Respect voor andermans werk

Discussie in 'CNC' gestart door lovetofly, 28 aug 2010.

  1. lovetofly

    lovetofly

    Lid geworden:
    11 feb 2007
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Soest
    Een enkele keer kom ik op het forum vragen tegen over het gebruik van tekeningen of files.

    Wanneer en tekening is aangekocht, met DXF files, is het niet de bedoeling dat je die aan een ander geeft of verkoopt.

    De bedenker/maker heeft hier tijd en energie ingestoken, en wil misschien een deel van zijn hobby terug verdienen met verkoop.

    Ikzelf vroeg onlangs aan een forumlid of hij mij een file wilde zenden van een product dat hij gemaakt/heeft laten maken. Ik heb het niet gekregen omdat ook hij er iets mee wil terug verdienen voor zijn hobby. De tekentafel is nu de enige oplossing.
    Daar heb ik respect voor. Laten we dat met zijn allen hebben, dan blijft het voor ieder leuk.:worship:

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. jakkobink

    jakkobink

    Lid geworden:
    25 okt 2007
    Berichten:
    917
    Locatie:
    Wijchen
    Ja mee eens. Aan de andere kant zijn we one big happy familie die elkaar mooi op weg helpt :D Vroeger kochten we al onze kennis en materialen in bij de lokale dure hobby winkel. Die tijd is geweesd.
    Jakko
     
  3. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.821
    Locatie:
    Hoorn NH
    Mijn ervaring is, als een CAD-tekening één keer verstuurd wordt bijvoorbeeld per
    e-mail, dan duurt het niet lang en iedereen kan deze downloaden.
    Daarom geef ik mijn complexe CAD-tekeningen nooit uit handen. Ook niet voor geld.
    Wel geef ik sommige eenvoudige tekeningen vrij op het net, met de bedoeling dat zoveel mogelijk modelbouwers deze gaan gebruiken.
    Het is een illusie om de denken dat alle mensen uit respect andermans werk niet verder versturen of zelf verkopen.

    Johannes
     
  4. Daniël

    Daniël

    Lid geworden:
    9 nov 2003
    Berichten:
    1.163
    Locatie:
    Scheemda
    Die andere forumlid wilde jouw niet die files geven, dus nu ga jij die kopieeren/natekenen???? of ga je zelf wat bedenken.

    Mvg,
     
  5. lovetofly

    lovetofly

    Lid geworden:
    11 feb 2007
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Soest
    Stelen zal ik nooit van een ander, als het niet wordt gedeeld. Het wordt dus een eigen ontwerp.
    Kopen doe ik wel, en zal dat niet weggeven of doorverkopen.

    Paul.
     
  6. Daniël

    Daniël

    Lid geworden:
    9 nov 2003
    Berichten:
    1.163
    Locatie:
    Scheemda
    Als je het gaat natekenen word het geen eigen ontwerp toch??

    Mvg,
     
  7. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    wat mij betreft mag natekenen. Indien een eigen ontwerp erg belangrijk is, ga je dat ook niet vrijgeven op zich. Al wat "gepubliceerd" wordt, kan nagemaakt worden, tenzij op de één of andere manier beschermd. En dan nog, wellicht enkel voor persoonlijk gebruik.
    Pas op, ik keur gewoon namaken niet per sé goed, maar je kiest er zelf voor of je wilt vrijgeven of niet.
    Mijn CAD data allerhande ga je ook niet over het net zien beginnen zweven.
    En namaken beschouwen we beter als optimaliseren na het opdoen van inspiratie.
    Veel succes.
     
  8. lovetofly

    lovetofly

    Lid geworden:
    11 feb 2007
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Soest
    Daniël,

    Kun je lezen? Er staat in mijn reactie:

    Het wordt dus een eigen ontwerp.

    Paul.
     
  9. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.821
    Locatie:
    Hoorn NH
    Daniël, hoe bedoel je dat?
    Als Paul geen files heeft gekregen, hoe kan hij deze dan kopieeren/natekenen?

    Johannes
     
  10. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    natekenen adhv foto's of ingescande tekeningen of zo wordt hier bedoeld vermoed ik
     
  11. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Paul heeft DXF-files.
    Gekocht!

    Met een eigen ontwerp bedoelt hij: zelf tekenen in AutoCad, Rhino, Solidworks, Inventor ...
    Je kunt dat doen door vrij verkrijgbare 3D-views als achtergrond te gebruiken, en 'daaroverheen' de tekening te maken.

    Gr. Dirk.
     
  12. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.821
    Locatie:
    Hoorn NH
    Met een eigen ontwerp bedoelt hij: zelf tekenen in AutoCad, Rhino, Solidworks, Inventor ...
    Je kunt dat doen door vrij verkrijgbare 3D-views als achtergrond te gebruiken, en 'daaroverheen' de tekening te maken.

    Dit is mij bekend!
    Ik ben namelijk bijna elke avond bezig de originele 1:1 tekeningen van de Musger MG19a om de zetten naar 3-D :D
    Monnikenwerk :rolleyes:

    Johannes

    Gr. Dirk.[/QUOTE]
     
  13. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Johannes

    Kun jouw tekst een tikkie anders plaatsen (editen)?
    Het staat nl. binnen de <QUOTE> </QUOTE> en wordt op die manier wat lastig leesbaar ...

    (voor '<' en '>' moet je '[' en ']' lezen)

    Verder: eens met "monnikkenwerk".

    Gr. Dirk.
     
  14. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.821
    Locatie:
    Hoorn NH
    Sorry Dirk,
    Ik was even te snel (slordig).

    Omdat het maken van een vliegtuig CAD-tekening heel veel uren werk is, geef ik deze tekeningen nooit weg. Ook niet voor geld.
    Het tekenen gaat vrij vlot maar het bedenken van constructieve oplossingen vergt veel tijd. Zeker bij mijn Musger MG19a. Ik heb wel de originele tekeningen maar ga alles veranderen. Het wordt een semi-schaalzwever.

    Johannes
     
  15. Daniël

    Daniël

    Lid geworden:
    9 nov 2003
    Berichten:
    1.163
    Locatie:
    Scheemda
    Idd zo bedoel ik het.

    Mvg,
     
  16. Velox

    Velox

    Lid geworden:
    9 nov 2009
    Berichten:
    1.491
    Maar worden niet 90% van de tekeningen gemaakt in gestolen CAD software en worden de tekeningen niet allemaal doorverkocht zonder er belasting voor af te dragen.

    Of koopt iedereen gewoon Solidworks etc voor 5000 euro om een balsa vliegtuigje te tekenen....?
     
  17. Jaap Gaasbeek

    Jaap Gaasbeek

    Lid geworden:
    22 apr 2006
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    Eerbeek
    Dat bedoel ik dus, ze jatten zelf wel maar van hun mag je niet jatten, sorry kon ff geen andere woorden vinden.


    Gr Japioooooo
     
  18. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.837
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    a
     
    Laatst bewerkt: 22 sep 2015
  19. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.551
    Locatie:
    Ede
    lijkt mij ook ,beter goed gedeeld dan slecht gejat . en als je er geld in gestopt hebt .is het ook normaal dat je er een bedrag voor vraagt .en als je bang bent daT heel nederland met jouw betaald idee er van door gaat ,moet je niks zeggen .
     
  20. felzinga

    felzinga

    Lid geworden:
    28 apr 2006
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik wil hier toch even op reageren.

    Jaap heeft in mijn ogen volkomen gelijk! Een bedenker/maker van iets heeft al snel het idee dat zijn ontwerp/prototype/maaksel, door iemand is gejat/gekopieeerd. Dit terwijl de kans groot is, dat hij zelf door iets of iemand op het idee is gekomen. Heeft hij dat dan ook gestolen/gekopieeerd?
    Als dit werkelijk zo had geweest, hadden we na de uitvinding van het wiel al aardig klem gelopen!

    Naar mijn mening steel/illegaal kopieeer je pas iets wanneer er bijvoorbeeld een copyright of octrooi opzit, of op enig andere wijze het eigendomsrecht is vastgelegd! (Klinkt wat kort door de bocht, is echter geenzins zo bedoeld maar wel waar);)
    Dat wil niet zeggen dat je geen enkel respect hoeft te tonen voor iemands vaak vele uren werk en misschien hoge kosten om tot een bepaald ontwerp te komen, door bijvoorbeeld een tekening op het kopieerapparaat te leggen en klakkeloos na te maken zonder vooraf overleg o.i.d. of in ieder geval een poging daar toe.

    Het staat een ieder uiteraard vrij om te proberen financieel beter te worden van zijn ontwerp/uitvinding om al dan niet verder te kunnen ontwikkelen/uitvinden of er een leuke sportauto van te kopen. Maar bij het in de openbaarheid treden met je ontwerp blijft het risico van namaken aanwezig.

    Groet,
    Ferry
     

Deel Deze Pagina