Restauratie Horten (Super Falke)

DirkSchipper

Forum veteraan
Een aantal van jullie weten dat ik een grote Horten heb: 4 meter spanwijdte, 4 kg (elektro). Hij vliegt niet lekker, maar is wel iets bijzonders om te zien. Ik heb besloten het probleem op te lossen.

Dit is hem:

A_In%20de%20lucht.jpg

Wat is het probleem:
Hij blijkt niet 100% correct te zijn gebouwd.
Not to blame me. :rolleyes: Ik heb hem gekregen, maar de bouwtekening is niet bepaald duidelijk. :mad: Ook ik ondekte het pas na de 5e keer of zo ...

De elevons hadden aan de tip een 70% grotere koorde moeten hebben. Ze hebben nu een constante koorde van 35 mm. Dat had aan de tip 60 mm moeten zijn.

Het gevolg was dat een rol van 45 graden links naar 45 graden rechts wel 4 seconden kostte. Dat is erg lang, en daarom kon ik er alleen bij erg rustig weer mee vliegen. En dan nog ging het wel eens een mis op het allerlaatst. De gevolgen daarvan komen verderop wel in beeld. :(

De oplossing:
In eerste instantie was mijn reactie: dan gaan we het maken zoals het bedoeld was. Dat betekent dat er een nieuw roer gebouwd moet worden en de vleugel moet worden aangepast. Want de scharnierlijn moet meer naar voren komen te lopen.
Op de club suggereerde iemand om niet te vleugel aan te passen, maar alleen het roer (elevon). Vergroot de roerkoorde aan de tip. Daardoor wordt de koorde groter, de achterlijst loopt weliswaar niet meer recht maar dat is slechts een kleine knik. Het Re-getal aan de tip wordt wel beter.
Na een zaterdag rekenen bleek dat de mooiste oplossing! Fijn als de eenvoudigste ook nog eens de beste blijkt ... :D

De reparatie:
Zo zag een vleugel eruit voor de sectie:

B_nog%20met%20bekleding.JPG

En zo ziet een vliegend naakt eruit:

C_naakt.JPG

Toch wel een fraaie construktie, nu hij open ligt: allemaal houten 'stokjes' met een carbon kousje overtrokken. Rete-sterk!
Oh ja, waar de servo-snoeren de vleugel uitkwamen was wat lijm in gekomen (tijdens de eerste bouw). Dat blijkt idd. niet goed. Van 3 adertjes was de isolatie al open. Dus ook maar even (nou ... even ... :confused:) nieuwe kabels getrokken.

F_toch%20aardige%20construktie.JPG

Door de wat hardere landingen die zo nu en dan zijn opgetreden, was er wel een probleem met de achterlijst:

E_en%20dan%20krijg%20je%20dit%20....JPG

Er waren 4 ribben (vooraf dacht ik 1 of 2) losgebroken van de achterlijst:

D_Probleem%20(4%20ribben%20los).JPG

Overigens: die achterlijst bestaat uit een carbon lat 8x1mm, met aan de bovenkant balsa opgelijmd, die weer de schuinheid van de achterlijst maakt.
Alle ribben waren voorzien van een carbon draadje ± 2x0,2mm, en dat draadje liep tot op de achterlijst.
Dat geeft echter zo weinig contactoppervlakte, dat er dus 4 waren losgebroken.

Zo heb ik dat verbeterd:

G_oplossing-1.JPG

H_oplossing-2.JPG

Het effect van die balsa driehoekjes is verbluffend! :shock:
De hele vleugel wordt merkbaar stijver. :D
Nooit gedacht dat zulke kleine dingetjes (10x10 mm) zo'n effect kunnen hebben.

Over (en onder) die balsa driehoekjes en achterlijst plak ik nog kleine driehoekjes kevlar-mat (36 grams) en bovenop de achterlijst komt nog een draad koolstof. Want nu is hij assymmetrisch (kool onder, en balsa boven), dat heeft de neiging krom te trekken.

De oude bekleding van de vleugel bestond uit papier-zijde-papier met spanlak aangebracht en afgelakt. Voordeel: het is ontzettend stijf en (door de zijde) ook erg sterk.
Helaas kon ik nergens meer zijde krijgen. Ja, bij een modezaak, tegen € 50,- de meter, en erg zwaar/dik doek. En ik heb 'maar' 4 meter nodig ...
Na her en der wat rondvragen ben ik uitgekomen op Solartex. Hetzelfde spul als MaartenX heeft gebruikt op zijn Ka-3. Dat is flink stijf en sterk. Ik heb zelf al ervaring met Oratex (op mijn Möwe / Raçek3), en dat is veeel elastischer.
Ik hoop dat het toch nog wat doorschijnt met de zon. Dat was altijd wel een erg mooi gezicht.

De kleur wordt diep rood, met enkele zwarte vlakken, waaronder de roeren. Ik heb expres wat donkerder kleuren gekozen. Een probleem van een Horten is dat, als je wat verder weg vliegt en dan weer naar je toe, dan is het maar een 'streepje in de lucht'. Zeker dat lichte streepje (zoals hij tot nu toe was) was soms best lastig ... Ik hoop dat een donker streepje beter zichtbaar blijft.

Goed, dit was deel-1. De rest volgt.
Ik probeer hem voor Marknesse klaar te hebben.
Hij is er oud genoeg voor (ontwerp uit de 80-er jaren).

Dirk.

Laatst bewerkt door een moderator:
Dirk,

Over het doorschijnen hoef je je geen zorgen te maken. Ik zweer bij Solatex, ik heb het oa op mijn kleine en grote Grunau Baby zitten. Hij word er zeker stijver van!
DSC07936b.jpg

Dat is een prachtig vliegtuig :) Ziet er erg vogel-achtig uit.. En eigelijk vond ik em het (vooral) wit goed staan.. Maar kan me de reden van de nieuwe kleur goed voorstellen..

Succes met de verdere (ver)bouw uiteraard :)

mooie en erg aparte verschijning dirk ! leuke vogel su6 :grin: met de verbouwing en de re maiden , hopelijk kan ik hem bewonderen in marknesse Dirk ! :yes::wink:

deze is het!

Succes, ik ben benieuwd.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ja, hij is gewoon zeer de moeite waard om op te knappen!
Heerlijk om weer eens naar te kijken, de Möwe trouwens ook.
:D

Zo, weer een flinke stap verder.

De servo's goed in de middenstand gezet. Dat was een flinke klus. Servo's zaten verlijmd. Ik had niet direct zin om ze los te breken. Dus een gat in de bovenhuid moeten maken, en een gat van opzij in een rib boren. Daar doorheen kon ik met een schroevendraaier de schroef van de servo-hevel losdraaien, daarna met een pincet via het grote gat eruit pakken. Servo-arm loswurmen, en de boel recht zetten. Het klinkt zo eenvoudig, toch ben ik er voor 2 servo's anderhalve avond mee bezig geweest. Wat een gepruts. Zender inregelen (alles op nul), servo-arm erop en eraf ...

Wat zijn de goede middenstanden? Er zitten nl. 2 elevon- en 2 flap servo's op. Elevonservo's zijn van MPX, flapservo's van Futaba. Elk een andere pulsbreedte voor het midden. Maar ze zitten nu goed! :D

Vervolgens de achterlijst.
In mijn vorige bericht had ik al laten zien dat ik driehoekjes had geplaatst tussen de ribben en de achterlijst. Maar omdat de achterlijst van een carbon strip is gemaakt, vond ik het sterkte- en elasticiteitsverschil zo groot dat ik ze toch beter met elkaar wilde verbinden. Daarom kevlar driehoekjes (36 grams) aan beide zijden geplakt met epoxy.

J_Kevlar%20driehoekjes_1.JPG

Die achterlijst is van een strip koolstof gemaakt, maar aan de bovenzijde is nog wat balsa gelijmd om hem een driehoekige doorsnede te geven. Daardoor wordt het wel een asymmetrisch ding. Dus daaroverheen ook maar een dun laagje carbon.
Die dunne draadjes schuur ik nog weg. Dat zijn hele dunne nylon draadjes om de UD-carbon een beetje bij elkaar te houden. Dat gaat heel makkelijk, want epoxy lijmt nylon niet. Het ligt er slechts 'pas' in.

K_Kevlar%20driehoekjes_2.JPG

Daarna de boel inklemmen tussen twee latten die met bruine verpakkingstape zijn beplakt, en een nachtje laten uitharden boven de radiator.

I_achterlijst%20klemmen.JPG

Het resultaat (niet gefotografeerd) mag er wezen. Die kronkel in de achterlijst is voor 95% weg. :banana:

Vanavond komt er zo'n strip kevlar over de scharnierstukken van de elevons en flaps, en hoekversterkingen bij de hoeken, overgangen van die stukken. En dan schiet het echt op.

Wordt vervolgd,
Dirk

Ja, klopt.
Heb ik ook overwogen, maar dan had ik zoveel extra kevlar moeten kopen. Dat vond ik een beetje zonde, dat spul is schuw duur. Bovendien denk ik dat het op deze manier al vele malen sterker is dan noodzakelijk ...

Dirk

Het vordert ...
Maar niet vanzelf, en zeker ook niet zonder tegenslagen.

Ik had uit schuim twee elevons gesneden, en met glas-epoxy bekleed. Na een nacht in het vacuüm er voorzichtig uitgehaald en op de verwarming gelegd om verder, en vooral sneller uit te harden. Helaas ... het is nu geen zomer, en 20 gr is niet genoeg om na één nacht uit de zak te kunnen halen. Had ik kunnen bedenken. Maar ja ... Macht der gewoonte. :(

Elevons opnieuw gesneden, met glas-apoxy bekleed, ze liggen nu in het vacuüm:

M_Elevons%20in%20het%20vacu%c3%bcm.JPG

Omdat er 8 graden verdraaiing in het elevon zit: van -2 aan de wortel naar -10 gr aan de tip -een typische Horten-hoeveelheid- moeten ze goed in het snijbed uitharden. En omdat het nu maar 20 graden in de kamer is, ipv. 23-25 gr 'zomers, maar wat langer laten liggen. Maandagavond mogen ze eruit.

De Flaps had ik ne de eerste mislukking van de elevons beglasd. En langer laten uitharden.
Die is nu bespannen, net als de eerste vleugel (provisorisch mettape op z'n plaats gehouden):

L_Eerste%20vleugel%20bespannen.JPG

Hierna resteert nog:
- andere vleugel bespannen (vanavond, na dit bericht)
- andere flap bespannen
- alles 1x dun lakken, anders wordt die Solartex zo smerig (en Oratex trouwens ook) weet ik uit ervaring met mijn Möwe.
- silikonen scharnieren (elastosil E41) maken
- programmeren (het gros is al gedaan)
- zwaartepunt.

Ik denk dat het wel lukt om hem op het Vintage Glider Winterreffen zijn re-maiden te geven. :D :banana:

Wordt vervolgd ...
Dirk.

Goed werk Dirk.
Vind het een erg mooie vleugelconstructie. En dat nieuwe rode kleurtje zal hem zeker niet verkeerd staan ;)

Succes!

Over het doorschijnen hoef je je geen zorgen te maken. Ik zweer bij Solatex, ik heb het oa op mijn kleine en grote Grunau Baby zitten. Hij word er zeker stijver van!
DSC07936b.jpg
Ik heb de doorschijining al gezien in de zon van vandaag. Inderdaad schijnt het mooi door. :D

Ziet er goed uit Dirk. En rood staat tres chique, zal ook de zichtbaarheid verbeteren
Ja, over het uiterlijk ben ik zeer tevreden.

Zojuist de roerhoorntjes uit glasvezel-epoxy-plaat gezaagd, en in de flaps al ingelijmd met Epoxy met katoenvlokken.

Morgen mogen de elevons het vacuüm uit. Het bekleden met Solartex is niet zoveel werk, dat is dezelfde avond nog wel rond. Hopelijk krijg ik ook de roerhoorntjes er ook nog in gezet.

Gr. Dirk.

Laatst bewerkt:
Ik heb de doorschijining al gezien in de zon van vandaag. Inderdaad schijnt het mooi door. :grin:

Ik weet niet op welke planeet jij zit, maar vandaag (nu 06:22 uur) heb ik de zon nog niet zien schijnen.... :wink:

Wel mooi dat je tevreden bent voor wat het doorschijnen betreft.

Ik weet niet op welke planeet jij zit, maar vandaag (nu 06:22 uur) heb ik de zon nog niet zien schijnen.... :wink:

Wel mooi dat je tevreden bent voor wat het doorschijnen betreft.
Maar als jij voortaan de Maya-kalender vergeet, en gewoon in het weekend je ogen open doet, had je gezien dat gisteren in het westen de zon heeft geschenen.... :rolleyes:

Gr. Dirk. ;)

Hahaha, nu zie ik het pas.. (Hier liep de wekker te vroeg af, ik denk dat het daar aan gelegen heeft...)

Ben overigens wel benieuwd naar de kleur in het echt...

Back