RES??

Discussie in 'F3-RES' gestart door eclipse86, 3 dec 2017.

  1. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.581
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    Hallo,
    ik lees hier her en der over RES en weet ondertussen een beetje wat het inhoud, en lijkt me iets leuks om te bouwen en leuk om erbij te hebben. jammergenoeg woon ik in een uiterst puntje van belgie, en zal wedstrijdvliegen er niet echt in zitten denk ik. maar mss overtuig ik enkele leden... wie weet...

    Ik heb naast een horesji q11 2m f5j zwever, geen ervaring met zwevers, wat ik wel weet is dat ik hiermee veeel fun heb!. res lijkt me net iets rustiger, door minder stuurvlakken ook minder wendbaar, maar wel ook leuk om in de lucht te houden.
    echter zie ik ook configuraties met een gewone res romp en een electro romp... zou ik mss ook overwegen om te doen daar ons veld zeer klein is...

    Nu levert google en dit forum mij enkele namen op
    x-res/ mad-res/ resoholic/ baba jaga comp. zijn er nog goede en leuke modellen, bestaan er hier eventueel ook tekeningen ofzo van(ik kan gebruik maken van een laser cutter)

    kortom ik ben benieuwd naar deze tak van de hobby!!

    ik zie zelfs van aeronaut een triple res... 3soorten vleugels, dan 2 rompjes, en je hebt alles wat je moet hebben wellicht?
     
    Laatst bewerkt: 3 dec 2017
    arno888 vindt dit leuk.
  2. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.417
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Met RES heb ik naast de F5J klasse ook erg veel fun. Echt puur zweven aan de stiek. Zeg maar het rustige F3J werk ;-).
    Het vliegen met een RES vind ik even wendbaar als een F5J, het is iets rustiger maar je kunt echt kleine rondjes maken mocht je kleine belletjes tegenkomen. Natuurlijk is het wel anticiperen, maar dat is zweven!
    En het vliegen op doel is ideaal met de spoiler, werkt zeer effectief.
    Ik weet dat Jaap (Japie.G) een zelfbouw ElCheapo op de tafel had liggen, weet alleen niet hoe het daar mee staat.

    Hier nog wat voorbeelden http://www.modelbouwforum.nl/threads/res-wedstrijd-in-oosterland.238873/page-8#post-3700009
    en het stukje waar ook de El-Cheapo staat:
    http://www.modelbouwforum.nl/threads/res-wedstrijd-in-oosterland.238873/page-9#post-3711887
     
    Laatst bewerkt: 4 dec 2017
    Terence vindt dit leuk.
  3. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.581
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    na wat googlen kom ik uit op de X-res of de slite of de baba... hmmm keuzes:)

    is er veel vliegverschil tussen ene T en een V staart ( ik lees dat de V iets lichter is) maar qua vliegeigenschappen?
     
  4. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.417
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Dat weet ik niet, ik vlieg alleen x-staarten van zowel m'n Slite als m' n RESi.
    Die vliegen allebei heerlijk ;-)

    (Edit: tekst veranderd in x-staart, T-staarten is weer n andere vorm die ik op RES type nog niet gezien heb)
     
    Laatst bewerkt: 4 dec 2017
  5. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Verschil zit hem in het uiterlijk, wat je zelf mooi vind, Ik vind zelf V-staarten bijna altijd mooier!

    Ik heb een Callistic gehad met v-staart en merk geen enkel verschil,qua besturing, met de Andreas die ik nu heb.
     
    jve vindt dit leuk.
  6. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.581
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    oke, als je puur gaat kijken in de theorie zou een V staart dus lichter zijn, en bv zou je een vleugel met 1spoiler in het midden ook voordeliger zijn in het gewicht en verbruik van accu(1servo minder)

    dan heb je natuurlijk ook de keus met een carbon buis als romp of een houten romp...
     
  7. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik denk dat er in de laatste generatie Res-kisten erg weinig verschil in prestatie is.
    Je eigen voorkeur voor wat je zelf mooi en/of praktisch vind en wat je zelf wil of kan bouwen zal meer bepalend zijn.

    Ik heb mijn Andreas naast een Slite en een Picares gevlogen en die zijn erg aan elkaar gewaagd!
     
  8. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.581
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    ik neig meer naar een x-res dan denk ik...
     
  9. beerendonk

    beerendonk

    Lid geworden:
    23 jun 2013
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Hoornsterzwaag
    Over v- staarten en kruisstaarten.

    Als een v- staart even effectief moet zijn als een kruisstaart dan moet hij groter zijn. Daardoor zal het gewichtsverschil miniem zijn. Bij he t vliegen zal weinig verschil te merken zijn. Het voordeel van een v-staart ligt ergens anders: bij het landen heb je minder kans op haken, dus minder snel een beschadiging
    Bij res modellen staat het stabilo bijna altijd voor het roer, soms op een wip. Dat heeft een aantal voordelen, effectiviteit, geen gedoe met juiste instelhoek, enz.
    De keus is dus eigenlijk een kwestie van smaak.

    Een ander punt is de plaats van de spoiler. Bij veel modellen staat de spoiler centraal op de vleugel. Voordeel is de eenvoudiger constructie en er is maar een servo nodig. Nadeel is dat de verstoorde lucht precies de staartroeren treft, waardoor die minder effectief worden of juist ongewilde gevolgen vertonen.
    Twee spoilers zijn wat dat betreft te verkiezen. Maar de constructie is gecompliceerder, twee servo,s of een servo centraal met een mechaniek naar beide stoorkleppen. Maar de remwerking is niet zo onvoorspelbaar, rustiger en beter te doseren. De constructie en/of twee servo,s maken natuurlijk meer gewicht.

    Voor de meeste vliegers heeft een electro res-vliegtuig grote voordelen. Voor een elastiek en lijn moet je een groot veld hebben, meestal staat de wind dan niet goed, het veld is erg nat, enz. Een electro res-vlieger heeft dan grote voordelen. Maar er is geen wedstrijdklasse voor electrovliegers.
    Het vliegen is veel eenvoudiger door minder voorbereidingen. Een electrokist is wel zwaarder, de vleugelbelasting ligt meestal 2 a 3 gram hoger. Bij wedstrijden kan dat verschil uitmaken, bij “pleziervliegen” is dat onbelangrijk.
    Wat zijn je ambities?

    Kijk eens bij de teksten van funpeter hier bij Modelbouwforum over te organiseren wedstrijden te Losser, en een ander artikel over ( electro-resklasse) te Oostenrijk. Er zit dus beweging in de resklasse!
     
    Laatst bewerkt: 4 dec 2017
    gert tukker vindt dit leuk.
  10. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.581
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    ambitie, wel als ik aan een wedstrijd zou willen deelnemen zal ik snel enkele uren onderweg zijn... niet dat ik het niet zou doen, maar ik wil er eerst mee leren vliegen en dan zien we wel. een elastiek gaat wel op het veld, maar ik wil de andere piloten er zo weinig mogelijk mee storen... daarom ik denk een 2de electro rompje voor fun, maar toch ook een elastiek voorzien om dat ook uit te proberen (desnoods aan de zijkant van het veld)

    ik denk om de x-res te bestellen, alleen eens kijken waar want op 2 plaatsen uitverkocht blijkbaar... tips omtrent een elastiek zijn ook altijd welkom (ik lees iets van de HK rode elastiek),
    bedankt overigens voor de uitleg!
     
    Peter Den vindt dit leuk.
  11. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    Ik wil toch een paar opmerkingen van beerendonk nuanceren:

    Er is wel degelijk verschil: door de combinatie van bv up en bocht heb je aan de ene kant meer up uitslag nodig om voldoende bocht op de up uitslag te realiseren en op de andere kant te weinig bocht om voldoende up op de bochtuitslag te realiseren.

    Dit betekent dat de roeren systematisch teveel /te weinig uitslag geven voor de te onderscheiden doelen die ze hebben.

    In de praktijk valt dit effect overigens reuze mee, maar dit uit zich soms toch in een iets zompiger stuurgedrag. Echt een rede om geen V-staart toe te passen als je dit nu eenmaal mooi vind is dit natuurlijk niet, maar meer reden zie ik eigenlijk niet.


    Dit lijkt ook zo voor de hand te liggen, maar is volgends mij een verzonnen probleem: dit is mij, met toch een flinke modellengeschiedenis nog nooit overkomen.


    Bijna altijd voor het roer: meer een questie van mode en elkaar nadoen dan een afgewogen keuze?

    De voordelen, vooral enz. zouden toch een toegelicht moeten worden: ik zie dat niet.

    Dit is het juiste argument.

    Ook dit lijkt weer voor de hand te liggen, maar mijn praktijkervaring (met beide set-ups) is dat het geen bal uitmaakt.

    Hoeveel mensen hebben dit echt zelf uitgezocht?

    Een nadeel van twee spoilers is dat kleine afstelverschillen grotere storende effecten over top- en dwars-as kunnen hebben.

    Helemaal mee eens, en niets let je om een eenvoudige starthaakvoorziening in te bouwen: motor loskoppelen en gewoon aan de stiek vliegen als het kan.




    Die twee a drie gram is nu juist precies het ballastgewicht dat de Res adepten aanvoeren als aanbeveling bij iets hardere wind, en dan wordt al bedoeld +bf2.

    Dit betekend dat een motor-res kist, gewoon een bruikbare (wedstrijd)kist oplevert bij wat eigenlijk ‘’normale’’ wedstrijdomstandigheden zouden moeten zijn.


    Wijze woorden en laat je vooral niet gek maken door de lightweigt race to the bottom.
     
  12. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.581
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    bedankt! ik ga de x-res vanavond bestellen normaal, denk dat dit een bewezen modelletje is en niet te moeilijk te bouwen
    dan maar eens kijken naar gebruikelijke rc en een hoogstart.
    volstaan hitec hs55's of zijn er betere keuzes. groeten
     
    jve vindt dit leuk.
  13. beerendonk

    beerendonk

    Lid geworden:
    23 jun 2013
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Hoornsterzwaag
    Ik ben blij met de reactie van Peter Den. Het mindere stuurgedrag bij een v—staart is mij ook opgevallen. Maar bezitters van zo een model ontkennen dat absoluut, ik wil daarover geen discussie beginnen!

    Een vriend van mij vliegt in Spanje op een veld met hier en daar stenen. Hij wil alleen een v-staart van wege het haken aan die stenen. Op gras merk je daar niets van.

    Een all-flying stabilo heeft het grote voordeel dat de instelhoek direct in te stellen is. Een stabilo vast vraagt een zorgvuldige instelling, die lastiger te veranderen is. De plaats voor het roer........... dat zou inderdaad onderzocht moeten worden, of is dat al gebeurd?

    Een of twee stoorkleppen? Van verscheidene kanten heb ik begrepen dat een stoorklep in het midden soms onvoorspelbaar stuurgedrag kan veroorzaken. Bij twee is dat niet het geval, de reactie is zachter en beter te doseren. Inderdaad moeten beide kleppen gelijk lopen, met onze moderne zenders is dat super te regelen.

    In Oostenrijk is men bezig met het opzetten van de eres-klasse, dus electro-resklasse.

    Bedankt voor je reactie.
     
    Peter Den vindt dit leuk.
  14. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.417
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
  15. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.581
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    oke dus 15m bungee, aan de ene kant de grond in, en aan de andere kant??
     
  16. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.417
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Aan de andere kant eenzelfde koppeling (klein warteltje) met daaraan dan n 75mtr 0,6mm visdraad en daaraan weer n chute.

    In de video zie je dat ik n lusje van 3mm lijn aan het visdraad heb gekoppeld, daaraan zit de chute. De chute heeft dus geen ringetjes maar wordt met de 3mm lijn aan de RES (aan de haak) gekoppeld. Geen ringen, dit is uit de F3J. Daar kan zo'n ring behoorlijk wat schade aanrichten dus hier ook maar toegepast.
     
    Laatst bewerkt: 5 dec 2017
    SRS vindt dit leuk.
  17. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    @eclipse86 ik denk dat je goede afwegingen maakt en de x-res is in ieder geval ook een goede keuze (as good as any).

    De meeste RES bouwpakketten zijn over het algemeen behoorlijk in orde.

    Het hele RES concept is trouwens een heel goed idee.
    Wat ik wel altijd jammer vind is dat een klasse die in eerste instantie begint als een eenvoudige klasse met ‘’iedereen kan meedoen want iedereen heeft wel een 2mtr kistje ergens liggen’’ al zo snel een klasse wordt van koop-model x is beter dan y.

    Ook jammer is dat eigenlijk alle RES bouwkits zwaar leunen op de Allegro-lite van Drela, niemand durft iets origineels en het gevolg is dat zaken voor waarheid aangenomen worden die weinig echte relevantie hebben.

    Trouwens een euvel van het hele modelbouwwereldje: er wordt meer nagepraat, logischerwijze verondersteld maar weinig zelf uitgeprobeerd en getoetst.

    Even flauw wezen: die stenige weiden: je moet, om je stabilo er af te vliegen wel een steen uitzoeken die laag genoeg is om je vleugel er net overheen te laten vliegen maar hoog genoeg om minder dan 1/10 seconde later je stabilo er af te tikken.
    En ja dat zal echt nog wel eens gebeuren ook, maar een echt euvel?

    Een of twee spoilers:
    https://www.youtube.com/watch?v=LDoshLKwWb0 op 5.10

    Ik heb dan liever in de landing een symmetrisch probleem dan een asymmetrisch probleem en dit zijn waarschijnlijk niet eens zelf gebouwde kleppen.

    Overigens, de kist in mijn avatar is mijn eigen basis RES ontwikkelkist.

    @eclipse86 het zou leuk zijn als je je ervaringen hier blijft delen :)
     
    JHvdK vindt dit leuk.
  18. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.304
    Locatie:
    Dordrecht
    Als je geen wedstrijden wil of moet winnen, kun je ook een poging wagen zelf iets te ontwerpen en bouwen.
    Is ook erg leuk om te doen en zeker niet moeilijk want er zijn genoeg voorbeelden.
    Heb zelf ook iets uit me duim zitten zuigen en het vliegt nog leuk ook.
    [​IMG]
    Ton
     
    Peter Den, ISOLA2 en JHvdK vinden dit leuk.
  19. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.581
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    de x-res is verstuurd, ik denk maandag binnen, ik ga deze eerst eens goed bekijken en dan bouwen, maar ik wil zeker zelf eens wat gaan ontwerpen, zeker qua romp denk ik aan een iets andere vormgeving.
    de vleugel heb ik nog geen gedacht, daar ik niets ken van gebruikte profielen en dergerlijke, ook de rc moet nog uitgekozen worden. wedstrijden zeker nog niet, maar ben wel bereid om rond te rijden en mn tentje mee te brengen.:p

    ik maak een bouwverslagje hier als ik start
     
    Peter Den en Ton van Munsteren vinden dit leuk.
  20. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.396
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    @Peter Den bedoel je dit qua ontwerp of de profielen?
    Wat zou je anders willen zien? Ik ben daar wel benieuwd naar.
     

Deel Deze Pagina