Restauratie Graupner Fairlady 1/8

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door Anthony van Dijk, 14 nov 2016.

  1. Anthony van Dijk

    Anthony van Dijk

    Lid geworden:
    8 mei 2004
    Berichten:
    84
    Locatie:
    Almere
    Beste lezers,

    Was een al een tijdje op zoek naar een Fairlady en eindelijk 1 kunnen kopen via MP. Ga hem helemaal uit elkaar halen en hem daarna meer opbouwen. Rijden is niet mijn doel, hem zo origineel krijgen wel.

    Heb al enige ervaring opgedaan met de restauratie van de bekende Kyosho/Graupner Landjump wat ook een mooi project was.

    Dit is de huidige status:


    Als iemand nog onderdelen heeft liggen (tankje) dan hoor ik dit graag. Kan nog niet zeggen wat aangezien hij redelijk compleet lijkt. Een nieuwe kap heb ik al besteld in Koeweit!!!
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 14 nov 2016
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.928
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat vond ik vroeger zo'n ongeloofelijk gaaf ding....

    Veel plezier en succes met de restauratie!
     
  3. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Prachtig! Dit volg ik hoor. Welk tankje moet er op?
    Heb heel misschien nog wel wat oude koppelingen en motoronderdelen liggen. Als je iets zoekt, dan check ik wel even. Niet zoveel meer, maar je weet nooit.
     
  4. Anthony van Dijk

    Anthony van Dijk

    Lid geworden:
    8 mei 2004
    Berichten:
    84
    Locatie:
    Almere
  5. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    hmm inderdaad. Ik heb nog een smal tankje gehad van een MRC Buffalo, maar weliccht al lang verkocht. Maar ik check wel even.
    Mss kan de radiobox iets meer naar voor geplaatst worden?
     
  6. Anthony van Dijk

    Anthony van Dijk

    Lid geworden:
    8 mei 2004
    Berichten:
    84
    Locatie:
    Almere

    De Fairlady lig uit elkaar en zal langzaam weer opgebouwd worden. Erg leuk om zo te werk te gaan. De schroeven vervang is zoveel als mogelijk omdat deze niet meer schoon te krijgen zijn.

    Nadat alles in de ultrasoonreiniger is geweest polijst ik ze met Autosol. Werkt perfect en laat het glimmen als nieuw!
    Heb ik ook met mijn Landjump gedaan (zie de foto's in mijn Fotoalbum)
     
    Laatst bewerkt: 7 jan 2017
  7. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Nice!
    Maar het ziet er mij geen alu uit?
    Na schoonmaken eventueel spuitvernissen, dan corrodeert alles niet meer.
     
  8. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Moest vandaag even de zolder op en meteen voor de zekerheid maar even gekeken voor een smal tankje. Maar helaas. Voorraad uitgeput.
    Ik hoop dat je er nog eentje vindt. Check eens op rcmagvintage.com. Op het forum daar kun je al snel eens de vraag stellen en heb je mss geluk!
     
  9. Anthony van Dijk

    Anthony van Dijk

    Lid geworden:
    8 mei 2004
    Berichten:
    84
    Locatie:
    Almere
    Oké, bedankt voor het zoeken. Geen probleem. Het zoeken van missende onderdelen is een net zo'n leuk onderdeel als de feitelijke bouw.
     
  10. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Meestal zoek ik toch zoveel mogelijk eerst samen om dan pas met de bouw te beginnen. Te maken onderdelen kunnen wel later volgen.
     
  11. Anthony van Dijk

    Anthony van Dijk

    Lid geworden:
    8 mei 2004
    Berichten:
    84
    Locatie:
    Almere
    Gelukkig is hij zo goed als compleet. Op de tank na dus. Heb zelfs vandaag een h.b. 21 pdp motor kunnen kopen
     
  12. Anthony van Dijk

    Anthony van Dijk

    Lid geworden:
    8 mei 2004
    Berichten:
    84
    Locatie:
    Almere
    Even een update. Zoals aangegeven heb ik de beschikking gekregen over de originele motor. De HB 21 PDP. Deze is helemaal gereinigd en voorzien van originele onderdelen. Het extra (zwarte) uitlaatpotje is nu ook gemonteerd maar de slangaansluiting is wat vreemd. Krijg hem in zo'n korte bocht niet zonder knik. De Radiobox moet ik ook nog wat mooier zien te krijgen.

    Volgende project zijn de banden en daarna de kap.
     
  13. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Dat slangetje zou ik toch anders doen, de knik erin geeft een slechte doorvoer.
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.928
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Kan me zo gauw even niet meer herinneren hoe de rembediening op de gas-stang aangesloten zat, dus het kan zijn dat e.e.a. wat in de knoei komt, maar voor die motor is het om het even of je de carb zo laat, of 180 graden omdraait, en dan komt de brandstofaansluiting wat mooier uit....
     
  15. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    kijk eens naar uitlaatbochten van een 1/8 nitro motor en sluit deze met 2 stukken silicone aan ipv het hele stuk uit silicone. Desnoods een flens ervan afzagen zodat je 2 cleane uiteinden hebt. De knik is idd niet goed. In uiterste nood heb ik nog eens van die te solderen koperen loodgietersbuisjes en bochtjes genomen. Voor waterleidingen. Zijn heel korte bochtjes en er zit wel geschikte diameter bij.
     
  16. Anthony van Dijk

    Anthony van Dijk

    Lid geworden:
    8 mei 2004
    Berichten:
    84
    Locatie:
    Almere
    Die koperen bochten heb ik inderdaad wel eens gezien. Ik probeer hem echter zo origineel mogelijk te houden. Misschien iets met een veer erin proberen.
     
  17. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    en hoe was het origineel? Ook zo met een silicone? Mss kun je een iets kleinere diameter buisje in de silicone duwen, dan ziet het er aan de buitenkant redelijk zelfde uit. Met veer is ook goed idee als je een geschikte diameter vindt.
     
  18. Anthony van Dijk

    Anthony van Dijk

    Lid geworden:
    8 mei 2004
    Berichten:
    84
    Locatie:
    Almere
    Ik heb een originele catalogus uit 1981 en daar zie ik ook een slang zitten. Dat met die dubbele slang zie je op mijn foto. Dat werkt dus niet!
    Aan de andere kant, ik kan de uitlaat ook omdraaien alleen vind ik het extra potje zo leuk.
     
    Laatst bewerkt: 27 jan 2017
  19. EdAkker

    EdAkker

    Lid geworden:
    18 aug 2012
    Berichten:
    775
    Je kan er een veer omheen doen. Net als een stofzuiger slang.
     
  20. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Voor prestaties zal een dubbele pot wss niet ideaal zijn. Maar what the heck! Tis cool.
    Negeer het gewoon even. Ga verder met de bouw. Je krijgt nog wel betere ideeën.
     

Deel Deze Pagina