RES meets F3K

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door bgo, 27 nov 2017.

  1. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    Precies! Daarom vind ik dit draadje ook zo interessesant!

    Kijk, wanneer we op zoek gaan naar negatieve punten vind je altijd wel wat. Ik doel nu even op het rompen verhaal.... van wat ik heb gezien koopt men een carbon pook als staartbuis en de neus sectie is van hout. geloof zelfs dat daar een regel voor is. Dat het houten gedeelte weer verstevigd wordt met glas/kevlar/carbon is volgens mij niet de bedoeling, is dit wel het geval dan zou er mijn inziens een regel moeten komen waarin een standaard maat pook wordt toegelaten en gebruik van glas/kevlar/carbon om de houten neus te verstevigen wordt verboden. Hierbij lettend op de kosten en verkrijgbaarheid.Hetzelfde zou kunnen gelden voor de hoofdligger.

    Kortom, kijken hoe en waarom een klasse leuk is te maken in plaats van kijken naar eventuele beren op de weg. Zoals Peter al zegt, we maken als vliegers zelf de regels.

    ik deel de algemene mening over de composiet materialen, sterker nog, de hele res klasse is volgens mij in het leven geroepen vanwege de eenvoud/laagdrempeligheid etc. Maar dat wil niet zeggen dat een carbon staartboom en een carbonbuis als hoofdligger taboe zouden moeten zijn..Ok, voor de echte puristen kan dat te veel zijn;) maar zolang de kosten en verkrijgbaarheid heel redelijk zijn zie ik er geen probleem in. Qua regelgeving kan je eenvoudig maximale diameter , lengte en soort materiaal van de betreffende onderdelen aangeven. wellicht wil een fabricant van deze poken en buizen wel sponsoren;)

    ik heb vernomen dat het gebruik van hout in de neus sectie van de romp hopelijk de gewraakte ''priklandingen'' doet voorkomen, ook dit geeft een deel van het karakter van deze klasse aan, tenminste zo vat ik het op.

    Kortom, volgens mij is dit juist een klasse voor mensen die gewoon willen vliegen, met weinig kosten, veel plezier en een beetje gezonde competitie.
     
  2. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.397
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    wellicht iedereen ff een berichtje sturen met verzoek hiervoor;)

    ≠=================≠

    Yep, vandaag Robert ook weer een verzoekje (pb) gestuurd. We zulken zien.
     
    funpeter7823 vindt dit leuk.
  3. bgo

    bgo

    Lid geworden:
    10 okt 2008
    Berichten:
    637
    Locatie:
    Almelo
    Eerlijk gezegd denk ik dat het qua kosten van de res kisten verhoudingsgewijs nog wel meevalt. Natuurlijk is alles relatief, maar vergeet dat niet de materialen de hoofd component van de eindprijs bepalen, maar de productie uren. Dit is ook de reden waarom de huidige F3/5J en F3K kisten steeds duurder worden. De res kisten zijn bouwpakketten en de productie uren maak je zelf. Daardoor blijft het betaalbaar. Daarnaast blijft bouwen voor veel mensen nog steeds erg leuk.
     
  4. bgo

    bgo

    Lid geworden:
    10 okt 2008
    Berichten:
    637
    Locatie:
    Almelo
  5. F3J-Karel

    F3J-Karel

    Lid geworden:
    24 sep 2008
    Berichten:
    556
    Locatie:
    Hengelo
    Als je dan toch wat wilt opmerken doe dat dan met de huidige reglementen en niet met die van 2 jaar oud !!

    http://www.modellflugimdaec.de/images/buko/bemod/pdf/t3/t36/t365/36-534.pdf
     
  6. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    In combinatie met de regels voor de doellanding kan ik leven met het gebruik van glas/kool/kevlar om de houten neus heen. Het is stevig en wellicht staat het esthetisch wel aardig, maar ik geloof niet dat het het verschil maakt tussen een goede of mindere kist. Buiten dat zijn de kosten voor een matje en wat epoxy ook niet direct schokkend.

    Veel belangrijker vind ik het om eerst de regels goed te lezen en dan pas een conclusie te trekken, zeker wanneer je je mening maakt waar iedereen meeleest. Nu dreigt de res-romp-kwestie de klasse in een negatieve vibe te brengen, terwijl, wanneer je de regels leest en begrijpt, heel duidelijk is dat je er weinig voordeel mee kan behalen omdat een priklanding 0 punten oplevert.
     
  7. bgo

    bgo

    Lid geworden:
    10 okt 2008
    Berichten:
    637
    Locatie:
    Almelo
    In het openingsbetoog heb ik al geschreven dat we zoekende zijn naar een reglement waarbij we wat meer dynamische en uitdagende taken kunnen vliegen dan alleen de huidige RES wedstrijdtaak. Daarom ook de titel: waar de res zwever de F3K taken "ontmoet". Heel bewust hebben we vooralsnog geen landingspunten taak gekozen. Met de beschreven taken is landen binnen een bepaalde tijd (bijv 30 sec) vereist. Overeenkomstig de F3K taken.
    Hebben we ook geen discussie omtrent overfly, priklandingen etc.
    Dus "Keep it Simple"

    Uiteraard kan iedereen gewoon meedoen aan de "normale" RES wedstrijden. Hiervoor gelden dan wel weer landings voorschriften .

    Groet, Brian
     
  8. DeltaMike

    DeltaMike

    Lid geworden:
    29 jun 2004
    Berichten:
    203
    Locatie:
    Bennekom
    Excuses!!!

    Ik had me al eens eerder over dit punt in het (wat nu blijkt, inmiddels) oude reglement verbaasd, en ook eerder hierover een vraag op een Duits forum gesteld, wat toen nog meer onduidelijkheid opleverde... Vandaar dat ik erover begon, ik had het nieuwe reglement nog niet gezien, deze is op dit punt inderdaad een stuk beter dichtgetimmerd.
     
  9. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    Ach ja...Duitsers......;)
     
    DeltaMike vindt dit leuk.
  10. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.394
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Wat gaf voor jullie de doorslag om voor de BB-J te gaan @bgo

    Ben benieuwd hoeveel aanwas er gaat komen in 2018 in de Res hoek.
    Het is een leuke, simpele en redelijk betaalbare (instap)klasse.
     
  11. bgo

    bgo

    Lid geworden:
    10 okt 2008
    Berichten:
    637
    Locatie:
    Almelo
    Daar is geen hoge wiskunde aan vooraf gegaan Lyckele. Op de clubavond is het idee ontstaan om wat meer samen te vliegen. Nu vliegen we ook wel samen, maar met heel veel verschillende toestellen. Door eenzelfde RES te kiezen vliegen we allemaal met dezelfde kist en hebben we een soort "eenheidsklasse". Vervolgens moesten we een kist kiezen. We kwamen al snel tot een lijstje: X-Res , Slite en Baba Jaga. De Slite had/heeft een lange levertijd. Dus de keuze ging tussen de x-res en de baba. Een clublid gaf toen de doorslaggevende onderbouwing: bij de x-res moet je ook de hele romp bespannen, terwijl de baba gebruik maakt van een koolstaaf. Daarnaast heeft de baba 2 spoilers, welke minder verstorende invloed op het hoogteroer zou moeten hebben. En als laatste: de vleugelprofielen van de baba zijn meer ontworpen voor wat meer wind. In combinatie met mogelijkheden om ballast toe te voegen zijn we tot de conclusie gekomen dat we het met de baba moesten proberen.

    Nu maar afwachten of onze aannames juist waren.
     
    F3J-Karel, specialpainter.nl en Lyckele vinden dit leuk.
  12. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.394
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Bedankt voor je reactie Brian. Was benieuwd naar jullie uitkomst van keuzes mbt type.

    Met hoeveel gaan jullie bouwen?
     
  13. bgo

    bgo

    Lid geworden:
    10 okt 2008
    Berichten:
    637
    Locatie:
    Almelo
    Binnen de club met 6 en 1 buiten de club. Dus totaal 7 babas
     
    Lyckele en jve vinden dit leuk.
  14. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    alleen de naam al;) ben benieuwd hoe ie vliegt. doordat meerdere piloten nu nagenoeg hetzelfde kistje gaan vliegen ben ik zeer benieuwd naar de verschillen/meningen.
     
    bgo vindt dit leuk.
  15. bgo

    bgo

    Lid geworden:
    10 okt 2008
    Berichten:
    637
    Locatie:
    Almelo
    Dat juist het leuke eraan Vincent. Ik zou zeggen: join the baba club! Je kunt de kist dan niet meer de schuld geven. Voor ca 150 euro kun je lekker knutselen. Je dochter kan de naam van de kist in ieder geval al uitspreken
     
    gert tukker vindt dit leuk.
  16. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    hahaha, mmmm,tja. sorry, maar ik ben daar te eigenwijs voor;) samen met Jeroen ben ik een kistje aan het ontwerpen en hopelijk is die af voor komend seizoen. een naam heb ik al, ''RES-Erection''................
     
    Lyckele vindt dit leuk.
  17. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.394
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Ik zou gelijk patent aanvragen :D:rofl:
     
  18. gert tukker

    gert tukker

    Lid geworden:
    18 sep 2011
    Berichten:
    41
    We hebben nu bij vliegclub Losser

    7 Baba's en 1 RES- Dart
     

Deel Deze Pagina