DirkSchipper
Forum veteraan
Een aantal van jullie weten dat ik een grote Horten heb: 4 meter spanwijdte, 4 kg (elektro). Hij vliegt niet lekker, maar is wel iets bijzonders om te zien. Ik heb besloten het probleem op te lossen.
Dit is hem:
Wat is het probleem:
Hij blijkt niet 100% correct te zijn gebouwd.
Not to blame me.
Ik heb hem gekregen, maar de bouwtekening is niet bepaald duidelijk.
Ook ik ondekte het pas na de 5e keer of zo ...
De elevons hadden aan de tip een 70% grotere koorde moeten hebben. Ze hebben nu een constante koorde van 35 mm. Dat had aan de tip 60 mm moeten zijn.
Het gevolg was dat een rol van 45 graden links naar 45 graden rechts wel 4 seconden kostte. Dat is erg lang, en daarom kon ik er alleen bij erg rustig weer mee vliegen. En dan nog ging het wel eens een mis op het allerlaatst. De gevolgen daarvan komen verderop wel in beeld.
De oplossing:
In eerste instantie was mijn reactie: dan gaan we het maken zoals het bedoeld was. Dat betekent dat er een nieuw roer gebouwd moet worden en de vleugel moet worden aangepast. Want de scharnierlijn moet meer naar voren komen te lopen.
Op de club suggereerde iemand om niet te vleugel aan te passen, maar alleen het roer (elevon). Vergroot de roerkoorde aan de tip. Daardoor wordt de koorde groter, de achterlijst loopt weliswaar niet meer recht maar dat is slechts een kleine knik. Het Re-getal aan de tip wordt wel beter.
Na een zaterdag rekenen bleek dat de mooiste oplossing! Fijn als de eenvoudigste ook nog eens de beste blijkt ...
De reparatie:
Zo zag een vleugel eruit voor de sectie:
En zo ziet een vliegend naakt eruit:
Toch wel een fraaie construktie, nu hij open ligt: allemaal houten 'stokjes' met een carbon kousje overtrokken. Rete-sterk!
Oh ja, waar de servo-snoeren de vleugel uitkwamen was wat lijm in gekomen (tijdens de eerste bouw). Dat blijkt idd. niet goed. Van 3 adertjes was de isolatie al open. Dus ook maar even (nou ... even ...
) nieuwe kabels getrokken.
Door de wat hardere landingen die zo nu en dan zijn opgetreden, was er wel een probleem met de achterlijst:
Er waren 4 ribben (vooraf dacht ik 1 of 2) losgebroken van de achterlijst:
Overigens: die achterlijst bestaat uit een carbon lat 8x1mm, met aan de bovenkant balsa opgelijmd, die weer de schuinheid van de achterlijst maakt.
Alle ribben waren voorzien van een carbon draadje ± 2x0,2mm, en dat draadje liep tot op de achterlijst.
Dat geeft echter zo weinig contactoppervlakte, dat er dus 4 waren losgebroken.
Zo heb ik dat verbeterd:
Het effect van die balsa driehoekjes is verbluffend! :shock:
De hele vleugel wordt merkbaar stijver.
Nooit gedacht dat zulke kleine dingetjes (10x10 mm) zo'n effect kunnen hebben.
Over (en onder) die balsa driehoekjes en achterlijst plak ik nog kleine driehoekjes kevlar-mat (36 grams) en bovenop de achterlijst komt nog een draad koolstof. Want nu is hij assymmetrisch (kool onder, en balsa boven), dat heeft de neiging krom te trekken.
De oude bekleding van de vleugel bestond uit papier-zijde-papier met spanlak aangebracht en afgelakt. Voordeel: het is ontzettend stijf en (door de zijde) ook erg sterk.
Helaas kon ik nergens meer zijde krijgen. Ja, bij een modezaak, tegen € 50,- de meter, en erg zwaar/dik doek. En ik heb 'maar' 4 meter nodig ...
Na her en der wat rondvragen ben ik uitgekomen op Solartex. Hetzelfde spul als MaartenX heeft gebruikt op zijn Ka-3. Dat is flink stijf en sterk. Ik heb zelf al ervaring met Oratex (op mijn Möwe / Raçek3), en dat is veeel elastischer.
Ik hoop dat het toch nog wat doorschijnt met de zon. Dat was altijd wel een erg mooi gezicht.
De kleur wordt diep rood, met enkele zwarte vlakken, waaronder de roeren. Ik heb expres wat donkerder kleuren gekozen. Een probleem van een Horten is dat, als je wat verder weg vliegt en dan weer naar je toe, dan is het maar een 'streepje in de lucht'. Zeker dat lichte streepje (zoals hij tot nu toe was) was soms best lastig ... Ik hoop dat een donker streepje beter zichtbaar blijft.
Goed, dit was deel-1. De rest volgt.
Ik probeer hem voor Marknesse klaar te hebben.
Hij is er oud genoeg voor (ontwerp uit de 80-er jaren).
Dirk.
Dit is hem:
/A_In%20de%20lucht.jpg)
Wat is het probleem:
Hij blijkt niet 100% correct te zijn gebouwd.
Not to blame me.


De elevons hadden aan de tip een 70% grotere koorde moeten hebben. Ze hebben nu een constante koorde van 35 mm. Dat had aan de tip 60 mm moeten zijn.
Het gevolg was dat een rol van 45 graden links naar 45 graden rechts wel 4 seconden kostte. Dat is erg lang, en daarom kon ik er alleen bij erg rustig weer mee vliegen. En dan nog ging het wel eens een mis op het allerlaatst. De gevolgen daarvan komen verderop wel in beeld.

De oplossing:
In eerste instantie was mijn reactie: dan gaan we het maken zoals het bedoeld was. Dat betekent dat er een nieuw roer gebouwd moet worden en de vleugel moet worden aangepast. Want de scharnierlijn moet meer naar voren komen te lopen.
Op de club suggereerde iemand om niet te vleugel aan te passen, maar alleen het roer (elevon). Vergroot de roerkoorde aan de tip. Daardoor wordt de koorde groter, de achterlijst loopt weliswaar niet meer recht maar dat is slechts een kleine knik. Het Re-getal aan de tip wordt wel beter.
Na een zaterdag rekenen bleek dat de mooiste oplossing! Fijn als de eenvoudigste ook nog eens de beste blijkt ...

De reparatie:
Zo zag een vleugel eruit voor de sectie:
En zo ziet een vliegend naakt eruit:
Toch wel een fraaie construktie, nu hij open ligt: allemaal houten 'stokjes' met een carbon kousje overtrokken. Rete-sterk!
Oh ja, waar de servo-snoeren de vleugel uitkwamen was wat lijm in gekomen (tijdens de eerste bouw). Dat blijkt idd. niet goed. Van 3 adertjes was de isolatie al open. Dus ook maar even (nou ... even ...

Door de wat hardere landingen die zo nu en dan zijn opgetreden, was er wel een probleem met de achterlijst:
Er waren 4 ribben (vooraf dacht ik 1 of 2) losgebroken van de achterlijst:
Overigens: die achterlijst bestaat uit een carbon lat 8x1mm, met aan de bovenkant balsa opgelijmd, die weer de schuinheid van de achterlijst maakt.
Alle ribben waren voorzien van een carbon draadje ± 2x0,2mm, en dat draadje liep tot op de achterlijst.
Dat geeft echter zo weinig contactoppervlakte, dat er dus 4 waren losgebroken.
Zo heb ik dat verbeterd:
Het effect van die balsa driehoekjes is verbluffend! :shock:
De hele vleugel wordt merkbaar stijver.

Nooit gedacht dat zulke kleine dingetjes (10x10 mm) zo'n effect kunnen hebben.
Over (en onder) die balsa driehoekjes en achterlijst plak ik nog kleine driehoekjes kevlar-mat (36 grams) en bovenop de achterlijst komt nog een draad koolstof. Want nu is hij assymmetrisch (kool onder, en balsa boven), dat heeft de neiging krom te trekken.
De oude bekleding van de vleugel bestond uit papier-zijde-papier met spanlak aangebracht en afgelakt. Voordeel: het is ontzettend stijf en (door de zijde) ook erg sterk.
Helaas kon ik nergens meer zijde krijgen. Ja, bij een modezaak, tegen € 50,- de meter, en erg zwaar/dik doek. En ik heb 'maar' 4 meter nodig ...
Na her en der wat rondvragen ben ik uitgekomen op Solartex. Hetzelfde spul als MaartenX heeft gebruikt op zijn Ka-3. Dat is flink stijf en sterk. Ik heb zelf al ervaring met Oratex (op mijn Möwe / Raçek3), en dat is veeel elastischer.
Ik hoop dat het toch nog wat doorschijnt met de zon. Dat was altijd wel een erg mooi gezicht.
De kleur wordt diep rood, met enkele zwarte vlakken, waaronder de roeren. Ik heb expres wat donkerder kleuren gekozen. Een probleem van een Horten is dat, als je wat verder weg vliegt en dan weer naar je toe, dan is het maar een 'streepje in de lucht'. Zeker dat lichte streepje (zoals hij tot nu toe was) was soms best lastig ... Ik hoop dat een donker streepje beter zichtbaar blijft.
Goed, dit was deel-1. De rest volgt.
Ik probeer hem voor Marknesse klaar te hebben.
Hij is er oud genoeg voor (ontwerp uit de 80-er jaren).
Dirk.
Laatst bewerkt door een moderator: