Respect voor andermans werk

Discussie in 'CNC' gestart door lovetofly, 28 aug 2010.

  1. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    waar maken we ons druk om.
    als je spleet ogen heb en goedkoop kan leveren vinden we het prima(voor 99% jat werk).
    en nu gaat het om inderdaad een aangepast model want het valt onder de noemer vliegtuig doen we moeiluk.
    in dit forum gaat het om hobby en het liefst zie ik zelf ontwikkelde dingen in plaats van spleet oog copy`s.
    als ik iets kan betekenen voor een ander vraag ik daar ook geen geld voor.

    zo ben me ei kwijt en waag het niet hem op te eten..,.
     
  2. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.840
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    a
     
    Laatst bewerkt: 22 sep 2015
  3. PH-TVS

    PH-TVS verslagschrijvers

    Lid geworden:
    20 dec 2008
    Berichten:
    1.115
    Locatie:
    Lemmer
    Ik vraag mij af hoeveel tekeningen tegenwoordig nog uniek zijn?
    Vaak zie je dat modellen heel veel op elkaar lijken en dus het ontwerp niet uniek is.
    Er zijn massa's tekenaars die op zijn minst delen van andere tekeningen gebruiken,
    bouw methodes toepassen die door anderen bedacht zijn en hun ontwerp een naam geven die al door anderen bedacht is.

    Groet,
    Theo
     
  4. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Voor wat betreft die belasting afdragen: zolang het geen hoofdinkomstenbron wordt mag je aan een hobby verdienen, en hoef je er geen belasting over te betalen (je moet het officieel wel aangeven). Dat kan best tot een paar duizend euro oplopen. Legaal, belastingvrij.

    Gr. Dirk
     
  5. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Over alle inkomsten moet je belasting betalen .
    Verkoop je regelmatig iets om er winst mee te maken zijn dat inkomsten.
    Maak je een keer de kelder leeg via marktplaats hoef je daar niks voor aan te geven.
    Maar maak je iets of koopt iets in om te verkopen ben je verplicht dat aan te geven.

    (was vandaag net op een Seminar van de belastingdienst :D)

    Mvg Johan
     
  6. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    en daarbij ik vindt het juist een sport om iets te vinden op het www (zoals tekeningen en daar zijn er genoeg van ) wat niet vaak gemaakt wordt , zo heb ik nu een tekening gedownload en laten uitprinten bij een bedrijf van een yak 3 .
    deze tekening heb ik een avond bekeken omdat het eigenlijk een combat model is . heb er wat op aangepast en ook de bevestiging van het motorschot eens bekeken en aangepast , zodat er een schaal model van gemaakt kan worden . en wie die tekening wil hebben van het combat model doe maar een pm of email,stuur hem wel door .ben niet zo knieperig .btw heb er ook 1 van een beaver en p47d razorback . allen zijn rond de 1m a 130 span .
     
  7. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    wordt het niet eens tijd dat ik een frees door materiaal hoor brullen.
    of een mooi foto verslag van een nieuw ontwerp rauter cq mill.
    het is maar een id ... mag je zo hebben.
     
  8. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    :D ben maar ouderwets als ik zeg ik snij en zaag :D
     
  9. Velox

    Velox

    Lid geworden:
    9 nov 2009
    Berichten:
    1.491
    Zal ik dan maar beginnen....
    fotoverslag volgt, maar dan wel op cnczone.nl

    Ok, geen idee hoe hier een foto te plaatsen....zie dus cnczone..

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    volgen we het daar wel
     
  11. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Als er even verteld wordt welk draadje in CNCzone vast wel...

    Dirk.
     
  12. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Dat vond ik sneller als jij je zin in kon tippen :D

    Veteq

    Mvg Johan
     
  13. Velox

    Velox

    Lid geworden:
    9 nov 2009
    Berichten:
    1.491
    Als het goed is wordt de komende weken het basisframe in Duitsland gegoten uit "mineralguss".... oftewel epoxy beton. De rest van de onderdelen zijn al in huis, hierna alleen nog het gietijzer verspanen en assembleren maar...

    Hoofdonderdelen zijn:

    Voorgespannen THK HSR12 blokken/rails
    Voorgespannen Kuroda 10mm dia en 2mm speod C3 KG-spindels
    NSK 60.000 rpm spil
    AC-borstelloze servo`s 4000ppr
    und so weiter..

    XYZ is 100/200/90mm
     
    Laatst bewerkt: 13 sep 2010
  14. R2D2

    R2D2

    Lid geworden:
    18 jun 2003
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Veendam
    ook ik vindt het flauwekul om zo geheim en zelfs geld te vragen voor een tekening, als ik nu bijvoorbeeld een tekening van een trainer heb en een ander een tekening van een warbird kun je toch mooi ruilen ?
    en om mijn part zet ik die tekeningen zo op het net, het is toch prachtig als je ziet dat iemand anders met jouw ontwerp vliegt ?
    En waarom moet iedereen toch altijd overal geld voor hebben, omdat je er veel tijd in steekt ? nou dan doe je het toch gewoon niet....
    Als nu iedereen zijn ervaring en bestanden deelt is het veel mooier, en diegene die schrijft
    "ik geef en verkoop mijn tekeningen nooit" vliegt zeker ook altijd alleen en hoeft ook niet veel van een ander te verwachten, dus heeft iemand een shock of trainer tekening nodig stuur maar even een pm, want deze heb ik dus gedownload van het net en laten aanpassen door een echte cad tekenaar die dat gratis voor mij heeft gedaan en ik heb hem weer geholpen met een probleem met zijn cv ketel........ zo kan het dus ook :)
     
  15. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.821
    Locatie:
    Hoorn NH
    Wat schrijf jij?
    nou dan doe je het toch gewoon niet....

    Zo is dat! En daarom "ik geef en verkoop mijn tekeningen nooit" moet nog staan "complexe" tekeningen.

    Als jij mijn verhaal goed hebt gelezen, dan weet je ook dat ik diverse tekeningen vrij geef op het www.
    Dat doe ik bewust omdat ik het belangrijk vindt dat modelbouwers vanaf tekening hun model bouwen.

    Verder is het zo dat al mijn tekeningen als afdruk door iedereen gebruikt mogen worden.

    Maar niet alle digitale bestanden!
    En weet je waarom?
    Degene die mijn digitale tekening van internet plukt komt zeker niet bij mij thuis mijn cv ketel repareren.

    Johannes
     
  16. R2D2

    R2D2

    Lid geworden:
    18 jun 2003
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Veendam
    Je woont mij even te ver weg :), maar ik zie het verschil niet of je nou de tekeningen digitaal of op papier gaat weggeven, je bespaard alleen de andere personen veel tijd en als ze het goede software daar niet voor hebben veel geld, dan wordt de hobby (want dat is het) ook goedkoper en mooier.
    Maar ik begrijp dat jij en ik er een heel ander idee van hebben en dat geeft ook niks, ik denk gewoon altijd zo van als je niets geeft zal je ook niets ontvangen.
     
  17. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.821
    Locatie:
    Hoorn NH
    Misschien ben ik niet duidelijk in mijn verhaal maar met digitale tekeningen bedoel ik bijvoorbeeld DXF, DWG ... files.

    Zulke complexe bestanden geef ik nooit weg. En waarom?
    Mijn ervaring is dat altijd wel mensen zijn die deze bestanden gaan gebruiken op hun eigen freesmachine. Dus ze sparen enorm vele uren computertekenwerk. Tot zover heb ik nog geen moeite. Maar helaas heb ik al een paar keer meegemaakt dat een leuk ontwerp veelvuldig werd nagemaakt om geld mee te verdienen. En daar ben ik op tegen.
    Modelbouwers die mijn tekening gebruiken en met veel geduld en liefde het model nabouwen, dat vind ik geweldig en juig ik toe.

    Johannes
     
  18. R2D2

    R2D2

    Lid geworden:
    18 jun 2003
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Veendam
    Nu snap ik het :) en hier ben ik het volledig mee eens geld vragen voor iets wat een ander heeft gemaakt en dat je zelf hebt "gekregen" vindt ik een vorm van oplichting.
    net zoals ik schreef zal ik het geweldig vinden als ik een model zie vliegen wat door mij is getekend, net zoals jij dus.
     
  19. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Zelfs handgemaakte tekeningen (heb de kennis niet om digitaal te tekenen) die je vrij geeft voor het nabouwen worden gedigitaliseert en commercieel verwerkt en verkocht, tot het zelfs verkopen van bouwdozen van jouw ontwerp terwijl je er geen toestemming voor hebt gegeven. Dit heb ik nu al meerdere keren meegemaakt met mijn ontwerpen en daarom geef ik niks meer vrij van wat ik maak. Als je een van mijn ontwerpen wil hebben, dan maak ik je wel een toestel tegen een redelijke prijs.
     
  20. Velox

    Velox

    Lid geworden:
    9 nov 2009
    Berichten:
    1.491
    Welke ontwerpen heb jij dan allemaal op je naam staan, athans waar ben jij de geestesvader van..?
     

Deel Deze Pagina