Reserection eigenbouw

Discussie in 'F3-RES' gestart door specialpainter.nl, 1 mrt 2018.

  1. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.397
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Mooie kleuren, hij/zij is prachtig geworden. Veel succes met de maiden!
     
    Laatst bewerkt: 12 mrt 2018
  2. beerendonk

    beerendonk

    Lid geworden:
    23 jun 2013
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Hoornsterzwaag
    Prachtig!
     
  3. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    de maiden is gedaan! ze vliegt heel aardig, hoewel wat aan de zware kant met 600 gram. overall erg tevreden met het resultaat, ze reageert goed op thermiek, stijgt vlot. reageert super op het richtingsroer. de remklepjes zijn bijzonder effectief, dalen doet ze heel goed en beheerst wanneer je ze gebruikt, top. Een paar aanpassingen om met name het gewicht wat terug te brengen zal het een zeer aangenaam kistje zijn voor rustig weer. Zoals ze nu is, dit prototype, vliegt ze heel aardig met wat wind, er tegen in komen was nog geen probleem vandaag, ik schat het op 3 bft.

    ik wil Jeroen bedanken voor alle tijd en moeite die hij in het project heeft gestoken, wat mij betreft een succes;)
     
    tjarko, Vink, reing en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  4. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.397
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Proficiat! Ben heel benieuwd hoe ie het op de F3-RES wedstrijdjes gaat doen.
     
    specialpainter.nl vindt dit leuk.
  5. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.607
    Locatie:
    belgium
    Zeer mooie uitvoering , vintage . :feli:
     
    specialpainter.nl vindt dit leuk.
  6. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    Inmiddels wat meer vluchten verder en wat kunnen vergelijken. Het gewicht is duidelijk wat nadelig, de vliegeigenschappen daarentegen zijn erg fijn. Ze kan voor een res-kist goed afstanden afleggen en tegen de wind in komen, eenmaal in de thermiek gaat ze rap naar boven. Dat was de bedoeling en voornaamste reden om een erg dun vleugelprofiel uit te zoeken. Helaas zorgt zo'n dunne vleugel ook voor andere problemen, vooral constructief. Het geval wil dat wanneer ik de volle spanning op de lijn benut er nogal wat flutter onstaat, met als gevolg een lage starthoogte en met wat meer starts zeker een gebroken vleugel. De conventionele bouw vraagt toch een paar aanpassingen om dit te voorkomen. Inmiddels zijn Jeroen en ik al weer druk aan het brainstormen hoe dit op te lossen. twee dingen zijn we het over eens; gewicht moet minder en het gewicht moet minder;)
     
    Huey, jve en Vink vinden dit leuk.
  7. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    zo, de 1e echt goede vergelijking kunnen doen op de allereerste res-''wedstrijd'' ;).
    Ik kan er vrij kort over zijn, de Reserection doet het prima en gezien het gewicht zelfs erg goed met een beetje wind. De 1e ronde was het windstil en vochtig, niet echt ideaal wanneer je 150 tot 200 gram zwaarder bent en je vleugel en staart zijn bespannen met vochtabsorberende inlegkruisjes.....Ok, volgende set vleugels krijgt iets waterbestendigers...... geen al te beste score met een 3 minuten vlucht, maar de doellanding ging perfect. In de ronden erna was er een licht briesje en had ik de starttechniek met tips en truck onder de knie gekregen. Mooie starthoogtes maakten het mogelijk om de tijd van 6 minuten 3 maal te halen. Bijna 6 minuten dan, want je mag niet overvliegen, dat in combinatie met de doellanding is best lastig. Prima resultaat met zelfs een podium plekje op 3.

    Arjen en Ton waren vrij onaantastbaar met hun identieke kisten. Gigantische starthoogte , goede piloten en ze hadden getraind;) Arjen op 1 en ton vlak erachter met maar een paar seconden en meters verschil.

    Inmiddels is een 2e reserection klaar, de lichte uitvoering met een aantal aanpassingen zoals de v-stelling, ze krijgt er aan beide kanten een knikje bij en de huidige v-stelling wordt veel minder. Het richting roer is een beetje te effectief en de scharnier lijn zal nu in 1 lijn doorgetrokken worden, dit scheelt bijna een derde van het sturende oppervlak. Iets rustiger stuurgedrag is wat ik hiermee wil bereiken.

    Jaap en Jorn, ik geloof dat er een kit voor jullie ligt te wachten bij Jeroen;)
     
    jve en Vink vinden dit leuk.
  8. Jeroen Kole

    Jeroen Kole

    Lid geworden:
    27 nov 2010
    Berichten:
    302
    Locatie:
    breukelen
    CDBA8CF7-E7DA-4E89-A3D9-286FB8243AFA.jpeg De 2e is inderdaad bijna af. Alhoewel bespannen ook een beste klus is. Pffff, houtbouw is sowieso veel meer werk als je gewend bent aan dlg’s afbouwen.
    Als deze vliegt volgen nog wat kleine aanpassingen. Zelf bouwen geeft inzicht in de knelpunten die je alleen tegenkomt tijdens het bouwen.
    Gewicht van het hout is 320 gram. Naast servo’s en accu moet er denk ik nog wat lood in de neus. Ik verwacht rond de 470 gram uit te komen.
     
    xat, jve, specialpainter.nl en 2 anderen vinden dit leuk.
  9. Vink

    Vink

    Lid geworden:
    10 dec 2017
    Berichten:
    173
    Locatie:
    Utrecht
    Blijft een prachtig klassiek houtskelet. Ik hoop dat v2 weer beter vliegt nu je wat kinderziektes hebt kunnen oplossen. En ja, dit is echt bouwen in plaats van een DLG 'bouwen' (aka besturing monteren). Petje af.
     
    specialpainter.nl vindt dit leuk.
  10. Jeroen Kole

    Jeroen Kole

    Lid geworden:
    27 nov 2010
    Berichten:
    302
    Locatie:
    breukelen
    06489EF8-AD17-4E02-A3E2-74099D6F71C6.jpeg De bespanning is klaar. Nu nog servo’s inbouwen en hopen dat het een beetje vliegt. Het gewicht is nu zonder besturing 345 gram. Er moet denk ik nog wel wat lood bij voor een vliegbaar cg. Al met al ruim onder de 500 gram is mijn schatting.
     
    Frater, ISOLA2, specialpainter.nl en 2 anderen vinden dit leuk.
  11. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    dat ziet er goed uit Jeroen! ben zeer benieuwd hoe ze gaat vliegen met het heel mooie (nieuwe) gewicht!
     
  12. beerendonk

    beerendonk

    Lid geworden:
    23 jun 2013
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Hoornsterzwaag
    Wat een fraaie kist!
     
    specialpainter.nl vindt dit leuk.
  13. Jeroen Kole

    Jeroen Kole

    Lid geworden:
    27 nov 2010
    Berichten:
    302
    Locatie:
    breukelen
    8B80CB2C-8731-4E4A-9BE7-E9BB662136EB.jpeg 014AEE0E-B208-43D8-80B8-E8077CBB0728.jpeg Afgelopen tijd het ontwerp wat aangepast. De eerste versie vloog prima maar was wat zwaar en met de dunne vleugel was de start niet echt optimaal. Gekozen om naar een conventioneel stabilo te gaan en de vleugel wat dikker te maken. Ook de BoT vorm is verdwenen en de tip is wat breder geworden. Een eerste versie van de vleugel heeft inmiddels gevlogen op de oude romp.
    Probleem blijft wel om de staart licht genoeg te houden. Voorlopig heb ik al lood in de balsa neus meegebouwd om het zover mogelijk naar voren te krijgen.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    TVR en jve vinden dit leuk.
  14. TVR

    TVR

    Lid geworden:
    27 jun 2011
    Berichten:
    77
    Wat heet aangepast Jeroen? Het is een moderne versie geworden! Mooi. De foto's maken heel nieuwsgierig naar de prestaties. Mis ik de remkleppen of komen die bij het hulpliggertje?
     
  15. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Wel een beetje jammer, is nu meer een 13 in een dozijn model geworden, de oude had toch een wat uitgesprokener uiterlijk, maar dat is persoonlijke smaak.
    Gaat uiteindelijk om de vliegprestaties.
     
  16. Jeroen Kole

    Jeroen Kole

    Lid geworden:
    27 nov 2010
    Berichten:
    302
    Locatie:
    breukelen
    Ja, klopt. Ik ben echt een fan van de BoT.

    De spoiler komt net voor het hulpliggertje.
     
    specialpainter.nl vindt dit leuk.
  17. Jeroen Kole

    Jeroen Kole

    Lid geworden:
    27 nov 2010
    Berichten:
    302
    Locatie:
    breukelen
    48F62820-5921-4AF0-98A3-AA4C40ACDCAA.jpeg
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Lyckele vindt dit leuk.
  18. Jeroen Kole

    Jeroen Kole

    Lid geworden:
    27 nov 2010
    Berichten:
    302
    Locatie:
    breukelen
    Net ingevlogen in min of meer dode lucht. Vliegt mooi. Nu nog wat afvallen voor rustig weer; best lastig om in houtbouw de staart licht genoeg te houden.
     
    Lyckele en jve vinden dit leuk.
  19. TVR

    TVR

    Lid geworden:
    27 jun 2011
    Berichten:
    77
    Mooi vliegbeeld Jeroen. Ben benieuwd naar de specs. Het model lijkt redelijk snel; door een dun profiel? Wat is het totaalgewicht geworden?
     
  20. Jeroen Kole

    Jeroen Kole

    Lid geworden:
    27 nov 2010
    Berichten:
    302
    Locatie:
    breukelen
    Het gewicjt is nu 580 gram, waarvan bijna 100 gram lood in de neus.de vleugelverbinders uit staal wegen 50 gram. De koorde is 200 mm aan de wortel, het vleugeloppervlak weet ik zo niet. De snelheid is duidelijk hoger dan van mijn dlg’s, maar over de prestatie ben ik voorlopig tevreden.
    De profieldikte is 7,5 pct tot 6 pct aan de tip.
    Inmiddels de tekening aangepast; de materialen voor de staartboom kunnen veel lichter en ook het stabilo kan iets kleiner.
     

Deel Deze Pagina