna werd op de onderkant een mal gemaakt voor de onderzijde. Omdat ik geen carbon rovings meer had, behalve dan een beetjs voor de romp te repareren, heb ik maar restjes carbon tussen de lagen glasmat gebruikt.

P9291771.JPG



Vleugelbovenkant na de luchtbellen te hebben toegestopt. Rechts het malletje van de bovenkant, links het nog niet bijgeslepen malletje van de onderkant.
Om de onderkant toe te maken had ik een probleem. De bovenkant was al toe, dus ik kon de matten van de onderkant er niet insoppen. Bij de reparatie op het Duitse forum laat men de aanvalsboord open en werkt men langs daar. Nadien zet met een balsa blok in de aanvalsboord. Dit vond ik echter maar een matig goed idee.

Eerst heb ik dan een stuk balsa van 1.5mm dikte op maar gesneden, zodat het in de weggefreesde uitsparingen in het hout van de schaal past, en heel het gat toedekt. Daarna heb ik dit stuk hout in 3 ongeveer gelijke stukken gesneden. Dan heb ik het eerste stuk, dat tegen de ligger zit, er met dunne cyanolijm ingeplakt. Er was nog meer als voldoende plaats om te werken, dus dan heb ik het 2e stuk er ook ingeplakt.
Daarna heb ik op een stuk plastiek (vershoudfolie) een glasmat van 105g/m² ingesopt met epoxy. De plastiek werd dan uitgesneden juist rond de mat. Met een pincet en mijn vingers werd de mat die op de plastiek folie lag dan door de opening in de vleugel geschoven, en langs binnen tegen de balsa aangedrukt, met de achterkant van een penseel. De mat overlapt de schalen en het gerepareerde stuk, en ook het nog overschietende gat. Dan, werd het laatste stukje balsa op de natte glasmat gelegd, en aan de zijkanten met een klein druppeltje cyano vastgezet.

PA011774.JPG



In de mal voor de onderkant werden ondertussen met ingekleurde epoxy 2 glasmatjes van 105g/m² gelamineerd. Wanneer alles droog was werd het gelamineerd stukje op maat gesneden om over het hout in de vleugel te passen. In dit stukje zitten ook weer luchtbellen omdat ik geen gelcoat gebruikt heb. Voor de onderkant is dat echter minder erg. Het zwart was toch al met een spuitbus gespoten, dus ik kon dit wegplamuren en daarna spuiten.
Wanneer het stukje schaal op maat gesneden was, werd het met 30 minuten epoxy op zijn plaats gelijmd. Nadien werden de luchtbellen en randen opgeplamuurd. Dan werd de zwarte band opgeschuurd, en werd hij terug netjes zwart gespoten.

PA011776.JPG



PA011795.JPG



Nu zie je enkel tegen het licht nog wat heel kleine ribbeltjes van de plamuur en krassen van het schuren

PA021714.JPG



De bovenkant heb ik dan nog met een heel fijn schuurpapiertje glad geschuurd, endaarna met polijstmiddel voor autos glad gemaakt

PA021726.JPG
 
Laatst bewerkt:
Reparatie Romp

Reparatie Romp

Foto van de schade

P7011317.JPG



Het probleem bij de romp van de Europhia is dat de brug waar de vleugel onder zit maar héél dun is. Er zijn verschillende carbon strengen in verwerkt, maar deze zijn aan de bovenkant onderbroken, omdat de romp uit 2 helften is gemaakt. Dit is dus al vanaf dat hij nieuw was een zwak punt. Ook sluit de tand, die op de vleugel staat, heel nauw aan in de romp. Er is eigenlijk geen plaats om extra verstevigingen aan te brengen.

PA011778.JPG



Om dit te repareren heb ik eerst aan de romp weggeslepen wat kapot, uitgerafeld of niet meer nodig was. Ik heb zoveel mogelijk de nog aanwezige carbon, die niet geraakt was, laten staan. Het probleem bleef dan nog altijd dat er geen spleet was tussen de tand aan de vleugel en de romp, om verstevigingen aan te brengen.

PA011783.JPG



Daarom heb ik toch langs binnen carbon weggefreesd, zodat er nog ongeveer een dikke halve milimeter bleef staan.
Daarna heb ik in de mal van de romp 2 stukjes gemaakt. Een linker en een rechterhelft van de brug. Eerst werd er opgedikte ingekleurde epoxy in de mal gedaan. Daarna werden er 2 met epoxy doordrenkte strengen ingelegd. Ik wou een zo dun mogelijke wanddikte, maar ik had 2 strengen nodig om aan voldoende breedte te komen. Nadien werden deze stukjes op maat gemaakt, en langs binnen nog wat uitgeschuurd, om een dun stuk te krijgen.

PA011779.JPG



PA011784.JPG



De stukjes werden dan met dunne cyano op hun plaats gezet. Door het gat van de tand van de vleugel, werden vervolgens 5 met epoxy doordrenkte carbon strengen aangebracht. Ze lopen van de onderkant van de romp aan een kant, langs de burg, naar de onderkant van de romp aan de andere kant. Dit is veel beter als daarvoor. Daarna heb ik er nog wat opgedikte epoxy ingesmeerd, om zeker te zijn dat alles goed vol epoxy zat. De tand van de vleugel was op voorhand ingesmeerd met losmiddel. De vleugel werd dan op zijn plaats gezet en vastgevezen. Wanneer de epoxy droog was, heb ik de vleugel losgevezen. Met een luide 'klak' schoot hij ineens los. In de romp sluit de tand nu perfect aan. Bijna al de opgedikte epoxy is naar voor geduwd, maar de carbon strengen niet. De vleugel past nu dus rechtstreeks in de carbon!
Ook was er langs de paar spleetjes die in de buitenkant waren, tussen de stukjes, epoxy uit de romp geperst. Alles moet dus langs binnen goed vol zitten op die plaats.

Ziehier het resultaat

PA021722.JPG



PA021724.JPG



PA021725.JPG



PA0217151.JPG
 
AF!

Voila hij is terug af en bijna vliegklaar!

Eigenlijk was dat allemaal niet zo moeilijk. Je moet gewoon de tijd er voor pakken, en niet alles in één keer proberen te doen, want dat gaat niet.
En als ik nu een klein beetje naar de voorzitter van onze vliegclub had geluisterd, en gelcoat had gebruikt, had ik mij een hoop moeite kunnen besparen, door die luchtbellen niet te moeten wegwerken.

PA021718.JPG



PA021719.JPG



Ik hoop dat iemand de uitleg misschien eens kan gebruiken om een van zijn vliegtuigen te repareren.

Tom
 
Op zich is gelcoat niet nodig, je kunt ook je epoxy wat verdunnen.. en 24 uurs epoxy pakken, die goed mengen, dan laten staan zodat bubbels eruit komen, dan gebruiken.

Hoe dan ook, netjes gedaan! :thumbsup:
 
Bedankt :)

Dat ben ik misschien vergeten te zeggen, maar bijna alles is met 24uurs epoxy gedaan :) De reden waarom ik hem aandikte om de eerste laag op de malletjes te leggen is opdat hij niet te hard in de mat zou trekken.

Ik heb hem wel niet laten staan totdat de lucht eruit was. Bedankt voor de tip!

Tom
 
aanbrengen met een borstel, en dan de belletjes die ontstaan er uit duwen terwijl je hem aanbrengt.
want vaak onstaan deze tijdens het aanbrengen, en kan je deze nog corrigeren voor het droog wordt.

alvast een hele onderneming geweest als ik het zie :)
 
Zo kan een crash je toch nog voldoening opleveren! Wat is het toch een mooie hobby ;-)
Mijn F3J ligt helaas in stukken, ook gebeurt met hellingvliegen in Frankrijk, dus bedankt voor het posten van deze informatie. Dat geeft mij weer moed om verder te repareren.
 
kun je de bellen niet uit de epoxy krijgen door het potje even in een vacuumzak te steken? Zo doen ze dat bij grote batches ook volgens mij (en bij verf).

Mooie reparatie trouwens!
 
Back
Top