Restauratie Graupner Norden RTR Kustwacht vaartuig

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Indoorvlieger, 27 feb 2012.

  1. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Zoals sommigen weten, was op zoek naar een vlot bootje, om voor de fun mee te kunnen varen, relatief eenvoudig (dus minder kans op schade bij varen onder minder dan ideale omstandigheden) met een goed vaarbeeld bij wat hogere golven, en toch goed ogend. Ik had daarvoor eerst een "Survey" besteld, maar daar waren wat dingen niet zoals toegezegd door de verkoper, en waarvoor ook betaald was. In afwachting van een nette afhandeling hiervan door de verkoper (lees, ik werd wat ongeduldig) en de kans dat hij me er toch mee zou laten zitten, liet ik mijn oog vallen op de "Norden" van Graupner. Met een lengte van ca 615 mm en een gewicht van ca 1700 gram valt hij in een zeer handzame klasse, dus uiteindelijk hem via eBay gekocht, want de bekende Nederlandse modelshops konden er niet meer aan komen.

    Na het uitpakken, en openen van de doos bleek ook hier RTR voor "Ready to Repair" te staan...

    Losse motor:

    [​IMG]


    Daardoor was de schroefaskoker losgebroken uit de romp:

    [​IMG]


    De losse motor had ook een scheurtje in de romp gemaakt:

    [​IMG]


    De roerkoker stak wel erg ver naar beneden, en bleek gewoon los te zitten...

    [​IMG]


    En als kers op de taart had de opbouw ook wat geleden:

    [​IMG]


    Naast de gehavende romp en opbouw, zaten in de doos 2 stuks 7.2V 4000 mAh NiMH accu's, een (langzaam) lader, een standaard (althans een bakje wat net zo goed bij de afhaal-Chinees vandaan had kunnen komen, alleen nu geel gespoten), een 3 kanaals 40 MHz FM pistoolzender, de mast met wat "kleinteile" en een rubberboot voor achterop.

    De standaardreactie van de eBay verkoper en Graupner op de foto's van de schade waren, "stuur maar terug" (op eigen kosten natuurlijk, want dat zijn de gebruikelijke voorwaarden op eBay). Maar omdat verder alles wel netjes in elkaar zat, de RC spullen waren degelijk ingebouwd, kreeg ik vertrouwen dat ik het wel kon herstellen. Bovendien zou opsturen weer weken kosten. Graupner stelde voor om ter compensatie lijm op te sturen, waardoor het alleen wat tijd zou gaan kosten.


    Na schoonmaken van de romp bij de opening voor de schroefaskoker, en het zoeken van de beste plek om de motor vast te zetten, heb ik wat Stabilit Express aangemaakt, en daarmee de as opnieuw verlijmd. Hetzelfde met het roer, dat zowel aan de romp werd verlijmd, als aan het steunplaatje dat tegen de achtersteven vast zat gelijmd, om de koker aan de bovenkant, net onder de stuurhevel, te ondersteunen.

    Nadat dit was uitgehard, heb ik het scheurtje gerepareerd. Omdat ik niet wilde verven, is dit vanaf de binnenkant gedaan. Eerst de romp opgeschuurd en ontvet. Daarna een stripje van doorzichtig plastic erop gelijmd. Waarom doorzichtig? Dan was beter te zien of de lijm overal kwam, en er geen luchtbellen onder zouden blijven zitten. Het stripje is dun genoeg om nog mee te veren met het plastic van de romp, maar geeft verder geen krimp. Het scheurtje zit trouwens boven de waterlijn, dus al zou de reparatie ooit gaan haperen, dan is er nog geen man overboord.


    Meer foto's, waarop te zien is wat ik nu heb beschreven, volgen nog.
     
    Laatst bewerkt: 27 feb 2012
  2. Brandaris

    Brandaris Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Berichten:
    3.746
    Locatie:
    Vlaardingen
    Hoi Henk,
    als ik dit zo zie en lees koop ik dus niets meer van Graupner!
    Verzenden op eigen kosten terwijl hun in gebreken iets verkopen!
    als compensatie een tube lijm, GEWELDIG :nooo:
    Wat een anti reclame zeg :yes:
    Ik hoop dat hier een importeur van Graupner mee leest!
     
  3. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Het probleem is dat de verpakking de boot niet goed genoeg heeft beschermd tijdens transport, hij zal echt wel in betere staat uit de fabriek zijn gerold. Op zich is dat niet 100% de schuld van Graupner, al had een betere verpakking dit kunnen voorkomen.

    Ten tweede is er niet goed nagedacht over de bevestiging van de motorsteun. Die was met dubbelzijdig kleefband (!) aan de rompbodem geplakt. Ik gok dat de doos tijdens transport ondersteboven heeft gestaan, en de motor toen is losgekomen. Voor een ontvanger voldoet dat prima, maar voor een zwaarder iets, zoals een motor...

    Inderdaad wel jammer dat ze bij Graupner daar niet eerder naar gekeken hebben, want zoals we later zullen zien, is dit een prima varend bootje. De gebruikte componenten zijn ook best goed, de zender heeft voor het roer een instelbare stuuruitslag, en een 3e kanaal, zodat je een extra functie, bijvoorbeeld een schijnwerper, of scheepshoorn zou kunnen aansturen. De regelaar is een Profi 23R, ook geen goedkoop tokkie-takkie merk. Bovendien zit de electronica op een stevige dwarsspant in de romp, hoog en droog, en prima bereikbaar. Daar is dus wel over nagedacht.

    De meegeleverde zender bleek trouwens een probleem op het gaskanaal te hebben, en ik kreeg daarvoor een vervangende zender met ontvanger opgestuurd, die wel perfekt bleek te werken. Ondanks de problemen was de communicatie met Graupner wel goed, al was voorkomen natuurlijk beter geweest dan genezen.
     
  4. Brandaris

    Brandaris Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Berichten:
    3.746
    Locatie:
    Vlaardingen
    Je neemt het zelf nog al nuchter op , het bootje had door die los zittende motor
    en daardoor uitbrekende schroefas ook midden op de plas kunnen zinken
    net zoals de los zittende roerkoker!

    Als je nu geen modelbouwer ben en dit bootje koopt om gelijk mee te varen,
    kom je toch bedrogen uit !
     
  5. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Door mijn ervaringen tot nu toe met de Survey ben ik wat nuchterder geworden, denk ik. En het voordeel hier was dat het "sloopwerk" wat nodig is om de schroefaskoker en roer beter vast te zetten (vaak een zwak punt bij RTR) al voor me was gedaan, zullen we maar zeggen...

    Verder ben ik het helemaal met je eens, iemand zonder ervaring, waar dit soort boten officieel voor bedoeld is, had een "leuke verrassing" gehad. Langs de los-zittende schroefas was zeker water naar binnen gekomen, en een "dansende motor" in de romp had ook voor chaos kunnen zorgen.

    Als ik dat vergelijk met de heli's, de autootjes en het vliegtuigje wat ik heb, dan is daar ook wel af en toe wat aan te verbeteren, maar is het spul meestal zonder grote problemen direct gebruiksklaar. Blijkbaar is dat met boten bijna niet mogelijk.


    Trouwens, ik heb via Google image search geprobeerd om plaatjes van de echte boot te vinden, maar ik kom niet verder dan een paar boten die er ongeveer iets op lijken. Omdat ik misschien toch niet de verleiding kan weerstaan hier en daar wat meer detail aan te brengen (foei Henk, je zou het een eenvoudige funboot houden!) is wat meer referentiemateriaal dan het summiere stukje tekst dat Graupner in de handleiding heeft gezet, wel prettig. Als de opgegeven schaal 1:20 klopt, zou het een boot van ca 14 meter zijn.
     
    Laatst bewerkt: 27 feb 2012
  6. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Zoals beloofd, de foto's van de reparaties:


    De roerkoker (aanbrengen van de lijm bleek wat lastig met het dek al op de romp):


    [​IMG]

    [​IMG]


    De schroefaskoker:

    [​IMG]


    Motorsteun verlijmd aan de romp:

    [​IMG]


    En het scheurtje in de romp aan de binnenzijde verstevigd:

    [​IMG]


    Het lijkt misschien alsof het doorzichtige plaatje aan de randen wat los zit, maar ik kan jullie verzekeren dat er niets dan lijm tussen het plaatje en de romp zit, geen lucht.
     
  7. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Nadat de lijm goed was uitgehard, deed zich eind januari de gelegenheid voor een proefvaart voor. Omdat in de handleiding stond dat er mogelijk wat geschoven moest worden met de accu's, had ik me verder nog niet bekommerd om de wat primitieve manier waarop ze "vastgezet" dienen te worden, met een stripje klitteband.

    1 van de accu's aangesloten (beide accu's zitten in de boot, zodat je simpel het stekkertje kan wisselen als de ene leeg raakt, of het zo aanpassen dat beide accu's parallel worden geschakeld, voor 1 grote 8000 mAh accu), alle stuurfuncties op de wal getest, en het water in. De boot laat zich daarbij goed sturen op lage snelheden, dus de uitslag van het roer is goed gekozen, en hoeft niet met de in de zender aanwezige instelmogelijkheid (dat is wel het fijne van een pistoolzender, die hebben vrijwel altijd een instelling voor de stuuruitslag) te worden aangepast. Met meer gas gaat de boot wel sneller, maar hij blijft een beetje door het water "ploegen" en komt niet echt in plané, zoals te zien op deze video:




    Dus naar de kant gestuurd, en de accu's een stukje naar achteren geschoven. Dat levert een stuk beter vaarbeeld op. De boeg komt nu wel mooi uit het water, en de boot komt beter op snelheid. Reactie op het roer is mooi strak, wel wat oppassen met de uitslag op volle snelheid, anders wordt de boeg naar beneden geduwd, en dat kost snelheid, en belast de motor ook meer.





    Na afloop geen druppel water in de romp, en de motor was niet voelbaar warmer geworden. Niets stond dus het beter vastzetten van de accu's en het aanbrengen van meer details in de weg.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  8. Nitromethane

    Nitromethane

    Lid geworden:
    18 apr 2010
    Berichten:
    678
    Locatie:
    Rotterdam
    Leuk scheepje !!

    Kost wat moeite maar dan heb je naderhand er wel plezier van :)

    Groet, Mark
     
  9. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Dank je. Ik moet zeggen dat het model me steeds meer is gaan aanstaan. Op de plaatjes leek het model wat gedrongen, maar dat valt in het echt enorm mee.


    Zoals gezegd, na de eerste proefvaart had ik een goede positie voor de accu's gevonden. Ik wilde ze eerst uitneembaar maken, maar toen bedacht ik me dat ik deze accu's niet direct voor een andere boot nodig zou gaan hebben. Dus overboord met het idee om mooie bakjes te maken, met een beugel erover, en de spuit met transparante siliconenkit gepakt, om de accu's, na goed ontvetten, met op elke punt een dotje kit vast te zetten:


    [​IMG]


    Het is niet echt duidelijk te zien, omdat de kit transparant is, maar ik denk dat de accu's nu zelfs wel blijven zitten als de boot mocht kapseizen...

    De volgende stap was de mast plaatsen, deze zit momenteel met het reeds aanwezige dubbelzijdige (en wel zeer sterke) plakband vast, maar ik heb tevens een plaatje kunststof aan de binnenkant van het dak gelijmd, en daar een gat tot in de mast geboord, zodat ik deze met een schroefje kan zekeren.

    Verder begon ik met een standaard. Wat Graupner had meegeleverd had namelijk niet alleen niet de juiste vorm, maar leek qua stevigheid meer op een bakje van de afhaalchinees, dan een degelijke steun voor een boot van rond de 1.7 kilo. Bovendien rustte het roer nog op de grond, dus een redelijk risico op schade aan het roer bij wat ongelukkig neerzetten van de boot. Bij gebrek aan een profielkam, om de contouren van de romp vast te leggen, heb ik met karton malletjes gemaakt, en toen ik de vorm redelijk erin had, overgetrokken op een plaatje multiplex. Het zagen had wat beter gekund, maar na wat afschuren, het verlijmen, en vastschroeven van de dwarsverbindingen, en het lakken met enkele lagen parketlak (met uiteraard tussentijds schuren), was dit het resultaat:


    [​IMG]

    [​IMG]


    De bovenkant wordt nog met stukjes anti-slipmat bekleed, en foto's daarvan volgen nog.


    Ondertussen deed, na het smelten van het ijs, zich de kans voor om een 2e proefvaart te maken, waarbij mooi getest kon worden of de accu's wel op de juiste plek vastgezet waren. Dit keer op een groter water en met wat meer golfslag. Zou de boot nog net zo strak in het water liggen als bij het vlakke water tijdens de eerste proefvaart?





    Wat mij betreft een zeer goed vaarbeeld, ook op lagere snelheden, zoals in het begin van de video. En met de mast erop lijkt het toch al weer wat meer op een echt schip.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  10. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Na de geslaagde 2e proefvaart begon de twijfel een beetje toe te slaan. Aan de ene kant was dit model puur bedoeld als fun-boot, zonder veel poespas. In dat geval zou alleen de opbouw nog beter gefixeerd moeten worden, dan de klitteband, die waarschijnlijk alleen bij niet te veel wind zal voldoen. En dan is de boot klaar.

    Maar... aan de andere kant begon het ook te kriebelen om hier en daar wat meer detail aan te brengen. Een eerste poging daartoe werd gedaan met een likje verf:


    [​IMG]


    [​IMG]


    De megafoon, en een paar onderdelen in de mast, hebben een ander kleurtje gekregen, en de binnenkant van de dekstraler achterop is nu zilverkleurig. Ik wil in ieder geval nog een deurklink en dummy-scharnieren plaatsen, en eventueel een werkende schijnwerper, om gebruik te maken van het 3e kanaal op de meegeleverde zender. En als je dat doet, moet de navigatieverlichting natuurlijk ook op orde zijn.

    Verder dacht ik aan een handrail op de zijkanten van de opbouw, en de reddingsboeien recht hangen, op beugeltjes, en iets schilderen. En dan zit ik nog een beetje met de verhoging op het achterdek. Daar had Graupner een rubberboot gedacht, maar deze is voor mijn gevoel wel vrij grof uitgevallen, qua formaat en detaillering. Ik ben tot nu toe nog geen vergelijkbaar schip tegengekomen met een rubberboot zo achterop, maar misschien moet ik nog wat verder zoeken. Volgens Graupner is de Norden slechts losjes gebaseerd op echte boten, dus daar kwam ik niet verder mee...
     
  11. Nitromethane

    Nitromethane

    Lid geworden:
    18 apr 2010
    Berichten:
    678
    Locatie:
    Rotterdam
    Een beetje het idee van mijn U.S. coast guard... daar moest ik ook eerst wat verf en verlichting
    tegen aan gooien voordat ze naar mijn zin was!

    Zo te zien ga jij ook die kant uit ;)

    Groetjes, Mark
     
  12. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Dat is weer het "vervelende" van modelbouw, die drang om toch nog weer net even iets aan te passen, om het nog wat mooier te maken. De kraan achterop moet natuurlijk ook een draad en een haakje krijgen, en een vlaggemast met vlag ligt ook al te wachten. En misschien een paar dummy roosters op de verhoging op het achterdek, als ventilatie voor de motor of zo.

    Maar ik denk dat de eerste volgende klus wordt het extra zekeren van de opbouw, en het verleggen van de antenne naar onder het dek, of in de opbouw. De standaard is inmiddels voorzien van een laagje antislip mat, zodat hij gebruikt kan worden.
     
  13. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Vandaag vooral gevaren met de Norden, reikwijdte van de zender getest, ivm het voornemen om de antenne onderdeks te leggen. En om een beetje te kijken hoe lang ik kan varen met de 2 accu's. Dat blijkt ongeveer een half uur te zijn per 4000 mAh accu (die trouwens meer richting de 3600 tot 3700 mAh komt, bij metingen) met afwisselend "full speed" varen, en dan weer even wat rustiger. Als de accu minder wordt, merk je dat hij wat meer moeite heeft in plané te komen, als de accu bijna leeg is zakt de snelheid verder in. Wel blijft de boot goed bestuurbaar, en kun je nog prima op lage snelheid naar de kant varen.

    Achteruit varen gaat ook boven verwachting. Ik had, gezien de speedschroef, sterk wegtrekken naar 1 kant verwacht, maar het roer blijkt groot genoeg om beide kanten op te sturen.

    Is er dan verder niets gebeurd vandaag? Dat niet, ik heb de kraan achterop voorzien van een hijskabel, en een zelfgebogen haak. Verder een handgreep voor het dekluik op de voorplecht gemaakt, en een deurklink. Die zitten nu in een likje verf, om binnenkort vastgezet te worden.
     
  14. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland

    Dat vastzetten is vandaag gebeurd, en tevens hangen de reddingsboeien nu horizontaal (ze waren af fabriek in dezelfde hoek gelijmd als de iets schuin aflopende achterkant van de opbouw) en hebben ze nu een witte bies op de plekken waar de "touwen" vastzitten. Oogt ook weer een stuk beter nu ze niet egaal oranje meer zijn. Helaas geen foto's kunnen maken, toestel vergeten mee te nemen naar het huis van mijn vader, waar de boot staat, en waar ik net iets meer ruimte heb voor dit soort klusjes.
     
  15. Nitromethane

    Nitromethane

    Lid geworden:
    18 apr 2010
    Berichten:
    678
    Locatie:
    Rotterdam
    Wat dat sturen bij achteruit varen betreft, de buchhorn luistert ook prima naar zijn roer bij achteruit varen.
    Dat is volgens mij iets, wat niet ieder (model) schip heeft.
    Geweldig manouvreren in ieder geval.

    Groet,Mark
     
  16. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Zeker niet vanzelfsprekend. De vorm van de romp, zijdelingse grip van de schroef (wieleffect) en de plaatsing, vorm en afmeting van het roer, spelen allemaal een rol. Er zijn genoeg boten met 1 roer/schroef die sterk naar 1 kant wegtrekken, en waar je met vol tegenstuur misschien net recht achteruit kan varen, maar zeker geen bochtje de andere kant op. Ik ben zeker blij dat de Norden dat beter doet.
     
  17. Brandaris

    Brandaris Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Berichten:
    3.746
    Locatie:
    Vlaardingen
    Henk, een paar lichtbakjes om die boordlichten zou ook al beter staan ! :yes:
     
  18. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Klopt, en als het ook nog werkende lichten worden, zou het nog beter zijn, nietwaar? Ben ik al over aan het puzzelen, de lichten, inclusief schijnwerper, zijn er al, alleen de bakken nog niet. Zijn die bakken trouwens verplicht?
     
  19. Brandaris

    Brandaris Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Berichten:
    3.746
    Locatie:
    Vlaardingen
    Die bakken zijn inderdaad verplicht volgens de reglementen
    het voorkomt ook overschijnen over de lengte as van het vaartuig.
     
  20. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Nog geen bakken, maar even wat foto's van de huidige vorderingen.


    De standaard bekleed met anti-slip:

    [​IMG]


    Draad en haak aan de kraan gemaakt:

    [​IMG]


    Deurklink:

    [​IMG]


    Handgreep op het luik:

    [​IMG]


    Geverfde, en recht gehangen, reddingsboeien:

    [​IMG]


    En een plaatje van het geheel, op de standaard:

    [​IMG]



    Op de planning staan nog:

    - Werkende boordlichten en schijnwerper
    - Antenne naar onderdeks verleggen
    - Verhoogd deel op achterdek voorzien van roosters of zo, voor wat extra detail
     

Deel Deze Pagina